Werk & Studie alle pijlers

Welk niveau Engels voor uni?

18-11-2020 19:01 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg een studie aan de universiteit (richting gezondheidszorg) , daarvoor moet ik sowieso wiskunde op vwo niveau hebben. Dus dit wil ik via afstandsonderwijs en staatsexamen doen. Maar er staat bij de toelatingseisen niks over Engels en op de uni krijg je toch ook behoorlijk veel in het Engels? Ik heb dit op havo niveau, maar dat is al zo lang geleden. Ik vraag me af of dat voldoende toereikend is. Ik doe nu hbo en vind artikelen in het Engels soms best nog wel lastig, laat staan een heel boek of onderzoek.
ghost79 wijzigde dit bericht op 18-11-2020 19:04
2.77% gewijzigd
Ik was op het vwo echt slecht in Engels, veel onvoldoendes en uiteindelijk met een zes.
Maar ik heb de universiteit gewoon kunnen doen. Wat extra woorden vertalen, en wat meer tijd nemen voor Engelse artikelen en boeken.

Ik zou er gewoon voor gaan. Mocht je hulp nodig hebben, dan kun je dat in je 1e jaar ook nog zoeken.
Mijn ervaring is dat er in veel Masters, meer Engels wordt gebruikt dan in de bachelor.
het hangt af van de soort opleiding die je gaat doen: bij een schakelprogramma is er wel een Engelse taaleis, bij een volledige Bachelor volgens mij niet. het slimste is om gewoon even een afspraak te maken met de studieadviseur van de opleiding waar je interesse in hebt, zij kunnen je precies vertellen wat er van je verwacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb C2-niveau en ik vind de teksten echt niet moeilijk. Op de middelbare school moesten wij ook Engelse literatuur lezen en dat vind ik moeilijker. Presenteren in het Engels is wel lastig, maar meer omdat het zo onwennig is.
Ik denk dat je er met even wennen wel komt.
Alle reacties Link kopieren
Beschuitmetjam schreef:
18-11-2020 20:41
Ik heb met mavo-engels meerdere engelstalige boeken op het hbo gehad en daarna op universitair niveau een korte studie gedaan waarbij alle stof in het engels was. Was wel redelijk goed te doen. In het engels schrijven en presenteren vind ik dan weer andere koek.

Nou, dat lijkt me ook! 😬 Mss tegen die tijd maar eens informeren.
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
18-11-2020 21:17
het hangt af van de soort opleiding die je gaat doen: bij een schakelprogramma is er wel een Engelse taaleis, bij een volledige Bachelor volgens mij niet. het slimste is om gewoon even een afspraak te maken met de studieadviseur van de opleiding waar je interesse in hebt, zij kunnen je precies vertellen wat er van je verwacht wordt.

Precies, dat ga ik zeker doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik had alleen Engels om te lezen, je went eraan en dan gaat het steeds vlotter. Ik maakte dan wel mijn samenvatting ook in het Engels. Heen en weer vertalen in mijn hoofd kostte meer tijd.
Alle reacties Link kopieren
Zoals de anderen al aangeven zal het lezen steeds minder moeizaam verlopen!. Als de wetenschappelijke artikelen al redelijk gaan hoef je niet te vrezen voor de boeken (ik vond de schrijfstijl in boeken zelfs veel prettiger!). En in het begin is het waarschijnlijk even googlen, maar op een gegeven moment zijn de vaktermen steeds makkelijker te herkennen.
Schrijven in het Engels vond ik wel pittig. Veel universiteiten bieden gelukkig cursussen aan, wat mij zeker heeft geholpen! Vb. Gebruik van standaard riedeltjes in een verslag.
Oh, en het aanschaffen van samenvattingen! (wel in de taal van je tentamen/colleges ivm de begrippen)
Alle reacties Link kopieren
.
Mijn ervaring: mijn Engels op VWO niveau was echt niet goed, met heel veel moeite scoorde ik een afgeronde 5 wat ik mocht compenseren destijds met andere hoge cijfers.

Op de uni kwam ik heel veel Engelstalige literatuur tegen. Colleges en tentamens waren wel allemaal in het Nederlands.

Het heeft me wel moeite gekost, maar vaktaal in het Engels pik je wel heel snel op.

Als je echt een totale leek bent dan zou ik een cursus doen. Anders pik je de rest op de uni wel op, is mijn ervaring.
Tijgerprintje2 schreef:
18-11-2020 21:29
Ik heb C2-niveau en ik vind de teksten echt niet moeilijk. Op de middelbare school moesten wij ook Engelse literatuur lezen en dat vind ik moeilijker. Presenteren in het Engels is wel lastig, maar meer omdat het zo onwennig is.
Ik denk dat je er met even wennen wel komt.
C2 is een native speaker? Dus dan zijn de teksten inderdaad niet zo moeilijk haha. Of begrijp ik dit nu verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Academische teksten bevatten over het algemeen zeer stereotype patronen en veel vaktermen. Die zul je tegelijkertijd met je medestudenten aanleren en daar groei je vanzelf wel in. Als je een beetje een basisniveau engels hebt (pakweg een boek van Ian McEwan of artikelen uit the Guardian in het Engels kunt lezen) loopt dat echt wel los. Wiskunde bij gezondheidsstudies is over het algemeen statistiek en niet zo heel ingewikkeld (Wiskunde A), misschien heb je er vooral wat aan om van tevoren je biologie en scheikunde wat op te frissen. Je Engelse leesvaardigheid zou ik oefenen door af en toe artikelen uit the Guardian te lezen over onderwerpen die je interesseren.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs voor toelating op de universiteit van mijn dochter in Schotland was B2 voldoende. Het lijkt me dat je het er dan ook in Nederland wel mee redt, hoewel dat misschien ook wel afhankelijk is van de studierichting. Als je scriptie in het Engels moet, kom je er niet met steenkolen-Engels.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
22-11-2020 16:47
Zelfs voor toelating op de universiteit van mijn dochter in Schotland was B2 voldoende. Het lijkt me dat je het er dan ook in Nederland wel mee redt, hoewel dat misschien ook wel afhankelijk is van de studierichting. Als je scriptie in het Engels moet, kom je er niet met steenkolen-Engels.

Dat duurt natuurlijk nog zo lang, en academisch schrijven in het Engels leer je gaandeweg je studie wel, dat hoef je echt bij aanvang nog niet te beheersen.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
22-11-2020 16:49
Dat duurt natuurlijk nog zo lang, en academisch schrijven in het Engels leer je gaandeweg je studie wel, dat hoef je echt bij aanvang nog niet te beheersen.
Ik vind zelfs dat het een beetje doorslaat. Mijn dochter kan na 3,5 jaar studie geen fatsoenlijke teksten schrijven in het Nederlands. Wel de huis, tuin en keukenstukjes natuurlijk, maar geen wetenschappelijke artikelen. Dat is ook haar ambitie niet, dus wat dat betreft is het geen ramp, maar wel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik mijn master deed waren sommige colleges in het Engels, papers moesten ook in het Engels, de literatuur was uiteraard ook in het Engels, ik was er niet zo blij mee, ik studeerde notabene een taal!.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
22-11-2020 18:43
Toen ik mijn master deed waren sommige colleges in het Engels, papers moesten ook in het Engels, de literatuur was uiteraard ook in het Engels, ik was er niet zo blij mee, ik studeerde notabene een taal!.
Engels?
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Er is toch ook geen noodzaak om wetenschappelijke artikelen in het Nederlands te schrijven? Dan leest geen hond ze.

Ik ben ooit gestart met B2, maar heb daarna meerdere boeken en artikelen in het Engels geschreven. Dat kwam vanzelf, door gewoon mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Zeewater8669 schreef:
22-11-2020 16:39
C2 is een native speaker? Dus dan zijn de teksten inderdaad niet zo moeilijk haha. Of begrijp ik dit nu verkeerd.
Dan begrijp je er inderdaad weinig van.
Een native speaker is iemand die met de taal is geboren. C2 is het hoogste niveau.
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
18-11-2020 21:29
Ik heb C2-niveau en ik vind de teksten echt niet moeilijk. Op de middelbare school moesten wij ook Engelse literatuur lezen en dat vind ik moeilijker. Presenteren in het Engels is wel lastig, maar meer omdat het zo onwennig is.
Ik denk dat je er met even wennen wel komt.
Nee duh, met C2-niveau heb je native proficiency!
Dan spreek je dus net zo goed Engels als een geboren Engelsman.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vaak meer om vakjargon gaat dan op goed niveau engels kunnen spreken. En je leert snel genoeg.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
22-11-2020 20:34
Nee duh, met C2-niveau heb je native proficiency!
Dan spreek je dus net zo goed Engels als een geboren Engelsman.
In theorie, ja.
Ik bedoelde te zeggen dat je de teksten van je studie waarschijnlijk kan lezen als je ook Engelse literatuur kon lezen.
Alle reacties Link kopieren
Om jezelf zekerder te voelen zou je ook een cursus Academisch Engels kunnen volgen.
Ik moet zelf zeggen dat mijn Engels aan het begin van mijn studie ook niet om over naar huis te schrijven was. Wel gewoon op vwo niveau gehaald met een 8 maar als ik mijn essays uit mijn eerste jaar lees dan is het echt verschrikkelijk.
Zoiets ontwikkelt zich ook over de jaren door veel te lezen en te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
22-11-2020 20:34
Nee duh, met C2-niveau heb je native proficiency!
Dan spreek je dus net zo goed Engels als een geboren Engelsman.
De meeste geboren Engelsen hebben ook flink moeite met academisch Engels.
Alle reacties Link kopieren
Ik stam nog uit de tijd dat Engels niet verplicht was op het vwo en ik heb dan ook slechts tot 4 vwo Engels gehad.
Toen ik destijds ging studeren (begin jaren 80) was dat wel één van de redenen dat de studie mislukte.

Nu ben ik 3 jaar geleden alsnog gaan studeren, eerste vak was in het Engels, zodat ik meteen kon kijken of dat een struikelblok was, en ik haalde het met glans.
Veel stof is in het Engels en ik vind het soms wel extra vermoeiend, en ik geniet echt van een Nederlandstalig studieboek.

Maar ik red het dus wel met mijn belabberde Engels.

Ik hoop niet dat ik ooit een opdracht in het Engels moet schrijven, want dat is wel andere koek.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
23-11-2020 11:04
Ik stam nog uit de tijd dat Engels niet verplicht was op het vwo en ik heb dan ook slechts tot 4 vwo Engels gehad.
Toen ik destijds ging studeren (begin jaren 80) was dat wel één van de redenen dat de studie mislukte.

Nu ben ik 3 jaar geleden alsnog gaan studeren, eerste vak was in het Engels, zodat ik meteen kon kijken of dat een struikelblok was, en ik haalde het met glans.
Veel stof is in het Engels en ik vind het soms wel extra vermoeiend, en ik geniet echt van een Nederlandstalig studieboek.

Maar ik red het dus wel met mijn belabberde Engels.

Ik hoop niet dat ik ooit een opdracht in het Engels moet schrijven, want dat is wel andere koek.
Ik kan dus heel slecht Nederlandse wetenschappelijke boeken en artikelen lezen, ik heb dat nooit geleerd want ik heb geen een studieboek of artikel in het Nederlands gehad tijdens mijn studie :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven