Werk & Studie alle pijlers

Werk en mentale problemen

22-11-2020 14:12 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag viva leden,

Ik hoor graag jullie meningen en/of adviezen over onderstaande situatie.

Persoon x zit al langer niet goed in zijn vel. Veel gebeurd afgelopen maanden/jaar. Persoon x is halverwege Oktober 'ingestort' en heeft aangegeven op werk dat het niet goed gaat, er doorheen zit en werken lastig is.

Werk geeft aan naar dokter te gaan, doorverwijzing om te kunnen praten. Persoon x heeft dit gedaan, kan pas in het nieuwe jaar terecht bij een pycholoog.

Persoon x heeft zijn best gedaan om door te blijven werken zoals 'normaal' maar is nu op een punt dat hij het niet meer trekt om zijn (volledige) uren te werken.

Werk geeft geen enkele optie of mogelijkheid. Ziek melden mag niet (alleen bij lichamelijke ziektes), en meer opties zijn er niet. Wat zijn de opties/rechten voor persoon x in deze situatie?
Ziek melden mag wel.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
22-11-2020 15:04
Huh?
ik bedoel: je werkt , je stapt bij werkgever binnen en je zegt: ik wil graag de opties bespreken, want ik trek het niet meer. Dan gaat werkgever eerst kijken wat je niet meer trekt, dan hoe je werk te verlichten toch? Die gaat toch als eerste kijken hoe je binnen het bestaande proces rechtop kan blijven staan en nog nuttig ingezet kan worden? Vandaar de vraag: wat is 'echt ziek'? Echt ziek hoeft toch niet meteen alleen lichamelijk bedoeld te zijn door de werkgever? En dat hoeft toch ook niet zo bedoeld te zijn dat dat pas is als je bijna dood ligt te gaan?
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:23
Persoon x wou heeft zich vorige week gemeld bij werkgever dat het niet meer gaat en wat zijn opties zijn. Bijvoorbeeld ziekmelden.

Werkgever gaf aan dat hij persoon x alleen ziek kan melden als hij 'echt' ziek is. Enige optie die persoon x kreeg was zijn werkdag op een ander moment inhalen.
Tijd dat persoon X zijn rechtsbijstand even belt.
Alle reacties Link kopieren
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 15:06
Ben ik met je eens. Maar persoon x heeft bij werkgever duidelijk aangegeven dat hij het niet trekt om zijn eerstvolgende dienst te pakken. Heeft zelf allemaal opties opgenoemd (onbetaald verlof etc) maar dit werd allemaal afgeketst.

Nu is werkgever van persoon x ook extreem moeilijk met ziekmelden. (Denk aan 3x per dag moeten bellen met een update). Persoon x gaat maandag om de bedrijfarts vragen, mocht dit ook afgeketst worden gaat hij rechtsbijstand inschakelen.
Ah, kijk, dank je wel.
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:31
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik lees vooral bedrijfarts, zal dit doorgeven.

Zou persoon x ook bijvoorbeeld een tijdelijke contractverlaging kunnen aanvragen? (Persoon x heeft vast contract) Of zou dit dan ook via de bedrijfsarts moeten gaan?
Nooit doen.
En kijk eens of er een praktijkondersteuner is. Daar kan je doorgaans eerder terecht dan bij psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
22-11-2020 15:11
Ziek melden mag wel.
Een werkgever mag een ziekmelding weigeren, de werknemer heeft recht op toegang tot de bedrijfsarts, ook wanneer hij niet ziekgemeld is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
22-11-2020 15:29
Een werkgever mag een ziekmelding weigeren, de werknemer heeft recht op toegang tot de bedrijfsarts, ook wanneer hij niet ziekgemeld is.


Dat mag alleen op zwaarwegende gronden en daar is zelfs geen sprake van bij een arbeidsconflict. Deze werkgever zit fout,

https://www.amsadvocaten.nl/blog/arbeid ... -weigeren/
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:31
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik lees vooral bedrijfarts, zal dit doorgeven.

Zou persoon x ook bijvoorbeeld een tijdelijke contractverlaging kunnen aanvragen? (Persoon x heeft vast contract) Of zou dit dan ook via de bedrijfsarts moeten gaan?
NEEEEEEEEEE!!!! Echt het domste wat je kunt doen! Zo is 'n vriendin van mij genaaid door de Rabobank waar ze een fulltime contract had. Door bij burnout akkoord te gaan met 'n contractverlaging kreeg ze naderhand minder uitkering.

Gewoon ziekmelden, daar valt niet over te onderhandelen met de werkgever. Hij regelt maar 'n afspraak bij de arbo. Psychische klachten zijn ook klachten. Die werkgever klinkt heel naar, hij zal wel niet verzekerd zijn voor zieke werknemers dat hij zo reageert.
viva-amber schreef:
22-11-2020 15:29
Een werkgever mag een ziekmelding weigeren, de werknemer heeft recht op toegang tot de bedrijfsarts, ook wanneer hij niet ziekgemeld is.
Dan moet ie wel verrot goede redenen hebben. En dat heeft ie niet.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer hij meent dat de ziekmelding niet echt is wel, maar goed de koninklijke weg is om het dan via de bedrijfsarts te spelen.

We kennen de situatie niet, 'vriend' van to kan zich ook ziek hebben gemeld omdat ze het over zijn functioneren wilde hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hij is niet ziek gemeld.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
22-11-2020 18:56
Hij is niet ziek gemeld.
Nee, de werkgever zei: dat moet je echt ziek zijn en toen heeft werknemer niet doorgezet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-11-2020 18:59
Nee, de werkgever zei: dat moet je echt ziek zijn en toen heeft werknemer niet doorgezet.
Dus... hij heeft zich niet ziekgemeld?

Wellicht heeft hij gevraagd: is het een optie om me een aantal dagen ziek te melden? Waarop werkgever zegt: dan moet je wel echt ziek zijn.

We kennen de context niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven