Werk & Studie alle pijlers

Onderhandelen bij vaste CAO

23-11-2020 10:16 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,
Ik ben in vergevorderd stadium in een solliciatieprocedure. Ik verwacht dat werkgever met mij in zee wil gaan en dat ik dus deze week een aanbod zal krijgen voor de functie waarop ik heb gesolliciteerd.

Nu ga ik van een algemeen bedrijf met een vaste CAO (lang dienstverband) over naar een vergelijkbaar bedrijf vanuit de overheid.

In mijn huidige functie zit ik aan de top van mijn schaal. salaris. In de nieuwe functie ga ik 1 schaal omhoog; en afgaand op mijn huidige functie zou ik dus al wat hoger in de nieuwe schaal uitkomen zeg maar.

De functie is i.p. fulltime, ik wil de mogelijkheid bepreken om iets minder uren te werken (2 tot 4 uur minder dan fulltime)
De nieuwe CAO kent wat minder vakantie dan mijn huidige baan.

Ik sta open om scholing en opleiding te volgen. Mogelijk zal de werkgever dit ook aanbieden (ik heb een assessment moeten doen, die ging goed. Maar het is een tijd geleden dat ik een vergelijkbare functie heb gehad)

Het is voor mij echt heel lang geleden dat ik een dergelijk gesprek heb gevoerd. Waar kan ik op letten? Hebben jullie tips?
Wat is reëel qua salarisonderhandelingen (valt daar net iets te bereiken aangezien het gaat om een CAO)
De baan staat vooralsnog op een jaarcontract dat mogelijk (waarschijnlijk) omgezet wordt in een vast dienstverband na 1 jaar
Maar wat heeft minder uren willen werken te maken met de cao?
Of wil je minder uur voor meer salaris?
Een CAO is een minimum. Er mag altijd positief vanaf geweken worden al doen bedrijven soms alsof alles in steen gebeiteld staat.

En je geeft mbt je uren gewoon aan wat je max gaat werken. Je kan kijken of je dan het zelfde brutoslaris er kan slepen? Is dat wat je vraag is?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik wil gewoon betaald worden naar rato (dus als ik 90% werk, dan 90% salaris)
ik zoek vooral naar een opening bijvoorbeeld; kan ik aangeven dat ik mijn vast contract opgeef dat ik daarom 2 of 3 treden meer salaris wil. Of staat het gewoon vast ivm het feit dat er een CAO is

En bijvoorbeeld nu al inzetten; als mijn contract verlengd wordt wil ik een opleiding gaan volgen die de werkgever faciliteert

Of is dat not done?
Ik vind dat dat prima kan.
Gewoon zeggen wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen. Nee heb je. Dus het kan nooit slechter worden.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 10:29
Een CAO is een minimum. Er mag altijd positief vanaf geweken worden al doen bedrijven soms alsof alles in steen gebeiteld staat.

En je geeft mbt je uren gewoon aan wat je max gaat werken. Je kan kijken of je dan het zelfde brutoslaris er kan slepen? Is dat wat je vraag is?
Dat is niet waar. Er mag alleen positief van een minimum cao worden afgeweken. Van een standaard cao mag helemaal niet worden afgeweken, ook niet in het voordeel van de werknemer.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 10:29
Een CAO is een minimum. Er mag altijd positief vanaf geweken worden al doen bedrijven soms alsof alles in steen gebeiteld staat.

En je geeft mbt je uren gewoon aan wat je max gaat werken. Je kan kijken of je dan het zelfde brutoslaris er kan slepen? Is dat wat je vraag is?

Huh? Er een verschil tussen en minimum- en een standaard CAO! Qua invullen van 'hoeveel uur de TO gaat werken,' lijkt enige nuance danwel overleg tijdens een sollicitatie voor een bepaald aantal uren mij op zijn plek. Hebben we het nog niet over je aanname over de vraag van TO of ze er 'hetzelfde salaris bruto uit wil slepen.'

Dat het nog niet verboden naast ongeschoold medisch advies, ook ongeschoold juridisch advies te geven, is mij een raadsel. Het zou i.i.g. een hoop leed besparen.

PB met maar als je nog iets wilt weten TO!
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
p.o. dubbel
argentovivo wijzigde dit bericht op 24-11-2020 02:11
Reden: dubbel
98.26% gewijzigd
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Kippetje34 schreef:
23-11-2020 20:02
Dat is niet waar. Er mag alleen positief van een minimum cao worden afgeweken. Van een standaard cao mag helemaal niet worden afgeweken, ook niet in het voordeel van de werknemer.

Exact dat dus.. Nogmaals. TO: PB met maar als je wilt, dan kijk ik met je mee. Je hebt nogal wat vragen na een grote overstap, die ik begrijp.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat toch niet over afwijken van de CAO? Maar over de inschaling in de trede. Dat is bij uitstek iets waar je over in gesprek kunt gaan. De overgang van een vast naar een tijdelijk contract is een Uitstekend argument. En ook die opleiding kun je nu bespreekbaar maken. Ik zou het gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Een standaard CAO kun je niet van af wijken. Daar is juist die CAO voor, dat mensen gelijk beloond worden. Soms kun je nog wel onderhandelen over de trede waarop je ingeschaald wordt, afhankelijk van je ervaring. Maar dat ligt echt aan het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
24-11-2020 03:06
Dit gaat toch niet over afwijken van de CAO? Maar over de inschaling in de trede. Dat is bij uitstek iets waar je over in gesprek kunt gaan. De overgang van een vast naar een tijdelijk contract is een Uitstekend argument. En ook die opleiding kun je nu bespreekbaar maken. Ik zou het gewoon doen.

Het gaat niet zozeer over treden binnen een CAO, maar over wat hier blijkbaar in zijn algemeenheid zomaar (onterecht) op het forum geslingerd mag worden. Het is immers vooralsnog niet bekend over welk soort CAO het gaat, terwijl dit wel degelijk van belang is voor de 'adviezen' die je geeft.

Gelukkig lijkt de vraag van de TO inmiddels via andere kanalen opgelost. Ik heb althans geen nadere vraag meer gezien.

Geluk met je nieuwe job TO

:hug:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven