Werk & Studie alle pijlers

Het huishouden zat zijn

24-11-2020 09:16 516 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend werkt veel. Standaard 41 uur per week en 1x per maand 45 uur per week en 1 week per 6 weken nooddiensten waarmee er rustig 6 uur in de week bij komt (ook in de nacht). En hij studeert 2 avonden in de week, nu 3,5 jaar.
Ikzelf heb mijn 2 kinderen en werk 30 uur in een luizenbaantje waarbij ik me aardig verveel.
Niet gek om dan te zeggen dat alle huishouding voor mij is. En dat is ook wat er gebeurt. Alles in huis is voor mij.
Ik ruim op, ik was, ik zuig, doe de boodschappen, kook bijna altijd, leeg de prullenbakken, ruim de koelkast uit enz. En ik heb de zorg voor mijn kinderen wat op zich logisch is aangezien het alleen mijn kinderen zijn. En ik klus veel in ons nieuwe huis. Bekleed de trap, schilder binnen en buiten, enz. Mijn vriend doet ook klusjes in huis en zorgt voor het onderhoud van onze vervoermiddelen.
Maar de afgelopen dagen ben ik het gewoon even zat. (Komt misschien ook een beetje door de corona tijd en de herfst).
Ik huil makkelijk sinds zaterdag en wil geen lichamelijk contact meer met mijn vriend. Hij is enorm knuffelig, ik minder, maar meestal vind ik het wel heel fijn. Maar nu ben ik dat geplak ook zat. In de nacht geeft hij me 40cm om te liggen terwijl hij in zijn slaap steeds met me knuffelt. Ik word er zo vaak wakker van. Ik geef mijn grenzen wel aan maar dan vindt hij me een zeur en gaat zielig doen. Het gaat dan een paar dagen goed en dan vervallen we weer in dezelfde patronen.
Ik ben mijn moeder geworden, een huisvrouw die alles voor haar gezin doet omdat dat makkelijker is dan een gezin opvoeden. En het geeft me vervulling van het leven.
Ik moet dus niet zeuren. Dit is het leven wat ikzelf gekozen heb.
Maar ja, hoe kom ik dan van dat ontevreden gevoel af????
Hoe je van dit gevoel afkomt? Door een hulp te nemen, waardoor je tijd hebt om andere dingen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Door jezelf eens met stip op 1 te gaan zetten.
Waar is jouw tijd? Om op de bank te zitten met thee en een goed boek? In bad? Naar de sauna? Alleen door het bos?

Je staat dag en nacht 'aan', te zorgen voor een ander. Wanneer sta jij 'uit' en zorg je voor jezelf?

Tijd om je agenda schoon te vegen en opnieuw in te richten met daarin ook tijd voor jezelf!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je komt van dat gevoel af door je situatie te veranderen. Het feit dat dit er zo ingeslopen is, wil niet zeggen dat je dan maar de rest van je leven zo door moet leven. Huur eventueel huishoudelijke hulp in, praat met je partner en kinderen (even afhankelijk van hun leeftijd natuurlijk) en verdeel taken.
En dat bovenop jou geplakt liggen ‘s nachts moet je buiten het bed bespreken. Gewoon aangeven dat je prima wil knuffelen, maar dat je nachtrust belangrijk is en dat je de ruimte wil om te slapen, zonder emotioneel gechanteerd te worden.
Alle reacties Link kopieren
Spreek dit ook eens uit naar je vriend! En dan op een serieuze manier.
Als jij straks ‘omvalt’ gaat je gezin mee om, er moet dus iets veranderen! Leuk dat je vriend zoveel wil werken, maar dat hoeft niet ten koste van jouw welzijn te gaan. Misschien kan hij eens wat eerder thuis zijn, in het weekend het koken en de boodschappen op zich nemen, etc.
En een hulp zou ook geen slecht idee zijn als jullie samen zoveel werk-uren maken!

En waarom doe je een luizenbaantje waarbij je je verveelt? Zoek eens iets leuks waar je uitdaging in vindt!
Alle reacties Link kopieren
Wat ben jij druk ! Het is allemaal best veel wat je moet doen. Hier man die 32 uur werkt, ik 36 en hebben een zoontje van 1. Ik zorg voor het eten, boodschappen, wasgoed, maar ik zet hem echt wel aan het werk hoor. Hij doet ook wc's, ramen lappen, stofzuigen. Ik zou het echt niet alleen kunnen/willen. Man geeft altijd aan als het te veel word nemen we huishoudelijke hulp.

Als ik jou was en je hebt budget zou ik echt denken aan huishoudelijke hulp.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geld over voor een huishoudelijke hulp? Zo ja: DOEN!
Mhaw, ik snap nooit zo goed waarom de minst werkende partner automatisch de gratis huishouder is.

Je vriend kan gewoon zijn eigen deel doen of hebben jullie echt samen afgesproken dat hij indirect voor je huishouduren betaald door veel meer in te brengen financieel gezien? En wil je nu van die afspraak af?

Want dan zou ik meer gaan werken en van jullie gezamelijke inkomen een schoonmaker in huren en de rest verdelen.
Want leuk zo'n meer werkende partner, zonder jou moet hij ook gewoon zijn onderbroeken wassen en boodschappen doen.
Alle reacties Link kopieren
Neem per direct een hulp in de huishouding en ga dan aan de slag met je relatie. Maak hem heel duidelijk dat hij ook aan de slag moet.

Oh en maak van jezelf een prioriteit. Tijd en ruimte voor jezelf, voor dingen die jij leuk en belangrijk vindt. Eventueel een andere baan met meer uitdaging.
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 24-11-2020 09:31
57.53% gewijzigd
Ik ben huisvrouw en hier ook geschikt voor. Je klinkt niet geschikt en hierdoor ongelukkig. Ga meer uren werken, zoek een baan waar je meer in kan doen en besteed thuis meer uit. Ga doen wat je leuker vindt zodat je tevreden thuis komt.

En ik ben niet thuis in gescheiden zijn en nieuwe partner enzo maar doet je vriend niks voor/met de kinderen? Is dat normaal? Ik snap dat het niet zijn bloed is maar het zijn wel huisgenoten van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 09:27
Mhaw, ik snap nooit zo goed waarom de minst werkende partner automatisch de gratis huishouder is.

Je vriend kan gewoon zijn eigen deel doen of hebben jullie echt samen afgesproken dat hij indirect voor je huishouduren betaald door veel meer in te brengen financieel gezien? En wil je nu van die afspraak af?

Want dan zou ik meer gaan werken en van jullie gezamelijke inkomen een schoonmaker in huren en de rest verdelen.
Want leuk zo'n meer werkende partner, zonder jou moet hij ook gewoon zijn onderbroeken wassen en boodschappen doen.
Hij brengt geen meer geld in ook al werkt hij zo hard.
Ik krijg gewoon goed betaald voor wat ik sta te doen op mijn werk. Hij werkt zich de blubbers voor hetzelfde salaris. Komt gedeeltelijk ook wel omdat hij nog wat jonger is.
We hebben wel afgesproken dat in de tijd dat hij studeert dat ik meer op me neem. Maar ja, dat was voor 2 jaar. Toen wist ik nog niet dat hij er 2 jaar aan vast ging plakken. Op zich bewonderingswaardig dat hij zijn gezin financieel wil onderhouden en dus verder leert maar ik ben een beetje moe na al die jaren.

En ja, ander werk zoeken zou geen kwaad kunnen. Eentje met uitdaging. Maar waar vind ik een baan die me alle vrijheid van de wereld geeft en me goed betaalt? Het geeft me de mogelijkheid er altijd voor de kinderen te zijn.

Een huishoudster zou ik fijn vinden maar om ons leven te kunnen betalen ben ik zelf naast mijn contract werk schoonmaakster bij andere mensen voor 5 uur in de week gemiddeld. Tsja, dan is het een beetje gek om een schoonmaakster in dienst te nemen als ik wel andermans huizen schoon maak, haha.

Ik heb het gevoel een beetje knel te zitten.
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
24-11-2020 09:30
Ik ben huisvrouw en hier ook geschikt voor. Je klinkt niet geschikt en hierdoor ongelukkig. Ga meer uren werken, zoek een baan waar je meer in kan doen en besteed thuis meer uit. Ga doen wat je leuker vindt zodat je tevreden thuis komt.

En ik ben niet thuis in gescheiden zijn en nieuwe partner enzo maar doet je vriend niks voor/met de kinderen? Is dat normaal? Ik snap dat het niet zijn bloed is maar het zijn wel huisgenoten van elkaar.
Nou, dat inderdaad. Ik heb het geprobeerd om huisvrouw te zijn. Ik wilde het echt graag goed doen. Maar ik denk dat ik er niet echt voor in de wieg gelegd ben. Het zou zoveel makkelijker zijn als ik dat wel was. Ik ben meer de man denk ik, haha. Lijkt me heerlijk om 40 uur te werken en dan thuis te komen en mijn potje staat op tafel. Ik word ook gelukkig van al dat geklus.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 09:27
Mhaw, ik snap nooit zo goed waarom de minst werkende partner automatisch de gratis huishouder is.

Hoezo maakt het verzorgen van je eigen huis en gezin je een gratis huishoudster?
Is het niet gewoon de meest logische en redelijkste taakverdeling in het geval van TO?
Je noemt de partner die de meeste uren werkt toch ook niet de vaste geldverstrekker of het loonslaafje?
Alle reacties Link kopieren
Je man werkt over het algemeen 41 uur en jij 30 uur. Dan vind ik het echt niet logisch dat jij AL het huishouden doet hoor. Mijn man werkt 38 of 40 uur en ik werk er maar 22, maar zelfs dat zegt hier niet dat ik alles in huis doe. Wel het grootste gedeelte, maar hij kookt ook heus wel een eens, en hij doet uit zichzelf ook gewoon een was, of pakt de stofzuiger, of ruimt het huis op en doet veel met de kinderen. En dan nog alle klussen die hij in huis doet. En op zaterdag doet hij ook gerust een boodschap. Echt niet dat hij na zn werk niets meer doet.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 09:46
4.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:38

Een huishoudster zou ik fijn vinden maar om ons leven te kunnen betalen ben ik zelf naast mijn contract werk schoonmaakster bij andere mensen voor 5 uur in de week gemiddeld. Tsja, dan is het een beetje gek om een schoonmaakster in dienst te nemen als ik wel andermans huizen schoon maak, haha.
Huh? Maar werk je dan 30 uur of 35?
Leven jullie dan heel duur, hebben jullie erg hoge woonlasten?
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
24-11-2020 09:41
Nou, dat inderdaad. Ik heb het geprobeerd om huisvrouw te zijn. Ik wilde het echt graag goed doen. Maar ik denk dat ik er niet echt voor in de wieg gelegd ben. Het zou zoveel makkelijker zijn als ik dat wel was. Ik ben meer de man denk ik, haha. Lijkt me heerlijk om 40 uur te werken en dan thuis te komen en mijn potje staat op tafel. Ik word ook gelukkig van al dat geklus.
Voldoe je niet aan je eigen standaard? Volgens mij moet je met 2 kinderen, 30 uur per week werk en een vrijwel afwezige partner je standaard een stuk verlagen. Laat je kinderen meehelpen binnen hun leeftijd. En tijd voor jezelf inplannen. Want anders ben je alleen nog een slaaf van je gezin en werk.

Zoek een balans waarbij je jezelf oplaadt. Dan ziet de wereld er ook een stuk gemakkelijker uit.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
En als je zoveel moet werken om je levensstandaard zo hoog te houden, lijkt me stap 1 om te kijken of je niet op te grote voet leeft. Geniet je nu wel van die grote voet? Nee toch?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je vriend werkt toch gewoon een gemiddeld aantal uren? Ik vind het niet zoveel, dan kan hij toch gewoon de helft van het huishouden doen? Studie in de avonduren is natuurlijk een keuze.
Ik snap in dit geval echt niet waarom de huishoudelijke taken niet 50/50 verdeeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
24-11-2020 09:45
Huh? Maar werk je dan 30 uur of 35?
Leven jullie dan heel duur, hebben jullie erg hoge woonlasten?
In totaal 30 uur.
Wij leven op zich niet zo duur (denk ik) maar hebben nu wel in een dure tijd aan onze top een huis gekocht (we huurden maar aangezien we 2 verdieners zijn ging de huur zover omhoog).
Als ik niet schoonmaak kunnen we weinig doen. Nu kan ik nog eens met de kids naar de dierentuin of de mcdonalds ofzo. Anders kan dat niet meer.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
24-11-2020 09:45
Je man werkt over het algemeen 41 uur en jij 30 uur. Dan vind ik het echt niet logisch dat jij AL het huishouden doet hoor. Mijn man werkt 38 of 40 uur en ik werk er maar 22, maar zelfs dat zegt hier niet dat ik alles in huis doe. Wel het grootste gedeelte, maar hij kookt ook heus wel een eens, en hij doet uit zichzelf ook gewoon een was, of pakt de stofzuiger, of ruimt het huis op en doet veel met de kinderen. En dan nog alle klussen die hij in huis doet. En op zaterdag doet hij ook gerust een boodschap.
Hier ook zo, mijn man werkt 40 uur, soms meer. Ik werk 24-32 uur. Hij doet elke dag taken in het huishouden en het huis schoonmaken doen we samen in het weekend. Omdat ik iets minder werk hou ik de was bij en ik ben 1 dag thuis met ons kind. Ik ga vaker in het weekend of de avond weg en dan is hij thuis met ons kind.
Moet wel zeggen dat dit niet zomaar was bij ons, hebben we wel naar moeten zoeken samen. En een tijd een huishoudelijke hulp gehad ook.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, dus beide inkomens gaan op aan de vaste lasten?
Wat extra's moet je betalen van je extra werk?
Dat lijkt me heel zwaar...
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettende bullshit dat je vriend helemaal niks hoeft te doen in het huishouden. Hij heeft het maar goed voor elkaar. Een vrouw die met minder uren hetzelfde inkomen binnenbrengt, in de andere uren als een sloof het hele huishouden doet en 's nachts klaar ligt voor de seks en eindeloos knuffelen. En als je dit allemaal niet doet, is hij zielig.

Ik vind hem bepaald niet als een leuke partner klinken.

Leuke partners nemen je serieus als je aangeeft niet gelukkig te worden van bepaalde dingen. Leuke partners nemen niet alle ruimte in, maar gunnen jou ook ruimte, letterlijk (in bed) en figuurlijk. Als je partner dus alles wegwuift, dan zou ik gaan aangeven graag serieus genomen te worden en mezelf eens achter de oren krabben of dit de man is waar ik oud mee wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is het dan niet gek dat jij ALLES doet?

Je werkt 30 uur per week en hebt ook zorg voor kinderen.
Hij werkt 11 uur per week meer (soms iets meer).

Dan zou je denken dat jij 11 uur in het huishouden meer doet, maar alles boven de 11 uur wordt samen gedeeld.

Pas op dat je niet overspannen raakt.

Heb je dit al besproken met vriend?
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
24-11-2020 09:50
Hier ook zo, mijn man werkt 40 uur, soms meer. Ik werk 24-32 uur. Hij doet elke dag taken in het huishouden en het huis schoonmaken doen we samen in het weekend. Omdat ik iets minder werk hou ik de was bij en ik ben 1 dag thuis met ons kind. Ik ga vaker in het weekend of de avond weg en dan is hij thuis met ons kind.
Moet wel zeggen dat dit niet zomaar was bij ons, hebben we wel naar moeten zoeken samen. En een tijd een huishoudelijke hulp gehad ook.
Ik denk dat het moment is aangebroken dat wij ook eens naar zo een balans moeten zoeken.

Ik denk dat het grootste probleem is dat ik een pleaser ben. Mijn vriend zegt dat hij het liefst een ouderwetse rolverdeling heeft. Vrouw thuis en man aan het werk. Hij wil als hij thuis komt dat ik de deur voor hem open doe (zijn sleutels zijn lastig te vinden in zijn motorpak), hij aanschuift aan tafel en dat hij daarna de rest van de avond voor de tv geploft zit. En ik ben een pleaser. Maar mijn hemel, ik word echt niet gelukkig van zo een leven.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, zet eens even alles in een overzichtje met tijd erachter. Hij heeft zijn werk en studie, jij hebt je werk en je kinderen. Ik vermoed zomaar eens dat dat eenzelfde aantal uren zijn.

Blijft over het huishouden om eerlijk te verdelen over beiden.

Ik vind het echt heel raar dat je van je vriendin verwacht alles te doen in het huishouden omdat jij zo nodig meer moet werken. Als je niet fulltime kan werken en het huishouden ook kan doen, dan is de oplossing minder werken. Niet je vriendin alles aansmeren en klagen dat je zielig bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven