Werk & Studie alle pijlers

Afgewezen worden voor nieuwe functie

24-11-2020 20:20 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden heb ik intern gesolliciteerd op een leuke functie deze functie ligt in het verlengde van mijn huidige functie, alleen zou ik meer gaan verdienen.
Nav mijn brief kreeg ik een uitnodiging voor een online gesprek via teams, eigenlijk had ik liever een persoonlijk gesprek gehad met daarbij de regels van het RIVM in acht nemend, maar helaas was dat geen optie.

Wat mij opviel is dat er tijdens het gesprek lang werd ingezoomd op welke bijdrage ik zou leveren aan het verbeteren van processen, en aan het verbeteren van de samenwerking tussen afdelingen.
Waar ik invloed op kan uitoefenen, is de verbinding zoeken, evt een werkgroep oprichten, en vinger aan de pols houden, maar dit antwoord vonden ze te oppervlakkig, ze waren ook op zoek naar iemand die geen 9 tot 5 mentaliteit heeft, maar iemand die intensief bezig is met een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de afdeling, dit alles naast: Je klantenbestand, bila's, teamoverleggen, casustiekoverleggen, dus gaandeweg het gesprek werd het mij al snel duidelijk dat ik het niet zou worden, en warempel, ik ben afgewezen.
Ik wilde mezelf wel verkopen, maar liegen vind ik te ver gaan.
Ik solliciteer op een kantoorbaan juist vanwege de regelmatige uren, hoezo mag ik die 9-5 mentaliteit niet hebben dan??


Ik ben nu eigenlijk op zoek naar antwoord op de vraag of ik steken heb laten vallen tijdens dat gesprek.
En wat ik in de toekomst beter kan doen om wel de juiste antwoorden te geven tijdens een interview.
De collega's van deze afdeling ken ik allemaal persoonlijk, en ze hebben daar inderdaad geen 9 tot 5 mentaliteit.
Eerder een 10 tot 2 mentaliteit, even los van alle gezellige lunches die ze wekelijks hebben, en daar pas ik prima tussen.
Maar helaas ben ik afgewezen, dus tips en handvaten aub om dit toekomst beter te doen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Pech. Soms heb je dat gewoon bij sollicitaties. Jammer! Heeft geen zin om dan de anderen te gaan afkraken. Volgende keer hopelijk beter. Ga je door zoeken naar iets of kwam dit toevallig op je pad?
Alle reacties Link kopieren
Je was niet de match. Dat voelde je zelf al, want jij wil wel graag regelmatige uren.

Je kan dus niks beter doen in dit geval, je was niet de kandidaat die ze zochten.
Alle reacties Link kopieren
Het is soms gewoon een kwestie van ontbrekende chemie.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
24-11-2020 20:23
Pech. Soms heb je dat gewoon bij sollicitaties. Jammer! Heeft geen zin om dan de anderen te gaan afkraken. Volgende keer hopelijk beter. Ga je door zoeken naar iets of kwam dit toevallig op je pad?
Goedenavond,

Neen ik ga door, ik zit niet op een schopstoel, maar ik wil graag meer verantwoordelijkheden, en ik wil graag op dezelfde afdeling blijven.
Overigens die collega's waar ik het over had, dat zijn schatten van meiden, wat zou ik me graag bij hun team hebben aangesloten zeg.
Maar helaas.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Dat had je toch bij je afwijzing kunnen vragen? Zij weten het beste wat er miste lijkt me.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Het is altijd een combinatie van factoren. De van 9-tot-5 mentaliteit is heus niet de enige reden waarom ze je hebben afgewezen. Je geeft zelf al aan dat er tijdens het gesprek ook andere punten naar voren kwamen waarom je het niet bent geworden.

Dat is niet erg. Soms zoeken ze gewoon net even een ander type persoon. Misschien dat het niet leuk is om afgewezen te worden, maar wees blij.
Wat werd als toelichting gegeven bij de afwijzing? Daar had je toch op door kunnen vragen: heb je nog tips, op welke punten kan ik me verder ontwikkelen bladibla. Wij zaten niet bij het gesprek, kennen de vacature, de afdeling, de mensen en jou niet, dus wij kunnen je daar niets over vertellen natuurlijk.
Miskotto schreef:
24-11-2020 20:20
Wat mij opviel is dat er tijdens het gesprek lang werd ingezoomd op welke bijdrage ik zou leveren aan het verbeteren van processen, en aan het verbeteren van de samenwerking tussen afdelingen.
...
De collega's van deze afdeling ken ik allemaal persoonlijk, en ze hebben daar inderdaad geen 9 tot 5 mentaliteit.
Eerder een 10 tot 2 mentaliteit, even los van alle gezellige lunches die ze wekelijks hebben, en daar pas ik prima tussen.

Misschien dat het ertussen passen júist is waarom je bent afgewezen en wil het management iemand die de boel daar opschrikt en zorgt voor verandering.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het idee dat ze 'Het verbeteren van de processen en de samenwerking tussen de afdelingen', erg belangrijk vonden.
Het antwoord dat je gaf, komt mij niet concreet over. Misschien dat dat een reden is, maar je moet ook jezelf kunnen zijn.
Jouw motieven komen ook niet helemaal zuiver over. Meer salaris en regelmatige werkuren. Misschien vonden zij dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Jole schreef:
24-11-2020 20:47
Ik krijg het idee dat ze 'Het verbeteren van de processen en de samenwerking tussen de afdelingen', erg belangrijk vonden.
Het antwoord dat je gaf, komt mij niet concreet over. Misschien dat dat een reden is, maar je moet ook jezelf kunnen zijn.
Dit TO.

Ik voer gesprekken voor dit soort procesverbeterfuncties en zou jouw antwoord ook veel te oppervlakkig hebben gevonden. Nu type je hier maar een paar zinnen natuurlijk, maar op mij komt het over alsof je niet goed weet hoe je procesverbetering in kaart brengt, doorvoert en opvolgt. En als ik juist dat belangrijk vind in een functie, en daar lijkt het op gezien het lang doorgaan hierop, dan zou ik je obv wat je hier schrijft als antwoord je ook niet aangenomen hebben.

En wat iemand anders al schreef, als ze graag de processen en werkwijzes anders willen en jij hebt veel nadruk gelegd op goed in het team passen, dan zit daar wellicht ook een beetje de mismatch. Bang dat met jouw komst alles hetzelfde blijft ipv veranderd.

Probeer volgende keer veel concreter te zijn in je antwoorden op hoe je iets zou aanpakken.
Gatekeeper* schreef:
24-11-2020 20:54
Jouw motieven komen ook niet helemaal zuiver over. Meer salaris en regelmatige werkuren. Misschien vonden zij dat ook.
Hoezo zijn dat geen zuivere motieven? Misschien is er geen match, maar onzuiver vind ik het niet.
puntillita schreef:
24-11-2020 20:45
Misschien dat het ertussen passen júist is waarom je bent afgewezen en wil het management iemand die de boel daar opschrikt en zorgt voor verandering.
Ja kan, maar dat kan TO dan beter even vragen aan degene die haar heeft afgewezen.
Alle reacties Link kopieren
Ze zoeken iemand om de boel een beetje vlot te trekken, niet iemand die meegaat in het huidige tempo.
Alle reacties Link kopieren
Ze weten nu dat je zoekt. Ook weten ze in welke richting. Heb je gevraagd wat ze misten in je motivatie? Konden ze aangeven waar je nog kan bijleren? Hebben ze je een ontwikkeltraject aangeboden in de richting die je op wilt? Hoe zien die verantwoordelijkheden eruit die je wilt en wat voor competenties zijn daarvoor nodig? Hoe kun je die leren als je die nog niet hebt?

Als jullie samen hierop de antwoorden weten, weet jij wat je te doen staat 😊
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
24-11-2020 20:45
Misschien dat het ertussen passen júist is waarom je bent afgewezen en wil het management iemand die de boel daar opschrikt en zorgt voor verandering.
Dit dacht ik nou ook gelijk....
Alle reacties Link kopieren
Er is simpel weg geen match en die gaat er ook niet komen.

Ik denk dat het een afdeling is die in een soort reorganisatie/veranderproces zit, misschien willen ze naar zelfsturende teams. Zij zijn dus niet alleen op zoek naar een nieuwe collega maar ook naar een katalysator voor dat proces en iemand die weerstanden bij al zittende werknemers kan doorbreken.

Dat kan je niet willen of niet leuk vinden, ik zou die rol ook niet willen, maar goed dan kiezen ze dus voor iemand die dat wel graag wil en dat mag. Wat is de reden dat je daar moeite mee hebt? Zelfs liegen komt ter sprake. Je wordt niet gelukkig op die plek.
viva-amber wijzigde dit bericht op 25-11-2020 07:26
9.78% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je niet bent afgewezen vanwege een gebrek aan sollicitatievaardigheden, maar omdat je inderdaad niet de persoon bent die ze zoeken.

Klinkt trouwens als alle clichés over een overheidsbaan bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
25-11-2020 07:24
Ik denk ook dat je niet bent afgewezen vanwege een gebrek aan sollicitatievaardigheden, maar omdat je inderdaad niet de persoon bent die ze zoeken.

Klinkt trouwens als alle clichés over een overheidsbaan bij elkaar.
Nou inderdaad. Ik heb ooit een burnout gekregen mede door dir soort processen bij de overheid. Intern solliciteren leidde ertoe dat je weer in soortgelijke situaties kwam. Ik werk nu buiten de overheid voor een heel klein bedrijfje met korte lijnen. Veel fijner. De overheid wil alleen maar toneelspelen alsof er korte lijnen zijn, terwijl je invloed zich beperkt tot uitdragen wat het management vindt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je bent te licht bevonden
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
24-11-2020 20:42
Wat werd als toelichting gegeven bij de afwijzing? Daar had je toch op door kunnen vragen: heb je nog tips, op welke punten kan ik me verder ontwikkelen bladibla. Wij zaten niet bij het gesprek, kennen de vacature, de afdeling, de mensen en jou niet, dus wij kunnen je daar niets over vertellen natuurlijk.
Het feit dat ze mij te oppervlakkig vonden in mijn motivatie hoe ik de processen zou verbeteren, en de vraag wat ik zou toevoegen aan het team, heb ik beantwoord met: Een hardwerkende, plichtsgetrouwe medewerkster, die altijd net een stapje harder wil lopen voor haar klanten. Dit antwoord kwam overeen met hetgeen wat mijn LG over mij heeft gezegd toen ze om referenties vroegen, maar toch was dit niet voldoende.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
24-11-2020 20:55
Dit TO.

Ik voer gesprekken voor dit soort procesverbeterfuncties en zou jouw antwoord ook veel te oppervlakkig hebben gevonden. Nu type je hier maar een paar zinnen natuurlijk, maar op mij komt het over alsof je niet goed weet hoe je procesverbetering in kaart brengt, doorvoert en opvolgt. En als ik juist dat belangrijk vind in een functie, en daar lijkt het op gezien het lang doorgaan hierop, dan zou ik je obv wat je hier schrijft als antwoord je ook niet aangenomen hebben.

En wat iemand anders al schreef, als ze graag de processen en werkwijzes anders willen en jij hebt veel nadruk gelegd op goed in het team passen, dan zit daar wellicht ook een beetje de mismatch. Bang dat met jouw komst alles hetzelfde blijft ipv veranderd.

Probeer volgende keer veel concreter te zijn in je antwoorden op hoe je iets zou aanpakken.
Ah ok.
Maar ik ben niet opgeleid om procesverbeteringen in kaart te brengen, en ik solliciteerde op een functie als Schuldbemiddelaar, en ik snap serieus niet hoe men het voor zich ziet. Maar kan jij aangeven wat jij van een kandidaat wil horen?
En vind jij het reëel/ haalbaar dat medewerkers naast :

- Hun drukke bestand
- Bilaterale gesprekken
- Klant gesprekken
- Werkoverleggen
-Overige werkgroepjes

Ook nog tijd vrij moeten maken om processen te verbeteren?
Waar moet men de tijd vandaan halen? En ik begrijp nu dat het 9-tot-5 mentaliteit gedeelte om de hoek komt kijken, maar is dat haalbaar?

In mijn team zijn er welgeteld 2 collega's van de 16 die voorop lopen in het verbeteren van processen, dit zijn collega's die zelf aangeven dat ze blij zijn wanneer het weekend weer voorbij is, deze 2 collega's zijn ook de enige die niet thuiswerken sinds de pandemie.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze wilden weten welke rol jij vervult in een team. Ben jij iemand die overal een oplossing voor kan bedenken en vol ideeën zit? Of ben je iemand die doet wat er gebeuren moet en door buffelt tot het af is? Of iemand die knopen doorhakt en taken verdeelt? Iemand die vooruit denkt en problemen lang van tevoren ziet aankomen. Kun je goed netwerken? Ben je iemand die goed is in de harmonie bewaren of verbeteren? Alle rollen zijn belangrijk, maar het hangt van de samenstelling van het huidige team af aan welke rol er nog behoefte is.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-11-2020 11:20
Ah ok.
Maar ik ben niet opgeleid om procesverbeteringen in kaart te brengen, en ik solliciteerde op een functie als Schuldbemiddelaar, en ik snap serieus niet hoe men het voor zich ziet. Maar kan jij aangeven wat jij van een kandidaat wil horen?
En vind jij het reëel/ haalbaar dat medewerkers naast :

- Hun drukke bestand
- Bilaterale gesprekken
- Klant gesprekken
- Werkoverleggen
-Overige werkgroepjes

Ook nog tijd vrij moeten maken om processen te verbeteren?
Waar moet men de tijd vandaan halen? En ik begrijp nu dat het 9-tot-5 mentaliteit gedeelte om de hoek komt kijken, maar is dat haalbaar?

In mijn team zijn er welgeteld 2 collega's van de 16 die voorop lopen in het verbeteren van processen, dit zijn collega's die zelf aangeven dat ze blij zijn wanneer het weekend weer voorbij is, deze 2 collega's zijn ook de enige die niet thuiswerken sinds de pandemie.
Uit alles wat je hier schrijft, blijkt toch gewoon dat jij niet bent wat zij zoeken? Dan kun jij vinden dat zij iets zoeken wat niet bestaat, maar hun constatering dat jij het in elk geval niet bent, lijkt mij juist.

Wees blij dat je het niet geworden bent, want jij past niet op die plaats. Dat was op een mislukking uitgelopen en die is je (en hen) nu bespaard gebleven.
ldp wijzigde dit bericht op 25-11-2020 11:29
0.23% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven