Werk & Studie alle pijlers

Rijbewijs een idealisme?

24-11-2020 20:23 155 berichten
Hoi

Ik wil even wat kwijt over vandaag! Ik heb vandaag een rijexamen gedaan voor de eerste keer.
Voorafgaand heb ik, schrik niet ongeveer 150 rijlessen gehad. Ik ben nu dan ook 3 jaar bezig met mijn rijbewijs halen en heb nu 4 rijinstructeurs gehad van man tot vrouw. Ik moet er wel bij vermelden dat ik PDD-NOS heb een vorm van autisme dit kan de rijvaardigheid beperken. Ik ben echt niet stom want ben een sociaal mens die een MBO niveau 4 opleiding doet en gewoon mee kan gaan met de rest.

In oktober 2017 begon ik aan rijlessen, ik dacht ik kan dit heel makkelijk af! Ik volgde een paar lessen maar had al het idee dat ik anders werd behandeld dan anders. 14 rijlessen verder nog steeds niet geschakelt, ik vroeg het rondom mijn omgeving en vonden het opmerkelijk. Nu was ik toen ook echt meer onzekerder. Maar had toen besloten om een stop te houden en mij te richten op toendestijds schoolexamens.

Maar na de zomervakantie van 2018 wilde ik beginnen dit keer bij een andere rijschool. Een man die leerde mij schakelen "EINDELIJK" maar het veliep niet altijd even handig. Ik heb er een jaar mee gelest maar kwam alsnog niet vooruit had ik het idee. Rij instructeur wist niet hoe hij met mij moest om gaan.

September 2019 kreeg ik een vrouw als rijinstuctrice, dit ging ook mwa... het ging niet zo soepel en keek echt op tegen autorijden, vond het niet leuk omdat ik me dan zo onzeker voel omdat ik nog zoveel (onbewust) verkeerd doe. Nu heb ik de procedure 'rijgeschikheid' al gehad, ik ben rijgeschikt maar moet veel leren werd er gezegd in december 2019. Ik heb een TTT gedaan in maart 2020 hier werd nog steeds gezegd dat ik veel moest leren.

Bij de corona tijd nam ik een pauze van 3 maanden, in juni WEER te beginnen bij een andere rijschool een veel kleinere net als toen in 2017. Dat is dus mijn huidige rij instructeur. Hier gaat het wel oké mee en heb ik eindelijk een officieel rijexamen gedaan vandaag. De rij instructeur blijft rustig bij mijn situaties maar zijn denken is heel anders dan ik. Het is voor mij erg moeilijk om auto te rijden vooral om plannen te maken en vooruit kijken de meest logische dingen zijn bij mij chinees. Goed, dat examen heb ik mijn uiterste best gedaan hier en daar nog wat onzekerheid. De examinator was wel heel erg fijn en hielp me goed door de tijd heen. Maar helaas gezakt, van dingen waarvan ik die niet in de gaten heb. Hij zei dat ik meer moest trainen en letten op de fouten die ik maak maar dat ik er wel kom. Het moeilijke is dat mijn fouten altijd anders zijn en geen grip op kan krijgen. Wat moet ik dan verbeteren? Moet ik dan geluk hebben bij een examen? Of maak ik er een groot ding van? Kennen jullie mensen met een soort gelijk iets? Geloof me hier pieker ik dan over.

Ik heb expres niks gezegd tegen iemand behalve mijn moeder en mentor dat ik rij examen heb, ik vind die druk van succes wensen, haal je makkelijk en opschepperij over auto rijden niet zo fijn.

Kort gezegd:
1e Rijschool: 15 rijlessen
2e Rijschool, Instucteur: 63 rijlessen
3e Rijschool, Instructrice: 30 rijlessen
4e Rijschool (huidige) : 19 rijlessen
Rijlessen aantal : 127
TTT: (1x)
EXAMEN: (1x)
Kosten: 10.125 euro (reis naar Maladiven)
anoniem_637fd0cd0d8fc wijzigde dit bericht op 24-11-2020 20:26
0.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, misschien is het gewoon niet jouw ding.
Misschien rijles nemen in een automaat? Dat scheelt wat handelingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het hem niet gaat worden om heel eerlijk te zijn.
Het verkeer is niet te voorspellen, je moet vooruit kijken, je moet anticiperen, plannen. Anders gaat het echt mis op een dag.

Hoe reis je nu zelfstandig? Fiets, scooter? Hoe gaat dat met vooruit denken en kijken? Heb je daar wel eens een ongeluk gehad?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
24-11-2020 20:26
Misschien rijles nemen in een automaat? Dat scheelt wat handelingen.

Dit dacht ik ook gelijk. Waren er punten die bij alle instructeurs voorkwamen?
iceteapeach wijzigde dit bericht op 24-11-2020 20:32
13.17% gewijzigd
wij slapen nooit.
Ik begrijp dat je graag je rijbewijs wil hebben, maar zoals ik je OP lees denk ik dat je het (voorlopig) bij het OV en de fiets moet houden.

Het belangrijkste bij autorijden is inzicht.

Sommige mensen hebben dat gewoon niet.

:hug:
Ik ken twee mensen in mijn omgeving die bijna en zelfs meer dan 10 keer gezakt waren. Die hebben opgegeven momenten ''benoor'' (geen flauw idee dit de juiste manier van spellen is voor dit woord) afgereden. Dat is juist voor mensen voor wie afrijden wat moeilijker gaat.

Was wel in Den Haag en inmiddels al 10 jaar geleden dus weet niet of dat nog bestaat.
Wat zonde van dat lesgeld, daar had je je eerste auto van kunnen kopen! ;-D

Wat bedoel je met na 14 lessen pas leren schakelen? Daar ontkom je toch niet aan, tenzij je in 'n automaat lest. Je kunt ook in 'n automaat afrijden, maar dan mag je daarna alleen automaat rijden.
fathpoempoem schreef:
24-11-2020 20:32
Ik ken twee mensen in mijn omgeving die bijna en zelfs meer dan 10 keer gezakt waren. Die hebben opgegeven momenten ''benoor'' (geen flauw idee dit de juiste manier van spellen is voor dit woord) afgereden. Dat is juist voor mensen voor wie afrijden wat moeilijker gaat.

Was wel in Den Haag en inmiddels al 10 jaar geleden dus weet niet of dat nog bestaat.
Dat is het "staatsexamen". BNOR. Bureau nader onderzoek rijvaardigheid. Maar volgens mij heeft TO al een rijvaardigheidsonderzoek gehad.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-11-2020 20:29
Ik denk dat het hem niet gaat worden om heel eerlijk te zijn.
Het verkeer is niet te voorspellen, je moet vooruit kijken, je moet anticiperen, plannen. Anders gaat het echt mis op een dag.

Hoe reis je nu zelfstandig? Fiets, scooter? Hoe gaat dat met vooruit denken en kijken? Heb je daar wel eens een ongeluk gehad?
Ja dit dus. Als het je niet lukt om vooruit te kijken of te anticiperen kunnen er erg gevaarlijke situaties ontstaan waarbij ook andere mensen gevaar kunnen lopen. Als 150 lessen niet genoeg zijn om dit inzicht te hebben, dan gaat het niet meer gebeuren ben ik bang.
Ik denk dat ik te vroeg ben begonnen, CBR zegt dat ik rijvaardig ben en dat zei de examinator ook, automaat? Ja kan maar denken alsnog dat het er niet aan ligt. Als iedereen me zo vertrouwen geeft moet het wel lukken!
redbulletje schreef:
24-11-2020 20:33
Wat zonde van dat lesgeld, daar had je je eerste auto van kunnen kopen! ;-D

Wat bedoel je met na 14 lessen pas leren schakelen? Daar ontkom je toch niet aan, tenzij je in 'n automaat lest. Je kunt ook in 'n automaat afrijden, maar dan mag je daarna alleen automaat rijden.
Sommige mensen kunnen dat pas laat, daarvoor doet de instructeur het denk ik?
En wil niet afhankelijk zijn want dat is een beperking in de volwassenheid :..
Alle reacties Link kopieren
fathpoempoem schreef:
24-11-2020 20:32
Ik ken twee mensen in mijn omgeving die bijna en zelfs meer dan 10 keer gezakt waren. Die hebben opgegeven momenten ''benoor'' (geen flauw idee dit de juiste manier van spellen is voor dit woord) afgereden. Dat is juist voor mensen voor wie afrijden wat moeilijker gaat.

Was wel in Den Haag en inmiddels al 10 jaar geleden dus weet niet of dat nog bestaat.

Bnor, lees ik. https://autorijschooldenhaag.org/staats ... rijbewijs/
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem7005 schreef:
24-11-2020 20:34
Ik denk dat ik te vroeg ben begonnen, CBR zegt dat ik rijvaardig ben en dat zei de examinator ook, automaat? Ja kan maar denken alsnog dat het er niet aan ligt. Als iedereen me zo vertrouwen geeft moet het wel lukken!
Maar op een gegeven moment kun je het niet meer gooien op te vroeg begonnen, want je hebt al 150 uren rijles in de tas.

Dan moet je je instructeur vragen bruut eerlijk te zijn of je kans van slagen hebt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
captain_hindsight schreef:
24-11-2020 20:34
Dat is het "staatsexamen". BNOR. Bureau nader onderzoek rijvaardigheid. Maar volgens mij heeft TO al een rijvaardigheidsonderzoek gehad.
Dat wist ik niet. Dank je wel voor uitleggen! :-)
Anoniem7005 schreef:
24-11-2020 20:35
En wil niet afhankelijk zijn want dat is een beperking in de volwassenheid :..
Ik heb mijn rijbewijs pas eind 30 gehaald en bendaarvoor zeer afhankelijk geweest hoor ;-)

Het is maar hoe je er zelf in staat.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem7005 schreef:
24-11-2020 20:35
En wil niet afhankelijk zijn want dat is een beperking in de volwassenheid :..
Hoe reis je nu van plek naar plek?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Anoniem7005 schreef:
24-11-2020 20:34
Ik denk dat ik te vroeg ben begonnen, CBR zegt dat ik rijvaardig ben en dat zei de examinator ook, automaat? Ja kan maar denken alsnog dat het er niet aan ligt. Als iedereen me zo vertrouwen geeft moet het wel lukken!
Maar wat gaat er dan steeds mis? Welke dingen zijn 'Chinees voor je' zoals je schrijft?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Les nemen in een automaat. Daarmee creëer je voor jezelf de nodige rust, zodat je wél vooruit kunt plannen.

En anders gewoon accepteren dat het er nu niet in zit. Consequentie daarvan is wel dat je automatisch meer bent aangewezen op het OV en op anderen. Prima als je in de stad woont, iets omslachtiger als je op het Groningse platteland woont.

Stel jezelf eerst de volgende vraag: hoe groot is de kans dat je - na het behalen van je rijbewijs - wel zelf de auto zou pakken?
.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 21:02
Reden: Toch maar niet
99.70% gewijzigd
Nu met het OV, en zal mijn rijbewijs ook niet veel gebruiken misschien voor stage dalijk? Kijk als ik er nu mee kap is alle moeite voor niks gedaan want je zit dan eenmaal in een traject.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem7005 schreef:
24-11-2020 20:35
En wil niet afhankelijk zijn want dat is een beperking in de volwassenheid :..
Gebruik van OV of fiets maakt je niet minder onafhankelijk.

Beter dit dan een verkeersongeluk veroorzaken...
Anoniem7005 schreef:
24-11-2020 20:34
Ik denk dat ik te vroeg ben begonnen, CBR zegt dat ik rijvaardig ben en dat zei de examinator ook, automaat? Ja kan maar denken alsnog dat het er niet aan ligt. Als iedereen me zo vertrouwen geeft moet het wel lukken!
Hoe bedoel je te vroeg begonnen? Hoe jonger, hoe makkelijker volgens mij. Ik ben op m'n 18e begonnen en 5 maanden en 25 lessen later had ik m'n rijbewijs.
ZouBisou schreef:
24-11-2020 20:38
Maar wat gaat er dan steeds mis? Welke dingen zijn 'Chinees voor je' zoals je schrijft?
Logica zoals gevaar herkennen op de weg. Ja het is eigenlijk altijd wel anders waardoor ik het niet begrijp. Ik denk altijd creativelingen zijn heel onhandig en dat blijkt ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven