Werk & Studie alle pijlers

Is dit een redelijke studie overeenkomst?

25-11-2020 19:06 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van mijn werkgever mag ik een zelfuitgekozen studie gaan volgen. Het is een studie van ongeveer 4.000 euro van 1 jaar. Tijdens de studie verbeter ik praktische vaardigheden die ik direct kan toepassen op mijn werk.

Mijn werkgever heeft een studie overeenkomst met de volgende glijdende schaal. Wanneer ik vertrek bij werkgever binnen de aangegeven periode, moet ik een gedeelte terug betalen.

- binnen 1 jaar 90%
- binnen 2 jaar 60%
- binnen 3 jaar 30%

Is dit een redelijke schaal? Zelf vind ik het, gezien het belasting voordeel voor werkgever, een vrij pittige overeenkomst.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wel normaal. Zorg er wel voor dat je niets hoeft terug te betalen bij ontslag of niet verlengen contract.
Alle reacties Link kopieren
Meestal moet je drie jaar blijven. Wat essychan zegt: niet betalen bij gedwongen vertrek.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet alles terugbetalen als ik binnen 3 jaar na afstuderen wegga.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Wat is de startdatum van de terug betalingstermijn 1e cursusdag of behalen diploma?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heel redelijk! Ik heb bij verschillende werkgevers studies gedaan en allemaal met een soortgelijke overeenkomst. De ene keer 75-50-25 procent terug betalen, de andere keer iets hoger.

Momenteel een clausule lopen die 5 jaar duurt, maar is een studie van 10.000 over 2 jaar, dus dat vind ik dan ook redelijk.

Wat je nog kunt onderzoeken, proberen te achterhalen, is hoe gewild je studie is in het werkveld. Want het gebeurd ook regelmatig dat een volgende werkgever je boete op zich neemt als die studie van meerwaarde is.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn werkgevers is het 5 jaar voor veel goedkopere opleidingen. Je bent na een jaar al 40% kwijt dat lijkt me een prima overeenkomst. Let wel op dat het na datum van afronden is dus evt zou je kunnen kijken of die eerste stap lager kan omdat de vaardigheden direct toepasbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet onredelijk. Vrij standaard, denk ik. Ik heb zelf meerdere keren soortgelijke overeenkomsten gesloten op mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Ze vinden je dus zo waardevol voor de organisatie dat ze de overeenkomst zo inrichten dat jij nog een tijdje aan hen vastzit. Lijkt me prima toch?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit voorstel ook niet onredelijk. Bij ons wordt het ook in drie jaar afgeschreven, dus of je blijft er minimaal 3 jaar werken, of je moet een deel terug betalen (of over laten nemen als je ergens anders in dienst gaat). Dit geldt overigens inderdaad niet als je wordt ontslagen.
Alle reacties Link kopieren
Als je de opleiding moet volgen mag je werkgever gaan nawerkverplichting opleggen. Als je een opleiding mag volgen is dit een nette regeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net weg bij een werkgever die het vergeten was netjes vast te leggen dus ik kom er deze keer 'gratis' mee weg (2 opleidingen gedaan :O )
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Best redelijk dus. Zelf vond ik 90% best heftig gezien er voor werkgever belasting voordeel aan zit voor het laten volgen van opleidingen door werknemers. Ik ga inzetten op 75-50-25.
Alle reacties Link kopieren
Dat belastingvoordeel valt nogal mee hoor.

Ik vind het ook een net voorstel.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwPanda schreef:
26-11-2020 11:28
Bedankt voor jullie reacties! Best redelijk dus. Zelf vond ik 90% best heftig gezien er voor werkgever belasting voordeel aan zit voor het laten volgen van opleidingen door werknemers. Ik ga inzetten op 75-50-25.
Ben je van plan om binnen een jaar te vertrekken?
Anders zou ik me daar niet zo'n zorgen over kunnen maken.
Hangmat schreef:
26-11-2020 10:31
Als je de opleiding moet volgen mag je werkgever gaan nawerkverplichting opleggen. Als je een opleiding mag volgen is dit een nette regeling.
Bedoel je dat er geen factuur achteraf mag worden gestuurd bij een opleiding die nodig is om het werk uit te kunnen voeren?
Hangmat schreef:
26-11-2020 10:31
Als je de opleiding moet volgen mag je werkgever gaan nawerkverplichting opleggen. Als je een opleiding mag volgen is dit een nette regeling.
Geldt dit voor alle cao’s?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt wat je ook zelf in gedachten hebt. Ik heb een opleiding van 4 jaar gevolgd waarbij ik tijdens de opleiding tot een bedrag van €1500 moest terugbetalen als ik uit mijzelf zou stoppen. Ik weet niet wat die opleiding gekost heeft maar ben na ongeveer 2 jaar na diplomering weggegaan en niets terug betaald.
Ik heb bij een nieuwe werkgever ook een opleiding gevolgd van een paar maanden. Deze opleiding hoef ik helemaal niet terug te betalen als ik stop en deze opleiding was erg duur +€12000.
Beide opleidingen zorggerelateerd.
Dus denk dat het wel van het werkveld afhangt wat normaal is qua afspraak.
Alle reacties Link kopieren
UnexpextedMom schreef:
27-11-2020 22:24
Dat belastingvoordeel valt nogal mee hoor.

Ik vind het ook een net voorstel.
Als TO binnen een jaar weggaat maakt de werkgever winst op het feit dat ze een studie heeft gevolgd op zijn kosten. Het bedrag wat ze terug moet betalen ligt namelijk hoger dan de kosten van de studie minus het belastingvoordeel van de werkgever.
Ondanks dat het een vrij standaard voorstel is is het wel vreemd als je het doorrekend. Ik snap dus wel dat TO in wil zetten op 75-50-25.

(Hoe hoog het belastingvoordeel precies is ligt eraan of de studie dit jaar of volgend jaar wordt gestart en of de totaalwinst van de onderneming meer of minder dan 200.000 is (uitgaande van een bv als werkgever), maar in alle vier de mogelijkheden is het bedrag wat TO moet terugbetalen binnen het eerste jaar hoger dan hetgeen het de werkgever kost op basis van het voorstel wat er ligt).
Alle reacties Link kopieren
Vrij normale regeling. Het gaat trouwens niet alleen om het geld en het belastingvoordeel. Ze investeren ook in jou. Dat gaat ook verloren wanneer jij binnen 1 jaar vertrekt naar de concurrent. Jouw (nieuwe) kennis en kunde verdwijnt dan ook.

Bij een zeer geliefd beroep neemt de nieuwe werkgever soms de studiekosten over.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
In veel werkvelden bestaat er ook nog een subsidiepotje voor werkgevers die de studie van hun werknemers betalen.

Iets dat ze jou uiteraard niet vertellen.
Niet geschoten is altijd mis
Ik zou laten vastleggen dat het ingaat op het moment dat de factuurdatum van de studie en dat je alleen hoeft terug te betalen als je op eigen initiatief weggaat.
Alle reacties Link kopieren
Draai het ook eens om: een bedrijf dat zoveel geld in jou wil investeren kom je ook niet zomaar tegen.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
28-11-2020 13:34
Draai het ook eens om: een bedrijf dat zoveel geld in jou wil investeren kom je ook niet zomaar tegen.
Zo zie ik het inderdaad ook.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik heb destijds een opleiding gevolgd (zelfde kosten ongeveer). Ik moest 2 jaar na afronding blijven werken en in de tussentijd werd mijn “schuld” afgebouwd, iedere maand met 1/24e deel, totdat ik na 2 jaar dus op 0 uitkwam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven