Werk & Studie alle pijlers

Verplicht vakantiedagen opnemen Corona?

13-01-2021 09:46 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Een vriend van mij werkt als weekendhulp bij de leenbakker.
Nu word er van hem verwacht dat hij zijn vakantie uren opneemt om zo de kosten te ‘drukken.’
Op internet lees ik verschillende dingen over dat een werkgever je dit niet mag verplichten.
Onder andere deze website: https://www.achmearechtsbijstand.nl/wer ... ie-opnemen

Deze vriend heeft deze website dan ook doorgestuurd naar zijn leidinggevende, waarop hij het antwoord krijgt dat dit inderdaad eerder niet mocht, maar nu opeens wel..

Als ik hiernaar Google vind ik er helemaal niks over, behalve dat het gewoon niet mag.
Ik kan me niet voorstellen dat zo’n groot bedrijf als leenbakker dit zomaar kan roepen zonder dit juridisch zeker te weten?

Ik weet dat we het juridisch loket kunnen bellen, maar probeer het voor de zekerheid toch hier.

Iemand hier ervaring mee? Iemand die hier wat concreets over weet?

Mvg.
Is hij direct bij leenbakker in dienst of via een uitzendbureau?

In beide gevallen ga ik er overigens vanuit dat de werkgever het wel mag vragen, maar niet mag eisen.
Tja, natuurlijk niet prettig, maar voor het voortbestaan van je arbeidsplek is het misschien wel handig.

Want anders heeft die straks "permanent" vrij...
Utakar schreef:
13-01-2021 09:51
Tja, natuurlijk niet prettig, maar voor het voortbestaan van je arbeidsplek is het misschien wel handig.

Want anders heeft die straks "permanent" vrij...
De werkgever kan allerlei regelingen aanvragen. Zoals de NOW. Juist om deze kosten te drukken.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
13-01-2021 09:51
Tja, natuurlijk niet prettig, maar voor het voortbestaan van je arbeidsplek is het misschien wel handig.

Want anders heeft die straks "permanent" vrij...
Ja dat snap ik best, maar is dat voor zo’n groot bedrijf als leenbakker ook serieus nodig? Ik vind niet dat hij dit uit loyaliteit moet doen.

Als hij nou bij een plaatselijk winkeltje zou werken, dan zou ik het snappen. Want Corona zou het winkeltje de das om kunnen doen. Maar niet voor zo’n belachelijk groot bedrijf.
Palmbomen-zijn-cool schreef:
13-01-2021 09:52
De werkgever kan allerlei regelingen aanvragen. Zoals de NOW. Juist om deze kosten te drukken.
Een deel personeelskosten. Maar daar run je de zaak niet mee

- wie betaald de voorraad overschotten?
- wie betaald de overige loonkosten die je niet van de now vergoed krijgt, want dat is maar 80%
- wie betaald de panden + alle bijhorende kosten

Dus ja, het is echt wel alle eindjes aan elkaar knopen voor retail Nederland, als je niet bv. Marit van Egmond (topman AH) of Frits van Eerd (topman Jumbo) bent.
Utakar schreef:
13-01-2021 09:51
Tja, natuurlijk niet prettig, maar voor het voortbestaan van je arbeidsplek is het misschien wel handig.

Want anders heeft die straks "permanent" vrij...
Vervelend, vind die vast wel een ander baantje als weekendhulp.
En er zijn regelingen voor de personeelskosten.
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
13-01-2021 09:52
De werkgever kan allerlei regelingen aanvragen. Zoals de NOW. Juist om deze kosten te drukken.

Alleen de NOW dekt bij lange na niet alle kosten. Op een bepaald moment komt bij ieder moment de bodem in zicht.``

Laat de vriend contact opnemen met het juridisch loket of arbeidsrechtadvocaat, vaak is het eerste gesprek gratis of is er een soort gratis spreekuur (uiteraard corona proef) dan weet hij precies hoe het nu zit.
hamerhaai wijzigde dit bericht op 13-01-2021 10:08
0.79% gewijzigd
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Heeft hij een vast contract voor vaste uren?
Alle reacties Link kopieren
Kokosnootaap schreef:
13-01-2021 09:54
Ja dat snap ik best, maar is dat voor zo’n groot bedrijf als leenbakker ook serieus nodig? Ik vind niet dat hij dit uit loyaliteit moet doen.

Als hij nou bij een plaatselijk winkeltje zou werken, dan zou ik het snappen. Want Corona zou het winkeltje de das om kunnen doen. Maar niet voor zo’n belachelijk groot bedrijf.
Ook bij zo’n belachelijk groot bedrijf is er een einde aan wat kan.

Vind je het wel fair dat werknemers van datzelfde bedrijf nu vakantiedagen kunnen opsparen omdat ze ze nu niet op kunnen nemen?

Overigens vind in wel dat ze niet kunnen verwachten dat ze alle dagen opnemen. Maar een paar lijkt mij ook voor een groot bedrijf passend.
Alle reacties Link kopieren
Een belachelijk groot bedrijf heeft ook heel veel personeel in dienst. Dus hoge kosten.
Het mag voor zover ik weet niet, maar bij ons werd het ook met klem verzocht. En ik werk ook bij een groot bedrijf. Heb er niemand over horen mopperen, want tot nu toe heeft bij ons ook iedereen zijn baan kunnen houden.
Het ging dan wel om 2 dagen (per fte) dus geen hele vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Dan kan je vriend zijn WG toch even vragen, waar hij kan vinden, dat het nu wel mag?

Je WG kan je wel enkele verplichte dagen laten opnemen (vaak: de dag na Hemelvaart etc) maar dat moet dan wel in de CAO staan / je contract
En toch minstens besproken met de OR
Alle reacties Link kopieren
Kokosnootaap schreef:
13-01-2021 09:54
Ja dat snap ik best, maar is dat voor zo’n groot bedrijf als leenbakker ook serieus nodig? Ik vind niet dat hij dit uit loyaliteit moet doen.

Als hij nou bij een plaatselijk winkeltje zou werken, dan zou ik het snappen. Want Corona zou het winkeltje de das om kunnen doen. Maar niet voor zo’n belachelijk groot bedrijf.
ook grote bedrijven gaan failliet hoor
Alle reacties Link kopieren
Juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/actueel/coronavirus/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
13-01-2021 09:49
Is hij direct bij leenbakker in dienst of via een uitzendbureau?

In beide gevallen ga ik er overigens vanuit dat de werkgever het wel mag vragen, maar niet mag eisen.
Direct
Kokosnootaap schreef:
13-01-2021 09:54
Ja dat snap ik best, maar is dat voor zo’n groot bedrijf als leenbakker ook serieus nodig? Ik vind niet dat hij dit uit loyaliteit moet doen.

Als hij nou bij een plaatselijk winkeltje zou werken, dan zou ik het snappen. Want Corona zou het winkeltje de das om kunnen doen. Maar niet voor zo’n belachelijk groot bedrijf.
Leen bakker is al vaker in 'zwaar weer' geweest en een paar jaar geleden verkocht door blokker.
Zo'n groot bedrijf heeft ook heel veel personeelskosten. Dus ja, dit kan ze best de das omdoen aangezien ze al niet in een financieel gezonde situatie zaten.

Maarrrrr dan kunnen ze het nog steeds niet verplichten.
In wat kleinere bedrijven zie je juist meer overleg; als we allemaal wat inleveren kunnen we wellicht allemaal onze baan houden, als iedereen staat op hun rechten niet.
Gaat het om vakantiedagen van dit jaar of van vorig jaar?
Alle reacties Link kopieren
Het is een beetje geven en nemen in deze crisis situatie lijkt me. Ik neem aan dat je vriend ook wil dat hij straks nog een baan heeft.

Maar ik zou het ook gek vinden als hij straks niet meer fatsoenlijk op vakantie kan omdat zijn uren opgegaan zijn tijdens deze lockdown.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vriend in de horeca is dit ook gevraagd aan al het personeel bij de eerste keer horecasluiting en hebben ze ieder toen volgens mij 5 dagen opgenomen.

Ook grote bedrijven hebben natuurlijk hier last van, ik werk zelf ook bij een groot bedrijf. Hier is toen o.a. met tweede kerstdag gevraagd of er mensen verlof wilden ipv werken om zo ook kosten te besparen, want we hadden niet meer al het personeel nodig wat voor die dag dat was ingepland. Sommige wilden dat graag, prima.

Ik denk dat als het gevraagd wordt je prima kan kijken wat er kan. Ik zou niet al mijn vakantiedagen inleveren, dat zeker niet, maar je kan ook niet verwachten dat iedereen nu zijn vakantiedagen opspaart om dan vervolgens met zijn alle vakantie te willen opnemen als we weer ´normaal ´naar het buitenland kunnen oid.
Die NOW regeling dekt niet alle kosten, dus ook grote bedrijven beginnen het benauwd te krijgen.
Wat zijn leidinggevende zegt klopt niet, want het mag niet gedwongen worden, nog steeds niet. Ik vind echter wel dat je uit coulance echt wel wat vakantiedagen kan inleveren want voorlopig krijgt hij gewoon doorbetaald terwijl hij thuis op de bank kan blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Kokosnootaap schreef:
13-01-2021 09:54
Ja dat snap ik best, maar is dat voor zo’n groot bedrijf als leenbakker ook serieus nodig? Ik vind niet dat hij dit uit loyaliteit moet doen.

Als hij nou bij een plaatselijk winkeltje zou werken, dan zou ik het snappen. Want Corona zou het winkeltje de das om kunnen doen. Maar niet voor zo’n belachelijk groot bedrijf.

Omdat zo'n groot bedrijf als Leen Bakker heel veel mensen op de loonlijst heeft staan. Een voltijds medewerker kost het bedrijf al snel minimaal 2.000E per maand. Een vestiging met 10 voltijdsmedewerkers kost dus al snel minimaal 20.000E per maand aan kosten. Hoe groot denk je dat een buffer is van het bedrijf?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hij zou ook proactief alvast een vakantie kunnen plannen op een moment dat hij wél vakantie wil.
Als het gaat om wettelijke vakantiedagen over 2020 dan vervallen die anders per 1 juli. Wettelijke vakantiedagen zou ik dus eerder mee akkoord gaan om nu op te nemen als je de bovenwettelijke kunt behouden (die zijn 5 jaar geldig). Ook om de werkgever te helpen en te voorkomen dat straks teveel mensen tegelijk vrij willen en de bezetting dan te krap wordt. Want zeg zelf, het is best wel raar als je nu betaald op de bank zit en dan straks als de winkels weer open morgen je dagen nog ‘moet’ opnemen. Maar dwingen kan niet.
Alle reacties Link kopieren
Wie zegt trouwens dat hij betaald op de bank zit? Ik zie dat nu twee keer voorbij komen, maar dat lees ik nergens. Veel winkels zijn nu ook vanuit de winkel gaan leveren (wij ook), dus misschien werkt hij wel nog gewoon?
Heel normale vraag. En natuurlijk neem je je vakantiedagen op. Hoe lang vakantie wil je hebben zeg :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven