Werk & Studie alle pijlers

Hoevaak ziekmelden?

13-01-2021 22:39 30 berichten
Hallo allemaal.
Ik heb een nieuwe baan en door pech moest ik in een maand tijd: 1x in quarantaine door contact met iemand die positief was(dus kon niet werken tot mijn test uitslag)en werd na 3 weken ziek. Dit overkomt mij nooit maar helaas nu wel. Bang dat dit gevolgen heeft. Of stel ik me aan?
Dit zijn rare tijden als het gaat om ziekmeldingen, ik zou me niet druk maken en flink aan de slag gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je baas een klootzak is wel, verder lijkt het me zeker in deze tijd behoorlijk overmacht.
Als je er bang voor bent, waarom bespreek je het niet even met je baas?
Heb je een proeftijd?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook eens bespreken met je baas. Nu ja, dit waren telkens situaties van overmacht en pech heb je nu eenmaal eens af en toe. Ik neem aan dat je goede referenties had en dat je een goede indruk hebt nagelaten toen ze je de job aanboden, dus het zou me verbazen dat ze na een maand al beslissen dat ze zich helemaal in jou vergist hebben omdat je een aantal keer afwezig bent geweest buiten je eigen wil om.
leeg
Tja je kunt er niks aan doen, ziek zijn is niet te plannen. Zo ben je het hele jaar niet ziek en zo meerdere keren per maand of voor langere tijd. En tja die quarantaine, je doet gewoon wat er van je verwacht wordt wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor werk heb je? Kun je thuiswerken als je nog een keer moet wachten op je testuitslag?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-01-2021 22:43
Als je baas een klootzak is wel, verder lijkt het me zeker in deze tijd behoorlijk overmacht.
Als je er bang voor bent, waarom bespreek je het niet even met je baas?
Heb je een proeftijd?
Die "klootzak" probeert misschien ook wel met alle macht zijn hoofd boven water te houden en zijn bedrijf en dus zijn personeel te redden.
Alle reacties Link kopieren
Bij het ene bedrijf wel, bij het andere niet.

Hangt bij sommige bedrijven ook nog eens af van 't aantal dagen dat je uit ligt.
(Ooit een bedrijf gehoord waar je het eerste half jaar dat je er werkte 5 dagen respijt kreeg.
In 1 of 2 ziekmeldingen.
Maar lag je dus eerst 1 week uit en had je vervolgens 2 dagen een voedselvergiftiging wist je dat je ontslag klaar lag. Lag je 2 keer 2 dagen uit zat je wel nog redelijk safe.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Pure overmacht.
Je quarantaine was op zich geen ziekmelding toch?
Ik neem aan dat de werkgever daar al meer te maken heeft gehad, het is heel vervelend voor iedereen, maar niets aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
granny71 schreef:
13-01-2021 23:11
Die "klootzak" probeert misschien ook wel met alle macht zijn hoofd boven water te houden en zijn bedrijf en dus zijn personeel te redden.
Of het is een kutwijf, dat kan natuurlijk ook
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan je baan in gevaar brengen.
En of dat correct is, is vraag twee maar over het algemeen hebben ook werkgevers het moeilijk en kost een zieke medewerker gewoon bakken met geld.
En als dan je rendement bekeken wordt, sta je onderaan en ben je wellicht niet rendabel genoeg.
Als je thuis kan werken, is er toch ook geen reden om je ziek te melden? Zeker niet zolang je zelf geen klachten hebt? Kom op je bent niet van suiker hoor, hoe erg kan het zijn?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet thuiswerken? Ik had gister ook klachten, meteen om 8 uur gebeld en direct getest, binnen 2-3 dagen de uitslag. Zo lang kan je niet in quarantaine hebben gezeten?

Zit je nog in je proeftijd?

Iedereen kan ziek worden zeker in de winter.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-01-2021 04:42
Kun je niet thuiswerken? Ik had gister ook klachten, meteen om 8 uur gebeld en direct getest, binnen 2-3 dagen de uitslag. Zo lang kan je niet in quarantaine hebben gezeten?

Zit je nog in je proeftijd?

Iedereen kan ziek worden zeker in de winter.
Als je in quarantaine moet omdat je contact hebt gehad met een positief iemand dan mag je pas vijf dagen na dat contact testen, dan nog 2-3 dagen voor de uitslag, dan kun je zo meer dan een week verder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever maakt in de administratie onderscheid tussen zelf ziek of afwezig door een coronaregel (bv. quarantaine), en dan eigenlijk ook nog tussen quarantaine met thuiswerken en quarantaine in functies waarin thuiswerken niet kan.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
14-01-2021 03:42
Als je thuis kan werken, is er toch ook geen reden om je ziek te melden? Zeker niet zolang je zelf geen klachten hebt? Kom op je bent niet van suiker hoor, hoe erg kan het zijn?
Voor hetzelfde geld is zij dood ziek, hoe kan je dat weten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zit je nog in je proeftijd en zo ja hoe lang is die?

Verder wisselt het per werkgever. En het soort baan (bij productiewerk is ziek tijdens proeftijd meestal einde verhaal) en hoe je functioneert.

Maar in het algemeen: als jij een maand proeftijd hebt en een kwart tot de helft van die tijd niet kon werken (ik neem aan 5 dagen quarantaine en een aantal dagen ziek), tja, dan is het voor je werkgever lastig om je geschiktheid te beoordelen en of dit domme pech was of een werknemer die zich veel en vaak gaat ziekmelden.
Alle reacties Link kopieren
Quarantaine geldt toch niet als ziekmelding? Ik weet niet hoe dat in NL zit, maar hier in DLD krijg je een brief van de Landkreis van wanneer tot wanneer je in quarantaine moet en als je die aan de baas laat zien is het goed en tellen die dagen niet mee als ziekmelding. (Werk in de zorg)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind in quarantaine moeten wel een puntje van discussie. Een keer kan natuurlijk gebeuren, maar meerdere keren kun je redelijk voorkomen. Je moet tenslotte afstand houden van elkaar en niet de deur platlopen bij vrienden. Daar zou ik nu wel flink op letten om te voorkomen dat dit de komende maanden vaker gebeurt!

Gewoon ziek kan natuurlijk ook. Lullig dat dit nu dicht bij elkaar valt.
Als je bang bent voor ontslag: bespreken met je baas! (Ik ben zelf in 20 jaar 3 dagen afwezig geweest ivm ziek zijn. Maar ook mij zou jouw scenario kunnen gebeuren natuurlijk. Ik zou het echt oneerlijk en onbegrijpelijk vinden als ik daardoor ontslagen zou worden!
lizenlotte schreef:
14-01-2021 07:02
Quarantaine geldt toch niet als ziekmelding? Ik weet niet hoe dat in NL zit, maar hier in DLD krijg je een brief van de Landkreis van wanneer tot wanneer je in quarantaine moet en als je die aan de baas laat zien is het goed en tellen die dagen niet mee als ziekmelding. (Werk in de zorg)
Hier krijg je geen enkel "officieel" bewijs dat je in quarantaine moet. Soms is het een coronamelder melding, soms een telefoontje van de GGD, soms een berichtje van degene die positief is.

Oftewel, je werkgever moet er maar op vertrouwen dat je hier eerlijk in bent. Dat heeft helaas tot gevolg dat soms argwaan ontstaat en/of dat mensen ervoor kiezen om maar niet in quarantaine te gaan, omdat ze geen gedoe met hun baan willen (zoals bij proeftijd of een tijdelijk contract).
moizer schreef:
14-01-2021 07:06
Ik vind in quarantaine moeten wel een puntje van discussie. Een keer kan natuurlijk gebeuren, maar meerdere keren kun je redelijk voorkomen. Je moet tenslotte afstand houden van elkaar en niet de deur platlopen bij vrienden. Daar zou ik nu wel flink op letten om te voorkomen dat dit de komende maanden vaker gebeurt!

Gewoon ziek kan natuurlijk ook. Lullig dat dit nu dicht bij elkaar valt.
Als je bang bent voor ontslag: bespreken met je baas! (Ik ben zelf in 20 jaar 3 dagen afwezig geweest ivm ziek zijn. Maar ook mij zou jouw scenario kunnen gebeuren natuurlijk. Ik zou het echt oneerlijk en onbegrijpelijk vinden als ik daardoor ontslagen zou worden!
Nou... het hangt ook wel een beetje af van je huisgenoten.
Die van mij hebben gewoon leerplicht en moeten dus naar school. Nu even niet, maar buiten die vermoedelijke 2 maanden gewoon wel. Toen mijn kind corona kreeg, heb ik toch een aardige tijd in quarantaine gezeten (en mijn andere kind ook). Dat kan gewoon nog een keer gebeuren, want we hebben het toen zelf niet gekregen.
Maar: áls je thuis kunt werken, dan kan dat ook met quarantaine. Ik heb zelf geen dag gemist in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
14-01-2021 07:06
Ik vind in quarantaine moeten wel een puntje van discussie. Een keer kan natuurlijk gebeuren, maar meerdere keren kun je redelijk voorkomen. Je moet tenslotte afstand houden van elkaar en niet de deur platlopen bij vrienden. Daar zou ik nu wel flink op letten om te voorkomen dat dit de komende maanden vaker gebeurt!

Gewoon ziek kan natuurlijk ook. Lullig dat dit nu dicht bij elkaar valt.
Als je bang bent voor ontslag: bespreken met je baas! (Ik ben zelf in 20 jaar 3 dagen afwezig geweest ivm ziek zijn. Maar ook mij zou jouw scenario kunnen gebeuren natuurlijk. Ik zou het echt oneerlijk en onbegrijpelijk vinden als ik daardoor ontslagen zou worden!
Wanneer je 1,5 meter hebt aangehouden maar toch in één ruimte bent geweest voor enige tijd dan moet je ook in quarantaine.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-01-2021 22:43
Als je baas een klootzak is wel, verder lijkt het me zeker in deze tijd behoorlijk overmacht.
Als je er bang voor bent, waarom bespreek je het niet even met je baas?
Heb je een proeftijd?
Nou zo stellig kan je dat natuurlijk niet zeggen. Wij hebben wel eens een werknemer gehad die ook in de eerste maand twee keer een paar dagen afwezig was (door ziekte en een keer door overmacht). Die werknemer bleek achteraf toch behoorlijk ernstige psychische problemen te hebben, wat niet duidelijk werd in de proeftijd. Jaren laten hebben we er nog steeds last van. En mijn baas is zeker geen klootzak, juist iemand die iedereen een tweede kans wil geven.
Als dit bij ons bedrijf zou gebeuren zou het zeker een reden kunnen zijn voor ontslag.
viva-amber schreef:
14-01-2021 08:30
Wanneer je 1,5 meter hebt aangehouden maar toch in één ruimte bent geweest voor enige tijd dan moet je ook in quarantaine.
Waar staat dat?
Op de factsheet van de overheid gaat het om meer dan 15 minuten op minder dan 1.5 meter.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... uarantaine

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven