Werk & Studie alle pijlers

Waar ligt de grens van flexibiliteit

14-01-2021 07:26 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een pittige tijd door het combineren van zorg voor mijn zoon van 1 jaar en een 4 daagse (inmiddels 5 dagen) werkweek. Ik werk nu 5 dagen om alsnog aan mijn uren te komen.
Nu zegt de leidinggevende dat ik geen flexibele houding heb. Hoezo geen flexibele houding? Ik werk verdorie 5 dagen in de week.
Leidinggevende gaf aan dat iedereen moeite heeft met deze tijd en dat werk gedaan moet worden. Leidinggevende heeft totaal geen begrip voor mijn situatie.

Ik vraag mij af in hoeverre moet je flexibel kunnen zijn? Ik heb mij flexibel opgesteld om 5 dagen te werken in plaats van 4.
Alle reacties Link kopieren
Heeft leidinggevende enig idee hoe jouw dag eruit ziet?
En wat is dan wel flexibel?

Kleine kinderen is aanpoten.
Als jullie de zorg verdelen kun je nog steeds geen normale werkuren draaien.
Madderijn schreef:
14-01-2021 07:31
Heeft leidinggevende enig idee hoe jouw dag eruit ziet?
En wat is dan wel flexibel?

Kleine kinderen is aanpoten.
Als jullie de zorg verdelen kun je nog steeds geen normale werkuren draaien.
TO is alleenstaand. Zie haar vele topics.
In welk opzicht heb je geen flexibele houding?

heel eerlijk hier heb je soms ook wel een kan niet, lukt niet en wil niet houding dus als dat ook zo op werk is dan kan je de werkgever geen ongelijk geven.
Laat me raden: leidinggevende heeft geen kinderen waar hij/zij voor moet zorgen of thuisonderwijs moet geven tijdens het werken?

Deze tijd is echt zwaar voor mensen die én moeten werken én kinderen thuis hebben. Ik ben benieuwd wat de leidinggevende verwacht hoe je het oplost.
DMM: je opent hier elke week topics over hetzelfde onderwerp. Je geeft aan nergens tijd voor te hebben, maar spendeert toch veel tijd op het forum. Eerlijk is eerlijk, ik begin werkgever wel enigszins te begrijpen. Kun je op de dagen dat kind bij vader is niet langere dagen gaan maken? Hoe is het overigens met kind? Heb je wat gehad aan de pagina’s vol tips van je vorige topic?
Alle reacties Link kopieren
Gaat het echt om inflexibel in werkuren? Of meer in je houding te opzichte van de situatie?

Ik heb een aantal van je topics gelezen en ik begrijp echt wel dat je geen makkelijke tijd hebt, me alles wat er het afgelopen jaar bij je gebeurt is. Maar heel vaak als mensen met mogelijke oplossingen voor praktische problemen bij je komen, heb jij 20 redenen waarom dat niet kan, lukt of waarom je dat niet wil. Dat is jou goed recht hoor, maar ik kan me voorstellen dat een werkgever in deze tijd daar moeite mee heeft. Nu weet ik niet of je het op je werk ook zo doet, maar als dat wel zo is, zou ik me daar toch wat zachter in op gaan stellen.

Neemt echt niet weg dat het gewoon een zware tijd is, en dat het zeker in een situatie als de jouwe helemaal klote is.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk klinkt het erg flexibel dat je je uren van 4 dagen over 5 dagen hebt verdeeld zodat je aan je uren komt.
Maar hoe is je houding en toon?
Eerlijk gezegd vind ik dat je hier af en toe je best slachtofferig opstelt, zo van: ik kan er toch niets aan doen allemaal?
Jij kan er zelf meer aan doen dan een ander, in dit geval jouw baas, het zijn namelijk bepaalde keuzes die je toen zelf gemaakt hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn we eensgezind.
Alle reacties Link kopieren
Werkgevers moeten erg voorzichtig zijn om hun werknemers niet te overvragen.

Als die een hekel krijgen aan hun werk dan zijn ze nog veel verder van huis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Kan hier natuurlijk niets over zeggen zonder de andere kant van het verhaal te horen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alvast wat anders gaan zoeken want dit klinkt gewoon allemaal niet te doen. Voor nu volhouden.
Ik vind dat je erg je best doet en inderdaad al flexibel bent.
Dit ligt dus verder niet bij jou maar bij de irreëele verwachtingen van je werkgever van jou in deze situatie.
Wat bedoelt de werkgever met een flexibele houding? Gaat het om de uren werken op het tijdstip dat de werkgever wil? Of gaat het om het oppakken van taken die buiten jouw functie vallen en die je daarom liever niet doet? Of gaat het om het indelen van je werk, dat jij een andere taak prioriteit geeft dan wat je werkgever als prioriteit ziet?
Je werkgever zoekt een excuus om van een tijdelijk contract af te komen.
Ik heb het gevoel dat je niet het hele verhaal verteld.

Je kan flexibel zijn in de tijden, maar niet in de daadwerkelijke taken.

Ik zou hem even vragen waar hij vind dat je niet flexibel bent en wat je er aan kan doen dit beter te laten verlopen.
Klaag je veel hierover op je werk?
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
14-01-2021 07:37
DMM: je opent hier elke week topics over hetzelfde onderwerp. Je geeft aan nergens tijd voor te hebben, maar spendeert toch veel tijd op het forum. Eerlijk is eerlijk, ik begin werkgever wel enigszins te begrijpen. Kun je op de dagen dat kind bij vader is niet langere dagen gaan maken? Hoe is het overigens met kind? Heb je wat gehad aan de pagina’s vol tips van je vorige topic?
Echt houd eens op joh! Ga lekker een ander topic lezen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
14-01-2021 08:14
Wat bedoelt de werkgever met een flexibele houding? Gaat het om de uren werken op het tijdstip dat de werkgever wil? Of gaat het om het oppakken van taken die buiten jouw functie vallen en die je daarom liever niet doet? Of gaat het om het indelen van je werk, dat jij een andere taak prioriteit geeft dan wat je werkgever als prioriteit ziet?
Dit idd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
TO hoe zou jouw ideale werkweek eruit zien? Wat zou jou willen? En is dit haalbaar bij je huidige baan? Hoe zou jij die 32 werkuren verdeeld zien worden?

De werkgever moet het bedrijf wel draaiende houden. Als individuele werknemer kan je niet bepalen hoe dat moet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Leidinggevende geeft aan dat iedereen moeite heeft met de situatie: dat is gewoon ook zo. En ik snap dat het voor mensen met kinderen, alleenstaanden met kinderen, nog lastiger is, maar ik snap ook dat leidinggevende zegt dat het werk gedaan moet worden.

Krijg je het werk wel af in de uren dat je nu werkt, of blijft er veel liggen? Als je al je werk 'gewoon' doet, dan kun je dat aangeven bij leidinggevende. Anders zou het een idee kunnen zijn om met leidinggevende in gesprek te gaan om een heldere prioriteitenlijst te krijgen: wat MOET en wat kan eventueel tot een volgende dag/week blijven liggen.

Het is voor iedereen schipperen en je leidinggevende kan nou eenmaal niet jou 'voortrekken', omdat hij jou zieliger moet vinden.
Wat bedoeld je werkgever precies met flexibiliteit? Wat verwacht hij van je?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-01-2021 09:37
Reden: OP gequote
81.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kind is de helft van de week bij vaders toch? Dan kun je toch langer werken?
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
14-01-2021 08:19
Ik heb het gevoel dat je niet het hele verhaal verteld.

Je kan flexibel zijn in de tijden, maar niet in de daadwerkelijke taken.

Ik zou hem even vragen waar hij vind dat je niet flexibel bent en wat je er aan kan doen dit beter te laten verlopen.
Dat inderdaad. De titel doet vermoeden dat echt het onmogelijke gevraagd word en als je dan de OP leest blijkt alleen dat TO de contracturen maakt. Die extra dag is blijkbaar alleen om de contracturen te voldoen. Maar het lijkt me eigenlijk gewoon heel normaal dat je de uren werkt waar je voor betaald word, ongeacht de situatie.
Alle reacties Link kopieren
To, volgens mij maak je een denkfout; in wat je nu beschrijft is volgens mij de werkgever flexibel. Het zegt niets over jouw flexibiliteit. Jij werkt normaal 4 dagen en doordat je nu je vijf-jarige kind thuis hebt, mag je het werk wat normaal in 4 dagen gedaan moet worden 5 dagen doen. Dan is werkgever toch flexibel en niet werknemer? werknemer is juist inflexibel omdat kind voor gaat (waar ik het uiteraard mee eens ben). Die vijf dagen werken zegt niets, als het vijf dagen van twee uur zijn heeft je werkgever veel minder aan je dan eerst.

Ik vind persoonlijk dat jij als werknemer moet zorgen dat 100% van het werk gedaan is. Of vooruit 90 of 95%, maar echt niet minder. Werk is geen filantropische instelling. JIj levert werk en daarvoor krijg je salaris en vanuit werkgeversperspectief zou je zelfs als volgt kunnen redeneren: het is al zo'n moeilijke tijd, ik verwacht dat mensen 110% van het werk doen. en eigenlijk moest iets donderdagmiddag klaar zijn, maar nu kun je dat vrijdagochtend doen.

Het lijkt me heeeel lastig met een vijf-jarige waar je alleen voor zorgt. Enige oplossingen zijn denk ik opvang zoeken (ja ik weet t, corona e.d, maar oppas zoeken is niet verboden en jij zit nou eenmaal in een lastige positie als alleenstaande moeder) of je kind vroeg naar bed en dubbele diensten draaien, 8 uur voor je kind zorgen en 8 uur werken daarna, zelf weinig slapen en geen social life.

Werk is je basis he, zeker als alleenstaande moeder. Wees er zuinig op.
zusjevanlady_day wijzigde dit bericht op 14-01-2021 08:38
4.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
14-01-2021 08:24
Wat bedoeld je werkgever precies met flexibiliteit? Wat verwacht hij van je?
Je mag de OP niet quoten. Even weghalen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven