Werk & Studie alle pijlers

Keuzestress: vaste baan of ZZP'er blijven?

15-01-2021 13:58 54 berichten
Hi allemaal,

Ik zit momenteel een beetje met een luxeprobleem. Ik ben sinds begin 2020 (goeie timing I know) zelfstandig copywriter. Halverwege het jaar heeft één van mijn klanten me een tijdelijke, part-time aanstelling aangeboden op de marketingafdeling omdat er iemand met zwangerschapsverlof ging.

Dat kwam als geroepen, want ook mijn bedrijfje liep door corona even niet zo heel hard. Een aantal maanden lang heb ik het perfect kunnen combineren; 3 dagen op kantoor, 1 'mamadag' en 1 vaste zzp-dag (met af en toe een avondje of zaterdag erbij). Allemaal even leuk, kreeg er energie van en was blij dat ik tijdens deze uitdagende tijden toch nog enigszins wat financiële vastigheid heb gehad.

Ondertussen is degene die ik vervangen heb weer terug op kantoor. Mijn contract loopt in maart af, maar ze hebben al aangegeven dat ik mag blijven omdat ze super tevreden zijn over mij als collega. Ze hebben me zelfs gevraagd of ik niet vier dagen zou willen komen werken, en er wordt nu met de directie overlegd of ze me in maart een vast contract kunnen bieden. Met een eventuele salarisverhoging erbij zou dat betekenen dat ik er de komende jaren warmpjes bij zit.

Allemaal heel mooi natuurlijk, maar vier dagen en een vast contract zou betekenen dat ik mijn bedrijfje vaarwel moet zeggen. En laat het nu net zo zijn dat het daar de laatste tijd óók ontzettend goed mee gaat. Zo heb ik in december maar liefst vier grote projecten binnen gehaald waar ik de komende maanden mee aan de slag mag. Dan is het ook nog eens zo dat al die bedrijven de intentie hebben me langer aan te houden voor structurele contentklusjes, zoals het schrijven van nieuwsbrieven en social posts. Naast die nieuwe klanten heb ik al een aardig portfolio aan tevreden klanten die af en toe nog een verzoek indienen. Ik ben goed in wat ik doe en heb het idee dat dat nu rond aan het spreken is, want mijn bedrijf blijft groeien. En daar ben ik natuurlijk ontzettend trots op.

Dus hoe mooi het voorstel van mijn werkgever ook is, je kunt je misschien wel voorstellen dat het best een stap is om de stekker uit mijn goedlopende bedrijfje te trekken. Aan de andere kant denk ik ook dat ik van heel groot geluk mag spreken dat ik juist in deze tijd werk heb en mag houden. Daarnaast weet je met een onderneming nooit hoe het gaat lopen - de ene maand verdien je duizenden euro's, de andere maand niets. En al die enthousiaste klanten kunnen ook van de één op de andere dag weg zijn. Zeker in deze tijden is niets zeker...

Jullie hoeven natuurlijk niet mijn keuze te maken, maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen. Dus ik zou zeggen... brand los :)

x

ZZP of vast contract?

Totaal aantal stemmen: 75

Vast contract! (45%)
ZZP! (55%)
Alle reacties Link kopieren
En 2 dagen bij het bedrijf en 2 dagen zzp en over een jaar verder kijken? Is dat een optie?
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Is het vaste contract voor drie dagen, of is het vaste contract van 4 dagen?

Ik zou kiezen 3 dagen contract en 1 dag zzp. En dan als je zzp werk echt lekker loopt, en je een mooie buffer hebt opgebouwd, werkvoorraad en geld, dan kan je altijd weer je vaste contract opzeggen.
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 17-06-2021 19:20
8.13% gewijzigd
00suus00 schreef:
15-01-2021 14:01
En 2 dagen bij het bedrijf en 2 dagen zzp en over een jaar verder kijken? Is dat een optie?
Dat zou voor mijn bedrijfje wel een optie zijn. Bij mijn werk ligt het minimum echt op 3 werkdagen (dus 24 uur) - er ligt ontzettend veel werk dus als ik minder zou gaan werken zouden ze toch nog iemand erbij moeten aannemen. Dan zouden ze net zo goed in plaats van mij een full-timer aan kunnen nemen.
Waarom noem je je bedrijf een bedrijfje? Hoe serieus neem je jezelf als ondernemer?
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
15-01-2021 14:08
Waarom noem je je bedrijf een bedrijfje? Hoe serieus neem je jezelf als ondernemer?

+1
Nou de meningen zijn 50-50 kan je lekker veel mee. Ik heb voor ZZP gekozen.
Majime schreef:
15-01-2021 14:08
Waarom noem je je bedrijf een bedrijfje? Hoe serieus neem je jezelf als ondernemer?
Dat is een goede vraag. Ik denk dat het tot nu toe inderdaad een bedrijfje was (eenmanszaak, 1-2 opdrachten per maand, 2 dagen per week mee bezig, had bijna iets weg van een hobby), en dat het nu uit aan het groeien is naar een bedrijf. Dat uiteraard serieus genomen moet worden, dus vandaar ook mijn twijfels of ik er de stekker uit ga trekken.
Alle reacties Link kopieren
Sjrrn schreef:
15-01-2021 14:25
Dat is een goede vraag. Ik denk dat het tot nu toe inderdaad een bedrijfje was (eenmanszaak, 1-2 opdrachten per maand, 2 dagen per week mee bezig, had bijna iets weg van een hobby), en dat het nu uit aan het groeien is naar een bedrijf. Dat uiteraard serieus genomen moet worden, dus vandaar ook mijn twijfels of ik er de stekker uit ga trekken.

Dan is dat toch nog steeds niet 'een bedrijfje'? Noem het dan 'part time ZZPer' ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn suggestie: waar wordt je het meest gelukkig van? Content voor meerdere bedrijven schrijven of bij 1 bedrijf als medewerker je projecten draaien?
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
15-01-2021 14:01
En 2 dagen bij het bedrijf en 2 dagen zzp en over een jaar verder kijken? Is dat een optie?
Dit, gewoon voorstellen bij dat bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Goed nadenken over waar jij het meest gelukkig van wordt, financiële zekerheid kan fijn zijn maar is voor mij persoonlijk minder belangrijk dan mijn geluk. Zo verdien ik nu als ZZP'er rond de €2500 per maand minder dan voorheen en moeten we erg op het geld letten. Daar baal ik van en vind ik soms best lastig maar als ik dat opzet tegen het plezier dat ik heb van mijn eigen onderneming, de mooie reviews welke ik krijg weegt dat zwaarder. Bovendien heb ik er vertrouwen in dat het verder gaat groeien en zie ik al dat de inkomsten ook aan het stijgen zijn.

Maar echt, geld is niet de belangrijkste beweegreden, je geluk wel!
Majime schreef:
15-01-2021 14:08
Waarom noem je je bedrijf een bedrijfje? Hoe serieus neem je jezelf als ondernemer?
Dit was precies mijn gedachte.

To, ik zou kijken voor een combi.
Alle reacties Link kopieren
Verder sowieso eens met de rest, neem je eigen bedrijf serieus en maak het niet klein door het bedrijfje te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel echt een ondernemer? Weet je wat de risico's zijn? Heb je pensioen, arbeidsongeschiktheid, etc geregeld?

Je klinkt niet als een echter ondernemer. Waarschijnlijk vind je het vooral leuk om het werk te doen van je bedrijf. Maar dat is wat anders.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Juist dat je het een bedrijfje noemt zegt mij dat je er plezier in hebt. Dit is jouw eigen ding. Laat dat niet te snel gaan! Geloof in jezelf, een eigen bedrijf kan je zoveel geven aan zelfvertrouwen, zelfrespect, (en inkomen). Misschien half om half dat je in loondienst kunt zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou onderhandelen en een tegen voorstel doen. Een vast contract voor bijv 2 of 3 dagen en daarnaast je bedrijf. Zo spreid je je risico's.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat je als zzp'er gevraagd wordt voor klussen waarin je je al bewezen hebt, en in vaste dienst meer de kans krijgt om te groeien en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Mss weegt dat mee in je beslissing?
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
Je bent niet voor niets zzp-er geworden toch? Los van de Coronacrisis zijn de risico’s die jij noemt toch juist het verschil tussen loondienst en zzp? Daar heb je destijds toch ook bewust voor gekozen?

ZZP dus.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het belasting technisch als je nog maar 2 dagen als zzp’er werkt? Dan kom je waarschijnlijk niet aan de uren norm en kan je ook niet van alle aftrekposten gebruik maken. Is het dan nog wel interessant?
Alle reacties Link kopieren
jufjet85 schreef:
15-01-2021 15:15
Hoe zit het belasting technisch als je nog maar 2 dagen als zzp’er werkt? Dan kom je waarschijnlijk niet aan de uren norm en kan je ook niet van alle aftrekposten gebruik maken. Is het dan nog wel interessant?

Met de uren die ze werkte kwam ze ook niet aan de urennorm.
Alle reacties Link kopieren
Drie dagen vast en twee als ZZP'er?
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
15-01-2021 15:11
Je bent niet voor niets zzp-er geworden toch? Los van de Coronacrisis zijn de risico’s die jij noemt toch juist het verschil tussen loondienst en zzp? Daar heb je destijds toch ook bewust voor gekozen?

ZZP dus.

Dit ja.
Here am I in my little bubble
Wil het bedrijf jou niet freelance inhuren?
Marana schreef:
15-01-2021 16:08
Wil het bedrijf jou niet freelance inhuren?


Daar zou ik wel mee uitkijken, is wel heel duidelijk verkapt dienstverband in deze situatie.

Ik ben in 2008 (net voor de crisis destijds) gestart als ZZP’er en zag de één na de andere ZZP’er omvallen en in de problemen komen. Toch heb ik nooit overwogen een vast dienstverband aan te gaan, al heb ik destijds diverse aanbiedingen gehad. Ik wist wat ik waard was in de markt en heb daar volledig op vertrouwd, geeft uiteraard nog geen zekerheid, maar vertrouwen in jezelf is al het halve werk van zelfstandig ondernemerschap. Ik heb werkelijk ten tijde van die crisis geen dag zonder opdracht gezeten. Ben je bereid risico’s te nemen of niet, want dát hoort bij zelfstandig ondernemerschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven