Werk & Studie alle pijlers

Coronacrisis: wel of niet solliciteren?

17-01-2021 23:34 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even jullie advies gevraagd. Op dit moment heb ik een goede baan (vast contract) bij een leuk bedrijf. Ik ga met plezier naar mijn werk, er is nog genoeg uitdaging en ik heb best wat verantwoordelijkheden. Nu is er een vacature ontstaan bij een ander, soortgelijk bedrijf waar ik al jaren van denk 'ik wil daar werken'. Het is een leuk bedrijf, dichter bij huis. En nu is daar dus een functie vrijgekomen die ook goed bij me past. Ik ken daar de desbetreffende leidinggevende en ze heeft me aangemoedigd om te solliciteren.

Maar, ja. De coronacrisis... Aan de ene kant denk ik: ik zit goed op mijn huidige werkplek, dus 'veilig' de crisis door. Aan de andere kant... hoe vaak komt het voor dat ik zo'n kans krijg? Ik neem dan wel een risico. Het is trouwens in een branche die nu nog niet geraakt is door de crisis maar als er een recessie achteraan gaat komen, daar echt last van gaat krijgen.

Ik ben benieuwd naar jullie advies.
Alle reacties Link kopieren
Als je goed op je plek zit, snap ik een job hop niet helemaal (los van corona). De kans is ook zeker aanwezig dat je daar in een afschuwelijk team komt.
Dit zeg ik eerder uit persoonlijke ervaring waarbij een leuke werkplek echt niet vanzelfsprekend is.

Maar je kan altijd solliciteren en kijken hoe het voelt. Je hoeft dan nog geen beslissing te maken.
Last in, first out wat een nieuwe baan betreft. Ik zou gewoon lekker blijven zitten bij je vaste contract in deze crisis.
Ik zou het alleen overwegen als je daar minstens dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgt. Dus ook een vast contract (met evt proeftijd). Ken je de leidinggevende goed genoeg dat je dat al kunt bespreken?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-01-2021 23:48
Last in, first out wat een nieuwe baan betreft. Ik zou gewoon lekker blijven zitten bij je vaste contract in deze crisis.
Dat is zeker niet altijd zoals het tegenwoordig bij ontslagen gaat. Als je nu tevreden bent wat denk je daar dan meer te vinden dan in je huidige baan? Ik zou dan nu lekker blijven waar ik nu zat. Misschien krijg je daar wel minder leuke collega's, of wordt er meer van je verwacht dan in je huidige baan etc. Ik zou de gok niet wagen.
redbulletje schreef:
17-01-2021 23:48
Last in, first out wat een nieuwe baan betreft. Ik zou gewoon lekker blijven zitten bij je vaste contract in deze crisis.
Zo gaat het al heel lang niet meer. Soms kan het handig zijn om juist de nieuwen aan te houden, bij wie je nog 3x tijdelijk kunt verlengen.
Hangt een beetje van de sector af. Ik maak me in mijn sector niet zo’n zorgen om de economie of ontslagen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
17-01-2021 23:53
Ik zou het alleen overwegen als je daar minstens dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgt. Dus ook een vast contract (met evt proeftijd). Ken je de leidinggevende goed genoeg dat je dat al kunt bespreken?
Dit. Zeker als zij je aanmoedigen om te solliciteren en je dus kennelijk graag willen hebben, zou ik dit in een eventueel tweede gesprek over arbeidsvoorwaarden aangeven. Als ze je daarin niet tegemoet komen, kun je altijd nog blijven zitten waar je zit.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou altijd in gesprek gaan, je kunt altijd nog nee zeggen..
Sowieso solliciteren, eerst kijken of ze je willen en dan beslissen. Misschien valt er op je huidige baan nog iets uit te halen
Alle reacties Link kopieren
Denk er goed over na. Ik heb dit afgelopen november zelf gedaan, mijn vaste contract opgegeven voor een nieuwe, beter betaalde uitdaging in mijn eigen, nieuwe regio.
Met de wetenschap van nu had ik het niet gedaan. Mondjesmaat begin ik een klein beetje te wennen maar dit is niet mijn type bedrijf. Ik kan niet meer terug, mijn functie is al ingevuld door een nieuwe kandidaat.
Wat betreft 'vast contract' : dat is alleen echt belangrijk als je een huis wilt kopen bijvoorbeeld. Ook met een vast contract kun je ontslagen worden. Weliswaar is het dan iets ingewikkelder, maar staar je niet blind op dat 'vast'.
Reis-werkafstand is ook zeker een belangrijke factor. Je weet het nooit, zeker niet in deze corona periode.
Zet alle voor en nadelen eens naast elkaar en hak dan de knoop door.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Vast contract is schijnveiligheid. Als je daar altijd al wou werken zou ik het zeker proberen. Als er in je sector problemen door corona komen is dat bij je oude baan ook. Echt geen reden te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Man heeft hier ook wel eens een vaste baan opgezegd voor een nieuwe baan, die kwam gewoon in de hel terecht. Dus kijk uit wat je doet.
Wat zou heel anders worden ten opzichte van je huidige werk?

Je denkt al lang: daar zou ik willen werken, maar dit 'm dat alleen in de naamsbekendheid van het bedrijf, of gaat het om inhoudelijk ander werk?

Is het bedrijf groter? Kans op doorgroeien?
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
18-01-2021 01:25
Zo gaat het al heel lang niet meer. Soms kan het handig zijn om juist de nieuwen aan te houden, bij wie je nog 3x tijdelijk kunt verlengen.
Bij gedwongen ontslagen wel hoor. Wettelijk bepaald.

Ik zou een lijstje met voor- en nadelen maken.
Alle reacties Link kopieren
Spannend to!!
Zou sws wel solliciteren en een gesprek aangaan. Zou vergelijkense arbeidsvoorwaarden willen; zelfde soort van zekerheid dat je nu hebt. Daarbij zou ik me wel afvragen of je er zin in hebt om in dit coronatijdperk ingewerkt te moeten worden... wellicht gaat dat nu heel anders dan gewoon, en zou me dan afvragen of je daar op zit te wachten.

Hier iets anders; ik ben al jaren thuisblijfmoeder en de laatste tijd actief op zoek naar een baan. Ben er nu tijdelijk mee gestopt omdat, als ik op dit moment een baan vind dit heel veel gedoe met zich mee gaat brengen in organisatie thuis. Alleen al dat de kinderen nu thuis zijn van school, is voor mij een reden om nog even te wachten. 4 kinderen thuis onderwijzen én een nieuwe baan, inwerken, geen opvang enz. Ik begin er niet aan nu. Ik zie wat dit doet in omgeving en heb er voor gekozen nog even te wachten.
De hele Coronacrisis zou er voor mij los van staan; een nieuwe baan is altijd een risico toch? De vraag is; wat brengt die nieuwe baan jou tov je huidige baan? Dat haal ik niet zo uit je OP.
Gewoon solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net voor de crisis gewisseld; in alle opzichten een vooruitgang. Nadeel was dat ik van een vast naar een tijdelijk contract ging. Tsja, als het echt nijpend wordt, zullen ze bij gelijke prestaties eerder kiezen om mijn contract niet te verlengen versus een collega op straat zetten met vast contract die ze een zak geld mee moeten geven. Die kans is momenteel reëel.
Ik heb echter zoveel geleerd het afgelopen jaar, dat ik echt totaal geen spijt heb, ook niet als mijn contract niet verlengd wordt. Dan is dit jaar voor mij een investering in werkervaring geweest. Maar dat is echt heel persoonlijk. Ik weet niet eens of ik dit wel had gezegd als ik nog die andere baan had gehad. Maar praten kan geen kwaad toch? Misschien kunnen ze je ook de afdeling even laten zien.
Succes in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
Ken je ook mensen in de desbetreffende functie? Zo ja vraag eens hoe zij het ervaren?

Ik ben bij mijn vorige werkgever van afdeling gewisseld voor de uitdaging. En daar kreeg ik wel spijt van. Het werk was uitdagender, maar de collega's veel minder leuk. Ik weet nu dat ik fijne collega's misschien nog wel belangrijker vind als uitdaging in mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Meestal zou ik zeggen ga ervoor als je een leuke vacature tegenkomt. Maar als je het nog naar je zin hebt waar je nu zit en zekerheid hebt zou ik in de huidige tijd toch nog even blijven zitten. Je weet niet hoe lang de Coronacrisis nog duurt en hoe lang we de gevolgen daarvan nog gaan duren, maar het zou mij niet verbazen als de gevolgen nog lang merkbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk solliciteren. Je weet niet eens of dat de baan echt bij je past of dat ze je willen.

Kan je op gesprek gekomen dan ga je.

Pas wanneer jij en het bedrijf alle informatie hebben en het een goede match vinden, dan pas beslissen of dat je de baan aanneemt of niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Ik ben mijn baan kwijt sinds eind augustus en ik was de laatste die binnengekomen is. Ik zit in de ict branche dus dan denk je dat zij geen crisis hebben, maar ja bezuinigingen.
Ik zou de kans pakken en me niet door corona tegen laten houden.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor jullie reacties! Even op een paar dingen reageren:

- Het is inderdaad zeker in dit geval niet zo dat de mensen die als laatste binnenkomen, er als eerste uitgaan. Het heeft ook te maken met het type functie.

- Het voordeel van de 'nieuwe' functie is dus dat het dichterbij is en het een bedrijf is waar wij in bepaalde opzichten jaloers op zijn. Er liggen daar meer uitdagingen en bovendien werk ik hier nu zes jaar. Dus ik vind het ook wel weer tijd voor wat nieuws. En als je dan die crisis moet afwachten... Tsja... Deze kans is er en de vraag is wanneer die weer komt.

Thanks voor al jullie reacties. Ik ga solliciteren, zal in gesprek gaan over dezelfde arbeidsvoorwaarden en ga verder op mijn gevoel af. Mocht ik er geen goed gevoel bij hebben, dan stop ik er gewoon mee. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven