Werk & Studie alle pijlers

Industrieel product ontwerpen

19-01-2021 14:42 24 berichten
Beste forummers,

Dit jaar doe ik mee aan de selectie procedure voor de studie: industrieel product ontwerpen (TU Delft).

Ik vroeg mij af of er hier forumleden zijn die misschien ook ooit deel hebben genomen aan deze selectieprocedure en mij misschien hier over tips kunnen geven.

Ook zou ik graag horen wat nou belangrijk is als potentieel IO’er. Er zijn twee opdrachten, één waarbij je jezelf moet presenteren als geschikte kandidaat en één waarbij je een ontwerp moet analyseren.

Hebben jullie tips voor mij?
Alvast bedankt :)
Niemand die mij iets over de studie kan vertellen? :"-(
Alle reacties Link kopieren
Selectieprocedure is van na mijn tijd, dus daar kan ik je niks over vertellen. Maar IPO is een hbo opleiding en IO is WO.

Ik zou het persoonlijk gooien op optimalisatie/verbetering voor een beoogde doelgroep, daar draait de hele studie immers om. Iets nieuws bedenken en ontwerpen is natuurlijk altijd een droom, maar in de praktijk draait en bijna altijd om keuzes aan de hand van een vooraf vastgestelde doelgroep.
Alle reacties Link kopieren
Yellowpie schreef:
20-01-2021 17:33
Selectieprocedure is van na mijn tijd, dus daar kan ik je niks over vertellen. Maar IPO is een hbo opleiding en IO is WO.

Ik zou het persoonlijk gooien op optimalisatie/verbetering voor een beoogde doelgroep, daar draait de hele studie immers om. Iets nieuws bedenken en ontwerpen is natuurlijk altijd een droom, maar in de praktijk draait en bijna altijd om keuzes aan de hand van een vooraf vastgestelde doelgroep.

Dit.

Verder heb ik alleen ervaring met selecties kunstonderwijs (HBO). Afgaande op die ervaring zou ik zeggen:

Pak eens 3 producten in je huis. Bijvoorbeeld de waterkoker, eierwekker en een mobiele speaker.

Zet die voor je neer, bestudeer ze goed (en met 'goed' bedoel ik: kijk er eens naar alsof je ze nog nooit hebt gezien. Onderzoek ze echt eens goed voor zeker 5 minuten per product. Iedereen die geen visuele beperking heeft denkt dat hij of zij kan 'kijken'. Dat is niet zo. Iedereen kan zien, maar echt 'kijken' is een kunst. Oefen dat). Waar zit de stekker, hoe vasthouden, is het gebruik meteen duidelijk, hoe voelt het materiaal, werkt het goed, veiligheid, etc?

Vraag je daarna ook af (en schrijf op, zodat je zo volledig mogelijk bent)
- voor welke doelgroep is dit gemaakt?
- Welke ontwerpkeuzes zijn gemaakt? (denk aan: vorm, materiaal, gebruik, hanteerbaarheid, veiligheid, etc)
- Waarom zijn die ontwerpkeuzes gemaakt?
- Wat zou jij willen verbeteren? En waarom?
- Is dat ook realistisch? (denk bijvoorbeeld aan: budget)
etc etc etc.
Yellowpie schreef:
20-01-2021 17:33
Selectieprocedure is van na mijn tijd, dus daar kan ik je niks over vertellen. Maar IPO is een hbo opleiding en IO is WO.

Ik zou het persoonlijk gooien op optimalisatie/verbetering voor een beoogde doelgroep, daar draait de hele studie immers om. Iets nieuws bedenken en ontwerpen is natuurlijk altijd een droom, maar in de praktijk draait en bijna altijd om keuzes aan de hand van een vooraf vastgestelde doelgroep.
Owh excuses. Ik bedoel inderdaad industrieel ontwerpen.

Heb jij de opleiding gevolgd als ik vragen mag?
Pergamon schreef:
20-01-2021 20:08
Dit.

Verder heb ik alleen ervaring met selecties kunstonderwijs (HBO). Afgaande op die ervaring zou ik zeggen:

Pak eens 3 producten in je huis. Bijvoorbeeld de waterkoker, eierwekker en een mobiele speaker.

Zet die voor je neer, bestudeer ze goed (en met 'goed' bedoel ik: kijk er eens naar alsof je ze nog nooit hebt gezien. Onderzoek ze echt eens goed voor zeker 5 minuten per product. Iedereen die geen visuele beperking heeft denkt dat hij of zij kan 'kijken'. Dat is niet zo. Iedereen kan zien, maar echt 'kijken' is een kunst. Oefen dat). Waar zit de stekker, hoe vasthouden, is het gebruik meteen duidelijk, hoe voelt het materiaal, werkt het goed, veiligheid, etc?

Vraag je daarna ook af (en schrijf op, zodat je zo volledig mogelijk bent)
- voor welke doelgroep is dit gemaakt?
- Welke ontwerpkeuzes zijn gemaakt? (denk aan: vorm, materiaal, gebruik, hanteerbaarheid, veiligheid, etc)
- Waarom zijn die ontwerpkeuzes gemaakt?
- Wat zou jij willen verbeteren? En waarom?
- Is dat ook realistisch? (denk bijvoorbeeld aan: budget)
etc etc etc.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb je inderdaad vaker zien reageren op topics over kunststudies. Ik weet dan ook dat je het creatieve gedeelte niet moet onderschatten en dat vind ik ook best “spannend”. Je moet er inderdaad wel oog voor hebben.

Ik zal de opdracht die jij noemt gaan uitvoeren en kijken wat het mij oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Iamwrong schreef:
21-01-2021 12:54
Bedankt voor je reactie.

Ik heb je inderdaad vaker zien reageren op topics over kunststudies. Ik weet dan ook dat je het creatieve gedeelte niet moet onderschatten en dat vind ik ook best “spannend”. Je moet er inderdaad wel oog voor hebben.

Ik zal de opdracht die jij noemt gaan uitvoeren en kijken wat het mij oplevert.
Ik weet niet in hoeverre het creatieve gedeelte echt meeweegt bij IO. IO is niet perse een creatieve studie, het is een universitaire studie die om andere dingen gaat dan een creatieve / beeldende ontwikkeling. Ik neem aan dat je bij IO moet kunnen analyseren, onderzoeken en ontwerpkeuzes moet maken vanuit data en kennis (en minder vanuit een beeldend vermogen). Meer form follows function, zohgezegd (dit is wel wat kort door de bocht, want ik snap dat dit tegenwoordig echt wel anders werk dan toen)
Pergamon schreef:
21-01-2021 13:13
Ik weet niet in hoeverre het creatieve gedeelte echt meeweegt bij IO. IO is niet perse een creatieve studie, het is een universitaire studie die om andere dingen gaat dan een creatieve / beeldende ontwikkeling. Ik neem aan dat je bij IO moet kunnen analyseren, onderzoeken en ontwerpkeuzes moet maken vanuit data en kennis (en minder vanuit een beeldend vermogen). Meer form follows function, zohgezegd (dit is wel wat kort door de bocht, want ik snap dat dit tegenwoordig echt wel anders werk dan toen)
Ik ben het wel met je eens hoor. Het creatieve aspect zal zich voornamelijk beperken tot het ontwerp dat aan moet sluiten op de doelgroep en daarnaast natuurlijk probleemoplossend vermogen. Ik heb dan ook bewust gekozen voor een studie waarbij er wel creativiteit komt kijken, maar het zeker geen hoofdonderdeel is. Tijdens de (online) open dag werd ook wel duidelijk dat je eventueel zelfs kunt meeliften op de creativiteit van groepsgenoten.
Pergamon schreef:
21-01-2021 13:13
Ik weet niet in hoeverre het creatieve gedeelte echt meeweegt bij IO. IO is niet perse een creatieve studie, het is een universitaire studie die om andere dingen gaat dan een creatieve / beeldende ontwikkeling. Ik neem aan dat je bij IO moet kunnen analyseren, onderzoeken en ontwerpkeuzes moet maken vanuit data en kennis (en minder vanuit een beeldend vermogen). Meer form follows function, zohgezegd (dit is wel wat kort door de bocht, want ik snap dat dit tegenwoordig echt wel anders werk dan toen)
Van alle studies aan de TU Delft moet je hier wel het meest beeldend bezig zijn. Ook is het handig dat je goed bent in handtekenen. Mijn dochter moest destijds een portfolio hebben, die kwam niet door de voorselectie heen maar wel bij de inloting. Maar ook zonder goed portfolio is ze er wel gekomen met een hoog cijfer voor haar master. Ze heeft wat af lopen knutselen daar. Het is al weer meer dan 5 jaar geleden dat ze daar begon, maar ik neem aan dat "onder de tafel kleien" en zien wat eruit komt nog steeds gedaan wordt. Iets waar je bij civiele techniek niet hoeft aan te komen. Zijn ze ook wel creatief, zoals spaghettibruggen bouwen, maar da's toch anders.
Alle reacties Link kopieren
aviv_13 schreef:
21-01-2021 13:51
Van alle studies aan de TU Delft moet je hier wel het meest beeldend bezig zijn. Ook is het handig dat je goed bent in handtekenen. Mijn dochter moest destijds een portfolio hebben, die kwam niet door de voorselectie heen maar wel bij de inloting. Maar ook zonder goed portfolio is ze er wel gekomen met een hoog cijfer voor haar master. Ze heeft wat af lopen knutselen daar. Het is al weer meer dan 5 jaar geleden dat ze daar begon, maar ik neem aan dat "onder de tafel kleien" en zien wat eruit komt nog steeds gedaan wordt. Iets waar je bij civiele techniek niet hoeft aan te komen. Zijn ze ook wel creatief, zoals spaghettibruggen bouwen, maar da's toch anders.

Eens hoor, maar ik werk in het hoger kunstonderwijs dus mijn definitie van wat 'creatief' is ligt nogal anders dan bij het merendeel van de mensen. Mijn lat ligt nogal hoog zeg maar.
Haha, ja een kunstopleiding is IO weer niet, maar wat betreft Delftse ingenieurs, kunstzinniger kan je ze niet krijgen.
aviv_13 schreef:
21-01-2021 21:33
Haha, ja een kunstopleiding is IO weer niet, maar wat betreft Delftse ingenieurs, kunstzinniger kan je ze niet krijgen.

Bouwkunde is misschien nog een graadje erger. Ik heb veel oud IOers in mijn vriendenkring en ze konden allemaal heel goed tekenen. Maar vormgeving is maar een klein gedeelte. Hoe innovatief het product is, hoe het technisch in elkaar zit en of het goed op industriele schaal te produceren is is denk ik belangrijker. En het verhaal dat je bij je product hebt. Mooi kunnen lullen is ook een groot voordeel. Dat hebben de meeste ook gemeen.
aviv_13 schreef:
21-01-2021 13:51
Van alle studies aan de TU Delft moet je hier wel het meest beeldend bezig zijn. Ook is het handig dat je goed bent in handtekenen. Mijn dochter moest destijds een portfolio hebben, die kwam niet door de voorselectie heen maar wel bij de inloting. Maar ook zonder goed portfolio is ze er wel gekomen met een hoog cijfer voor haar master. Ze heeft wat af lopen knutselen daar. Het is al weer meer dan 5 jaar geleden dat ze daar begon, maar ik neem aan dat "onder de tafel kleien" en zien wat eruit komt nog steeds gedaan wordt. Iets waar je bij civiele techniek niet hoeft aan te komen. Zijn ze ook wel creatief, zoals spaghettibruggen bouwen, maar da's toch anders.
Mag ik vragen wat jouw dochter al aan ervaringen had dan op het gebied van IO. Waar heeft zij haar portfolio toen der tijd mee opgevuld?
O, dat weet ik al niet meer, ik weet wel dat ik haar probeerde op te jutten er meer in te stoppen dan ze had.
Ik weet wel dat ook duurzaamheid tegenwoordig hoge ogen gooit.
Je weet niet wie er in zo'n beoordelingscommissie zit, want elke docent heeft z'n eigen stokpaardjes, maar berichten over TU Delft en Duurzaamheid (sustainability) komen regelmatig langs, deze bijvoorbeeld:
https://www.tudelft.nl/io/delft-design- ... werkwoord/
https://www.tudelft.nl/sustainability
Wat trouwens ook belangrijk is bij producten ontwerpen dat een gebruiker door heeft hoe hij/zij ze gebruiken moet, liefst zonder handleiding, of met een goede handleiding.
Ik heb onlangs twee led-plafondlampen opgehangen, allebei van hetzelfde merk trouwens, bij de ene lag alles zo voor de hand dat ik precies wist wat ik moest doen in welke volgorde, bij de andere was het, hè, wat zou de bedoeling zijn, en zelfs met de handleiding nog een poosje zitten puzzelen. De ene ontwerper krijgt een pluim, de ander mag van mij het diploma weer inleveren. Of , ok, die krijgt een zesje.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen flauw idee hebt wat je moet doen, is deze studie misschien niet geschikt voor jou. Tijdens de opleiding wordt er veel van je gevraagd op allerlei gebied. Je kan niet elke keer een forum raadplegen als je gaat studeren aan een universiteit.
aviv_13 schreef:
23-01-2021 16:38
O, dat weet ik al niet meer, ik weet wel dat ik haar probeerde op te jutten er meer in te stoppen dan ze had.
Ik weet wel dat ook duurzaamheid tegenwoordig hoge ogen gooit.
Je weet niet wie er in zo'n beoordelingscommissie zit, want elke docent heeft z'n eigen stokpaardjes, maar berichten over TU Delft en Duurzaamheid (sustainability) komen regelmatig langs, deze bijvoorbeeld:
https://www.tudelft.nl/io/delft-design- ... werkwoord/
https://www.tudelft.nl/sustainability
Bedankt voor je linkjes!
aviv_13 schreef:
23-01-2021 16:44
Wat trouwens ook belangrijk is bij producten ontwerpen dat een gebruiker door heeft hoe hij/zij ze gebruiken moet, liefst zonder handleiding, of met een goede handleiding.
Ik heb onlangs twee led-plafondlampen opgehangen, allebei van hetzelfde merk trouwens, bij de ene lag alles zo voor de hand dat ik precies wist wat ik moest doen in welke volgorde, bij de andere was het, hè, wat zou de bedoeling zijn, en zelfs met de handleiding nog een poosje zitten puzzelen. De ene ontwerper krijgt een pluim, de ander mag van mij het diploma weer inleveren. Of , ok, die krijgt een zesje.

Wel gek! als ze van hetzelfde merk zijn vind ik.
maar ik snap wel wat je bedoelt. Zijn inderdaad toch dingen die je als ontwerper niet uit het oog moet verliezen en misschien toch makkelijkst gebeurt als je continu bezig bent met je eigen project (en er dus elf alles vanaf weet). Daarnaast Is ook een stukje afstemmen op je doelgroep natuurlijk. Lijkt me ook dat zoiets ook gewoon naar voren komt als je het ontwerpproces langsgaat, maar zo zie je maar weer.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-01-2021 13:57
Eens hoor, maar ik werk in het hoger kunstonderwijs dus mijn definitie van wat 'creatief' is ligt nogal anders dan bij het merendeel van de mensen. Mijn lat ligt nogal hoog zeg maar.
Ik heb zowel in Delft als aan een kunstacademie gestudeerd en voor IO moet je zeker wel echt creatief zijn, hoor! Je hebt wat beeldende vaardigheden nodig, die zijn dan wel erg toegepast. Maar het ontwerpproces en tot een nieuw idee kunnen komen zijn erg belangrijk. Zoals hierboven al gezegd wordt ligt de "creatieve lat" in Delft ook wel hoger dan aan andere TU's, vooral bij IO en Bouwkunde. De studenten van andere (hardcore technische) opleidingen doen een beetje lacherig over die twee, de opleidingen worden knutselclubjes genoemd enzo.

Het is misschien ook wat je onder creativiteit verstaat. Doel je dan vooral op beeldende vaardigheden of vooral op kunnen denken in vernieuwingen, met verrassende oplossingen kunnen komen etc.

Zelf heb ik dan weer geen ervaring met de huidige selectieprocedure dus daar kan ik je niet mee helpen TO. Maar vergis je zeker niet in hoe hoog het creatieve gehalte aan IO in Delft is en hoe belangrijk ze dat daar vinden. En ik denk dat sowieso ook duidelijk moet zijn dat je verstand hebt en je er voor wilt gaan, want het is een pittige opleiding waar je veel tijd in moet investeren. Veel succes!
ollie-ollie schreef:
23-01-2021 23:12
............ De studenten van andere (hardcore technische) opleidingen doen een beetje lacherig over die twee, de opleidingen worden knutselclubjes genoemd enzo.
........
Wel de leukste meisjes. Mijn twee grote liefdes deden IO en bouwkunde.
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
23-01-2021 23:12
Ik heb zowel in Delft als aan een kunstacademie gestudeerd en voor IO moet je zeker wel echt creatief zijn, hoor! Je hebt wat beeldende vaardigheden nodig, die zijn dan wel erg toegepast. Maar het ontwerpproces en tot een nieuw idee kunnen komen zijn erg belangrijk. Zoals hierboven al gezegd wordt ligt de "creatieve lat" in Delft ook wel hoger dan aan andere TU's, vooral bij IO en Bouwkunde. De studenten van andere (hardcore technische) opleidingen doen een beetje lacherig over die twee, de opleidingen worden knutselclubjes genoemd enzo.

Het is misschien ook wat je onder creativiteit verstaat. Doel je dan vooral op beeldende vaardigheden of vooral op kunnen denken in vernieuwingen, met verrassende oplossingen kunnen komen etc.

Zelf heb ik dan weer geen ervaring met de huidige selectieprocedure dus daar kan ik je niet mee helpen TO. Maar vergis je zeker niet in hoe hoog het creatieve gehalte aan IO in Delft is en hoe belangrijk ze dat daar vinden. En ik denk dat sowieso ook duidelijk moet zijn dat je verstand hebt en je er voor wilt gaan, want het is een pittige opleiding waar je veel tijd in moet investeren. Veel succes!
Ik weet niet hoe het nu is, het is alweer enige tijd geleden dat ik studeerde (dus helaas TO, geen ervaring met de selectieprocedure), maar toen waren er ook best veel studenten die helemaal niet zo vreselijk creatief waren. Als je de design-regeltjes volgt en een goed verhaal hebt over doelgroepen en productieprocessen enzo, scoorde je ook voldoendes.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een idee welk ontwerp je gaat analyseren?
ollie-ollie schreef:
23-01-2021 23:12
Ik heb zowel in Delft als aan een kunstacademie gestudeerd en voor IO moet je zeker wel echt creatief zijn, hoor! Je hebt wat beeldende vaardigheden nodig, die zijn dan wel erg toegepast. Maar het ontwerpproces en tot een nieuw idee kunnen komen zijn erg belangrijk. Zoals hierboven al gezegd wordt ligt de "creatieve lat" in Delft ook wel hoger dan aan andere TU's, vooral bij IO en Bouwkunde. De studenten van andere (hardcore technische) opleidingen doen een beetje lacherig over die twee, de opleidingen worden knutselclubjes genoemd enzo.

Het is misschien ook wat je onder creativiteit verstaat. Doel je dan vooral op beeldende vaardigheden of vooral op kunnen denken in vernieuwingen, met verrassende oplossingen kunnen komen etc.

Zelf heb ik dan weer geen ervaring met de huidige selectieprocedure dus daar kan ik je niet mee helpen TO. Maar vergis je zeker niet in hoe hoog het creatieve gehalte aan IO in Delft is en hoe belangrijk ze dat daar vinden. En ik denk dat sowieso ook duidelijk moet zijn dat je verstand hebt en je er voor wilt gaan, want het is een pittige opleiding waar je veel tijd in moet investeren. Veel succes!
Bedankt!
wolkewitje schreef:
24-01-2021 01:07
Heb je al een idee welk ontwerp je gaat analyseren?
We mogen kiezen uit 10 geselecteerde ontwerpen. Ik ga waarschijnlijk voor de boodschappen service van picnic, want die staat het dichtst bij mij.
Mocht je het interessant vinden om de andere opties te bekijken, heb ik wel een linkje voor je: https://www.tudelft.nl/onderwijs/opleid ... lectie-io/ hier kun je de complete selectieprocedure vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven