Werk & Studie alle pijlers

Belgen: belang van wiskunde secundair onderwijs

19-01-2021 20:17 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond

Heb even hulp/inzicht nodig van mensen uit België die verstand hebben van de verschillende studierichtingen op het secundair.

Dochter zit momenteel in het 2e jaar Latijn.
Gaat op zich prima, behalve wiskunde basis en verdieping, dat is op het randje.

Dochter wil volgend jaar de richting Latijn-wiskunde doen. Ze vindt wiskunde (ondanks haar niet zo schitterende resultaten) heel leuk. De uitdagingen, het zoeken naar oplossingen etc.
Ik vermoed natuurlijk dat er bij een richting als Latijn-wiskunde nog veel dieper in zal worden gegaan op de materie die ze nu niet goed beheerst. Ze maakt veel slordigheidsfoutjes (bv definitie niet volledig geleerd waardoor punten worden afgetrokken of een of andere formule vergeten te leren, dus ook de som niet op kunnen lossen tijdens de toets etc).
Tijdens het online oudercontact (10 minuten,slechte verbinding etc) kreeg ik ook niet genoeg tijd om te vragen wat ze kan verwachten als ze volgend jaar de richting Latijn-Wiskunde kiest. Hoe zwaar is die richting?
Het schijnt de richting te zijn die de beste slagingskans geeft op een universiteit, maar waarom is dat eigenlijk?
Wat stellen die andere richtingen dan voor?

Wat als je als kind gewoon geen wiskunde knobbel heeft (mijn zoon, 6 leerjaar basisschool)? Hoe kom je dan het aso door? Ben je genoodzaakt om dan 'maar' voor humane wetenschappen te kiezen en dan een carrière in de welzijns-/agogische sector te volgen, ook als jou dat niet trekt?
Gedwongen om jarenlang bijles wiskunde te volgen?

Wie maakt me wat wegwijs hierin?

Bedankt alvast
Alle reacties Link kopieren
Je hebt op de middelbare - hier in België - nu eenmaal vanaf het 3de een nogal strikte opdeling.

Ofwel ga je voor de Talen, ofwel ga je voor Wiskunde.

Ze kan misschien - als ze Latijn wil blijven verder doen - dus ook eens kijken naar Latijn-Moderne Talen?

Ze kan ook naar Economie, Wetenschappen, Humane, ...
(Meestal allemaal gecombineerd met ofwel Talen, ofwel Wiskunde.)


Voor unief komt het er inderdaad helaas vaak wel op aan om een behoorlijk pakket Wiskunde te hebben gehad. En soms wetenschappen ook.

In sommige scholen kan je dat - als duidelijk is wat je precies wil gaan doen - in 't 6de middelbaar wel extra lessen voor krijgen.
(Al was het bijvoorbeeld maar als voorbereiding op één of andere toelatingsproef.)


Ik zou je vragen dus eventueel per mail ook stellen hoe zij het oplossen als iemand uit pakweg Latijn-Talen toch bijvoorbeeld geneeskunde of burgerlijk ingenieur wil gaan doen.
Of de toekomstige lessenroosters eens checken of daar in 5 en 6 iets opstaat over extra uren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel bij Wiskunde is trouwens wel dat je heel vaak nog wel van een wiskunde-richting naar een talen-richting kan switchen.

Omgekeerd ligt soms moeilijker omdat je véél inhaalwerk hebt.

Stel dat ze dus volgend jaar instapt in Latijn-Wiskunde en het valt toch tegen kan ze alsnog in 't 4de of 't 5de switchen.
(Er zullen er ook genoeg zijn die na 't 4de naar Wetenschappen-Wiskunde gaan.
Nogal een klassieke overstap.)

Belangrijkste lijkt mij daarbij dat ze 't zelf wil en dat ze op voorhand weet dat het dus hard werken en trekken wordt aan die wiskunde.



En zoon kan - als ie zin heeft in ASO en het trekt - normaal gezien dus echt wel 't ASO doorkomen met een minder pakket aan wiskunde.
Gaat ie gewoon talen doen.

De "voorgevel" (Latijn, Economie, Wetenschappen, Humane) is in de meeste scholen nog altijd het belangrijkste.

En "wat daarna" daar heeft ie nog 6 jaar voor om te ontdekken wat hem ligt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je kunt wel aanleg hebben voor wiskunde, maar in principe kan iedereen met een bepaalde intelligentie en het nodige doorzettingsvermogen dat niveau halen. Ook zonder 'wiskundeknobbel'.

Ik zou trouwens oppassen met het gebruiken van dergelijke termen in bijzijn van je dochter. Dat soort ideeën wijzen op een fixed mindset en kunnen je dochter belemmeren in haar leerproces. Beter is het met haar te praten in termen van een growth mindset.
Alle reacties Link kopieren
@ Wissewis, bedankt alvast voor je uitgebreide reactie.
Latijn gaat prima en wilt ze behouden.
Maar ze wil geen talenrichting volgen. Wiskunde spreekt haar aan icm Latijn.
Ik heb dit jaar nauwelijks contact kunnen krijgen met de leraren door corona (veel zieken, dan de een en weer de ander in quarantaine) vandaar.
Maar nu weet ik dus dat een eventuele wissel mogelijk is als het écht niet gaat zonder al te grote gevolgen.
Fijn!
hanaa wijzigde dit bericht op 19-01-2021 20:58
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-01-2021 20:45
@ Wissewis, bedankt alvast voor je uitgebreide reactie.
Latijn gaat prima en wilt ze behouden.
Maar ze wil geen toelichting volgen. Wiskunde spreekt haar aan icm Latijn.
Ik heb dit jaar nauwelijks contact kunnen krijgen met de leraren door corona (veel zieken, dan de een en weer de ander in quarantaine) vandaar.
Maar nu weet ik dus dat een eventuele wissel mogelijk is als het écht niet gaat zonder al te grote gevolgen.
Fijn!
Reken er maar op dat stel dat ze volgend jaar start met 20 in Latijn-Wiskunde en ze gaat 4 jaar door ze gegarandeerd maar maximaal met 10 eindigt in 't 6de jaar.

Iedereen waaiert gaandeweg uit.
Vanuit Latijn-Wiskunde meestal richting Wetenschappen, eventueel naar Humane en soms naar de talen.

In andere ASO-richtingen gebeurt hetzelfde.

Al gaan er vanuit Economie en Humane ook soms richting TSO.


(Ik ben zelf ooit in 3 Economie-Wiskunde begonnen met 27. En na 1 jaar naar TSO gegaan.
In 6 Economie-Wiskunde zaten ze vanuit mijn oude klas nog met 10 of 11.)



Het enige wat belangrijk is om te onthouden is dat ze 5 en 6 in dezelfde richting moeten doen.
(Daarom dat de deliberatie in 't 4de jaar soms harder is dan in 't 3de omdat leerkrachten soms weten dat een kind misschien met de hakken over de sloot 5 nog wel zal halen, maar in 6 finaal buist.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
19-01-2021 20:43
Je kunt wel aanleg hebben voor wiskunde, maar in principe kan iedereen met een bepaalde intelligentie en het nodige doorzettingsvermogen dat niveau halen. Ook zonder 'wiskundeknobbel'.

Ik zou trouwens oppassen met het gebruiken van dergelijke termen in bijzijn van je dochter. Dat soort ideeën wijzen op een fixed mindset en kunnen je dochter belemmeren in haar leerproces. Beter is het met haar te praten in termen van een growth mindset.
Ik heb onderwijs gevolgd in Nederland (havo, daarna bachelor) maar mis de ervaring van het zelf te hebben doorlopen van het Vlaams onderwijs.
Ik vind het lastig te vergelijken met het Nederlands onderwijs in de jaren '90.
Ik heb gelukkig nooit iets tegen haar gezegd over een knobbel, wel dat ze goed moet nadenken of ze volgende jaar verder wilt met wiskunde. Het gaat complexer worden, daar ga ik van uit.
Ik zie veel ouders 25 a 30 euro per uur uitgeven aan bijles wiskunde. Bedragen die ik niet 123 zou kunnen ophoesten.
Blijkbaar is wiskunde zo gigantisch belangrijk en biedt het de beste kansen.
Ik kan mij niet herinneren dat er in Nederland zo een groot belang werd gehecht aan wiskunde in mijn tijd.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
19-01-2021 20:51
Reken er maar op dat stel dat ze volgend jaar start met 20 in Latijn-Wiskunde en ze gaat 4 jaar door ze gegarandeerd maar maximaal met 10 eindigt in 't 6de jaar.

Iedereen waaiert gaandeweg uit.
Vanuit Latijn-Wiskunde meestal richting Wetenschappen, eventueel naar Humane en soms naar de talen.

In andere ASO-richtingen gebeurt hetzelfde.

Al gaan er vanuit Economie en Humane ook soms richting TSO.


(Ik ben zelf ooit in 3 Economie-Wiskunde begonnen met 27. En na 1 jaar naar TSO gegaan.
In 6 Economie-Wiskunde zaten ze vanuit mijn oude klas nog met 10 of 11.)



Het enige wat belangrijk is om te onthouden is dat ze 5 en 6 in dezelfde richting moeten doen.
(Daarom dat de deliberatie in 't 4de jaar soms harder is dan in 't 3de omdat leerkrachten soms weten dat een kind misschien met de hakken over de sloot 5 nog wel zal halen, maar in 6 finaal buist.)
Aha, dit is interessant om te weten!
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-01-2021 20:52
Ik heb onderwijs gevolgd in Nederland (havo, daarna bachelor) maar mis de ervaring van het zelf te hebben doorlopen van het Vlaams onderwijs.
Ik vind het lastig te vergelijken met het Nederlands onderwijs in de jaren '90.
Ik heb gelukkig nooit iets tegen haar gezegd over een knobbel, wel dat ze goed moet nadenken of ze volgende jaar verder wilt met wiskunde. Het gaat complexer worden, daar ga ik van uit.
Ik zie veel ouders 25 a 30 euro per uur uitgeven aan bijles wiskunde. Bedragen die ik niet 123 zou kunnen ophoesten.
Blijkbaar is wiskunde zo gigantisch belangrijk en biedt het de beste kansen.
Ik kan mij niet herinneren dat er in Nederland zo een groot belang werd gehecht aan wiskunde in mijn tijd.
Officieel biedt het de beste kansen, maar het hangt ook samen met wat ze over 4 jaar verder wil doen.

Voor geneeskunde of iets rond ingenieur heb je het meer nodig dan voor pakweg rechten.
(Al heb je in bijna elke universitaire richting wel bijvoorbeeld wat statistiek.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Latijn-Wiskunde in derde en vierde graad, gaan nog niet echt heel diep, dus maak je daar op zich geen zorgen over. Je zit gewoon op niveau qua wiskunde (in tegenstelling tot de humane richtingen of zuivere talen-richtingen, die daar al afzwakken). De echte diepgang komt pas in 5 & 6, waar je dochter kan kiezen voor 8h wiskunde, de gewoon doorgezette 6hr of de gereduceerde 4hr.

Tijdens 3de en 4de zal ze het dus niet simpeler hebben dan nu, maar het is niet dat daar plots de diepgang sky-high gaat. Als ze vandaag mee kan, dan zal in haar tweede graad, mits genoeg inzet, ook wel lukken. Is wiskunde niet haar ding, dan is 8hr in de laatste graad niet aan te raden want daar gaat ze horendol van worden, maar tenzij ze de meer wetenschappelijke richtingen uit wil later, is dat ook niet nodig. Wil je de beste voorbereiding, dan is 6hr wiskunde de beste aanpak. Als ze de tweede graad wiskunde doorkomt, dan moet de derde graad aan 6hr ook lukken, mist opnieuw de juiste inzet.
Ga je afzwakken naar 4hr in de laatste graad, of ga je nu al afzwakken, dan zet je inderdaad een hypotheek op toekomstig succes aan de unief. Veel menswetenschappelijke richtingen hebben een aantal wiskundige vakken (statistiek), die niets voor niets de major killers zijn. Als je die richtingen later wil aanvangen, zonder een iets betere wiskundige basis, dan ga je dan echt moeten bijspijkeren. WIl je dat vermijden, dan moet je al richting letteren, rechten, filosofie etc gaan.

Long story short: tenzij je dochter nu met de hakken over de sloot haar resultaten haalt op wiskunde, moet ze met de juiste inzet zeker haar tweede graad aankunnen en ja, dat blijft de beste voorbereiding voor heel veel universitaire richtingen.

Bij hogeschool opleidingen is dat minder uitgesproken trouwens. Dus er zijn zeker ook opties voor je zoon, maar bottom line, als hij geen wiskunde knobbel heeft maar bijvoorbeeld nu al weet dat hij psycholoog wil worden, dan heb je er alle belang bij om die wiskunde toch scherp te houden.
Alle reacties Link kopieren
Maar is de ervaring echt zo dat leerlingen die voor de 'mindere' studierichtingen kiezen (bv humane wt) het moeilijk krijgen op de uni en beter af zijn op een hogeschool?
Dan kunnen ze toch beter direct tso gaan volgen?
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-01-2021 20:52
Blijkbaar is wiskunde zo gigantisch belangrijk en biedt het de beste kansen.
Ik kan mij niet herinneren dat er in Nederland zo een groot belang werd gehecht aan wiskunde in mijn tijd.
Tegenwoordig wel. Aso is toch vergelijkbaar met VWO? Op het vwo is wiskunde verplicht, als je het echt niet redt moet je afstromen naar de havo.

Verder heb ik niks toe te voegen :proud:
Hanaa schreef:
19-01-2021 20:56
Maar is de ervaring echt zo dat leerlingen die voor de 'mindere' studierichtingen kiezen (bv humane wt) het moeilijk krijgen op de uni en beter af zijn op een hogeschool?
Dan kunnen ze toch beter direct tso gaan volgen?
Om het even heel onrespectvol te zeggen: humane is heel vaak de vuilbak (samen met economie/handel) binnen de ASO-omgeving. Alles kan, uiteraard, maar er zijn bitter weinig leerlingen uit humane die hun universitaire carrière al fluitend doorgaan. Leren leren is op universitair een heel ander begrip, en daar zijn ze niet goed op voorbereid. Hogeschool is op dat vlak veel meer een doorzetting van wat ze kennen, en lukt doorsnee gezien iets beter.

Hogeschool is trouwens geen schande, en een goeie TSO'er kan goud waard zijn, dus ook daar is er niemand overboord.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-01-2021 20:56
Maar is de ervaring echt zo dat leerlingen die voor de 'mindere' studierichtingen kiezen (bv humane wt) het moeilijk krijgen op de uni en beter af zijn op een hogeschool?
Dan kunnen ze toch beter direct tso gaan volgen?
Ik ken er genoeg die met Humane toch richting unief zijn getrokken, hoor.

Het is dan af en toe wat trekken en sleuren aan die statistiek, maar meestal loopt het wel los.

En TSO is over 't algemeen echt wel "lichter" dan ASO.
En zorgt ervoor dat je 't dan weer moeilijker hebt als je verdergaat op hogeschool.


Mijn klasgenoten op de hogeschool die uit ASO kwamen vlogen door hun studie.
En wilden eventueel nog een schakeljaar doen en een master halen.

Ik - uit TSO - was al lang blij met mijn bachelor.


Als hij ASO aankan en wil doen zou ik hem ASO laten doen.
Maakt het toch echt makkelijker.

Maar hij moet het zelf willen en er zelf voor werken.


Ik heb trouwens net een (achter)nichtje dat 2 weken geleden is beginnen doctoreren.
6 TSO uitgekomen, met veel trek- en sleurwerk unief gedaan - ze wou écht te graag - en geselecteerd om te beginnen doctoreren.

Als je écht wil is veel dus mogelijk :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
19-01-2021 20:56
Latijn-Wiskunde in derde en vierde graad, gaan nog niet echt heel diep, dus maak je daar op zich geen zorgen over. Je zit gewoon op niveau qua wiskunde (in tegenstelling tot de humane richtingen of zuivere talen-richtingen, die daar al afzwakken). De echte diepgang komt pas in 5 & 6, waar je dochter kan kiezen voor 8h wiskunde, de gewoon doorgezette 6hr of de gereduceerde 4hr.

Tijdens 3de en 4de zal ze het dus niet simpeler hebben dan nu, maar het is niet dat daar plots de diepgang sky-high gaat. Als ze vandaag mee kan, dan zal in haar tweede graad, mits genoeg inzet, ook wel lukken. Is wiskunde niet haar ding, dan is 8hr in de laatste graad niet aan te raden want daar gaat ze horendol van worden, maar tenzij ze de meer wetenschappelijke richtingen uit wil later, is dat ook niet nodig. Wil je de beste voorbereiding, dan is 6hr wiskunde de beste aanpak. Als ze de tweede graad wiskunde doorkomt, dan moet de derde graad aan 6hr ook lukken, mist opnieuw de juiste inzet.
Ga je afzwakken naar 4hr in de laatste graad, of ga je nu al afzwakken, dan zet je inderdaad een hypotheek op toekomstig succes aan de unief. Veel menswetenschappelijke richtingen hebben een aantal wiskundige vakken (statistiek), die niets voor niets de major killers zijn. Als je die richtingen later wil aanvangen, zonder een iets betere wiskundige basis, dan ga je dan echt moeten bijspijkeren. WIl je dat vermijden, dan moet je al richting letteren, rechten, filosofie etc gaan.

Long story short: tenzij je dochter nu met de hakken over de sloot haar resultaten haalt op wiskunde, moet ze met de juiste inzet zeker haar tweede graad aankunnen en ja, dat blijft de beste voorbereiding voor heel veel universitaire richtingen.

Bij hogeschool opleidingen is dat minder uitgesproken trouwens. Dus er zijn zeker ook opties voor je zoon, maar bottom line, als hij geen wiskunde knobbel heeft maar bijvoorbeeld nu al weet dat hij psycholoog wil worden, dan heb je er alle belang bij om die wiskunde toch scherp te houden.
Fijne toelichting, bedankt!
Ze kan nu op zich wel mee, maar ze zit echt op het randje (ook soms omdat ze er thuis teveel tijd aan andere dingen besteedt, lees: veel bellen met vriendinnen etc).
Alle reacties Link kopieren
België heeft in tegenstelling tot Nederland geen bindend advies in voor de middelbare school. Daarom gebeurt wat wissewis zegt: ouders schrijven hun kinderen massaal in voor aso (vwo-niveau) "want afzakken kan altijd nog".
Ik vind daar vanalles van, maar goed dat vraag je niet.
Latijn-wiskunde heeft flink wat uren wiskunde en gaat zeker in jaar 4-6 de diepte in. Je hoeft geen Einstein te zijn, maar behoorlijk wiskundig inzicht is wel nodig.
Je kunt ook kiezen voor Latijn - wetenschappen, dat is vwo met Latijn en een wat meer gemengd profiel voor wetenschap / techniek en minder focus op wiskunde.
Alle richtingen met Latijn zijn vergelijkbaar met vwo/gymnasium en bereiden prima voor op de universiteit (al kies je natuurlijk al voor een wiskunde / talenprofiel). De aso-richtingen zonder Latijn zijn vergelijkbaar met de Nederlands havo en bereiden voor op hbo/universiteit.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-01-2021 21:05
Fijne toelichting, bedankt!
Ze kan nu op zich wel mee, maar ze zit echt op het randje (ook soms omdat ze er thuis teveel tijd aan andere dingen besteedt, lees: veel bellen met vriendinnen etc).
Bellen met vriendinnen is dan ook héél belangrijk op je 13 à 14 :-D.
Ook al heb je een deel van hen waarschijnlijk ook op school gezien.

Turnt ze nog altijd zoveel?

Ik zou ook kijken wat de leerkrachten aanraden.
Die zien al haar testen en examens, die zien haar in de les, ...


Maar misschien liever "op het randje" zitten en er wel altijd net door dan iets doen waar ze eigenlijk maar half zin in heeft.
En wat ze helemaal laat slabakken.

Ze heeft het dus voor een stuk ook zelf in handen als ze persé LaWi wil doen.
(Maar als ze op het randje zit zou ik dat tegelijk niet gaan combineren met top-turnen en 10u training ofzo.
Hobby's zijn leuk, maar too much is too much als je persé ook hoog wil scoren op school.)
wissewis wijzigde dit bericht op 19-01-2021 21:10
16.43% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
19-01-2021 20:59
Tegenwoordig wel. Aso is toch vergelijkbaar met VWO? Op het vwo is wiskunde verplicht, als je het echt niet redt moet je afstromen naar de havo.

Verder heb ik niks toe te voegen :proud:
Op de havo was wiskunde ook verplicht. Dat was een vak dat je nooit kon laten vallen. Je had de keuze tussen wiskunde a of b (diepgang).
Maar ik kan me niet herinneren dat er door de school of ouders zo hard werd gehamerd op het belang van wiskunde ivm betere slagingskansen op het HBO of universiteit.
Is dat tegenwoordig ook in Nederland?
Wat bijzonder dit. In Nederland leren ze alle vwo-leerlingen wiskunde op een niveau waarmee je in ieder geval verder kunt met statistiek op de universiteit, ongeacht de profielkeuze. Anders is het toch geen gedegen voorbereiding op wetenschappelijk onderwijs?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
19-01-2021 21:04
Ik ken er genoeg die met Humane toch richting unief zijn getrokken, hoor.

Het is dan af en toe wat trekken en sleuren aan die statistiek, maar meestal loopt het wel los.

En TSO is over 't algemeen echt wel "lichter" dan ASO.
En zorgt ervoor dat je 't dan weer moeilijker hebt als je verdergaat op hogeschool.


Mijn klasgenoten op de hogeschool die uit ASO kwamen vlogen door hun studie.
En wilden eventueel nog een schakeljaar doen en een master halen.

Ik - uit TSO - was al lang blij met mijn bachelor.


Als hij ASO aankan en wil doen zou ik hem ASO laten doen.
Maakt het toch echt makkelijker.

Maar hij moet het zelf willen en er zelf voor werken.


Ik heb trouwens net een (achter)nichtje dat 2 weken geleden is beginnen doctoreren.
6 TSO uitgekomen, met veel trek- en sleurwerk unief gedaan - ze wou écht te graag - en geselecteerd om te beginnen doctoreren.

Als je écht wil is veel dus mogelijk :-).
Oké, dan heeft zoon er toch alle baat bij om aso te proberen ondanks het missen van wiskundig inzicht. Om tenminste nog een betere slagingskans op de Hogeschool te hebben.
Misschien dat een omweg van tso naar hogeschool naar uni voor sommigen beter uitpakt.
Hanaa schreef:
19-01-2021 21:21
Oké, dan heeft zoon er toch alle baat bij om aso te proberen ondanks het missen van wiskundig inzicht. Om tenminste nog een betere slagingskans op de Hogeschool te hebben.
Misschien dat een omweg van tso naar hogeschool naar uni voor sommigen beter uitpakt.
Ondanks de beoogde hervormingen waar ze alles proberen weg te nivelleren (ook al is onderwijs daardoor al jaren in vrije val), blijft dat nog steeds de stelregel ja; ASO blijft de beste voorbereiding op Unief/hogeschool.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
19-01-2021 21:20
Wat bijzonder dit. In Nederland leren ze alle vwo-leerlingen wiskunde op een niveau waarmee je in ieder geval verder kunt met statistiek op de universiteit, ongeacht de profielkeuze. Anders is het toch geen gedegen voorbereiding op wetenschappelijk onderwijs?
ASO staat in België dan ook gewoon voor Algemeen Secundair Onderwijs.

Het is geen verplichting ofzo om er nadien mee naar de unief te gaan.

Uitgezonderd een aantal richtingen* kan je trouwens met elk diploma in elke opleiding terecht.
Ik ken dus wel een aantal mensen die met een (wetenschappelijk) TSO-diploma rechtstreeks naar de unief trokken.



*Voor een aantal richtingen is er toelatingsexamen.
En voor Geneeskunde ook een maximum aantal studenten dat mag starten na dat toelatingsexamen.

Bij Geneeskunde is het dus zo'n beetje onbestaande dat je door de toelating en het maximum komt als TSO'er.
wissewis wijzigde dit bericht op 19-01-2021 21:26
15.96% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Woordenaar schreef:
19-01-2021 21:07
België heeft in tegenstelling tot Nederland geen bindend advies in voor de middelbare school. Daarom gebeurt wat wissewis zegt: ouders schrijven hun kinderen massaal in voor aso (vwo-niveau) "want afzakken kan altijd nog".
Ik vind daar vanalles van, maar goed dat vraag je niet.
Latijn-wiskunde heeft flink wat uren wiskunde en gaat zeker in jaar 4-6 de diepte in. Je hoeft geen Einstein te zijn, maar behoorlijk wiskundig inzicht is wel nodig.
Je kunt ook kiezen voor Latijn - wetenschappen, dat is vwo met Latijn en een wat meer gemengd profiel voor wetenschap / techniek en minder focus op wiskunde.
Alle richtingen met Latijn zijn vergelijkbaar met vwo/gymnasium en bereiden prima voor op de universiteit (al kies je natuurlijk al voor een wiskunde / talenprofiel). De aso-richtingen zonder Latijn zijn vergelijkbaar met de Nederlands havo en bereiden voor op hbo/universiteit.
Bijna 90% start hier in het aso (vwo). Op zich vind ik dat niet verkeerd want dan kun je het nog even aankijken met je kind.
Ik begrijp het nu een beter wat betreft de verschillende richtingen, thank you
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-01-2021 21:26
Bijna 90% start hier in het aso (vwo). Op zich vind ik dat niet verkeerd want dan kun je het nog even aankijken met je kind.
Ik begrijp het nu een beter wat betreft de verschillende richtingen, thank you
Er is ook in 1 en 2 weinig andere keuze :-).

En voor de 1B-versie worden ze jaar na jaar strikter heb ik de indruk.
Laten ze zo'n beetje niemand meer toe te starten tenzij je jaren mist, geen 6de leerjaar hebt gedaan of 0 Nederlands spreekt.


(Ik hoor af en toe drama-verhalen van kinderen die het totaal niet trekken in A, maar van school uit niet naar B mogen omdat ze dus niet in bovenstaande categorieën vallen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
19-01-2021 21:08
Bellen met vriendinnen is dan ook héél belangrijk op je 13 à 14 :-D.
Ook al heb je een deel van hen waarschijnlijk ook op school gezien.

Turnt ze nog altijd zoveel?

Ik zou ook kijken wat de leerkrachten aanraden.
Die zien al haar testen en examens, die zien haar in de les, ...


Maar misschien liever "op het randje" zitten en er wel altijd net door dan iets doen waar ze eigenlijk maar half zin in heeft.
En wat ze helemaal laat slabakken.


Ze heeft het dus voor een stuk ook zelf in handen als ze persé LaWi wil doen.
(Maar als ze op het randje zit zou ik dat tegelijk niet gaan combineren met top-turnen en 10u training ofzo.
Hobby's zijn leuk, maar too much is too much als je persé ook hoog wil scoren op school.)
Turnen is ze mee gestopt, uiteindelijk is ze haar interesse daar in verloren.

Ze vind wiskunde leuk, talen trekt haar niet. Ze geeft aan later niks met taken te willen doen behalve ze te spreken op vakantie. Ze wil inzichten verkrijgen in ingewikkelde formules, dingen oplossen, uitzoeken tot de bodem. Zoiets wilt ze later als job doen (wat precies weet ze nog niet, als ze maar onderzoek kan doen. Dan is ze nu beter gebaat bij een richting die een verdieping van wiskunde biedt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven