Werk & Studie alle pijlers

(Weer) totaal iets anders willen, maar hoe en wat?

20-01-2021 07:39 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
kubus2 wijzigde dit bericht op 05-07-2021 14:21
99.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
als je de studie in deeltijd naast je werk doet, vallen de kosten best mee
https://blog.hz.nl/een-hbo-opleiding-in ... -eigenlijk

in welke richting denk je?
Alle reacties Link kopieren
Als je een onderwijs- of zorgopleiding kiest zijn de kosten niet zo hoog. Ik weet niet of je dat ziet zitten, maar dan heb je wel weer eens wat nieuws.
Wat wil je dan gaan doen? Om voor jezelf te beginnen heb je geen opleiding nodig.

Pas als je weet wat je zou willen doen kun je gaan kijken wat de beste manier is om daar te komen.
Alle reacties Link kopieren
.
kubus2 wijzigde dit bericht op 05-07-2021 14:22
99.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kubus2 schreef:
20-01-2021 08:14
De zorg is niks voor mij (in de zin van verpleging, ziekenhuis etc).
Het onderwijs zit ik nu in en dat wil ik niet meer.

Wat ik dat wel wil... Daar loop ik volledig op vast op dit moment.
maar dat is de belangrijkste vraag, maar daar heb je geen zin in.
Dus ga je mopperen over dat studie onbetaalbaar zijn (heel menselijk hoor)

Ga eerst eens goed na, wat je zou willen, dan komt eventueel die opleiding vanzelf wel
Alle reacties Link kopieren
lilalinda heeft gelijk: als je weet wat je wilt, of in ieder geval welke richting je op wilt, kun je makkelijker zoeken naar mogelijkheden om je doel te bereiken.

Overigens zit ik nu zelf midden in een carrièreswitch en volg een werk-leeropleiding op mbo-niveau. Ik ben universitair geschoold. Ja, de theorie is makkelijk, maar de praktijk biedt genoeg uitdaging. En ik kan altijd verder studeren hierna. Dus ik zou mbo-opleidingen niet zomaar afschrijven omdat je ooit een hbo-opleiding hebt gedaan. Om iets vol te houden, heb je vooral interesse en motivatie nodig.
Alle reacties Link kopieren
Is nu wel lastiger door corona, maar misschien kan je een middag of dag meelopen bij een bedrijf/functie wat je interessant lijkt? Dan kan je even proeven. Je kan ook mensen vragen op bijv linkedin of bedrijven mailen om te vertellen hoe ze hun functie ervaren etc. Bouw je ook gelijk aan je netwerk. De meeste mensen vinden wel leuk om te vertellen wat ze doen.

Je zou ook een officiële studiekeuze of beroepskeuzetest kunnen doen. Of in gesprek gaan met een loopbaancoach die je kan helpen met ontdekken waar je talenten zitten, waar je warm voor loopt en wat juist niet.

Mijn ervaring is dat je 'ergens inrolt'. Dingen uitproberen en actief op zoek gaan naar wat je tof vindt. Dan komt er vanzelf iets waar je blijft plakken. Zelfs mij is dat gelukt en ik wist vanaf mijn 16e al nooit wat ik moest doen of wat ik leuk vond.
Alle reacties Link kopieren
LaFlamande schreef:
20-01-2021 08:21
lilalinda heeft gelijk: als je weet wat je wilt, of in ieder geval welke richting je op wilt, kun je makkelijker zoeken naar mogelijkheden om je doel te bereiken.

Overigens zit ik nu zelf midden in een carrièreswitch en volg een werk-leeropleiding op mbo-niveau. Ik ben universitair geschoold. Ja, de theorie is makkelijk, maar de praktijk biedt genoeg uitdaging. En ik kan altijd verder studeren hierna. Dus ik zou mbo-opleidingen niet zomaar afschrijven omdat je ooit een hbo-opleiding hebt gedaan. Om iets vol te houden, heb je vooral interesse en motivatie nodig.
Wat leuk, ik overweeg dit ook en ben ook universitair opgeleid. Was het makkelijk om een leerwerkplek te vinden en krijg je dan een leerlingsalaris?
Alle reacties Link kopieren
.
kubus2 wijzigde dit bericht op 05-07-2021 14:22
99.74% gewijzigd
Ga eerst eens een (werk)boek lezen/maken om erachter te komen waar je interesses liggen. Ik hoor goede verhalen over 'Welke kleur heeft jouw parachute', maar er zijn vast vergelijkbare boeken waar je iets aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt verschillende trajecten waarbij je je talenten en interesses in kaart brengt en kunt uitvissen wat je nu zou willen gaan doen. Want alleen 'iets anders' en 'iets voor jezelf' gaat 'm natuurlijk niet worden.

Ik zou daar beginnen, eventueel met een coach (en dan niet zo'n halve gare zelfbenoemde coach van internet) zodat je beter zicht krijgt op welke richting je het zou moeten zoeken. Want van mopperen op 'daar is geen geld mee te verdienen' en 'die opleidingen zijn onbetaalbaar' word je ook niet blij.
Wat eten we vanavond?
Ik zou je trouwens aanraden om geen overhaaste beslissingen te nemen. Heel veel vrouwen willen na hun bevalling totaal iets anders. Niet zo gek, want je hormonen liggen compleet overhoop.

Over een jaar denk je er misschien weer heel anders over.
Alle reacties Link kopieren
- module volgen aan de open universiteit (rond de €300)
- dummies kopen (psychologie voor dummies bijvoorbeeld) van verschillende vakgebieden
- op marktplaats aantal boeken scoren van verschillende studierichtingen
- vacatures bekijken: welke lijken je interessant en passen bij je? Dan kijken naar wat ze vragen qua opleiding

Leuk dit, nieuwe inspiratie opdoen! En we moeten zo lang werken, switch vind ik alleen maar slim - zo blijft het ook leuk om te werken.
Alle reacties Link kopieren
Al gekeken naar traineeships? Daarbij wordt je opgeleid bij de werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Kubus2 schreef:
20-01-2021 08:51
Jullie hebben helemaal gelijk hoor, dat je wel moet weten wat je wil. Er zijn ook echt wel dingen die ik leuk vind, maar daar vraag ik me dan weer bij af hoe je daar geld mee kan verdienen/ of het loont. En dan verwerp ik dat dus al snel weer. Of krijg ik de gedachte ‘ach maar er zijn vast al zovéél mensen die zoiets doen...’ En val ik al snl in een negatief patroon en blijf ik weer bij hetzelfde wat ik al doe. Vanwege privacy wil ik liever niet teveel specificeren.
Schrijf dan eens op welke elementen van die dingen je aanspreken. Dus stel één van die ideeën is een draagdoekwinkel beginnen, is het dan het ondernemen wat je aanspreekt, het contact met moeders en baby's, een ideologie van dragen die je uit wil dragen (pun intended)?

En wat mij hielp is door vacaturesites heen scrollen. Sommige vacatures spraken me erg aan, terwijl het totaal buiten mijn bereik of werk- of interesseveld lag. Bijvoorbeeld je leest werkern op een boorplatform, en je denkt gááf! Niet dat je technisch bent, of affiniteit hebt met de olie en gas industrie, maar twee week op/ twee week af in een totaal andere omgeving spreekt je aan.

Als je die elementen uit ideeën en andere functies bij elkaar kan puzzelen, kom je waarschijnlijk wel uit bij iets wat echt bij jou past, en dan kan je dan kijken wat je moet kunnen om het daadwerkelijk te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Alle opleidingen hebben nu de open dagen online dus misschien daar eens rondneuzen wat je leuk vindt? En als je in het onderwijs zit, praat eens met de collega die decaan is. Die kan wellicht ook een beroepskeuzetest bij je afnemen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Onderwijswetenschappen master doen? En dan als onderwijskundige aan de slag, dan kan in heel veel verschillende organisaties en banen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
20-01-2021 07:47
Als je een onderwijs- of zorgopleiding kiest zijn de kosten niet zo hoog. Ik weet niet of je dat ziet zitten, maar dan heb je wel weer eens wat nieuws.

Dit idd. Ik volg nu ook mijn tweede hbo studie (deeltijd) en betaal gewoon het college geld. Goed oriënteren, dan is er altijd wel wat mogelijk. Als je er zelf niet uitkomt, kun je ook een loopbaan coach inschakelen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
20-01-2021 10:54
Dit idd. Ik volg nu ook mijn tweede hbo studie (deeltijd) en betaal gewoon het college geld. Goed oriënteren, dan is er altijd wel wat mogelijk. Als je er zelf niet uitkomt, kun je ook een loopbaan coach inschakelen. Succes!
To heeft al een onderwijsopleiding. Dan geldt dit geloof ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
20-01-2021 11:17
To heeft al een onderwijsopleiding. Dan geldt dit geloof ik niet meer.

Klopt, las het later ook. Dan zou ze het dmv cursussen, werken en leren of een master ofzo moeten doen. Maar dan moet ze wel eerst erachter zien te komen wat ze wil.
Weet je zeker dat een hbo opleiding geen optie is? Ook niet met het leven lang leren krediet? Mocht je het nog niet gedaan hebben misschien kan je dan de kosten eens op een rij zetten. En misschien kan een loopbaancoach je ook verder helpen.
Ik heb zelf voor precies dezelfde keuze gestaan en ben nu weer voltijd aan het studeren. Financieel is het een hele stap terug maar het is het wel waard. Ik heb nog geen moment spijt gehad.
Alle reacties Link kopieren
tulp09 schreef:
20-01-2021 08:47
Wat leuk, ik overweeg dit ook en ben ook universitair opgeleid. Was het makkelijk om een leerwerkplek te vinden en krijg je dan een leerlingsalaris?
Hier (in de hoofdstad) is er veel vraag, dus vond het redelijk makkelijk. Kon bij de twee organisaties waar ik solliciteerde op gesprek. Voor deze functie moet je wel een paar ingangsexamens doen, op niveau mbo3, dus in principe voor een universitair geschoolde goed haalbaar. En in mijn geval is het Zij-instroom, dus je moet werkervaring hebben maar niet per se in de zorg. Met leerlingsalaris inderdaad. Het is geen vetpot, maar ik kom uit een slecht betaalde branche (cultuur) en kom ervan rond. Je hebt wel een grote baanzekerheid, er is overal vraag naar verzorgenden en verpleegkundigen. En het werken met de mensen is wat het het waard maakt!
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
20-01-2021 09:45
Schrijf dan eens op welke elementen van die dingen je aanspreken. Dus stel één van die ideeën is een draagdoekwinkel beginnen, is het dan het ondernemen wat je aanspreekt, het contact met moeders en baby's, een ideologie van dragen die je uit wil dragen (pun intended)?

En wat mij hielp is door vacaturesites heen scrollen. Sommige vacatures spraken me erg aan, terwijl het totaal buiten mijn bereik of werk- of interesseveld lag. Bijvoorbeeld je leest werkern op een boorplatform, en je denkt gááf! Niet dat je technisch bent, of affiniteit hebt met de olie en gas industrie, maar twee week op/ twee week af in een totaal andere omgeving spreekt je aan.

Als je die elementen uit ideeën en andere functies bij elkaar kan puzzelen, kom je waarschijnlijk wel uit bij iets wat echt bij jou past, en dan kan je dan kijken wat je moet kunnen om het daadwerkelijk te gaan doen.
Hele goede tips!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een master volgen, zoals Master Leren en Innoveren, dit is een hbo-master dus je hoeft geen pre-master te volgen. Omdat je in het onderwijs werkt kun je dan een lerarenbeurs krijgen, daar hoort ook een subsidie bij waardoor je 1 dag (gecorrigeerd met eventuele deeltijdfactor) studieverlof krijgt. Dan kun je dus studeren in de 'baas zn tijd'.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven