Werk & Studie alle pijlers

Wel of geen scriptiebegeleider inschakelen?

21-01-2021 22:41 41 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb mijn scriptie de eerste keer niet gehaald. Scriptiebegeleider die mij de gedurende periode heeft begeleid heeft mij niet goed geholpen, de feedback van de beoordelaars sprak het juist tegen. Inmiddels heeft ze ontslag genomen, dus haar heb ik niet meer. Nu vraagt mijn school of ik een andere adviseur wil, maar veel medestudenten hebben negatieve ervaring met begeleiders van de school (het is een deeltijdopleiding). Ik zag op internet verschillende bedrijven die een hoge score hebben wat betreft de beoordeling, zoals topscriptie, studiemeesters etc. Ik wil mijn scriptie het liefst de 2e x halen en niet overlaten aan de laatste herkansing (ik ervaar ook faalangst). Nu overweeg ik dus om of weer een begeleider van school te proberen (is 20 euro goedkoper per uur) of een ander bedrijf te proberen.

Ps: de aanpassingen die ik nog moet doen is op zich niet veel, maar ik moet nog wel flink werk insteken in literatuuronderzoek o.a wetenschappelijke artikelen.

Wat zouden jullie doen?
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt waar je tegen aan loopt.

Heb je moeite met het goed opschrijven? of een goede rode draad aanbrengen?
Of zit het op de inhoud?

Een externe scriptiebegeleider haalt er mogelijk niet uit dat je bijvoorbeeld een verouderd model gebruikt of een niet gangbare theorie centraal stelt.

Mogelijk kunnen die wel helpen met echt strakke tekst aanleveren en een goede opbouw.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt zeker weet, dat een begeleider kwaliteit levert en jou goed kan motiveren om je scriptie af te maken, zou ik er inderdaad eentje inhuren. Investering in de toekomst. Stel, je bent daardoor 3 maanden eerder klaar, kan je 3 maanden eerder werken, levert je geld op i.p.v. dat het geld kost.
Zoggellia schreef:
21-01-2021 22:46
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt waar je tegen aan loopt.

Heb je moeite met het goed opschrijven? of een goede rode draad aanbrengen?
Of zit het op de inhoud?

Een externe scriptiebegeleider haalt er mogelijk niet uit dat je bijvoorbeeld een verouderd model gebruikt of een niet gangbare theorie centraal stelt.

Mogelijk kunnen die wel helpen met echt strakke tekst aanleveren en een goede opbouw.
Met name meer wetenschappelijke artikelen vinden wat moeilijk te vinden is over het onderwerp, maar ook ik vind het moeilijk om dat soort artikelen te lezen en er inf. uit te halen. Ook de opbouw en het afbakenen van literatuur die mijn deelvragen beantwoord. Verder een stuk van conclusie, met name meer conclusies trekken ipv samenvatting en resultaten inkorten. Dit zijn in grote lijnen wat er nog gebeuren moet.
Alle reacties Link kopieren
Moet je die van school dan ook per uur betalen? Zit dat niet bij je collegegeld/geld voor je scriptievak in?
montblanc schreef:
21-01-2021 22:51
Moet je die van school dan ook per uur betalen? Zit dat niet bij je collegegeld/geld voor je scriptievak in?
Ik kreeg een aantal uren gratis, maar nu zit er sowieso boven op wat betekent dat ik ook voor de begeleiders voor school moet betalen.
Warrique schreef:
21-01-2021 22:48
Als je echt zeker weet, dat een begeleider kwaliteit levert en jou goed kan motiveren om je scriptie af te maken, zou ik er inderdaad eentje inhuren. Investering in de toekomst. Stel, je bent daardoor 3 maanden eerder klaar, kan je 3 maanden eerder werken, levert je geld op i.p.v. dat het geld kost.
Ja dat is waar. Ik denk dat ik het beste een intakegesprek kan inplannen om te kijken wat ze me kunnen bieden
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer moet je betalen voor een scriptiebegeleider van een opleiding?!
Alsof je nog niet genoeg collegegeld betaalt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-01-2021 23:11
Sinds wanneer moet je betalen voor een scriptiebegeleider van een opleiding?!
Alsof je nog niet genoeg collegegeld betaalt.
Ja, ik ben ook heel benieuwd wat voor opleiding het is
Ik ook. Waar TO tegenaan zegt te lopen zijn m.i. dingen waar je nou juist een groot deel van een studie al mee bezig bent geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreemde zaak, welke instelling is dit?
... high heels and a bad attitude
Alle reacties Link kopieren
Niet je vraag, wel mijn advies:

Als je kunt aantonen dat het advies dat je gehad hebt haaks om de nu gekregen opmerkingen over hetgeen je ingeleverd hebt staat zou ik een klacht indienen en geld en uren terugvragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen externe inschakelen als zij het niet gaan beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar dat je voor een scriptiebegeleider moet betalen. Ik zou als dit een reguliere school is, eens nagaan of dit wel mag.
Alle reacties Link kopieren
coolpack2 schreef:
21-01-2021 23:43
Ik ook. Waar TO tegenaan zegt te lopen zijn m.i. dingen waar je nou juist een groot deel van een studie al mee bezig bent geweest.
Dit! To noemt het grote lijnen, maar dit klinkt alsof je alles nog moet doen en je geen idee hebt hoe het werkt.
Is het toevallig een online opleiding?
Alle reacties Link kopieren
UnexpextedMom schreef:
22-01-2021 00:09
Niet je vraag, wel mijn advies:

Als je kunt aantonen dat het advies dat je gehad hebt haaks om de nu gekregen opmerkingen over hetgeen je ingeleverd hebt staat zou ik een klacht indienen en geld en uren terugvragen.
Dit was het eerste waar ik aan dacht.
bethweeter schreef:
21-01-2021 23:27
Ja, ik ben ook heel benieuwd wat voor opleiding het is
Zal wel NCOI zijn dan.

https://www.groene.nl/artikel/de-prijs-van-scholing
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk echt erg dat je hier apart voor moet betalen. In je opleiding hoor je vakken en oefeningen te hebben in onderzoek doen, zodat je die nieuwe wetenschappelijke bronnen al lang had kunnen vinden (begin bijv bij een basisboek van je opleiding of een artikel waarvan je weet dat het relevant is voor je onderwerg, kijk naar de literatuurlijst en sneeuwbal maar verder, zoekwoorden in Google.scholar etc) en weet hoe je je verhaal moet opzetten (tip voor nu: scribbr.nl). Dan is je scriptie alleen nog maar een iets groter betoog dan je tot nu toe had geschreven.
Ik zou bang zijn dat een externe de mores van de opleiding niet kent.
coolpack2 schreef:
21-01-2021 23:43
Ik ook. Waar TO tegenaan zegt te lopen zijn m.i. dingen waar je nou juist een groot deel van een studie al mee bezig bent geweest.
Dit.
Maar ook als begeleider van een opleiding zelf erg moeilijk te begeleiden is in de laatste fase van je studie.
Scriptie is vaak een proeve van bekwaamheid, waarbij je moet laten zien dat je zelfstandig het eindniveau aan kunt. Met een begeleider kun je dan sparren of die geeft tussentijd wat bijsturing. Maar de begeleiding is vaak te beperkt om nog echt dingen aan te leren.

Maar wetenschappelijke artikelen lezen en conclusies trekken (ipv samenvatten) is wel echt pittige stap nog.

Mijn tip zou zijn: Praat heel veel over je scriptie. Vertel tegen familieleden of vrienden over wat je hoofdvraag is en wat het antwoord is. Je kunt dat in kleine stukjes opdelen: Het antwoord volgens je eigen onderzoek, het antwoord volgens wetenschappelijkeliteratuur (of nog kleiner, volgens artikel 1, artikel 2, artikel 3... enz.)
En daarna weer een stapje abstracter: Als je alle data/resultaten naast elkaar zet is het antwoord op de hoofdvraag:.... En dan proberen in één zin een antwoord te geven. Het antwoord is je conclusie.
Pas daarna ga je het antwoord onderbouwen door de belangrijkste resultaten te herhalen. Je begint dus neit met het herhalen van de resultaten, want dat is hetzelfde als je tegen iemand zegt: " je wil antwoord op een vraag? Hier lees een boek, daar staat het zo ongeveer in."
Als dat mondeling lukt - zonder dat het een vaag verhaal wordt - dan is de stap naar papier makkelijker te zetten.

Succes met dit laatste stukje!
Investeer idd in begeleiding, want eenmaal afgestudeerd ga je in de praktijk nog veel leren. Je bent er bijna!
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe scriptiebegeleider van je opleiding uiteraard. Dit zou geen vraag moeten zijn maar een vanzelfsprekendheid. Hier betaal je overigens ook collegegeld voor.

Scriptiebegeleiders zijn zelf ook docent, kennen dus de opleiding heel erg goed, kennen de eisen, kennen hun collega beoordelaars etc. etc.. Externe begeleiders kennen dit allemaal niet. Met een begeleider van je opleiding werk je veel gerichter en to-the-point.

Maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn.

Wellicht dat je een voorkeur voor begeleider kunt uitspreken?

Wat je wel zou kunnen doen, is je scriptie op taal laten beoordelen. Dat kan een externe wel.

(verbonden aan een HBO)
UnexpextedMom schreef:
22-01-2021 00:09
Niet je vraag, wel mijn advies:

Als je kunt aantonen dat het advies dat je gehad hebt haaks om de nu gekregen opmerkingen over hetgeen je ingeleverd hebt staat zou ik een klacht indienen en geld en uren terugvragen.
Dat is bijna niet te doen. Hoewel mijn advies ook zou zijn dit te melden bij de examencommissie.

Meestal blijkt bij tegenstrijdige adviezen dat twee verschillende begeleiders of beoordelaars de tekst van de student anders hebben begrepen. Als iets niet goed is opgeschreven kan er best verwarring ontstaan. Als er ook nog mondeling toelichting wordt gegeven op feedback, dan voorkom je dat wel. Of als de student vragen stelt over de feedback, dan haal je tegenstrijdigheden er ook wel uit.

Waar je als student op kunt sturen is dus goed doorvragen. Maar natuurlijk ook een klacht indienen als je denkt dat je begeleider niet functioneert. Die zijn er natuurlijk ook.
Zoggellia schreef:
22-01-2021 10:22
Dat is bijna niet te doen. Hoewel mijn advies ook zou zijn dit te melden bij de examencommissie.

Meestal blijkt bij tegenstrijdige adviezen dat twee verschillende begeleiders of beoordelaars de tekst van de student anders hebben begrepen. Als iets niet goed is opgeschreven kan er best verwarring ontstaan. Als er ook nog mondeling toelichting wordt gegeven op feedback, dan voorkom je dat wel. Of als de student vragen stelt over de feedback, dan haal je tegenstrijdigheden er ook wel uit.

Waar je als student op kunt sturen is dus goed doorvragen. Maar natuurlijk ook een klacht indienen als je denkt dat je begeleider niet functioneert. Die zijn er natuurlijk ook.
Of dat de student de begeleiders niet goed heeft begrepen natuurlijk. Alleen al de tegenstrijdigheid tussen: er hoeft niet meer zoveel te gebeuren en ik moet nog wetenschappelijke literatuur vinden, begrijpen en verwerken wijst er wel op dat to wellicht niet het inzicht heeft dat je voor een scriptie nodig hebt. Dus ja to ik zou zeker begeleiding inschakelen. Misschien zelfs zowel via de opleiding voor inhoudelijke begeleiding als extern voor schrijfadvies.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Boogschutter10 schreef:
22-01-2021 10:19
[...]

Wat je wel zou kunnen doen, is je scriptie op taal laten beoordelen. Dat kan een externe wel.
Dit lijkt me op het eerste gezicht ook geen overbodige luxe, ook al weet ik dat een paar posts hier niet direct representatief zijn voor het taalgebruik in een scriptie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven