Werk & Studie alle pijlers

Op de loonlijst als echtgenote directeur groot aandeelhouder

26-01-2021 10:38 113 berichten
Goedemiddag allemaal.

Mijn man heeft een eigen bedrijf wat goed loopt, ik ga daar vanaf mei 24 uur werken.

Nu wil ik graag officieel op de loonlijst ,omdat ik dan recht heb op pensioenregeling, uitkering bij eventueel ontslag/zwangerschap.

Nu is het zo dat de verzekeringsplicht werknemersverzekeringen echtgenoot dga niet te vergelijken is met een normale werknemer. Er moet namelijk sprake zijn van een privaatrechtelijke dienstbetrekking. Dus er moet worden voldaan aan de voorwaarden van gezag, arbeid en loon. Die moeten hetzelfde zijn als het overige personeel. Nu zouden we pas in juli een tweede werknemer erbij nemen die dezelfde taken krijgt, dus dat is moeilijk te vergelijken.

Wanneer is er geen sprake van privaatrechtelijke dienstbetrekking?
-Als je een andere beloning ontvangt dan gebruikelijk. (Nou hebben we afgesproken dat ik 2250 netto ga verdienen dus ik weet niet hoeveel iemand verdiend die ook administratief medewerker/personal assistent is 24 uur per week en wat het gebruikelijke cao daar voor is)
-Als je meedeelt in de winst (doe ik niet , zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd)
-Op andere dan gebruikelijke uren werkt (ik ga gewoon van 9-17 werken)
-Naast dga als enige zeggenschap heeft over de bedrijfsvoering (Heb ik niet maar ik zal wel mensen gaan inwerken)

Er zitten nogal wat haken en ogen aan. Om zekerheid van mijn verzekeringspositie te krijgen zou ik dit aan de belastingdienst/uwv moeten voorleggen.

Nu heb ik hier niet heel veel verstand van maar heb het even tegenover elkaar gezet.

Officieel in loondienst
Salaris : volgens CAO (hoeveel is dat?)
Ziekte: doorbetaald
Vakantiegeld: recht op
Uitkering: recht op
Pensioen: recht op

Niet officieel in loondienst
Salaris: €2250 netto per maand
Ziekte: niet doorbetaald maar kan op bijv zaterdag inhaken
Vakantiegeld: geen recht op
Uitkering: geen recht op (zelf sparen)
Pensioen: geen recht op (zelf regelen bij pensioen fonds)

Ik weet niet precies wat nou voordeliger is, zou iemand me hierbij kunnen helpen?

X
anoniem_63d4c6c68d462 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 11:13
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vraag het de accountant?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Doe het niet. Ga gewoon ergens anders werken. Behoud je vrijheid en zorg dat je zelf iets opbouwt onafhankelijk van je partner.
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen vraag voor een forum maar voor een accountant/jurist. Zij kunnen jullie adviseren wat voordeliger is en wat er allemaal precies zwart op wit gezet moet worden om het zo te regelen. En dat luistert veel te nauw om er zelf mee te gaan klooien, met alle financiële risico’s van dien.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:02
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog het salaris is is afhankelijk van welke CAO, maar €2250 netto per maand voor deze werkzaamheden voor 24 uur (en ervan uitgaande dat 1991 jouw geboortejaar is) vind ik best veel.
(Mijn ervaring is dus ook dat ik jarenlang heb gedacht dat ik beschermd was door het officiële dienstverband, maar toen puntje bij paaltje kwam, besliste de rechter anders.)
Alle reacties Link kopieren
Als je niet officieel in loondienst gaat, dan ga je ZZPen? Of bedoel je dat je zwart gaat werken? (ook omdat je het over 2250,- netto hebt, maar verder niks afdraagt?) Dat laatste lijkt mij een zéér onwenselijke constructie en ik kan me niet voorstellen dat jullie account dat adviseert.
Je maakt toch nooit afspraken over een netto loon? Waarom heb je het niet gewoon over bruto, dat vergelijkt ook veel makkelijker.

Voor 24 uur als administratief medewerker lijkt het mij overigens erg veel. Ik zou er dan een zwaardere functietitel aanhangen als office manager.
Oh en als je in die functie een dergelijk bedrag gaat verdienen, denk ik dat je zeker foutloos moet kunnen typen en werkwoorden vervoegen en ook dit soort dingen uit moet kunnen zoeken...
Alle reacties Link kopieren
Als je niet in loondienst gaat dan heb je dus geen 2250 netto per maand, dan reken je heel anders omdat je zelf nog allerlei zaken moet afdragen en opbouwen. Dus dan moet je meer gaan factureren om 2250 netto over te houden of je houdt dus veel minder over dan 2250 netto.

Wat je CAO conform zou verdienen kun je opzoeken in het loongebouw in de CAO. Dan kun je gaan vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
26-01-2021 10:55
Je maakt toch nooit afspraken over een netto loon? Waarom heb je het niet gewoon over bruto, dat vergelijkt ook veel makkelijker.

Voor 24 uur als administratief medewerker lijkt het mij overigens erg veel. Ik zou er dan een zwaardere functietitel aanhangen als office manager.

Tenzij je zwart gaat werken, dus vandaar mijn vraag. Zeker omdat ze het heeft over 'niet officieel in loondienst'.
Alle reacties Link kopieren
Besef dat de sfeer op de werkvloer anders wordt wanneer jij er als "echtgenote van" gaat werken.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Netto €2250 is heel veel voor 24 uur als administratief medewerker of PA. Waarom netto rekenen en niet bruto?
Ik zou aan mijn eigen carrière werken of mede-eigenaar willen zijn in zijn bedrijf.
SweetFirefly schreef:
26-01-2021 11:03
Besef dat de sfeer op de werkvloer anders wordt wanneer jij er als "echtgenote van" gaat werken.
Er zijn geen collega's.
Meneer is de directeur en mevrouw de assistente.
Alle reacties Link kopieren
ik zou dit met jullie accountant bespreken.

het loon is erg hoog voor de functie. past eerder bij 32 uur HBO officemanagement.
daar kan het dus misgaan.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
In principe ben je een werknemer wanneer eraan 4 voorwaarden wordt voldaan:
1. er is sprake van een gezagsverhouding
2. je werkt en verdient daar loon voor
3. jij moet het werk persoonlijk verrichten
4. binnen een bepaald tijdsbestek.

Het probleem begint al bij 1 omdat er onder gehuwden in de regel geen gezagsverhouding kan bestaan.

Daarnaast, wanneer je niet officieel in dienst treedt, wat ben je dan? Een zwart werker zonder rechten?

Waarom maakt hij jou geen meewerkend partner?

www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/ ... ondernemer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
FransjeG schreef:
26-01-2021 11:04
Netto €2250 is heel veel voor 24 uur als administratief medewerker of PA. Waarom netto rekenen en niet bruto?
Dit. Als je gemiddeld salaris opzoekt, bijvoorbeeld voor secretaresse wordt EUR 2900,00 bruto per maand als hoog gezien. Gemiddeld salaris PA lijkt daar nog onder te liggen. Valt het bedrijf onder een CAO?

Echt leg dit voor aan de accountant, die kan je veel beter adviseren dan wij van het viva forum.
Ladida1981 schreef:
26-01-2021 10:44
Hoe hoog het salaris is is afhankelijk van welke CAO, maar €2250 netto per maand voor deze werkzaamheden voor 24 uur (en ervan uitgaande dat 1991 jouw geboortejaar is) vind ik best veel.
Dat lijkt mij dus ook, en wil daar 1000 per maand van gaan weg sparen.
himalaya schreef:
26-01-2021 10:40
Vraag het de accountant?

Die verwijst me door naar belastingdienst/uwv
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:28
Die verwijst me door naar belastingdienst/uwv

bahahaaaaa!! Dan moet je écht een andere account!
Pergamon schreef:
26-01-2021 10:51
Als je niet officieel in loondienst gaat, dan ga je ZZPen? Of bedoel je dat je zwart gaat werken? (ook omdat je het over 2250,- netto hebt, maar verder niks afdraagt?) Dat laatste lijkt mij een zéér onwenselijke constructie en ik kan me niet voorstellen dat jullie account dat adviseert.
Nee niet zwart. Ik krijg een bruto maandsalaris en ook een loonstrook. Ik ben dan in dienst van de BV. Maar geen recht op verzekeringsplicht.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2021 11:29
bahahaaaaa!! Dan moet je écht een andere account!

Of is dit de account van je man en probeert hij je te vertellen dat hij niet voor jou werkt?
ClumsyNinja schreef:
26-01-2021 10:55
Je maakt toch nooit afspraken over een netto loon? Waarom heb je het niet gewoon over bruto, dat vergelijkt ook veel makkelijker.

Voor 24 uur als administratief medewerker lijkt het mij overigens erg veel. Ik zou er dan een zwaardere functietitel aanhangen als office manager.
Bruto is het 2700 nog wat. Ik heb idd meer taken dan een administratief medewerker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven