Werk & Studie alle pijlers

Vacature gezien maar teveel uren

23-02-2021 18:42 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een super leuke vacature gezien waar ik meteen op wil reageren... echter het is voor 36 uur en niet haalbaar voor mij . Is het heel raar om een mail te sturen met de vraag of je ook kan aangeven dat je 20/24 uur beschikbaar bent? Mensen hier ervaring mee? Of hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Een mail sturen kan altijd. Bij 36 uur kan ik mij echter niet voorstellen dat 24 uur een optie is. 32 is wellicht bespreekbaar. Bepaalde taken verantwoordelijkheden kun je nu eenmaal parttime niet volwaardig waar maken.
Vragen kan altijd, maar ze zullen niet voor niets 36 uur vragen en het verschil met 20-24 uur is dan wel aanzienlijk.
Alle reacties Link kopieren
Welke branche?
Bij mijn werkgever zou dat prima kunnen, bij de ander niet. Ligt natuurlijk maar net hoe makkelijk of moeilijk die andere uren vervuld kunnen worden door een ander.

Overigens, niet gevraagd is altijd nee toch :)
Kans lijkt me klein, maar proberen kan. Ligt een beetje eraan hoeveel geschikte mensen zullen reageren denk ik
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 23-02-2021 18:49
1.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
36 - 20 is bijna de helft, dat lijkt me niet. 32 misschien wel. Of misschien flexibel (4×9), deels thuiswerken of in de avond?
Alle reacties Link kopieren
Vragen staat vrij, ik zou gewoon de stoute schoenen aantrekken. Zelf heb ik sinds 1 juli een nieuwe baan. In de vacature stond 40 uur, ik heb gebeld en aangegeven hoe enthousiast ik was maar dat ik 24 beschikbaar was en mocht toch op sollicitatie komen en ben aangenomen.
wat voor functie is het? Zijn de werkzaamheden bekend? Denk je dat het haalbaar is om de werkzaamheden in 20/24 uur te doen?
Alle reacties Link kopieren
Proberen kan altijd! Bij mij was het hetzelfde verhaal en ik ben toch aangenomen. Samen met nog iemand anders en allebei een kleiner contract ipv 1 iemand fulltime.
Wie niet waagt wie niet wint!
Alle reacties Link kopieren
Nee heb je en ja kun je krijgen.
Gewoon vragen
Alles gebeurd met een reden
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon bellen en een brief sturen. Soms heb je 't maar te doen met de sollicitanten die je binnenkrijgt en is 2x20 uur bijvoorbeeld ook een optie.
Ik zou niet mailen, maar even bellen. Dan kun je gelijk al aangeven hoe enthousiast je bent voor deze functie.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op het werk zou het niet lukken. En als het al wordt geaccepteerd is de kans groot dat je meer uren maakt dan waar je voor wordt betaald. Wij hebben veel interactie met externe klanten (sales, projecten) en minder dan 4 dagen werken beperkt dan heel erg de flexibiliteit. Je kunt van een klant niet verwachten dat ze met hun team constant rekening houden met de beschikbaarheid van de leverancier.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je op papier wel heel goed op deze functie passen qua opleiding en ervaring en een hele goede motivatiebrief hebben. Het verschil met 36 uur en 20/24 uur is aanzienlijk en nog iemand aannemen voor 16/14 uur is voor werkgevers ook niet wenselijk omdat medewerkers die 2 dagen werken relatief veel tijd kwijt zijn met werkoverleggen en toch veel missen van de werkvloer.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
23-02-2021 19:22
Dan moet je op papier wel heel goed op deze functie passen qua opleiding en ervaring en een hele goede motivatiebrief hebben. Het verschil met 36 uur en 20/24 uur is aanzienlijk en nog iemand aannemen voor 16/14 uur is voor werkgevers ook niet wenselijk omdat medewerkers die 2 dagen werken relatief veel tijd kwijt zijn met werkoverleggen en toch veel missen van de werkvloer.
Dat is toch heel erg afhankelijk van het type baan. Bij sommige banen kan dat prima en is 't soms juist handig om twee keer een kleiner contract aan te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso dan bellen en niet mailen, aangeven dat je heel enthousiast bent maar dat je wel minder uur beschikbaar bent en of dat een probleem is.

Verder denk ik dat het van de branche, functie en bedrijf afhangt. Bij mijn werkgever bijvoorbeeld is 32 uur wel echt het minimum.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem ook wel eens mensen aan en als ik iemand geschikt vind dan kunnen we altijd praten over de randvoorwaarden. Bij ons hangt het van heel veel factoren af wat de beste match is en soms kom je er gewoon in goed overleg uit. Als het echt niet kan dan zullen ze dat neem ik aan ook gewoon zeggen als je je beperking aangeeft.
Alle reacties Link kopieren
Rejoy schreef:
23-02-2021 19:29
Dat is toch heel erg afhankelijk van het type baan. Bij sommige banen kan dat prima en is 't soms juist handig om twee keer een kleiner contract aan te nemen.
Ik kan eerlijk gezegd geen baan verzinnen waar je liever kleine contracten zou hebben. Als dat zo zou zijn dan hadden ze de functie wel 2x voor 18 uur open gesteld.
In mijn sector is het gebruikelijk om uitdrukkelijk iets in de vacature te zetten als "beschikbaarheid: 40 uur, 32 uur is bespreekbaar".

Als dit er niet expliciet bij staat, dan weet je al dat parttime invulling niet tot de opties behoort. Ik zou als werkgever eerlijk gezegd nogal geïrriteerd raken, als ik bedolven werd onder mailtjes of het ook minder kan, terwijl ik dat niet in de vacature had aangegeven.

Maargoed, dit zal uiteraard heel erg van je ervaring en werkgebied afhangen.
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
23-02-2021 21:57
In mijn sector is het gebruikelijk om uitdrukkelijk iets in de vacature te zetten als "beschikbaarheid: 40 uur, 32 uur is bespreekbaar".

Als dit er niet expliciet bij staat, dan weet je al dat parttime invulling niet tot de opties behoort. Ik zou als werkgever eerlijk gezegd nogal geïrriteerd raken, als ik bedolven werd onder mailtjes of het ook minder kan, terwijl ik dat niet in de vacature had aangegeven.

Maargoed, dit zal uiteraard heel erg van je ervaring en werkgebied afhangen.
Zeker als de job 36u omvat wordt er hier niet eens op zo'n mailtje over 20u geantwoord.
Als we iemand zoeken voor 20u zullen we wel een vacature opstellen voor 20u.

Een 36u job is een (zo goed als) voltijdse job.
Alleen al de vraag stellen of je die job ook aan 50 of 60 % kan doen zegt genoeg over dat je niet weet welk type onderneming we zijn én dat je niet goed leest dat we écht wel iemand fulltime nodig hebben.

Af en toe hebben we écht wel ook een vacature voor 50 % (eerder ondersteunende functies), maar dat staat dan in de vacature.

Iemand voor 32u willen we misschien nog wel een kans geven.
Als we geen 7 mensen binnen krijgen die wel gewoon van bij de start het gevraagde aantal uren wil werken.


Bellen is overbodig, de verantwoordelijke is zo al overwerkt en nooit bereikbaar :-).
Die krijg je dus niet te pakken.
Er staat niet voor niets een mail-adres bij de vacature.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je moet wel een enorme toegevoegde waarde hebben voor je mensen gaat lastig vallen over een vraag die niet gesteld is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 36 uur, (bijna) fulltime, en 20 uur, een baan 'voor erbij', toch wel een heel erg groot verschil. Het ligt denk ik aan de functie en vraag/aanbod, maar ik geef je weinig kans.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Je kan het vragen, maar als je niet een heel gewild cv of schaarse vaardigheden hebt, dan heb je wel gelijk een achterstand op andere sollicitanten. De arbeidsmarkt is momenteel weer wat ruimer aan het worden in veel sectoren (zorg en techniek niet), dus zo'n achterstand werk je niet zomaar weg omdat je enthousiast bent.
Alle reacties Link kopieren
Niet geschoten altijd mis! Ik zou dan wel expliciet zeggen dat je flexibel bent in aantal uren aangezien je dan waarschijnlijk de baan zal delen met een andere PTer, dus dat je met alles van 16-24 genoegen neemt. En dan ook uitleggen waarom je maar max die 24u kan, en dan schrijven dat je het zo'n mooie functie vind dat je de kans niet wilde laten lopen en waarom het belangrijk is voor jou persoonlijk om op deze manier (weer) een stapje te zetten op de arbeidsmarkt. Als je het maar eerlijk verkoopt kan het zomaar goedkomen.
Ik zou er niet vanuit gaan dat er sprak is van een afgebakende functie van 1 FTE. Een afdeling kan ook totaal X FTE hebben die verdeeld wordt over de hele groep. Dan heeft Pietje 0,6, Marietje 0,8 en dan kan
0,5 FTE voor Bert vast ook wel.

Nog minder uren aanbieden zou ik niet doen, alleen al om niet het idee te geven dat die 16 uur je eigenlijke voorkeur is. Dat geeft toch de indruk dat je werk geen prioriteit is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven