Werk & Studie alle pijlers

Misbruik bij re-integratie

27-02-2021 19:20 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil het bewust een beetje vaag houden. Het gaat niet om mij.

In mijn omgeving is iemand ziek en niet stabiel op het mentale vlak. Op de wachtlijst voor behandeling. Deze persoon kan niet bij zijn eigen werkgever re-integreren. Hij werkt tijdelijk in het bedrijf van een kennis in de luwte en bouwt op in uren in ondersteunend werk.

Hij werkt daar gratis voor het bedrijfje, want de oorspronkelijk werkgeverg betaalt nog door tot hij terug kan keren of beter wordt. Bedrijfje heeft dus gratis hulp en geen risico van een werknemer in dienst.
Dit bedrijfje wil een grotere bedrijfsruimte huren. De persoon in kwestie is inmiddels zo ver dat hij zich mede verantwoordelijk voelt voor het bedrijf. Hij wil geaccepteerd worden en blijven. Het bedrijf wil nu maandelijks geld aan de persoon die daar 'gratis' werkt vragen voor het gebruik van de werkplek, het gaat om een paar honderd euro per maand. Nu is ook het voorstel gekomen om de huur van het bedrijfspand mede op naam van deze persoon te zetten.

Dit bedrijfje heeft dus gratis hulp en schuiven deze persoon allerlei verantwoordelijkheden en kosten in de schoenen. Voor mij voelt dit nogal als misbruik en ik kan hier mijn mond niet over houden. Wat kan ik doen?

De persoon zelf is zo onstabiel dat er niet mee te praten valt, de hoorn wordt op de haak gegooid wanneer ik aangeef dat dit geen handige constructie is. Ik heb het idee dat er allerlei vage dingen voor de toekomst zijn beloofd waardoor de persoon denkt dat dit een soort kans is van 1 op 1000 zolang hij mede investeert. Ze hebben geen geld om hem in dienst te nemen en knijpen de boel uit. Het voelt voor mij alsof dit bedrijfje zich heel gehaaid gedraagt naar iemand die gratis voor ze werkt.

Wat zouden jullie doen?
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-02-2021 19:37
4.03% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Uwv bellen?
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt inderdaad heel fout.
Is er niet iemand die dichter bij hem staat die je kunt benaderen?
Zodat diegene hopelijk wèl tot hem door kan dringen.
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
27-02-2021 19:22
Uwv bellen?
Geen uitkering, geen relatie met het UWV.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
27-02-2021 19:23
Dat klinkt inderdaad heel fout.
Is er niet iemand die dichter bij hem staat die je kunt benaderen?
Zodat diegene hopelijk wèl tot hem door kan dringen.
Nee, zelfs zijn ouders zijn bang dat hij de deur dicht gooit en niet meer communiceert wanneer ze kritisch zijn. Hij begint te schreeuwen of stapt de drempel van het huis niet meer over. Ze zijn gestopt met kritiek geven omdat ze bang zijn dat ze anders niets meer horen of zien van hem. Hij beschouwt zijn omgeving als vijandig zodra er een tegengeluid is.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-02-2021 19:26
6.44% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Misschien de betalende werkgever op de hoogte stellen? Want dit klinkt inderdaad als misbruik, iemand die aan het reïntegreren is kun je niet zomaar van alles aansmeren, zeker als hij/zij zo instabiel is dat er niet mee te praten is..
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-02-2021 19:25
Nee, zelfs zijn ouders zijn bang dat hij de deur dicht gooit en niet meer communiceert wanneer ze kritisch zijn. Hij begint te schreeuwen of stapt de drempel van het huis niet meer over. Ze zijn gestopt met kritiek geven omdat ze bang zijn dat ze anders niets meer horen of zien van hem. Hij beschouwt zijn omgeving als vijandig.
Dan wordt het wel heel lastig.
Kan me dan alleen voorstellen dat je met het bedrijf in gesprek gaat om duidelijk te maken dat dit echt niet kan (samen met een ander om sterker te staan)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-02-2021 19:25
Nee, zelfs zijn ouders zijn bang dat hij de deur dicht gooit en niet meer communiceert wanneer ze kritisch zijn. Hij begint te schreeuwen of stapt de drempel van het huis niet meer over. Ze zijn gestopt met kritiek geven omdat ze bang zijn dat ze anders niets meer horen of zien van hem. Hij beschouwt zijn omgeving als vijandig zodra er een tegengeluid is.
Dan maar gewoon (mogelijk) met zijn neus tegen de muur laten lopen.


De betalende werkgever zal bovendien ook wel vroeg of laat hun werkgever ofwel terug willen zien, ofwel hem ontslagen.
wissewis wijzigde dit bericht op 27-02-2021 19:28
10.76% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
De oude werkgever contacten?
Alle reacties Link kopieren
Bestaande werkgever. Ja, dat lijkt mij ook, alleen ook die mensen vertrouwt hij niet, maar het zijn de enige die kunnen ingrijpen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat je schrijft over mee op contract en meebetalen is echt onacceptabel en kan hem enorme problemen op gaan leveren. Is er geen jurist in de buurt die ongevraagd zijn ongezouten advies kan geven? Of heeft de man misschien een partner die beter voor rede vatbaar is?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou misschien tegen hem zeggen dat ik desnoods die oude werkgever ga inlichten: Hij werkt daar gratis voor het bedrijfje, want de oorspronkelijk werkgeverg betaalt nog door tot hij terug kan keren of beter wordt.
Het is erg bemoeizuchtig, maar dit klinkt als iets dat echt uit de hand kan gaan lopen en ik zou vriend daar dan toch voor willen beschermen. Misschien heeft het wel effect als die oude werkgever zegt dat dit niet kán.

Edit: Oh mosterd geloof ik ;-)
.
Alle reacties Link kopieren
Wat een k situatie trouwens, dat je dit ziet gebeuren !
impala wijzigde dit bericht op 27-02-2021 19:35
0.92% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
27-02-2021 19:29
Wat je schrijft over mee op contract en meebetalen is echt onacceptabel en kan hem enorme problemen op gaan leveren. Is er geen jurist in de buurt die ongevraagd zijn ongezouten advies kan geven? Of heeft de man misschien een partner die beter voor rede vatbaar is?
Ja, dat van dat enorme probleem was ik ook al achter. Contracten voor bedrijfshuur zijn vaak meerjarig en misschien kan hij wel voor de hele huur aansprakelijk worden gesteld, wanneer er wordt getekend.

Partner van is lief...zeg maar te lief en vind hem vooral geweldig.

Ik probeer zelf weg te blijven van een professionele mening en wil het vooral brengen als zorgen om, maar ik kan wel nadenken over een jurist. Vooral omdat ik zelf ook wel snap dat hij een heel gezin potentieel in een financiele en juridische afgrond stort.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-02-2021 19:34
Contracten voor bedrijfshuur zijn vaak meerjarig en misschien kan hij wel voor de hele huur aansprakelijk worden gesteld, wanneer er wordt getekend.
Nee, niet “misschien” maar “zeker weten”.
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt verrekte T&^&%^$

Zou het inschakelen van de arbeidsinspectie nog kunnen helpen of de vakbond?

Of denk ik nu te veel grijze logge instellingen?

Ik ben inmiddels zo boos dat ik zelfs wel naar de pers wil...het bedrijf 'helpt' namelijk wel meer mensen met problemen het bedrijf zit in de sociaal maatschappelijke dienstverlening.

Ik heb hier dus echt buikpijn van.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-02-2021 19:47
13.49% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-02-2021 19:27
Bestaande werkgever. Ja, dat lijkt mij ook, alleen ook die mensen vertrouwt hij niet, maar het zijn de enige die kunnen ingrijpen.
Hij vertrouwt ze misschien niet, maar zij kunnen wel wat doen, want via dat bedrijf zal hij ongetwijfeld ook bij een bedrijfsarts lopen. Dat bedrijf is akkoord gegaan met ergens anders reïntegreren, maar als er misbruik wordt gemaakt neem ik aan dat ze hem daar dan weg kunnen halen en ergens anders laten werken.
Alle reacties Link kopieren
Van welk geld zou hij trouwens investeren?

Hij heeft zijn loon van het eerste bedrijf.
Maar daarmee moet ie toch gewoon de huur betalen en zijn kinderen eten geven?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik zou maandag ook het juridisch loket bellen, vraag hen wat wijsheid is. Want als ze dit bij meerdere mensen doen lijkt het mij tijd dat dit wordt opgedoekt.
Alle reacties Link kopieren
Gezien hun gewoonte om met instabiele werknemers te werken, zou ik dit balletje zeker opgooien bij alle instanties die je bedacht.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
27-02-2021 19:42
Van welk geld zou hij trouwens investeren?

Hij heeft zijn loon van het eerste bedrijf.
Maar daarmee moet ie toch gewoon de huur betalen en zijn kinderen eten geven?
Zelfs voor die argumenten is hij niet vatbaar...
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-02-2021 19:47
8.98% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dit ligt buiten jouw invloedsfeer.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
viva-amber schreef:
27-02-2021 19:41
Dat is echt verrekte T&^&%^$

Zou het inschakelen van de arbeidsinspectie nog kunnen helpen of de vakbond?

Of denk ik nu te veel grijze logge instellingen?


Ik heb hier dus echt buikpijn van.
Heeft het bedrijf een relatie met de gemeente ?
anoniem_64df35cce50ab wijzigde dit bericht op 27-02-2021 19:57
23.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
27-02-2021 19:46
Heeft het bedrijf een relatie met de gemeente ?
Ik vermoed van niet, doen alleen beheer (particulieren die het traject zelf betalen).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
27-02-2021 19:46
Heeft het bedrijf een relatie met de gemeente ?
Wil je mijn quote een beetje aanpassen richting anonimiteit? dank je wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven