Werk & Studie alle pijlers

Twijfel tussen 32, 36 of 40 uur werken

03-03-2021 08:40 121 berichten
Ik heb altijd fulltime gewerkt, maar dan in een onregelmatig baan die, door de aard van het werk en de verdeling van de uren, veel vrije tijd creëerde. Nu ben ik op zoek naar een baan die aansluit bij mijn afgeronde opleiding. Dat zal een functie op kantoor zijn. Inmiddels heb ik wat sollicitaties en gesprekken lopen. De functies waar ik naar gesolliciteerd heb, zijn voor 32 - 40 uur. Graag hoor ik jullie ideeën over het aantal uren, want ik vind het moeilijk om hierin tot een juiste beslissing te komen.

Wat overwegingen:
- ik ben 33, geen kinderwens, woon samen met vriend en we hebben onze financiën goed op orde. Meer geld verdienen is zeker geen noodzaak, maar ik vind het wel leuk om nu een 'echte' carrière te beginnen en beter te verdienen.
- ik ben erg gehecht aan mijn vrije tijd, sport veel, heb veel sociale contacten (nu minder in coronatijd). Dit zou ik graag willen blijven doen.
- de baan waar ik het meest naar uitkijk (maar ik weet nog niet of ik door ben naar het volgende gesprek), heeft een flinke reistijd, namelijk 1.15 uur enkele reis. Nu in coronatijd werken ze thuis, en als de wereld straks weer normaal is zal ik ongeveer de helft van de tijd op kantoor werken en de andere helft vanuit huis. Ze hebben ook kantoren dichter in mijn buurt, waar ik ook soms mag werken.
- eerlijk is eerlijk: het lijkt me best zwaar om zoveel dagen in de week te werken. Ik heb geen idee of dat terecht is. Ik heb nooit echt een baan gehad die ik ontzettend leuk vind, maar ik denk dat ik wel echt heel veel plezier ga beleven in mijn nieuwe vakgebied.

Wat zijn jullie tips? Hoeveel uur zouden jullie werken en hoe zou je dit verdelen per week? Vroeg beginnen of juist laat?
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je bewust de afweging maak. Ik vind persoonlijk 40 uur nietrrt van deze tijd. Ik werk zelf 32,met 2 kinderen, maar 1 uur reistijd per dag, 2 dagen per week. Rest thuiswerken.

Carrière maken met 32 kan, ik denk dat 36 makkelijker is, en de echte ceo etc werkt 60+ maar dat zal nu nog niet van toepassing zijn.

Heb een tijd 40 gewerkt, 5 dagen, 15 uur reistijd. Geen kids, samenwonend. Betekende weinig tijd voor sporten en sociale contacten. Voor mij, want ik heb een avond niks ook echt nodig.

Kortom, ik zou je adviseren niet voor 40 te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf werk ik 32 uur, ik vind het erg fijn om een dag in de week vrij te hebben om dan de dingen te plannen waar ik de rest van de week niet aan toe kom. Het maakt me ook wat flexibeler omdat ik dan nog eens een dag kan ruilen als dat beter uitkomt. Ik begin altijd vroeg, zeker nu ik volledig thuis werk.
Alle reacties Link kopieren
Oh en vroeg of laat beginnen: hangt ook beetje van werkzaamheden af en files etc. En of je ochtend of avondmens bent en wanneer je kan sporten/ socializen. En wat je collega's doen (qua afstemming).
Alle reacties Link kopieren
Mijn visie, het is heel persoonlijk of je het als zwaar ervaart. Ik ervaar 40 uur werken niet als zwaar maar dat komt omdat ik het altijd heb gedaan en van nature voldoende energie heb. Daarnaast heb ik gelukkig een korte reistijd (30 minuten).

Carrière maken is mijn inziens een stuk makkelijker als je fulltime werkt dan bij 32 uur. Maar niet iedereen voelt zich daar prettig bij. Zat vrienden (mannen en vrouwen) geven aan zich een stuk relaxter te voelen met minder uur. En ondanks dat ik 40 uur niet erg vind moet ik wel alle sociale contacten, sport, huishouden in de avonduren en het weekend proppen. Terwijl ik er tijdens mijn studietijd altijd heerlijk van kon genieten om doordeweeks even buiten de deur te lunchen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf 32 of 40 het fijnste. Heb een tijdje 36u/w gewerkt maar vond dat niks. Die laatste dag is dan niet vrij dus echt iets lekker voor mezelf plannen ging niet. In mijn geval had ik alsnog reistijd. Dus was toch m’n dag al “kwijt”. Voor mij is het liever of werken of vrij maar zo’n half dagje haal ik niet veel uit. Maar het is heel persoonlijk natuurlijk.
Ik heb een paar jaar 40 uur gewerkt, en toen ging ik met een nieuwe baan naar 36 uur (want dat is hier fulltime).

Ik merkte daar wel een groot verschil in. Als je 40 uur moet werken ben je echt gewoon tijdens kantooruren altijd aan het werk. Hoewel ik flexibel mag werken en dus vaak rond zeven uur 's ochtends begin en om half vier klaar ben, merk ik toch dat één vrij dagdeel veel vrijheid geeft. Vooral als je zelf mag indelen wanneer je dat dagdeel vrij hebt.

Zeker met een reistijd van 1 uur en een kwartier zou ik 40 uur werken erg veel vinden. Er is dan weinig tijd over voor hobbyen en sociaal doen door de week, en dus moet alles dan in het weekend.
Alle reacties Link kopieren
32 uur.

Weinig aanvullend te zeggen :-D ik werk op kantoor in het mbo en daar werkt bijna niemand de full time 36 uur. Dus ben ik op mijn 21e 4 dagen in de week gaan werken en dat bevalt nu 10 jaar later echt perfect. Het geeft je veel meer vrije tijd en als je qua salaris niet afhankelijk bent van 40 uur dan zou ik het zeker doen. Wij zijn kindvrij maar waarom zou ik mezelf niet ook een dagje extra gunnen om mijn sociale leven en huishouden te runnen :A:

In sommige werkvelden kan het wel een nadeel zijn maar dat kun je zelf beter beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
Fulltime werken is inderdaad wennen. Ik heb nog steeds dat ik op een rustige weekenddag me niet kan voorstellen dat ik de dag erna weer van 07:30 tot 17:30 werk. Maar he, het went. Zeker als je werk leuk en uitdagend is en je lekker bezig houdt.

Met lange reistijd ben ik pre corona ook bekend, ongeveer net zo lang als wat jij noemt. Dan ging ik om half 7 de deur uit en was ik 's avonds rond half 7 ook weer thuis. Na een jaar thuis werken kan ik me dat haast niet meer indenken eerlijk gezegd. Maar ik vond het reizen (bijna) nooit erg. In de trein lekker een boek lezen, muziek luisteren, maar buiten kijken en de werkdag los laten in je hoofd.. Was echt prima.

Overigens werk ik zelf normaliter 36 uur in 4 dagen (momenteel ziektewet wegens zwangerschapsgerelateerde klachten) . De woensdag vrij, en dat voelt echt als een cadeautje. Even opladen, iets voor jezelf doen. Een collega noemt dat "mini weekend" en dat vind ik best een goede term eigenlijk :-)

32 uur zou voor mij en mijn collega's niet verhinderen dat je kan groeien en carrière maken. 4 a 5 dagen werken is daarvoor de norm, maakt niet uit of dat dagen van 8 of 9 uur zijn.
Alle reacties Link kopieren
globetrotter80 schreef:
03-03-2021 08:45
Wat goed dat je bewust de afweging maak. Ik vind persoonlijk 40 uur niet van deze tijd.
Ook al werk ik 40 uur en vind ik het voor mijzelf wel prima ben ik het wel met je eens. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat je toch niet zo lang achter elkaar productief kan zijn. Toen ik net begon met werken was ik dat overigens wel, maar dat houd je geen jaren vol. In de tussentijd ben ik vooral efficiënter geworden :)
madamecannibale wijzigde dit bericht op 03-03-2021 08:50
6.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Deed je hiervoor lichamelijk zwaar werk? Dan zal dat nu misschien wel meevallen met hoe zwaar full time werken op kantoor/vanuit huis is. Vooral het begin zal even zwaar zijn, door heel veel nieuwe indrukken! Wat betreft die sociale contacten, ik denk dat die meestal na werktijd plaatsvinden? Gezien vrienden/familie waarschiijnlijk ook gewoon werken.

Ik zou zelf voor de gouden middenweg kiezen en dan voor de 36 uur, zo ingedeeld dat je 1 middag vrij hebt. Of nog beter, de even (noem maar even een voorbeeld) weken 40 uur en de oneven weken 32 uur?
lou99 wijzigde dit bericht op 03-03-2021 08:52
0.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welke van de banen heeft jou het meeste perspectief op de carrière die je ambieert? Lijkt me dat dat de belangrijkste criteria is.

In mijn werk merk ik dat veel mensen die 32 of 36 uur werken toch vaak nog wat dingen gaan doen op hun vrije dagen. Ik werk dan liever fulltime.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk er 28 ivm kinderen maar ook als die groter zijn ben ik niet van plan ooit meer dan 32 uur te werken. Zeker als het financieel niet hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jezelf 1x pw een vrije dag gunnen door 32u te gaan werken, of 4x9. Zo kan je echt genieten van het weekend omdat er geen moetjes meer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig in te schatten wat je precies verstaat onder carrière maken en hoe dat er in jouw vakgebied uit ziet. Ik ben nu senior consultant in 32 uur, dat gaat prima. Mijn manager werkt ook 32 uur en dat gaat ook prima (als de manager er niet is, dan ben ik eerste aanspreekpunt).

Voor de beeldvorming, ik ben 35 jaar, heb geen kinderen en ook geen kinderwens en mijn partner werkt ook 32 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel 36 als 40 gewerkt. Vind 40 best veel want je bent geen dagdeel vrij en propt alle sporten en sociale contacten in het weekend (zelfs als je flexibel mag werken)

Is bij 36uur 4x9 ook mogelijk?Dat vond ik zelf een echte uitkomst. Met reistijd erbij zijn de dagen die je wel werkt dan best lang (ik had een uur enkele reis reistijd) maar die vrije dag in dr week was wel echt mijn cadeautje. Kon ik mooi op die dag alle verplichte nummertjes voor thuis doen (boodschappen/wassen/opruimen/schonmaken en ja ook even bijslapen) en was het weekend echt voor mijzelf. Alternatief: 5x8 om 4x8 waardoor je 2 dagen in de maand vrij bent
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 36 uur, op dit moment perfect voor mij.
Ik heb om de week een dag vrij en dat is dan echt 'mijn dag'.
Nu we thuiswerken is het minder makkelijk omdat mijn man dan nog werkt maar normaal is het ook juist heel fijn om een dagje het huis voor mezelf te hebben.


Mochten er kinderen komen dan zou ik denk ik wel naar 32 overschakelen maar nu is het niet nodig.
anappleaday wijzigde dit bericht op 03-03-2021 09:02
15.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
03-03-2021 08:47
Ik vind zelf 32 of 40 het fijnste. Heb een tijdje 36u/w gewerkt maar vond dat niks. Die laatste dag is dan niet vrij dus echt iets lekker voor mezelf plannen ging niet. In mijn geval had ik alsnog reistijd. Dus was toch m’n dag al “kwijt”. Voor mij is het liever of werken of vrij maar zo’n half dagje haal ik niet veel uit. Maar het is heel persoonlijk natuurlijk.
ik werk 36 uur en ben een keer in de twee weken een dag vrij
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een carriere met 40 uur makkelijker is dan 32 uur, maar niet onmogelijk. Moet gewoon kunnen lijkt mij dus daar zie ik geen probleem.

Zelf werk ik 40 uur, maar als ik zoveel reistijd had als jij zou ik wellicht 32 uur werken. Alles valt en staat dus met hoe jij je erbij voelt. Ik kan mij goed voorstellen dat 40 uur plus die reistijd teveel zou zijn. Als je (na corona) bijvoorbeeld 2 dagen thuis zou kunnen werken, dan zou ik wellicht wel 40 overwegen. Het zou er voor mij ook aan liggen wat mijn doelen zijn in mijn werkveld binnen 5 jaar bijvoorbeeld.

Vroeg of laat beginnen ligt natuurlijk aan jezelf (en wat mogelijk is binnen de organisatie) en eventueel file etc. Persoonlijk begin ik liever vroeg.

Kortom zou alleen de reistijd voor mij reden zijn om 32 uur te doen.

Je kan wellicht toch ook starten met 40 en het dan aankijken? Dan kun je later lijkt mij altijd nog naar 32 uur.
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 40 uur per week en dat heeft zeker geholpen om snel carrière te maken. Ik had niet zoveel projecten en leidinggevende taken op mij kunnen nemen als ik minder had gewerkt.

Momenteel ben ik zwanger en ik ga na mijn verlof effectief 32 uur werken (36 uur minus 4 uur ouderschapsverlof per week). Ik ben mij ervan bewust dat mijn carrière hierdoor minder vlot zal verlopen en ik waarschijnlijk langer dezelfde functie zal vervullen.

Werken geeft mij een gevoel van zelfstandigheid, van toegevoegde waarde en heb het daardoor nooit erg gevonden. De reistijd vond ik pre-Corona wel zwaar, dus ik hoop dat we die kunnen beperken door straks meer thuis te blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ligt het ook aan de cultuur op je werk. Er zijn genoeg bedrijven waar 36 uur het maximale contract is. Dus dan kun je gewoon prima carriere maken.
Op kantoor werken de meeste mensen geen 40 uur. Deze optie zou ik dan ook wegstrepen.
Verder is het aan jou hoe de uren voor jou gunstig te verdelen.
Met daarbij de aantekening dat je niet snel extra uren zal krijgen als je de baan al hebt, in dat geval is minder uren gaan werken over het algemeen een stuk makkelijker dan meer uren. (Als je dit officieel wil regelen dan.)
In ons bedrijf is fulltime 36 uur. En dan in 80% van de gevallen 4x9. Ik werk niet fulltime. Als gezin hebben we de luxe dat dat financieel niet nodig is en ik hecht ook veel waarde aan vrije/gezinstijd. Ik vind 40 uur ook niet meer van deze tijd, al realiseer ik me heel goed dat er genoeg mensen zijn die geen keus hebben. Als je grote ambities hebt zou ik denk ik kijken of 4x9 haalbaar is. Dat is, zeker zonder kids, goed te doen en dan heb je nog een hele dag vrij naast het weekend.

Veel succes!

Edit: bij zo'n lange reistijd is 4x9 mss toch wel een erg lange dag...op de thuiswerkdagen zou dit wel prima te doen zijn. Wellicht 34 uur? 8 uur als je op locatie bent en 9 als je thuiswerkt?
anoniem_659c07a83cf81 wijzigde dit bericht op 03-03-2021 09:08
16.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
03-03-2021 08:57
ik werk 36 uur en ben een keer in de twee weken een dag vrij
Ja dat lijkt me wel top! Was bij mij geen optie helaas dus die mogelijkheid zat even niet op mijn radar :frusty:
Ik wil graag m’n geld en werk altijd 40 uur. Ook toen ik reistijd had. Tijd zat om dingen na werk te doen.

Daarbij vind ik parttime stressvoller.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 03-03-2021 09:08
52.82% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven