Werk & Studie alle pijlers

Franse taalcursus (zelfstudie)

08-04-2021 14:51 70 berichten
Hallo,

Ik ben mij momenteel wat aan het oriënteren wat betreft een Franse taalcursus. Ik heb binnenkort Frans nodig voor mijn werk en wil dit graag asap leren. Vanwege combinatie werk-prive is mijn voorkeur om dit via zelfstudie te doen (bijv. via LOI, NTI, NHA etc).

Zelf spreekt de basis cursus Frans (om mee te starten) van LOI mij wel aan omdat je dan gelijk een bepaald niveau hebt (B1) , maar over LOI lees ik zoveel negatieve ervaringen dat mij dat wat tegenhoudt.

Heeft iemand hiermee ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het via een taalinstituut doen, bijvoorbeeld:

https://taleninstituut.nl/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Gaat het voornamelijk om spreken en luisteren? Of ook om schriftelijke communicatie? Grammatica kun je heel goed met zon methode leren, maar als je het snel moet kunnen praten zou ik juist voor privéles gaan. Via zon taalinstituut bieden ze vaak les in kleine groepjes of privé aan, maar je kunt ook op marktplaats kijken naar een particulier.

En in de tussentijd lekker Franse series bingen op Netflix!
montblanc wijzigde dit bericht op 08-04-2021 15:00
8.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had (jaren terug) vrij plots nodig, dat mijn schoolDuits (niet eens een examenvak) naar een werkniveau moest komen

Ben een speciale op arbeid gerichte studie gaan doen, met 1 avond klassikaal les, en een avond zelfstudie. Dus met kantoorwoorden die je nodig hebt om een begroting door te nemen, en stomme zinnetjes als "dan verbind ik u even door naar Hermann".

Het viel me erg tegen hoe zo'n taal nog beklijft, ik was toen 35 ongeveer.
Ondertussen heb ik veel Duits zakelijk contact en het gaat wel. Maar echt zeker voel ik me niet in de taal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon een privé docent in de arm genomen. Kost een paar centen, maar dan heb je gelijk ook wat. Ik ben in oktober begonnen (15 jaar nadat ik Frans liet vallen op de middelbare) en kan nu een aardig gesprek voeren over van alles en nog wat en lees inmiddels ook een roman.

Netflix kun je kijken in het Frans, maar nog beter is om als je begint een serie of film te nemen die je al kent, het geluid in het Frans te zetten en de ondertitels in het Nederlands. Gaat dat makkelijk, dan kun je ook Franse series kijken met Franse ondertitels. Dat helpt mij ontzettend met mijn taalgevoel. Je kan ook Franse vloggers op youtube volgen, ook leuk!
Ik heb die van NTI aangeschaft, hij is niet duur maar het stelt ook niet gek veel voor. De methode is eentonig, alle hoofdstukken zijn hetzelfde opgebouwd en de boekjes zien eruit alsof ze al dertig keer zijn gekopieerd (korrelig) en het inspireert me voor geen meter.

Voor elk hoofdstuk stuur je schrijf- en spreekopdrachten in. De beoordeling daarvan wordt trouwens wel goed gedaan, je hebt snel een reactie met goede uitleg. Maar ik zal niet snel weer een taalcursus thuis doen. Met geen enkele methode, denk ik trouwens, misschien ben ik er gewoon niet zo geschikt voor :-D
sciath schreef:
08-04-2021 15:26
Ik heb die van NTI aangeschaft, hij is niet duur maar het stelt ook niet gek veel voor. De methode is eentonig, alle hoofdstukken zijn hetzelfde opgebouwd en de boekjes zien eruit alsof ze al dertig keer zijn gekopieerd (korrelig) en het inspireert me voor geen meter.

Voor elk hoofdstuk stuur je schrijf- en spreekopdrachten in. De beoordeling daarvan wordt trouwens wel goed gedaan, je hebt snel een reactie met goede uitleg. Maar ik zal niet snel weer een taalcursus thuis doen. Met geen enkele methode, denk ik trouwens, misschien ben ik er gewoon niet zo geschikt voor :-D
Ik heb hier ook naar gekeken. Heb je na afloop ook een examen bij deze opleiding?
Is de leerstof alleen via boekjes of ook online of een app?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel tijd kun je er aan besteden? als je eigenlijk geen tijd vrij kunt maken, is het zonde van die uren, als je doet alsof je aan de studie bent, als je aan het eind van de rit niks opgeschoten bent.
montblanc schreef:
08-04-2021 14:58
Gaat het voornamelijk om spreken en luisteren? Of ook om schriftelijke communicatie? Grammatica kun je heel goed met zon methode leren, maar als je het snel moet kunnen praten zou ik juist voor privéles gaan. Via zon taalinstituut bieden ze vaak les in kleine groepjes of privé aan, maar je kunt ook op marktplaats kijken naar een particulier.

En in de tussentijd lekker Franse series bingen op Netflix!

Vooral schriftelijke communicatie, lezen en schrijven (grammatica speelt dus zeker een belangrijke rol).
Franse series 'bingen' op Netflix is zeker een goed plan:).
wolkje75 schreef:
08-04-2021 15:53
Ik heb hier ook naar gekeken. Heb je na afloop ook een examen bij deze opleiding?
Is de leerstof alleen via boekjes of ook online of een app?
Het is een online leeromgeving waar je audiofragmenten kunt beluisteren, naar aanleiding daarvan doe je opdrachten in boekjes, die upload je weer in de leeromgeving. Verder geen app ofzo.

Ik geloof wel dat er een examen is aan het einde, maar moet eerlijk zeggen dat ik ben afgehaakt :-$ Vind DuoLingo even effectief.
sciath schreef:
08-04-2021 15:57
Het is een online leeromgeving waar je audiofragmenten kunt beluisteren, naar aanleiding daarvan doe je opdrachten in boekjes, die upload je weer in de leeromgeving. Verder geen app ofzo.

Ik geloof wel dat er een examen is aan het einde, maar moet eerlijk zeggen dat ik ben afgehaakt :-$ Vind DuoLingo even effectief.
Ik miste bij Duolingo een hoofdstuk met de basiskennis van de grammatica... Je hebt daar toch geen apart hoofdstuk waar je specifiek grammatica kunt leren?
Alle reacties Link kopieren
http://institutfrancais.nl/fr/groningue/

Ook een afdeling in Amsterdam.

Volgens mij geven ze momenteel alleen afstandsles. Dat vind ik zelf niet leuk/gezellig, maar als je een basis zoekt, lijkt me dat prima te doen. Waar je woont maakt dan ook niet uit.

TV5monde kijken is ook erg leuk. En Netflix, "Lupin" is zo spannend dat mijn puber zijn telefoon ervoor opzij legt.

Zelf lees ik gratis Franse kranten en tijdschriften via de Pressreader-app, die is gratis als je elke week even op de wifi van de openbare bibliotheek gaat.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Heb je met zo'n basiscursus van NTI een verondersteld B1-niveau of moet je er ook staatsexamen in doen?

Ik heb de B1 en B2 examens (tegenwoordig B1.1 t/m B2.2) binnen twee dagen op de Franse ambassade gedaan en dat was in beide gevallen behoorlijk pittig, ondanks mijn Havo-diploma, twee jaar les én een voorbereidende examencursus.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Netflix en co : doe maar niet als het is voor zakelijk Frans. De series zijn leuk en je frist er lekker je gesproken Frans mee op, maar je komt er niet ver mee als je echt voornamelijk werk gerelateerd moet schrijven. Vergis je niet: de Fransen zijn nog erg van de beleefdheid, dus met straat frans en slang kom je in mailtjes niet weg.

Ik zou ook een specifieke cursus voor zakelijk frans zoeken bij een taleninstituut. Of bij de nonnen natuurlijk :)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Het voordeel van duolingo is dat je daar over 2 minuten mee kunt starten. Dan kun je ondertussen uitzoeken welke officiële cursus je doet.
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met Regina Coeli in Vught, daar geven ze zo'n beetje het beste talenonderwijs. Want met die schriftelijke cursussen kom je vaak niet verder dan zoals een bekend puntdicht van honderden jaren geleden al vermeldde:

Frans spreekt zijn Frans gelijk zijn Duits
Die eer hoor ik hem geven
Toch hoor ik tot die gevers niet
Frans moet het mij vergeven
Want het is waar, Frans spreekt Frans,
Maar noch en 't is geen fijn Frans
Want Frans spreekt geen Frans, maar ZIJN Frans,
Frans moet het mij vergeven...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zou niet voor NHI of LOI gaan als het de bedoeling is dat je het voor je werk gaat gebruiken. Dat is meer geschikt volgens mij als je naar Frankrijk op vakantie gaat en je je verstaanbaar wil maken.

Kijk dan eerder naar een taleninstituut zoals die hier door andere al worden genoemd.

Zelf ben ik pas geleden met een cursus Japans begonnen, via een taalschool. Nu online, maar straks hopelijk weer klassikaal. Daar aan vast zit een hele website, waar je oefenopgaves kan maken, vragen kan stellen (binnen no time antwoord van de docent) etc.Ik vond het vele malen prettiger dan de LOI cursus engels vertalen die ik ooit heb gedaan.....
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
08-04-2021 17:14
Netflix en co : doe maar niet als het is voor zakelijk Frans. De series zijn leuk en je frist er lekker je gesproken Frans mee op, maar je komt er niet ver mee als je echt voornamelijk werk gerelateerd moet schrijven. Vergis je niet: de Fransen zijn nog erg van de beleefdheid, dus met straat frans en slang kom je in mailtjes niet weg.

Goed punt. Wat je wel kan doen is selectief kijken, dus enkel series die over bv over een kantoor gaan of waar ze netjes praten.
Je kan bijvoorbeeld ook 'the Crown' met Franse audio kijken. Daar maken ze elkaar niet zo vaak voor klojo uit oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan priveles via italki.com aanraden, dit is via videobellen waardoor je voor vrij lage tarieven (zelfs 10 p/uur) priveles van natives kunt nemen. Je kunt kiezen tussen gecertificeerde teachers (met diploma) of 'community' teachers (zonder diploma). Ze werken vaak met een methode of boek maar je kunt ook zelf aangeven wat je precies wilt oefenen.

Heb zelf voor Frans een NTI cursus gekocht maar dat was echt een flop. Ontzettend ouderwetse methode en je moest dan audio's inspreken en dan uploaden, na een week kreeg je dan feedback van een dame (weer via audiobestand) die zei: "pagina 5 woord X spreek je zo en zo uit, pagina 7 woord Y is dit en dit.." echt heel inefficient. Geen idee of het nu beter is maar het was zonde van m'n geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van groepsles, omdat je dan laagdrempelig met je medecursisten kunt spreken in de taal. Omdat zij ook beginners zijn voelt dat minder beladen. Ook online gaat dat prima. Met een privedocent kan dat natuurlijk ook, maar ik voel me dan meer opgelaten.

Als het zoals bij jou echt om zakelijk schrijven en lezen gaat, zou je ook naar cursussen 'business-frans' kunnen kijken, dat is wat gerichter. DuoLingo etc is leuk voor de woordenschat maar grammatica vind ik er ook niet mee te doen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
08-04-2021 17:14
Netflix en co : doe maar niet als het is voor zakelijk Frans. De series zijn leuk en je frist er lekker je gesproken Frans mee op, maar je komt er niet ver mee als je echt voornamelijk werk gerelateerd moet schrijven. Vergis je niet: de Fransen zijn nog erg van de beleefdheid, dus met straat frans en slang kom je in mailtjes niet weg.

Ik zou ook een specifieke cursus voor zakelijk frans zoeken bij een taleninstituut. Of bij de nonnen natuurlijk :)
Ik leer een andere taal, maar vind tv programmas wel echt handig om de taal meer 'op de voorgrond' in mijn hoofd te hebben. Dus niet dat je letterlijk de zinnen overneemt, maar dat het meer een actief bestand is in je gedachten, dat de woorden soepeler naar voren komen. Dat is anders lastig te bereiken als je niet ondergedompeld zit in de taal, vind ik.
Ik zou eens gaan kijken bij je (lokale) universiteit. Die bieden bijna altijd taalonderwijs aan. Omdat alles nu online is, is lokaal niet eens een vereiste.
lilalinda schreef:
08-04-2021 15:55
Hoeveel tijd kun je er aan besteden? als je eigenlijk geen tijd vrij kunt maken, is het zonde van die uren, als je doet alsof je aan de studie bent, als je aan het eind van de rit niks opgeschoten bent.
Mijn planning is om minstens +/- 0.5- 1 uur per dag aan Franse taal cursus te besteden. 4-6 uur per week.
Snoesje666 schreef:
08-04-2021 16:33
Heb je met zo'n basiscursus van NTI een verondersteld B1-niveau of moet je er ook staatsexamen in doen?

Ik heb de B1 en B2 examens (tegenwoordig B1.1 t/m B2.2) binnen twee dagen op de Franse ambassade gedaan en dat was in beide gevallen behoorlijk pittig, ondanks mijn Havo-diploma, twee jaar les én een voorbereidende examencursus.
Je moet dan nog wel het B1 examen doen. Vind het wel raar dat een beginnersopleiding direct een B1-niveau zou geven na 7 maand zoals ze beweren..
pejeka schreef:
08-04-2021 19:50
Neem contact op met Regina Coeli in Vught, daar geven ze zo'n beetje het beste talenonderwijs. Want met die schriftelijke cursussen kom je vaak niet verder dan zoals een bekend puntdicht van honderden jaren geleden al vermeldde:

Frans spreekt zijn Frans gelijk zijn Duits
Die eer hoor ik hem geven
Toch hoor ik tot die gevers niet
Frans moet het mij vergeven
Want het is waar, Frans spreekt Frans,
Maar noch en 't is geen fijn Frans
Want Frans spreekt geen Frans, maar ZIJN Frans,
Frans moet het mij vergeven...
Heb ik al van gehoord dat dat de beste manier is om Frans te leren. Maar praktisch gaat mij dat jammer genoeg niet lukken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven