Werk & Studie alle pijlers

Zzp in het onderwijs (of zorg) ervaringen? en ook nog WIAA

13-04-2021 17:57 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan in een ontzettend leuke baan weer aan het werk, na 3 jaar in de ziek thuis geweest te zijn!!

Alleen kunnen zij mij alleen als zzp-er aannemen. Dit is verder goed geregeld, ook wat betreft wet DBA.

Wat ik mij afvraag, is wat je nou (in percentage) uiteindelijk overhoudt van je uurloon.
In het onderwijs en zorg hoef je geen btw te betalen, dus het komt neer op loonheffing, zorgpremie (en naar mijn keus pensioensparen en arbeidsongeschiktheid). Er is vanuit degene waar ik ga werken een vast uurtarief, dus dat is take it or leave it voor mij.

Kan iemand daar een richtlijn in geven?

En zijn er nog meer tips misschien?

Ik ga voorlopig nog maar 1 dag werken, voor 1 werkgever. Dus kom nooit aan de 1225 uur, dus helaas geen voordelen wat dat betreft.
Maar geeft niet, ben al lang blij dat ik weer aan t werk kan.

Wat ik wat betreft wia raar vind is dat ik met een bruto zzp-inkomen veel sneller aan mijn restverdiencapaciteit zit. Nu ben ik er dus met 6 uur werken al bijna, terwijl als ik in loondienst in vergelijkbare baan 6uur zou gaan werken ik dat bij lange na niet haal. Maar ik lijk er zo weinig aan over te houden, veel minder "rendabel" dan in loondienst gaan. Of maak ik een rekenfout misschien?

Iemand daar ervaring mee? Of tips voor? Het lijkt altijd zo aangemoedigd te worden om zzp-er te worden vanuit wia, maar ik vind het vooralsnog niet zo voordelig klinken allemaal.

Maar wil t dus wel heel graag!! Dus hoop dat jullie me misschien positieve ervaringen kunnen vertellen!
sammie500 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 18:06
5.48% gewijzigd
Zit je in de ziektewet of in de Wia. En als het de Wia, welke? De WGA of de IVA?
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde het net aan gaan passen, want maakt inderdaad nogal uit natuurlijk.

Ik krijg een VVU, die LAU (50-100%) gaat worden als ik deze baan aanneem. Ik kreeg WGA (78,3% afgekeurd).
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je je weer goed genoeg voelt om aan het werk te gaan!

Wat betreft het loon vind ik het alleen raar: er zijn tekorten, dus jouw aanbod zou take it or leave it moeten zijn, niet hun (naar ik vermoed) karige bod. Dat zal gelijk ook zijn waarom je er zo weinig aan over houdt: jij moet nu van hun karige bod lasten betalen die de werkgever normaal betaal. En ik raad je aan echt goed uit te zoeken of je niet gezien wordt als in loondienst. Het klinkt wel zo namelijk: geen andere opdrachtgever en je zult moeten doen wat zij zeggen.

Van de ziektewet heb in geen verstand, maar ik zou zelf zeker willen weten wat het gevolg is van dit werk voor eventuele rest van de uitkering, wat als je een terugval krijgt etc, vooral aangezien je als zzp’ers voor je eigen verzekeringen moet zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat je overhoudt, hangt van je situatie af.
Bedenk dat je bij ziekte en vakantie niet wordt doorbetaald, dat moet je dus ook verdienen in die uren. Zeker bij onderwijs tellen die vakantieweken. Arbeidsongeschiktheidverzekering kost veel, zou me verbazen als je dat er van kunt betalen.
Loonheffing betaal jij niet, dat is voor de werkgever als je in loondienst bent. Je betaalt inkomstenbelasting. Als je weinig verdient, betaal je ook weinig en soms niks.
Alle reacties Link kopieren
Is het PO of VO?
Alle reacties Link kopieren
Wat is het geboden uurtarief? Voor minder dan 45-50 euro zou ik er niet aan beginnen als je nog wat wil overhouden.

Je zou eventueel kunnen kijken naar de KOR, maar die is niet meer zo gunstig na de laatste wijziging vind ik
Alle reacties Link kopieren
KOR klinkt inderdaad niet als gunstig voor mij op dit moment, er was zelfs iets waardoor het niet eens kon geloof ik.

Het valt niet onder PO en VO, maar onder zorg. Maar ik word als leerkracht ingehuurd.

De stichting is in de opstartfase, weinig geld beschikbaar. Vandaar vastgesteld uurtarief, voor nu. Besef dat dat omgekeerde wereld is als zzp-er, maar het is ook voor mij gunstig om zo weer te gaan starten. Véél minder wat "moet" ten opzichte van regulier onderwijs.

Het contract zegt dat zij niet bepalen, dat ik vervanging mag zoeken zonder hun instemming, dat ik meerdere opdrachtgevers mag hebben, etc. Dus denk echt dat het loondienst uitsluit. Of denken jullie dat t niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
sammie500 schreef:
13-04-2021 18:26
KOR klinkt inderdaad niet als gunstig voor mij op dit moment, er was zelfs iets waardoor het niet eens kon geloof ik.

Het valt niet onder PO en VO, maar onder zorg. Maar ik word als leerkracht ingehuurd.

De stichting is in de opstartfase, weinig geld beschikbaar. Vandaar vastgesteld uurtarief, voor nu. Besef dat dat omgekeerde wereld is als zzp-er, maar het is ook voor mij gunstig om zo weer te gaan starten. Véél minder wat "moet" ten opzichte van regulier onderwijs.

Het contract zegt dat zij niet bepalen, dat ik vervanging mag zoeken zonder hun instemming, dat ik meerdere opdrachtgevers mag hebben, etc. Dus denk echt dat het loondienst uitsluit. Of denken jullie dat t niet klopt.


Nee hoor, dit hoor je vaak. Maar dan vind ik het eigenlijk meestal een vorm van uitbuiting. Mensen zoals jij die heel graag willen, maar als het eenmaal loopt nooit meer verhoging krijgen. Ik zou hier heel, heel waakzaam in zijn.
Alle reacties Link kopieren
Uurtarief is nog flink onder wat jij zegt Pergamon...maar wat ik zei, het werkt ook mijn kant op. Maar ja, moet er wel iets aan overhouden natuurlijk!
En wil me zeker verzekeren voor ziektewet, weet nu hoe "ineens" je dat nodig kunt hebben!
Alle reacties Link kopieren
sammie500 schreef:
13-04-2021 18:28
Uurtarief is nog flink onder wat jij zegt Pergamon...maar wat ik zei, het werkt ook mijn kant op. Maar ja, moet er wel iets aan overhouden natuurlijk!
En wil me zeker verzekeren voor ziektewet, weet nu hoe "ineens" je dat nodig kunt hebben!

Wat is het geboden uurtarief dan?

Heb je gekeken naar de kosten AOV en ook wat er allemaal wordt uitgesloten?

Ik begrijp dat je heel graag wil, en ik gun je de wereld, maar ik vraag me echt af of dit de constructie is die je op dit moment in je leven moet willen.
Alle reacties Link kopieren
Oja, stom, inkomstenbelasting!

Maar wellicht dus helemaal niet, als je onder bepaald bedrag verdient?

Ga ik even Googlen!
Alle reacties Link kopieren
Ik dus ook Pergamon 🤔 ik twijfel of ik tè graag wil...

AOV kan alleen via UWV, omdat ik vanuit ziekte begin word je nergens anders "aangenomen".

Op zich niet héél prijzig daar, en onder goede voorwaarden (zonder uitsluiting, en met 3 jaar "garantie" als ik om dezelfde reden uitval als waar ik nu uitkrabbel)
Alle reacties Link kopieren
sammie500 schreef:
13-04-2021 18:30
Oja, stom, inkomstenbelasting!

Maar wellicht dus helemaal niet, als je onder bepaald bedrag verdient?

Ga ik even Googlen!

Uit mijn hoofd tot €8.750 belastingvrij.
Dan tot € 68.508 37,10 %
Boven € 68.508 49,50 %

Kan er naast zitten, dus check het even. Je hebt wel aftrekposten, maar injouw geval zijn dat er vermoedelijk niet veel?
Alle reacties Link kopieren
Uurtarief is 35.

Ik weet niet of ik dit nou ter verdediging zeg, of teveel begrip heb, maar er is nu écht niet meer geld naar mijn idee.

Nog maar 3 lln, met een beperking, dus alles betaald uit hun pgb. Locatie, vervoer, en dus leerkrachten.

Ik denk dan ook : ik heb verder 0 kosten aan zzp-er worden, behalve inschrijven bij kvk. Dus wordt het niks, en gaat dat uurtarief nooit meer omhoog, dan zeg ik op en zoek ik baan in loondienst??

Maar.... Vind dit allemaal retespannend hoor, juist omdat het allemaal niet heel voordelig is en ik dingen moet gaan regelen waar ik niet tot in detail van weet hoe het zit.
Valt de zorg onder de WMO? Waar haalt deze tussenpartij de klanten vandaan?
35 euro is veel te weinig.

Heb je al gedacht aan reiskosten? Laptop oid?
Pensioen?
Vakantie?
Buffer opbouwen?
sammie500 schreef:
13-04-2021 18:28
Uurtarief is nog flink onder wat jij zegt Pergamon...maar wat ik zei, het werkt ook mijn kant op. Maar ja, moet er wel iets aan overhouden natuurlijk!
En wil me zeker verzekeren voor ziektewet, weet nu hoe "ineens" je dat nodig kunt hebben!

Dat kan je via het UWV doen, en best goedkoop.
En sowieso vragen naar terugkeermogelijkheid als niet gaat. Die is er ook nog. Maar wel naar vragen en op papier laten zetten.


Zou alleen verder kijken en dit en deze werkgever laten schieten. Ga dan elders in een invalpoel voor zoveel uur, voor een beter uurtarief.
O, lees nu je laatste bericht. Fijn trouwens dat je weer aan de slag kunt!!

Je ziet wel wat kosten over het hoofd. Als zorgmedewerker dien je ook een (beroeps?)aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en je aan te sluiten bij geschilleninstantie.

Volgens mij, weet ik niet zeker, maar is het niet redelijk als er vanuit pgb gefinancierd wordt en er een tussenpartij is die daar een deel van inhoudt. Wat levert deze partij voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Seesham schreef:
13-04-2021 18:40
Valt de zorg onder de WMO? Waar haalt deze tussenpartij de klanten vandaan?
Nee, niet onder WMO.

Klanten zijn familieleden en via via vanuit hun netwerk.
IB moet je gewoon betalen aangezien je uitkering en zzp werk samen je belastbare inkomen vormen en je daarmee vast boven de belastingvrije grens uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
13-04-2021 18:43
Dat kan je via het UWV doen, en best goedkoop.
En sowieso vragen naar terugkeermogelijkheid als niet gaat. Die is er ook nog. Maar wel naar vragen en op papier laten zetten.


Zou alleen verder kijken en dit en deze werkgever laten schieten. Ga dan elders in een invalpoel voor zoveel uur, voor een beter uurtarief.
Het lastige is ook nog dat ik bij uwv geen contactpersoon heb. Werkgever was eigen risicodrager, dus alles is uitbesteed aan reintwgeatiebureau.

Maar kan idd eens bellen en dit voorleggen.

Is het normaal om zoiets vast te laten leggen op papier?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
13-04-2021 18:42
35 euro is veel te weinig.

Heb je al gedacht aan reiskosten? Laptop oid?
Pensioen?
Vakantie?
Buffer opbouwen?
Ja... Daar denk ik zeker aan!! Vandaar de twijfel!

Pensioen bouw ik nu tijdje niet op, vanwege WIA. Dus moet wel weer gebeuren!

Vakantie is er nogal veel in t onderwijs 😉 dus idd, óók daar voor sparen.
Als de partij doet wat ik denk, dan zijn hier meer aanbieders voor. Je zou eens in jouw regio kunnen zoeken of contact opnemen met sociaal wijkteam of gemeente om je te laten informeren. Zodat je kunt vergelijken. Of eventueel voor meerdere partijen opdrachten kunt aannemen zodat je er genoeg hebt. Een lijkt me te weinig en volgens mij gaat belastingdienst hier strenger op controleren. Dit lijkt denk ik te veel op een verkapt dienstverband.

Verder geen advies over wat verstandig is mbt je uitkering want daar heb ik geen verstand van :)
Alle reacties Link kopieren
Seesham schreef:
13-04-2021 18:44
O, lees nu je laatste bericht. Fijn trouwens dat je weer aan de slag kunt!!

Je ziet wel wat kosten over het hoofd. Als zorgmedewerker dien je ook een (beroeps?)aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en je aan te sluiten bij geschilleninstantie.

Volgens mij, weet ik niet zeker, maar is het niet redelijk als er vanuit pgb gefinancierd wordt en er een tussenpartij is die daar een deel van inhoudt. Wat levert deze partij voor jou?

Oja, inderdaad, die vergat ik hier, maar staat wel op mijn lijstje.

Deze partij levert mij een passende reintegratieplek... Maar weegt dat tegen alles op is de vraag!

Maar in een invalpoule is nu geen optie. Zij vragen 2 dagen beschikbaarheid, en ik vind de onzekerheid van 's ochtends nog niet weten waar je heengaat nu niet heel prettig. In normale doen zou ik dat prima vinden, maar nu niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven