Werk & Studie alle pijlers

Parttime baan en max 100 uur per jaar 'erbij' klussen

08-05-2021 10:22 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nieuwe baan (yeah!) biedt net iets minder uren dan ik zou willen werken. Daarom onderzoek ik nu de mogelijkheden om naast mijn baan zeg 2 a 4 uur per week iets anders erbij te doen. Ik denk via mijn netwerk en met mijn skills redelijk makkelijk aan een incidentele 'side hustle' klus te kunnen komen.

Ik heb o.a. de site van KvK uitgeplozen en alles gelezen over de consequenties als je zzp-er wordt naast een parttime baan, denk aan gevolgen mbt loonheffing, KOR, aangifte IB etc. Administratief is die constructie best een ding om op te tuigen. En voor mij gaat het om max 100 uur per jaar.

Vraag: kent iemand een constructie (natuurlijk binnen de wet- en regelgeving) die aansluit bij wat ik voor ogen heb?

En ja, ik ga ook langs bij KvK om mogelijkheden te bespreken, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs en jullie hebben altijd van die goede ideeën :kneel:
Met zo weinig uren zou je toch geen zzp-er hoeven te worden maar kun je de extra inkomsten gewoon opgeven bij je jaaraangifte van de belastingdienst, onder 'overige inkomsten'?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... verig-werk
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij maak je het moeilijker dan het is. Loonheffing is alleen aan de orde bij een dienstverband en niet wanneer je als zelfstandige een uurtarief rekent. Ik denk alleen dat je onder de streep weinig overhoud want waarschijnlijk kun je 30 tot 50% direct bij de belasting inleveren.

Wat marana zegt. Je wordt door belastingdienst helemaal niet als ondernemer gezien, maar als iemand met wat overige inkomsten, waar je belasting over moet betalen. Op de website van de belastingdienst staat een testje waarmee je daar achterkan komen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Marana schreef:
08-05-2021 10:28
Met zo weinig uren zou je toch geen zzp-er hoeven te worden maar kun je de extra inkomsten gewoon opgeven bij je jaaraangifte van de belastingdienst, onder 'overige inkomsten'?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... verig-werk
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Aah, kijk aan! Dit wist ik inderdaad niet, dank je wel voor de inzichten en de relevante links. Die ga ik even helemaal uitpluizen.
Om door de belastingdienst als zelfstandige te worden gezien moet je een minimum van1224 uur per jaar werk hebben aan/van je onderneming. Dit kan je creatief inzetten dus je kan alle uren die je ook maar een beetje gebruikt voor je onderneming meetellen of echt alleen de uren dat je onder opdracht werkt. Afhankelijk van wat in jouw straatje past.
In jou geval kan je beter het inkomen opgeven via “overige inkomsten” zoals hierboven al aangeraden werd.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
08-05-2021 11:51
Om door de belastingdienst als zelfstandige te worden gezien moet je een minimum van1224 uur per jaar werk hebben aan/van je onderneming. Dit kan je creatief inzetten dus je kan alle uren die je ook maar een beetje gebruikt voor je onderneming meetellen of echt alleen de uren dat je onder opdracht werkt. Afhankelijk van wat in jouw straatje past.
In jou geval kan je beter het inkomen opgeven via “overige inkomsten” zoals hierboven al aangeraden werd.

Dat klopt niet. Dat zijn de uren om voor de zelfstandige aftrek in aanmerking te komen via de belastingdienst, staat los van het feit of je als ondernemer wordt gezien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
08-05-2021 12:00
Dat klopt niet. Dat zijn de uren om voor de zelfstandige aftrek in aanmerking te komen via de belastingdienst, staat los van het feit of je als ondernemer wordt gezien.
Nee staat er niet los van, er zijn inderdaad meerdere criteria maar omdat TO het voornamelijk had over het aantal uur wat ze erbij zou gaan werken heb ik alleen deze benoemd.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
08-05-2021 12:04
Nee staat er niet los van, er zijn inderdaad meerdere criteria maar omdat TO het voornamelijk had over het aantal uur wat ze erbij zou gaan werken heb ik alleen deze benoemd.

In deze checklist komt de vraag over het aantal uren dat je werkt voor je onderneming niet voor.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting

Ik ben ook van mening dat deze alleen van toepassing is bij de zelfstandigenaftrek.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
08-05-2021 12:04
Nee staat er niet los van, er zijn inderdaad meerdere criteria maar omdat TO het voornamelijk had over het aantal uur wat ze erbij zou gaan werken heb ik alleen deze benoemd.
Het is helemaal geen criterium voor ondernemerschap, alleen voor belastingaftrek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ook al betaal je in eerste instantie een hoop belasting, dat krijg je later toch terug als je belastingaangifte doet?

Ik hoor altijd over de loonheffing als éénzijdig verhaal als men alleen maar kijkt naar wat er initiëel betaald moet worden. Netto krijg je uiteindelijk hetzelfde alsof alles bij één werkgever was verdiend.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
KooktMetKnoflook schreef:
08-05-2021 15:02
Ook al betaal je in eerste instantie een hoop belasting, dat krijg je later toch terug als je belastingaangifte doet?

Ik hoor altijd over de loonheffing als éénzijdig verhaal als men alleen maar kijkt naar wat er initiëel betaald moet worden. Netto krijg je uiteindelijk hetzelfde alsof alles bij één werkgever was verdiend.

Ik denk dat je hier bedoelt dat iemand een tweede dienstverband heeft, waar ook inkomstenbelasting (loonheffing) wordt ingehouden. Bij de 1e werkgever houdt men dan rekening met de loonheffingskorting (ik hoop dat ik het goed zeg, ben uit het jargon), bij de 2e niet. Dat kan bij aangifte, indien je niet veel hebt verdiend, inderdaad weer rechtgetrokken worden.
Bij TO geldt dit niet, ze doet dit werk als zelfstandige, er wordt geen loonheffing ingehouden. Ze moet het opgeven als 'inkomen uit overige werkzaamheden' en zal dan daar alsnog inkomstenbelasting over moeten betalen.
Marana schreef:
08-05-2021 10:28
Met zo weinig uren zou je toch geen zzp-er hoeven te worden maar kun je de extra inkomsten gewoon opgeven bij je jaaraangifte van de belastingdienst, onder 'overige inkomsten'?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... verig-werk
Dat hangt ervan af wat je doet en of je de intentie hebt om er meer dan een onkostenvergoeding mee te verdienen. Ik schrijf zelf voor twee tijdschriften en ben daar 40 uur per jaar mee bezig. Daar moest ik gewoon een KVK inschrijving voor hebben (van zowel opdrachtgevers als na overleg van de belastingdienst).

De administratie vind ik overigens niks voorstellen, als je omzet niet al te hoog is en je btw vrijstelling krijgt dan is het goed te doen. Als je omzet in die 100 uur wel 20.000 euro is kun je vast iemand inhuren voor de administratie :)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de aanvulling Loes. Ik duik er verder in.
Alle reacties Link kopieren
En dat geroep over ‘je houdt niks over’ waar iedereen meteen over begint in dit soort constructies, daar moet je je niet teveel van aantrekken. Ja inderdaad, je moet nog inkomstenbelasting betalen over je extra inkomsten, afhankelijk van je inkomen begint dat op 30 procent en dat kan oplopen naar 50 (maar dan heb je dus al een riant inkomen) maar dat is normaal, over je loon betaal je ook inkomstenbelasting. Gewoon rekening mee houden in je uurprijs en meteen apart zetten als je betaald krijgt.

Waarom je wel of geen ondernemer voor de belastingdienst zou willen worden hangt vooral af van het soort werk wat je doet en je opdrachtgevers: in mijn branch willen ze wel gewoon een factuur van me krijgen. Als particulier mag je die niet sturen. Ik ben voor een beetje bijklussen per jaar dus nog steeds wel ondernemer. Qua administratie valt dat overigens echt erg mee hoor.
Alle reacties Link kopieren
TO, check wel even of je volgens je contract er wel naast mag werken. Soms mag dit niet, soms alleen als je onder een bepaald aantal uren werkt. En sommige werkzaamheden mogen niet, als dit werk betreft wat jouw werkgever ook aanbiedt. Bijvoorbeeld als je op een accountantskantoor werkt, mag je in je vrije tijd over het algemeen geen administratiekantoor runnen. Maar zou je op zaterdagochtend op de markt staan, dan mag dat vaak weer wel.

Er zijn twee manieren waarop je dit kunt doen. Je gaat bij zo'n bijbaan in dienst als gewone werknemer. Dan kom je daar op de loonlijst staan en hoef je zelf verder niets te regelen. Zoals eerder gezegd, mag je dan gebruik maken van de loonheffingskorting. Maar mocht blijken dat je hier voor een deel wel gebruik van mocht maken, dan wordt dit gecorrigeerd bij je aangifte inkomstenbelasting.

Als je als zzp-er aan de slag gaat, dan moet je je inschrijven bij de Kvk. Over hetgeen dat je factureert moet je zelf omzetbelasting (tenzij zo weinig, dan kun je vrijstelling aanvraagt), inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet afdragen. Afhankelijk van hoe vaak je werkt (incidenteel of structureel) valt dit onder de overige werkzaamheden of winst uit onderneming. Gezien het aantal uur waar jij het over hebt, zal het waarschijnlijk overige werkzaamheden zijn. Als je gemiddeld 20 uur per week zou werken, dan zou je ook aanspraak maken op allerlei aftrekposten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dianaf, er is dus ook een derde manier waarop dat kan. Het ontvangen inkomen opgeven onder overige inkomsten bij je jaaraangifte.

TO, het gaat er eigenlijk om of je facturen gaat versturen of niet. Wil degene waarvoor je werkt een factuur, dan moet je een KvK inschrijving hebben. Werk je zonder facturen dan is dat niet nodig. Zoals bijvoorbeeld een witte werkster, die haar verdienste zelf opgeeft bij de belastingdienst.


Check inderdaad je arbeidscontract mbt bepalingen over erbij werken.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
10-05-2021 10:00
Dianaf, er is dus ook een derde manier waarop dat kan. Het ontvangen inkomen opgeven onder overige inkomsten bij je jaaraangifte.

TO, het gaat er eigenlijk om of je facturen gaat versturen of niet. Wil degene waarvoor je werkt een factuur, dan moet je een KvK inschrijving hebben. Werk je zonder facturen dan is dat niet nodig. Zoals bijvoorbeeld een witte werkster, die haar verdienste zelf opgeeft bij de belastingdienst.

Check inderdaad je arbeidscontract mbt bepalingen over erbij werken.
Oh, ja, goede aanvulling. Ik kom die niet in praktijk tegen, vandaar dat ik hem even vergeten was. :$
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven