Werk & Studie alle pijlers

Na PABO master?

08-05-2021 18:51 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel afgekeurd. Ik heb een progressieve chronische ziekte.

Omdat ik het werken erg mis, ben ik me aan het oriënteren of werken zou kunnen en in welke mate en vooral in wat voor functie.

Misschien kunnen jullie met me meedenken?

Ik heb de laatste paar jaren voordat ik thuis kwam te zitten, gewerkt als leerkracht in het basisonderwijs.

Voor de verkorte PABO heb ik een studie Journalistiek gedaan.

Nu kwam ik via onze dochter in aanraking met een hulpverlener jeugdzorg. Daardoor ben ik gaan nadenken of zoiets ook voor mij zou zijn. (Ik weet dat de werkdruk daar ook heel hoog is qua caseload)

Een drukke klas met 30 ll houd ik denk ik niet vol maar individueel een kind begeleiden of in een team zou wellicht wel kunnen qua drukte.

Bijv een master orthopedagogiek doen? De vraag is kan dat na PABO of moet ik dan een premaster traject doen. Daarnaast... maak ik überhaupt kans op een baan met alleen een master orthopedagogiek.

Idem met kinder en jeugd psychologie.

Iemand nog andere suggesties?

Ik zie dat je met orthopedagogiek een big registratie moet hebben maar dan moet je de volledige studie doen. Dat is me iig te lang en te duur (want waarschijnlijk instellingscollegegeld betalen)

Een SJK registratie... zie ik ook voorbij komen.

Kindercoach opleiding zie ik ook voorbij komen. Dat zijn blijkbaar veel oud leerkrachten geworden maar dat is allemaal privé begunstigd door ouders en dat lijkt me een moeilijk bestaan op bouwen en onzeker.

Iemand zo’n soort traject afgelegd qua werk nadat zij leerkracht was?
Alle reacties Link kopieren
Voor kindercoaching is geen markt en voor jeugdhulpverlener of orthopedogogie moet je gedragsproblemen kunnen omgaan waar onder fysieke agressie, waarbij je een kind ook fysiek in bedwang moet houden.

Het zijn beroepen die mentaal, mbt stress en adequaat reageren op calamiteiten veel van je vragen.

Kun je niets iets doen mbt schrijven wat je thuis kan doen in je eigen tempo. Bijv een kinderboek schrijven, leermateriaal maken of jeugd activiteiten voor een bieb ontwikkelingen voor kleine groepjes, ..etc Of een andere manier van schrijven zoals content schrijven voor websites.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wil je het onderwijs sowieso uit, of kan binnen het onderwijs ook? Wellicht is IBer iets?
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je nodig om ib-er te worden, dan heb je geen hele klas voor je neus...

En misschien de opleiding kindercoach doen, dan invaller worden bij een of twee scholen voor bijvoorbeeld twee dagen in de week. Bijvoorbeeld maandag en donderdag, met dagen ertussen. Als je dan 'naam' hebt gemaakt kom je sneller binnen als kindercoach zo'n soort functie.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
IB-er is post-hbo. De functie wordt op sommige scholen gecombineerd met lesgeven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij Veilig Thuis. Daar werken meerdere mensen met de studie forensische orthopedagogiek. Zou je ook kunnen overwegen. Je zou kunnen kiezen voor de adviesfunctie die meldingen aanneemt? Of juist meer de onderzoeks afdeling?
ach.. ik doe ook maar wat..
Je kunt eventueel ook een Master onderwijswetenschappen gaan doen? Dan verdiep je je meer in het onderwijs zelf, in plaats van in het direct onderwijs geven. Je kunt na zo’n studie in de theorie terecht komen - bijvoorbeeld in het ontwikkelen van onderwijsmateriaal, maar ook in de praktijk terecht komen, waar je bijvoorbeeld onderzoeken gaat doen met veel field research.

Als ik m’n studie Pedagogische Wetenschappen af had gemaakt, had ik zelf deze master er sowieso nog achteraan geplakt!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
08-05-2021 19:21
IB-er is post-hbo. De functie wordt op sommige scholen gecombineerd met lesgeven.
IB’er is tegenwoordig ook een functie met een hbo-master. Ik denk niet dat TO in aanmerking komt voor een dergelijke functie als zij niet al werkzaam is in het onderwijs. Als IB’er gaan je taken veel verder dan het begeleiden van een individuele leerling. Je wordt nu ook geacht om leerkrachten te coachen, aan onderwijsverbetering te werken enz. Een IB’er heeft heel andere taken dan een leerkracht die ook Remedial Teacher is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het anders aanpakken: vraag eens bij een of enkele organisaties waar je zou willen werken of je een dag mag meelopen. Dan krijg je een beter beeld van het werk en of je dat aankan.

Op die manier heb je straks niet ‘voor niets’ een dure studie gedaan, en kun je jezelf mogelijk wat teleurstellingen besparen. En als het je wel lukt, heb je al een ingang bij een organisatie: mogelijk willen ze bijdragen aan je opleiding als je bij hen komt werken.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
08-05-2021 19:57
Ik zou het anders aanpakken: vraag eens bij een of enkele organisaties waar je zou willen werken of je een dag mag meelopen. Dan krijg je een beter beeld van het werk en of je dat aankan.

Op die manier heb je straks niet ‘voor niets’ een dure studie gedaan, en kun je jezelf mogelijk wat teleurstellingen besparen. En als het je wel lukt, heb je al een ingang bij een organisatie: mogelijk willen ze bijdragen aan je opleiding als je bij hen komt werken.
Waarom zou een organisatie investeren in een studie voor iemand waarvan ze niet weten of deze zal gaan functioneren en die zich nog niet bewezen heeft, terwijl er al genoeg kandidaten zijn die al een voltooide studie achter de rug hebben?
Alle reacties Link kopieren
Een behandelaar in een GGZ instelling is een GZ-orthopedagoog of psycholoog. Dat is nog 2 jaar postmaster.

Basispsychologen en -orthopedagogen werken vaker beleidsmatig of in een gesuperviseerde functie om kans te maken op een GZ-plek. Wat ik ervan begrijp zijn de GZ-plekken zeer gewild en hard werken.

Voor een master aan de uni moet je als je niet de voor de hand liggende bachelor hebt gedaan altijd een premaster doen. Ik heb een tijdje overwogen te switchen naar pedagogiek na mijn bachelor geneeskunde (die had ik afgerond), en ook dan moest je een premaster doen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ontwikkelen van onderwijsmateriaal heb ik gedaan, Ik heb een begrijpend leesmethode ontwikkeld. Dat is een enorme kantoorfunctie. Juist voor mijn beperkingen is een beetje afwisseling en beweging wel goed.

Ook is lesmateriaal ontwikkelen heel ver weg van de omgang met kinderen, en dat vind ik juist zo leuk.

IB’er heb ik ook aan gedacht, lijkt me ook zeker interessant. Die opleiding kun je volgens mij ook volgens als je niet werkzaam bent in het onderwijs maar dan moet je wel een stage plek hebben dacht ik.

Ik brainstorm nog even verder.

Dankjulliewel wel iig voor alle reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een aantal oud-leerkrachten die leesconsulent zijn geworden. Je bent dan wel bezig met kennis overdragen en komt op scholen en in de klas voor boekpromotie, maar het is niet hele dagen voor de groep. Ik weet niet hoe het zit met vacatures daarvoor in jouw regio.
Alle reacties Link kopieren
Als zelfstandige (na de schooluren) bijlessen geven 1 op 1?
Of taalbegeleiding voor anderstalige kinderen?


Ben je wel altijd buiten schooltijd bezig.
Niet ideaal als je ook nog een gezin hebt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
digijuf schreef:
08-05-2021 20:22
Ik ken een aantal oud-leerkrachten die leesconsulent zijn geworden. Je bent dan wel bezig met kennis overdragen en komt op scholen en in de klas voor boekpromotie, maar het is niet hele dagen voor de groep. Ik weet niet hoe het zit met vacatures daarvoor in jouw regio.
Ja goed dat jullie het noemen... in het verleden wel eens op gesolliciteerd. Gaat mee op het lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
08-05-2021 20:25
Als zelfstandige (na de schooluren) bijlessen geven 1 op 1?
Of taalbegeleiding voor anderstalige kinderen?


Ben je wel altijd buiten schooltijd bezig.
Niet ideaal als je ook nog een gezin hebt.
Zelfstandige is nog wel een dingetje als je chronisch ziek bent en afgekeurd. Daarom liever een baan met werkgever.

Zelf wel gezin maar die redden zich steeds beter zelf.
Alle reacties Link kopieren
En al gedacht aan onderwijsassistent? Wel een stap terug qua inkomen en verantwoordelijkheid, maar veel 1 op 1 contact met de leerlingen.
lilili wijzigde dit bericht op 08-05-2021 20:34
Reden: Foutje
6.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Check eens of je, door je PABO, verkort de HBO-opleiding Pedagogiek kunt doen.


.
corzon wijzigde dit bericht op 29-06-2021 22:39
76.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als orthopedagoog kun je onder supervisie van een gz-er met BIG veel werk uitvoeren. Dit hoeft zeker niet zoals eerder vermeld altijd fysiek zwaar te zijn. Qua werkdruk is het in het algemeen wel zwaar. Master kun je doen na het volgen van een pre-master.

Ik zou zelf niet als coach aan de slag gaan. Iedereen mag zichzelf coach noemen en een gedegen opleiding is belangrijk om kinderen echt verder te helpen.

Misschien een functie als ib-er, rt-er, onderwijsassistente of juist als pedagoog op een groep/kinderopvang/etc?
Orthopedagogen werken vrijwel niet in het veld. Ze hebben eerder een adviserende rol / beleidsfunctie. Of gesprekken houden met ouders en kinderen. Testen afnemen. Dat soort dingen.

Misschien een beetje raar gedacht hoor.. maar als je ziek en afgekeurd bent, dan krijg je neem ik aan een uitkering? Misschien lijkt het je wat om vrijwillig ergens aan de slag te gaan. Aangezien je als vrijwilliger toch ‘extra’ bent, is er alle tijd om kinderen extra persoonlijke aandacht en begeleiding te geven. En ik denk dat dit best moet kunnen aangezien je wel gewoon geschoold bent. Ik bedoel dit trouwens niet als flauwekul baantje, ik denk oprecht dat er in het onderwijs en in de zorg veel te weinig speciale aandacht is. Als vrijwilliger kan je een verschil maken.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nu allerlei maatjesprojecten om schoolgaande kinderen te ondersteunen. Zou dat iets voor je zijn?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-05-2021 23:24
Orthopedagogen werken vrijwel niet in het veld. Ze hebben eerder een adviserende rol / beleidsfunctie. Of gesprekken houden met ouders en kinderen. Testen afnemen. Dat soort dingen.
Waar haal je dit vandaan? Veel ggz-instellingen en praktijken werken met orthopedagogen. Vaak 10 orthopedagogen onder supervisie van 1 GZer. Juist de orthopedagogen zijn dan inhoudelijk aan de slag (diagnostiek en behandeling) en de gzer meer op de achtergrond (meedenken, verslagen meelezen etc)
Alle reacties Link kopieren
Er zijn in Nederland een aantal grote instellingen (met meerdere locaties) gericht op diagnostiek en behandeling van kinderen met dyslexie of dyscalculie. Misschien hebben ze daar wel leuke vacatures open voor functies als lees-/rekenondersteuner, rt'er of misschien zelfs als behandelaar!
Miekje6 schreef:
09-05-2021 00:12
Waar haal je dit vandaan? Veel ggz-instellingen en praktijken werken met orthopedagogen. Vaak 10 orthopedagogen onder supervisie van 1 GZer. Juist de orthopedagogen zijn dan inhoudelijk aan de slag (diagnostiek en behandeling) en de gzer meer op de achtergrond (meedenken, verslagen meelezen etc)
Waar ik dit vandaan haal? Nou persoonlijke ervaring haha. In sommige gevallen worden ze inderdaad behandelaar, maar niet op de manier dat ze kinderen fysiek in bedwang moeten gaan houden (wat iemand hier stelde en waar ik eigenlijk op in ging). Fysiek geweld kom je vooral tegen bij groepswerk en het zijn voornamelijk de hbo’ers en mbo’ers die dat doen. Natuurlijk kan een orthopedagoog wel zulk werk gaan doen maar dat is meer een zijweg dan echt waarvoor “het beroep” bedoelt is.

Alle orthopedagogen die ik ken zitten de hele dag verslagen te typen, vergadering bij te wonen, en op de achtergrond mee te kijken bij evaluatiegesprekken. Ook wel therapiesessies maar dat noem ik niet “in het veld” zoals ik dat wel vind bij groepswerk en thuiszorg. Misschien druk ik mezelf niet helemaal goed uit.
Waarom ga je niet werken voor een huiswerkbegeleidingsinstituut?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven