Werk & Studie alle pijlers

Verzoek 4 daagse werkweek

05-08-2021 17:59 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen heb ik een overleg met mijn manager en HR naar aanleiding van mijn verzoek om 4 dagen te gaan werken. Ik werk nu de ene week 4 en de andere week 5 dagen. Ik weet dat m’n manager ‘anti part time’ is. Ik vermoed dan ook dat hij gaat aangeven dat de functie te veel werk is voor 4 dagen. Ik ga al aangeven dat m’n functie de afgelopen jaren gewijzigd is en ik minder taken heb dan voorheen. Hij zal met het argument kunnen komen dat hij ‘niemand mag aannemen voor die 16 of soms 24 uur per mnd die ik dan minder werkt.
Iemand nog een briljante suggestie waar hij wellicht niets tegenin kan brengen? Het is namelijk een vrij dominant type die mij zo onder tafel lukt:(
Ik heb al aangegeven dat ik het belangrijk vind goede werk-privé balans te hebben.
Dank vast!
maggymay wijzigde dit bericht op 05-08-2021 18:03
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
05-08-2021 18:42
Geen zin om me te verdiepen in de NL wetgeving, maar als ik het hier zo lees moet ik er precies content om zijn dat dat hier in Belgie alvast beter geregeld is. Geen gedoe met werknemers die eigengereid zelf kunnen beslissen dat ze maar eens wat minder gaan werken en wat ze dan concreet minder gaan doen, hier kan je dat enkel doen in onderling overleg met de werkgever. Zegt die nee, dan is het ook nee (op specifieke thematische verloven na).

En zo hoort het ook; als je contract zegt 40h, dan is dat 40h. Wil je minder/meer, dan is dat een nieuw contract. Minder gaan werken is geen automatisch recht.
Jij bent dus zo een dominante en bekrompen werkgever waarbij alleen zijn wil is wet betekent.

Je zult vast ook heel gezellig zijn om een relatie mee te hebben als je je zo al opstelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin na jullie reacties bijna hoop te krijgen dat het moet kunnen .. even oefenen op wazig kijken en even in 1 nacht leren voor mezelf op te komen en dan ben ik er!
FeeLucifer01 schreef:
05-08-2021 18:47
Ja, gelukkig zijn we net effe wat minder loonslaaf hier. Heerlijk hoor.
:lol:

Ja want hier gaan ze op straffe van het schavot/vuurpeloton werken.

't Staat iedereen hier vrij minder te gaan werken en als hun werkgever het daar niet eens mee is, ontslag te nemen en een werkgever te vinden die het daar wel eens mee is. Als je een voltijds contract tekent, dan is het niet aan jou als werknemer om unilateraal te beslissen dat je minder - of meer - gaat werken (tenzij je het er ook eens mee bent dat een werkgever ook unilateraal kan beslissen om je ongevraagd en zonder loonbehoud minder te laten werken).
Alle reacties Link kopieren
Los van dat werknemers in principe gewoon het recht hebben om hun arbeidsduur aan te passen, kan ik me best voorstellen dat een leidinggevende er niet heel blij van wordt als mensen minder willen gaan werken en hij/zij vanuit het hoofdkantoor geen budget krijgt om nieuwe mensen aan te nemen om die uren op te vullen. Dan neemt de werkdruk toe, raken mensen sneller overspannen, etc.
Sinjoren schreef:
05-08-2021 18:54
:lol:

Ja want hier gaan ze op straffe van het schavot/vuurpeloton werken.

't Staat iedereen hier vrij minder te gaan werken en als hun werkgever het daar niet eens mee is, ontslag te nemen en een werkgever te vinden die het daar wel eens mee is. Als je een voltijds contract tekent, dan is het niet aan jou als werknemer om unilateraal te beslissen dat je minder - of meer - gaat werken (tenzij je het er ook eens mee bent dat een werkgever ook unilateraal kan beslissen om je ongevraagd en zonder loonbehoud minder te laten werken).

Gelukkig is dat het dus wel. Al dan niet onder behoud van bepaalde voorwaarden. Vastgelegd in de wet. En we zijn ook nog steeds best een rijk land die ook nog eens erg efficiënt werken vergeleken met andere landen.

Mooi he?

Is inderdaad een lachende smiley waard. En misschien je eigen topic? Kan je daar lekker zeuren als Belgische werkgever. Bye.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 05-08-2021 18:59
Reden: AAngevuld want strontvervelend voor de TO dat gezwets in zijn/haar topic.
15.85% gewijzigd
Ginnyy schreef:
05-08-2021 18:50
Jij bent dus zo een dominante en bekrompen werkgever waarbij alleen zijn wil is wet betekent.

Je zult vast ook heel gezellig zijn om een relatie mee te hebben als je je zo al opstelt.
Ach, als je al met zo'n vooroordelen komt aanlopen, dan zal jouw vent ook niet bepaald vooraan in de rij hebben gestaan toen ze de leuke partners uitdeelden... :biggrin:

Maar verder is je insteek wel cute: "schande, een werkgever waarbij alleen diens wil de wet is, iedereen weet toch dat de wil van de werknemer wet moet zijn!!!" :biggrin: .
FeeLucifer01 schreef:
05-08-2021 18:56
Gelukkig is dat het dus wel. Al dan niet onder behoud van bepaalde voorwaarden. Vastgelegd in de wet. En we zijn ook nog steeds best een rijk land die ook nog eens erg efficiënt werken vergeleken met andere landen.

Mooi he?
Heerlijk :D
En als je er gewoon heel hard in gaat en zegt dat je anders een andere baan gaat zoeken? Ik weet niet hoe moeilijk je te vervangen bent... Het is 2021, 4 dagen werken zou ook eigenlijk de norm moeten zijn. Scheelt weer een hoop stress en burnouts lijkt mij zo. Plus eeuwige economische groei is toch een luchtkasteel.
FeeLucifer01 schreef:
05-08-2021 18:56
Gelukkig is dat het dus wel. Al dan niet onder behoud van bepaalde voorwaarden. Vastgelegd in de wet. En we zijn ook nog steeds best een rijk land die ook nog eens erg efficiënt werken vergeleken met andere landen.

Mooi he? Is inderdaad een lachende smiley waard. En misschien je eigen topic? Kan je daar lekker zeuren als Belgische werkgever. Bye.
Wel, gelukkig is het dat hier niet en is en blijft dat hier een overleg tussen beide partijen. Ook mooi, niet? :-)

En thx but no thx, 't staat je vrij dit topic te verlaten als 't je niet aanstaat :)
Alle reacties Link kopieren
MaggyMay schreef:
05-08-2021 18:35
Klopt ik werk nu 36 uur (4 om 5) dus ja zou kunnen .. 4 dagen van 9 uur ; dat zie ik alleen niet zitten.
Waarom zie je dat eigenlijk niet zitten?
Als je daarmee een vrije dag in de week hebt, zou dat een mooie oplossing kunnen zijn. En dan haal je de wind uit de zeilen bij je manager.
En wie weet kun je die 9 uur per dag wel langzaam terugschroeven naar 8.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
05-08-2021 18:42
Geen zin om me te verdiepen in de NL wetgeving, maar als ik het hier zo lees moet ik er precies content om zijn dat dat hier in Belgie alvast beter geregeld is. Geen gedoe met werknemers die eigengereid zelf kunnen beslissen dat ze maar eens wat minder gaan werken en wat ze dan concreet minder gaan doen, hier kan je dat enkel doen in onderling overleg met de werkgever. Zegt die nee, dan is het ook nee (op specifieke thematische verloven na).

En zo hoort het ook; als je contract zegt 40h, dan is dat 40h. Wil je minder/meer, dan is dat een nieuw contract. Minder gaan werken is geen automatisch recht.
Minder gaan werken is hier ook in overleg hoor.
Een aantal jaar geleden ben ik van 36 naar 32 gegaan. Maar ik heb niet ineens bedacht: "Kom, vanaf nu werk ik nog maar 32 uur". Dat heb ik wel met mijn leidinggevende overlegd. Dat heeft nog wel een aantal maanden geduurd voor ik daar goedkeuring op kreeg (moest blijkbaar e.e.a. worden uitgezocht).
Sinjoren schreef:
05-08-2021 19:03
Wel, gelukkig is het dat hier niet en is en blijft dat hier een overleg tussen beide partijen. Ook mooi, niet? :-)

En thx but no thx, 't staat je vrij dit topic te verlaten als 't je niet aanstaat :)
Wie zegt dat er geen overleg is? Er mag alleen niet altijd zomaar geweigerd worden.

En het staat je ook vrij om je gezeur lekker weg te laten uit een topic van een Nederlander die in Nederland werkt en advies vraagt over Nederlandse zaken, die geregeld zijn zijn in een wet hier. Waarom kom je hier miepen?
Yraatje schreef:
05-08-2021 19:08
Minder gaan werken is hier ook in overleg hoor.
Een aantal jaar geleden ben ik van 36 naar 32 gegaan. Maar ik heb niet ineens bedacht: "Kom, vanaf nu werk ik nog maar 32 uur". Dat heb ik wel met mijn leidinggevende overlegd. Dat heeft nog wel een aantal maanden geduurd voor ik daar goedkeuring op kreeg (moest blijkbaar e.e.a. worden uitgezocht).
Reageer ook enkel maar omdat dit topic bulkt van de "die werkgever heeft gewoon geen keus, die moet wettelijk gezien dat gewoon toelaten"-reacties :). Geen idee of dat ook de wet is in NL, en geen zin om het uit te zoeken. Ik bedenk me alleen dat het een geluk is dat dat hier niet zo is. Zaken zoals ouderschapsverlof kan je hier als werkgever niet weigeren (enkel gemotiveerd uitstellen), maar full/part-time regime wijzigen, is hier dus enkel in overleg, en daar kan de werkgever prima nee op zeggen, zonder dat die daarvoor 101 wettelijke argumenten voor moet geven. Er is hier de facto geen recht om minder te gaan werken (binnen bestaande contracten). Iedereen mag het aanvragen, maar elke aanvraag kan en mag geweigerd worden, en dat is an sich ook niet meer dan logisch. Zelfs in een behoorlijk gesyndicaliseerd land als Belgie :).
FeeLucifer01 schreef:
05-08-2021 19:14
Wie zegt dat er geen overleg is? Er mag alleen niet altijd zomaar geweigerd worden.

En het staat je ook vrij om je gezeur lekker weg te laten uit een topic van een Nederlander die in Nederland werkt en advies vraagt over Nederlandse zaken, die geregeld zijn zijn in een wet hier. Waarom kom je hier miepen?
Omdat ik dat kan en mag, easy as that.
Misschien moest je je eigen raad maar eens opvolgen en je gezeur weglaten; OP heeft aan dit gezever ook geen boodschap.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
05-08-2021 19:06
Waarom zie je dat eigenlijk niet zitten?
Als je daarmee een vrije dag in de week hebt, zou dat een mooie oplossing kunnen zijn. En dan haal je de wind uit de zeilen bij je manager.
En wie weet kun je die 9 uur per dag wel langzaam terugschroeven naar 8.
Zit wat in hoor .. maar ik heb in de avonduren ook vaak nog wat afspraken waar ik nog energie wil hebben. Al is dit het overwegen waard
Sinjoren schreef:
05-08-2021 19:18
Omdat ik dat kan en mag, easy as that.
Misschien moest je je eigen raad maar eens opvolgen en je gezeur weglaten; OP heeft aan dit gezever ook geen boodschap.
:roll:
Sinjoren schreef:
05-08-2021 19:16
Reageer ook enkel maar omdat dit topic bulkt van de "die werkgever heeft gewoon geen keus, die moet wettelijk gezien dat gewoon toelaten"-reacties :). Geen idee of dat ook de wet is in NL,
Ja, dus. OMG. :facepalm:

Hilarisch als het niet zo triest was.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 05-08-2021 19:23
6.30% gewijzigd
FeeLucifer01 schreef:
05-08-2021 19:22
:roll:
Blokkeer.
Moiren schreef:
05-08-2021 19:22
Blokkeer.
Neh. Ik negeer het verder wel.

Ik hoop ook dat TO dat doet. Heb je echt geen bal die onzin die daar uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat wel weten hoe het is afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Hoelang werk je daar al? Je hebt pas wettelijk recht op aanpassing van de contracturen als je minimaal een half jaar hebt gewerkt.

Als dat zo is, ga dan gewoon niet in discussie. Houdt het op “Ik wil graag gebruik maken van mijn wettelijk recht op aanpassing van mijn uren. Als de organisatie dat niet wil, dan ontvang ik graag zoals de wet ook voorschrijft een schriftelijke afwijzing met vermelding van de reden”.
Prachtig dit.

‘Ik wil graag 8 uur minder werken’

‘dat kan niet’

‘maar ik wil het graag’

‘oh nou dan werk je nu 32 uur en betalen we je 32 uur maar dan hou je wel exact dezelfde taken die je had, dus we krijgen 40 uur werk voor de prijs van 32, wat ben ik toch een soepele baas’

‘ oh dankjewel baas, zo fijn dat ik voor minder loon harder mag werken in minder tijd! Superbedankt’

Goeie deal wel
Sinjoren schreef:
05-08-2021 18:54
:lol:

Ja want hier gaan ze op straffe van het schavot/vuurpeloton werken.

't Staat iedereen hier vrij minder te gaan werken en als hun werkgever het daar niet eens mee is, ontslag te nemen en een werkgever te vinden die het daar wel eens mee is. Als je een voltijds contract tekent, dan is het niet aan jou als werknemer om unilateraal te beslissen dat je minder - of meer - gaat werken (tenzij je het er ook eens mee bent dat een werkgever ook unilateraal kan beslissen om je ongevraagd en zonder loonbehoud minder te laten werken).
Eh in de gemiddelde bananenrepubliek niet nee.

In Nederland hebben we daar wetten over. Werkt best prima. We hoeven zelfs geen briefje van de dokter als we griep hebben en toch komt het werk af!
Alle reacties Link kopieren
MaggyMay schreef:
05-08-2021 19:19
Zit wat in hoor .. maar ik heb in de avonduren ook vaak nog wat afspraken waar ik nog energie wil hebben. Al is dit het overwegen waard
Ik snap je overweging, maar let wel, als je wel naar 32 uur “mag”, dan moet je zeer hoogst waarschijnlijk nog steeds evenveel werk verzetten dan wanneer je 36 uur blijft werken. Enige verschil is dan dat je er minder voor betaald krijgt.
Yraatje schreef:
05-08-2021 19:06
Waarom zie je dat eigenlijk niet zitten?
Als je daarmee een vrije dag in de week hebt, zou dat een mooie oplossing kunnen zijn. En dan haal je de wind uit de zeilen bij je manager.
En wie weet kun je die 9 uur per dag wel langzaam terugschroeven naar 8.
Als werkgever echt niet wil meewerken zou ik idd 4x 9 gaan werken. Dan lever je geen salaris in, heb je wel een dag vrij en hou je dezelfde taken. Anders doe je werk van een fulltime baan in een part time aantal uren tegen parttime salaris

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven