Werk & Studie alle pijlers

(ex)Horeca personeel: zonder fooi ook gedaan hebben?

16-09-2021 16:34 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
(helaas) alleen voor degenen die in de horeca werken of werkten:

Zou je dat werk ook doen of gedaan hebben voor alleen het vaste salaris dus zonder fooi?

Totaal aantal stemmen: 87

Ja (52%)
Nee (24%)
Ik kreeg al (bijna) nooit fooi (17%)
Anders (graag toelichting hieronder) (7%)
paulp wijzigde dit bericht op 16-09-2021 17:09
Reden: Opmekring dat het alleen voor (ex) horeca personeel is, vet en schuingedrukt gemaakt.
9.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar het was voor mij een aantal jaren gewoon vakantiewerk, dus al het geld was voor mij en hoefde geen vaste lasten ervan te betalen. Geen idee wat ik daar nu zou verdienen, maar ws niet zoveel als wat ik nu verdien.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo dit diepgaand onderzoek?
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag kwam op in topic "Geven vrouwen minder fooien? Waarom?":
viewtopic.php?f=4&t=482045&p=33287203&s ... #p33287203

Ik ben echt benieuwd namelijk.
paulp wijzigde dit bericht op 16-09-2021 16:38
Reden: Link aangepast
22.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Die paar honderd euro fooi maakte het verschil niet. Ik vond het vooral erg leuk vanwege de collega's en het vele drinken/stappen met elkaar. Dat het loon shitty was maakte niet zoveel uit. Als je veel uren maakt wordt het vanzelf genoeg :proud:
Ik deed het voor het vaste salaris en ik had vanuit de keuken ook geen invloed op de hoogte van de fooien. Als het uurloon te laag zou zijn geweest, zou ik mijn tijd besteed hebben aan een beter betalende bijbaan. Mijn vaste lasten waren namelijk relatief hoog en ik werkte om die dingen te kunnen financieren. Ik vind het normaal om te doen waarvoor je wordt ingehuurd en om dat goed te doen. Zodra dat wat je geeft en dat wat je ervoor krijgt niet meer in een goede verhouding zijn, is het tijd voor de volgende stap in je loopbaan.
Nope. Fooi was een substantieel deel van mijn inkomen. Dat steeds meer mensen alle kleine bedragjes gingen pinnen en daarmee sneller ‘vergeten’ fooi te geven had een hele grote invloed op mijn inkomen. Zonder de fooi was het echt te hard werken op rare tijden voor veel te weinig geld en dat speelde echt mee in mijn beslissing om het zelfs niet meer als extra bijbaantje te willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Als telefoniste bij een pizzabezorger zag ik nooit een fooi, maar het was een leuke bijbaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Pinaco schreef:
16-09-2021 16:37
Ja hoor. Die paar honderd euro fooi maakte het verschil niet. Ik vond het vooral erg leuk vanwege de collega's en het vele drinken/stappen met elkaar. Dat het loon shitty was maakte niet zoveel uit. Als je veel uren maakt wordt het vanzelf genoeg :proud:
Kan dus ook erg verschillen welke ervaring je had. Zo’n 8 a 9 jaar geleden stond ik achter de bar; ieder weekend werken en altijd rare uren, maar wel iedere dienst met 50 tot 100 euro fooi naar huis. 4 jaar later was dat gehalveerd en ben ik gestopt. Wat ik hoor van mensen die nu nog achter de bar werken is het daarna alleen maar verder afgenomen, en de salarissen stijgen niet en het blijft buffelen.
Ja hoor, je krijgt toch salaris?

Ik geef zelf ook nooit fooi. Het meeste personeel in mijn woonplaats is ronduit meer met zichzelf en de collega’s bezig dan met de gasten.

In het buitenland geef ik overigens wel fooi indien het in dat land wordt ingecalculeerd en daarom een zeer laag loon is.
Alle reacties Link kopieren
Kees— schreef:
16-09-2021 16:57
Ja hoor, je krijgt toch salaris?

Ik geef zelf ook nooit fooi. Het meeste personeel in mijn woonplaats is ronduit meer met zichzelf en de collega’s bezig dan met de gasten.

In het buitenland geef ik overigens wel fooi indien het in dat land wordt ingecalculeerd en daarom een zeer laag loon is.
De vraag is niet of je zelf fooi geeft, maar voor de andere kant, het horeca personeel.
Zou je zonder de fooi component het werk ook doen of gedaan hebben?
Of is dan het salaris dusdanig laag tegenover het harde werk op rare tijden ('s avonds en weekenden), dat je iets anders zou gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg al nauwelijks fooi, want ik werkte in een kiosk/snackbar.
Van het beetje fooi dat er was, gingen we 1 keer per jaar met zijn allen uiteten.
Alle reacties Link kopieren
Kees— schreef:
16-09-2021 16:57
Ja hoor, je krijgt toch salaris?

Ik geef zelf ook nooit fooi. Het meeste personeel in mijn woonplaats is ronduit meer met zichzelf en de collega’s bezig dan met de gasten.

In het buitenland geef ik overigens wel fooi indien het in dat land wordt ingecalculeerd en daarom een zeer laag loon is.
Héb jij in de horeca gewerkt dan?
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
16-09-2021 17:02
Ik kreeg al nauwelijks fooi, want ik werkte in een kiosk/snackbar.
Van het beetje fooi dat er was, gingen we 1 keer per jaar met zijn allen uiteten.
Ja, precies, dat herken ik. Daarom heb ik antwoord 3 er ook maar bij gedaan :-D
PaulP schreef:
16-09-2021 17:01
De vraag is niet of je zelf fooi geeft, maar voor de andere kant, het horeca personeel.
Zou je zonder de fooi component het werk ook doen of gedaan hebben?
Of is dan het salaris dusdanig laag tegenover het harde werk op rare tijden ('s avonds en weekenden), dat je iets anders zou gaan doen.
Waar denk je dat mijn eerste zin over gaat? ;-)
Ja hoor. Ik heb tussen mijn 15e en 25e met heel veel plezier bij verschillende horecabedrijven gewerkt.
Verdiende prima (voor mijn leeftijd)
En in het restaurant waar ik werkte was de fooi lekker maar in het café daarna niet. Toch vond ik beide erg leuk en leerzaam.
nessemeisje schreef:
16-09-2021 17:02
Héb jij in de horeca gewerkt dan?
Jaren.
Alle reacties Link kopieren
ligt eraan.

is het een fatsoenlijk salaris dan kan dit gewoon ook zonder fooi.

Is het salaris gebaseerd op het feit dat je het moet aanvullen met fooi, niet
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Kees— schreef:
16-09-2021 17:06
Waar denk je dat mijn eerste zin over gaat? ;-)
Ik interpreteerde dat als een algemene opmerking.
De opmerkingen daarna komen over alsof je klant bent, vandaar de verwarring.
Kees— schreef:
16-09-2021 16:57
Ja hoor, je krijgt toch salaris?

Ik geef zelf ook nooit fooi. Het meeste personeel in mijn woonplaats is ronduit meer met zichzelf en de collega’s bezig dan met de gasten.

In het buitenland geef ik overigens wel fooi indien het in dat land wordt ingecalculeerd en daarom een zeer laag loon is.

Is dat alleen je mening of heb je zelf ook in de horeca gewerkt?
Kees— schreef:
16-09-2021 17:06
Waar denk je dat mijn eerste zin over gaat? ;-)

Lekker communiceren... meerderen hier snapten je niet dus :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Door die fooi leverde de horeca me meer op dan welk bijbaantje dan ook, dus ik heb ook na mijn studie nog een paar jaar in de horeca gewerkt, naast mijn gewone grote-mensen-baan (zo voelde dat toen), omdat het zo lekker betaalde.

Ik vond het natuurlijk ook hartstikke leuk, maar die fooi was wel een reden ja.

En voor een beetje context: de meeste fooi kreeg ik toen ik op een grote strandtent werkte, en dan ging ik soms met 100 gulden naar huis. Echt wel lekker als studentje.
makreel wijzigde dit bericht op 16-09-2021 17:11
28.29% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Had het als student, bijbaan. Direct mee gestopt toen ik een betere bijbaan kon krijgen. Ik werkte niet in een café of hip restaurant (dus geen ‘bar’ na sluitingstijd met een jong team) dus voor collega’s, klanten of sfeer stond ik daar ook al niet :-) . Ik zat net in die tijd dat de euro werd geïntroduceerd en na de eerste maand voelde men zich massaal genaaid want toen kreeg je fooien van 6 cent.

Daarna wel de meest luxe bijbaan ooit gehad.
Nee heb je, ja kun je krijgen
hamerhaai schreef:
16-09-2021 17:08
ligt eraan.

is het een fatsoenlijk salaris dan kan dit gewoon ook zonder fooi.

Is het salaris gebaseerd op het feit dat je het moet aanvullen met fooi, niet

En jouw ervaring van toen jij in de horeca werkte?
Birdie schreef:
16-09-2021 17:09
Lekker communiceren... meerderen hier snapten je niet dus :biggrin:
Vind je? De vraag is letterlijk:

“ (helaas) alleen voor degenen die in de horeca werken of werkten:
ZOU JE DAT WERK OOK DOEN OF GEDAAN HEBBEN VOOR ALLEEN HET VASTE SALARIS DUS ZONDER FOOI?”

En ik schrijf als eerste woord ‘ja’.

Ik denk dat het meer ligt aan leeskwaliteiten dan mijn communicatiekwaliteiten :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven