Werk & Studie alle pijlers

Verkeerde keuze (studie)

25-09-2021 23:36 19 berichten
Hi lieve forum mensen,

Ik heb iets wat al een tijdje aan mij vreet. Ik heb MBO niveau 4 gedaan, alleen ik kon in het 3e jaar stoppen met niveau 3. Meerdere mensen uit mijn klas hebben toen de keus gemaakt te stoppen en de 21+ test te doen om alsnog HBO te kunnen doen. Dit leek mij ook perfect. Mijn ervaringen met school waren niet fantastisch en een jaar eerder stoppen om dan later door te gaan klonk heel goed. Ik was 19 toen ik deze keuze maakte en 20 toen ik mijn diploma niv. 3 kreeg. Mijn ouders zijn nooit streng geweest en hebben hier geen probleem van gemaakt. Ik heb een fantastisch ‘tussenjaar’ gehad en leuk werk gehad, maar er was 1 probleem. Die 21+ test heb ik niet gehaald. Nu ik 25 ben en een serieuzere toekomst wil loop ik er enorm tegen aan. Ik doe een enorm dure thuisstudie (ook HBO) die ik zonder lening zelf betaal, maar ik merk dat werkgevers hier tot nu toe niet erg goed tegenaan kijken. Ik snap dit wel.. Want mensen die echt 4 jaar HBO hebben gedaan met dergelijke stages hebben natuurlijk een grote streep voor. Ik zou er alles aan doen om ook nog 4 jaar te kunnen studeren, maar helaas krijg ik die gelegenheid niet meer. Je kan niet nog 1 jaartje niveau 4 doen, en zonder 21+ test te halen kom je ook niet op het HBO. Het voelt erg ‘oneerlijk’ dat ik door 1 verkeerde keuze een minder goede toekomst tegemoet ga op het gebied van werk.

Is er iemand die ooit zoiets heeft meegemaakt? Tips? Ik weet het gewoon even niet meer.. ik werk 40 uur, doe een thuisstudie, werk nog 2 extra baantjes ernaast maar ik kom amper rond en heb soms het idee dat het allemaal voor niks is..
Alle reacties Link kopieren
Wat houdt je tegen om die 21+toets nog eens te proberen?

Welke studie gaat het over? Want dat maakt ook nog uit. En hoe zorg je nu voor relevante werkervaring? Dat zou ook nog een verschil kunnen maken.
Celaena_Aelin schreef:
25-09-2021 23:41
Wat houdt je tegen om die 21+toets nog eens te proberen?

Welke studie gaat het over? Want dat maakt ook nog uit. En hoe zorg je nu voor relevante werkervaring? Dat zou ook nog een verschil kunnen maken.

Gaat om communicatie studie! Heb de test 2x gedaan, maar er is een gedeelte inzicht vragen wat mij helaas echt niet lukt. De andere onderdelen haalde ik wel, behalve dat inzicht gedeelte. Zijn vragen als hoeveel hoeken zie je in deze afbeelding en dan op tijd. Ik zie dat helaas gewoon echt niet.. 😅
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je door 1 verkeerde keuze een minder goede toekomst tegemoet gaat. Er zijn altijd mogelijkheden om te bereiken wat je wilt. Hoezo kun je niet nog 1 jaartje MBO niveau 4 doen? Afhankelijk van de richting die je op wilt, is er een mogelijk tot een BBL opleiding of in een hoger jaar instromen doordat je al andere kennis hebt opgebouwd? Of als je graag naar het HBO wilt, werken aan het onderdeel waar je in die tijd op bent gezakt?

Edit: Met een loopbaancoach gaan praten kan ook een goed idee zijn. Deze heeft meer inzicht in wat er mogelijk is en kunnen jullie samen kijken wat bij jou past!
Barrie95 schreef:
25-09-2021 23:55
Ik vind niet dat je door 1 verkeerde keuze een minder goede toekomst tegemoet gaat. Er zijn altijd mogelijkheden om te bereiken wat je wilt. Hoezo kun je niet nog 1 jaartje MBO niveau 4 doen? Afhankelijk van de richting die je op wilt, is er een mogelijk tot een BBL opleiding of in een hoger jaar instromen doordat je al andere kennis hebt opgebouwd? Of als je graag naar het HBO wilt, werken aan het onderdeel waar je in die tijd op bent gezakt?

Edit: Met een loopbaancoach gaan praten kan ook een goed idee zijn. Deze heeft meer inzicht in wat er mogelijk is en kunnen jullie samen kijken wat bij jou past!
Bedankt voor je bericht! Helaas moet je dan alle vier jaar opnieuw doen.. Dat laatste is wel een hele goede tip. Ik ga hier op googelen. 😊😊
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik het begrijp heb je wel een niveau 3 diploma. Je kan daarna toch ook een een-jarig niveau 4 mbo-opleiding doen en na voltooiing direct door naar het hbo?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toentertijd mijn mbo niveau 4 opleiding in 1 jaar gedaan. Het was wel een prijzige opleiding maar het is zeker mogelijk om het 1 jaar te doen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn cursussen voor de 21+ toets. Maar ik zou eerder het traject van Magentaa aanraden (niveau 4 in 1 jaar). Die cursussen kosten bijna evenveel als dat 1-jarige traject en dan ben je in ieder geval zeker van toelating.

Ik kan mij niet voorstellen dat je vier jaar opnieuw zou moeten doen als je opleiding koud 6 jaar oud is. Dan doe je toch die ‘assessments’ voor toelating?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Versnelde MBO4.

Als je de eerste 3 jaar eigenlijk al gedaan hebt - en nog wat background hebt van thuiscursussen - vlieg je er waarschijnlijk door.

Check wel even de werkzekerheid van je opleiding.
Je wil niet over een jaar of 2 jaar vaststellen dat je nu wel je diploma hebt, maar er alsnog geen werk te vinden in is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hoe hard het ook klinkt, er is een reden dat ze voor het hbo zo’n toelatingstest hebben natuurlijk. Als je die meermaals niet haalt, kun je concluderen dat het niet eerlijk is, maar je zou ook kunnen concluderen dat het niet voor jou weggelegd is.

Mbo’ers zijn heel hard nodig en er is niks mis met een niveau 3 opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens met een studieadviseur van de communicatie opleiding gesproken over de mogelijkheden om opnieuw in te stromen?
Op de website staat dit wellicht niet als optie vermeldt maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Alle reacties Link kopieren
De arbeidsmarkt trekt weer aan dus misschien kun je via een baan betaald zo'n opleiding doen/doorgroeien.
Die inzicht test is gewoon kut, ik haal m ook niet of op niveau net aan, en heb wel 3 HBO opleidingen gedaan in mijn leven. Maar dan via werk met een relevante baan ernaast.
Want die baan is dan je 'toelating'.
Dus ik zou dat via die weg proberen.
Kijken of via je werk of via solliciteren kan doorgroeien.
Mijn ervaring is dat als je goed functioneert in een mbo functie je dit wel aangeboden krijgt, ik ben zelfs twee keer met frisse tegenzin, overgehaald door werkgever, gestart met zo'n traject.

Laatst iemand gesproken die niv 4 heeft maar toch via werk eerst intern net iets andere opleiding niv 4 nogmaals moet doen en zo in traject richting betaalde HBO opleiding gaat.
Zit diegene op kosten van werk en in de baas zijn tijd niv te halen wat enorme overlap heeft met eerdere diploma, ook niet erg.

Ik ken ook iemand die gewoon weer is begonnen met mbo niv 2 in een heel andere richting op haar 42e, en op haar 45e mbo 4 heeft gehaald, en tijdens deze opleiding al gastlessen gaf op het HBO (!!!) vanwege klinkende werkervaring.
Die was het gewoon zat om in die loop te zitten waar jij nu zit en heeft zich op werk en op andere manieren zo bewezen dat ze wel op HBO niveau werkt maar geen opleiding meer nodig heeft.
Er zijn vele vele wegen die naar Rome leiden.
Je leven is dat wat er gebeurt terwijl jij andere plannen aan het maken bent.

Mbo is geen schande. Je werkt veertig uur, ook daar hoef je je niet voor te schamen. Je bent goed genoeg als persoon, je bent niet je werk.

En andere opleiding kan ook later nog, ook als je ouder dan veertig bent. Dat kan dan ook een andere mbo zijn. Doe je ding en geniet en dan komt er misschien ooit iets anders op je pad.
Veel opties zijn al genoemd:

- kijk naar een kort mbo 4 traject
- heel veel oefenen (eventueel met iemand die je daar les in geeft) op het inzicht onderdeel en dan de 21+ toets doen
- Overleggen met de communicatie opleiding.
- loopbaancoaching

Mijn lijkt het handig om eerst eens te gaan praten bij de opleiding die je wil doen. Dan weet je in ieder geval welke opties zij zien. Dan kun je de keuze maken, wat is het snelst en goedkoopst? Mbo 4 in 1 jaar of bijspijkeren op het inzicht deel.

Welke opleiding doe je nu als thuisstudie? Kun je hiermee aantonen dat je wel op hbo niveau kunt studeren?
Ik heb jarenlang op lesgegeven op hbo en mij lijkt de overstapt mbo 3 naar hbo erg groot, zeker als je de 21+ toets herhaaldelijk niet haalt. Dus als je kunt aantonen het niveau wel te beheersen is dat zeker een pré.

Als laatste: misschien is het handig om jezelf niet helemaal vast te bijten in hbo communicatie. Een loopbaancoach kan je helpen om te kijken wat nog meer bij je past en hoe je uiteindelijk op de juiste plek kunt komen. Ik weet bijv. dat secretaresses ook wel doorstromen naar communicatietaken, zeker in kleinere bedrijven. Geen idee wat jou mbo opleiding is, maar je zou ook naar zo'n soort traject kunnen kijken.

Succes, niet opgeven, er zijn altijd mogelijkheden!
Alle reacties Link kopieren
Wat voor baan zou je dan willen die nu niet lukt?
Laat dat HBO papiertje even los en richt je op passende werkervaring en evt cursus via het werk.
Om HBO'ers hebben niet gelijk de ideale functie te pakken. Dat kost tijd en ontwikkeling.
Lees dit eens, TO:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -mijn-werk
Kan het ervaringscertificaat iets voor je zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een MBO4 opleiding in 1 jaar bij Capabel gedaan. Misschien is dat iets voor je? Dan kun je doorstromen.
Overigens betaald door mijn toenmalige werkgever. Misschien heeft jouw werkgever ook wel opleidingsmogelijkheden?

En wat wil je gaan doen met een opleiding communicatie? Ik ken meerdere mensen die niet aan de bak komen. Focus je eens op wat je wil worden ipv de opleiding. Misschien zijn er dan andere wegen/mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn echt zoveel mogelijkheden die je lijkt te missen.
- Je kunt een hbo thuisstudie betalen, dan kun je lijkt me een versnelde mbo4-opleiding van een jaar (is vaak goedkoper dan een hbo thuisstudie) bij bijvoorbeeld Capabel ook betalen, en daarna door naar hbo.
- Als je hbo-thuisstudie erkend is, kun je als je je propedeuse daarvan hebt gehaald, dat papiertje gebruiken om een reguliere hbo-opleiding binnen te komen.
- Je kunt de 21+ toets van een andere opleiding of een andere instelling proberen, vaak zien ze er onderling heel anders uit.
- Je kunt coaching zoeken zodat de 21+ toets die je nu steeds niet haalt misschien wel begrijpelijker voor je wordt.
- Als het hbo gewoon te hoog gegrepen is en geld toch een issue, is een reguliere mbo4 via bijvoorbeeld bbl ook echt een prima keuze.
- Ik kan eigenlijk nog wel 10 opties bedenken die je laten klimmen...

Je zit echt niet vast in je huidige situatie. En als je zoveel werkt en daarnaast studeert zit het met je motivatie en drive ook wel goed. Denk in mogelijkheden!
Super bedankt voor al jullie lieve reacties! Ik had echt een stress moment dat ik het even allemaal niet meer zag zitten. Maar dit geeft me een heleboel hoop! Ik ga alle opties goed bekijken en overwegen en mij in alle bovengenoemde mogelijkheden verdiepen. 😊

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven