Werk & Studie alle pijlers

Uniformschool in België en spontaniteit zoon

14-10-2021 13:32 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen.

Ik heb dringend advies nodig.
Mijn dochter zit al een paar jaar op een uniformschool in Antwerpen en heeft het prima naar haar zin. Van nature is ze best introvert, rustig, onopvallend en bescheiden. Combinatie strenge uniformschool en haar karakter gaan prima.

Zoon (12) wilde maar dezelfde school, was mee gegaan naar de open dag, prima. Koos voor dezelfde school waar zijn zus op zat. Maar zoon is extravert, heel sociaal, heeft veel humor, lacht veel, ideeen etc.
Maar komt steeds ongelukkiger thuis. Krijgt strafaantekeningen omdat zijn benen niet recht onder de tafel staan, omdat hij een vraag stelde terwijl de leraar nog niet uitgepraat was, omdat hij zijn hoofd even op tafel te rusten had gelegd. Drie van zulke aantekeningen betekent strafstudie en nablijven.
Hij gaf aan het gevoel te krijgen niet meer te kunnen ademen (naast je stoel staan tot leraar klas inkomt, leraren aanspreken met : meneer Van Den Broeken (fictief) mag ik naar de wc? Sommige leraren geven dus een strafaantekening als een leerling dit vergeet. Ik wist dat ze streng waren, maar aangezien mijn dochter heel makkelijk met dit soort regeltjes om kan gaan, viel het niet op hoe streng hun gedragsregels wel niet waren.
Zijn spontaniteit gaat eraan kapot.
Is dit kenmerkend voor alle uniformscholen of heeft mijn zoon gewoon de verkeerde uniformschool uitgekozen? Welke scholen zijn wél aan te raden in Antwerpen?
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 16:00
0.21% gewijzigd
Hanaa schreef:
14-10-2021 13:55
Ook het feit dat ieder kind hetzelfde uniform aan moet geeft me het gevoel dat niemand uniek mag zijn op zo een school.
Wat heb ik een spijt dat ik het zoon niet uit zijn hoofd had gepraat. Ik had beter moeten weten!
Dochter is echt echt tevreden op deze school. Zij heeft een heel ander karakter.
Mwah. Mijn kinderen dragen een schooluniform (Zuid-Europa) maar worden op school toch echt als individuen gezien.

Wat ik me afvraag: is een "uniformschool" een speciale vorm van onderwijs of is elke (Belgische) school waar een uniform gedragen wordt een uniformschool? Want dit gaat natuurlijk zoveel verder dan een uniform dragen. Het zou mijn keuze niet zijn. Ook niet voor mijn introverte dochter.
Hanaa schreef:
14-10-2021 14:02
Ja ik schrok zo erg van die opmerking dat ik niet 123 kon bedenken wat ik daarop moest terug antwoorden. Zit me zo hoog! Of ze hebben een beeld bij een alleenstaande moeder die in een achterstandswijk woont. Was even van mijn stuk gebracht.
Deze post vind ik veelzeggend. Stel je eens voor, jouw dochter als ze volwassen is, je wil toch dat ze assertief genoeg is om voor haar kinderen op te komen. Je bereikt het tegenovergestelde met deze school. Zo volgzaam/slaafs als ze moeten zijn.
Waarom reageer je niet op het advies hem naar een andere school te doen?
Of gaat het vooral over het gevoel dat jij hebt, dat ze jou zien als slechte ouder?
Arena89 schreef:
14-10-2021 13:42
Voor sommige kinderen werkt dit gewoon! Ik zou het echt heel fijn hebben gevonden. Ik kan weer moeilijk omgaan met een enorm losse structuur.
Ik snap je punt maar er zijn grenzen toch? Een strafaantekening krijgen omdat je benen niet naast elkaar staan .. dat is absurd.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind* schreef:
14-10-2021 14:06
Mwah. Mijn kinderen dragen een schooluniform (Zuid-Europa) maar worden op school toch echt als individuen gezien.

Wat ik me afvraag: is een "uniformschool" een speciale vorm van onderwijs of is elke (Belgische) school waar een uniform gedragen wordt een uniformschool? Want dit gaat natuurlijk zoveel verder dan een uniform dragen. Het zou mijn keuze niet zijn. Ook niet voor mijn introverte dochter.
Elke school waar een uniform wordt gedragen is een uniformschool. Tenminste zo wordt dat genoemd.
Ze staan bekend om het bijbrengen van discipline en hoge slagingspercentages. Niet elke-niet uniformschool is trouwens minder ofzo. Er zijn ook niet-uniformscholen die ook hele hoge slagingspercentages hebben. Vroeger kampeerden ouders voor de betere uniform-en niet-scholen om hun kinderen in te schrijven. Sinds vorig jaar is er een computerlotingssysteem om een plaatsje te bemachtigen.
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 14:15
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Woll*Stone schreef:
14-10-2021 14:09
Waarom reageer je niet op het advies hem naar een andere school te doen?
Of gaat het vooral over het gevoel dat jij hebt, dat ze jou zien als slechte ouder?
Een andere school is zeker de oplossing voor hem. Ik weet alleen niet of hij nu zo 123 ergens terecht kan omdat ze hier met lootsystemen werken. Ik ga mij laten informeren.
In het ergste geval zou hij heel dit jaar nog uit moeten doen. Maar misschien is dat draaglijk als hij weet dat hij daar niet nog 5 of 6 jaar op moet blijven.
Hanaa schreef:
14-10-2021 14:02
Ja ik schrok zo erg van die opmerking dat ik niet 123 kon bedenken wat ik daarop moest terug antwoorden. Zit me zo hoog! Of ze hebben een beeld bij een alleenstaande moeder die in een achterstandswijk woont. Was even van mijn stuk gebracht.
Ja en dat wereldbeeld, dat geven ze nu jouw kinderen ook mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan begrijpen dat je even uit het veld geslagen bent. Maar die hele houding van de school... Hoe wij het doen is het goed. Als jij het thuis anders doet, heb je ze 'dus' geen goede opvoeding gegeven. Hij moet zich maar aanpassen, we gaan hem straf geven...

In plaats van: wat past bij het kind? Hoe geven we hem een goede schooltijd?

Jij bent wel de moeder he, jullie bepalen als ouders wat een goede opvoeding is, niet de school.

Overigens zou ik niet, zoals iemand anders schrijft, dochter van die school afhalen. Als zij er blij is en haar vrienden daar heeft en het systeem goed past, waarom moet zij dan van school veranderen? Gewoon een niet-uniform school zoeken voor zoon, met een andere cultuur. Niets aantrekken van dat zogenaamde slagingspercentage.

Leer je zoon dat het normaal is om fouten te maken (zoals een school uitkiezen die niet bij je past), en dat het belangrijk is hoe je daar op reageerd (snel een nieuwe school uitkiezen). Het gaat om de oplossing, niet om straffen.
Weer eens heel blij dat ik Nederland woon.

En wat een passieve houding ook weer.
Hanaa schreef:
14-10-2021 14:15
Een andere school is zeker de oplossing voor hem. Ik weet alleen niet of hij nu zo 123 ergens terecht kan omdat ze hier met lootsystemen werken. Ik ga mij laten informeren.
In het ergste geval zou hij heel dit jaar nog uit moeten doen. Maar misschien is dat draaglijk als hij weet dat hij daar niet nog 5 of 6 jaar op moet blijven.
Voor beiden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen heb gewoon in Nederland gezeten, maar ook daar werd het niet gewaardeerd als er door juf/ meester heen werd gepraat of met je hoofd op tafel liggen. Dat heeft naar mijn idee niets met streng te maken maar met een stukje respect. Stel je voor dat in een vergadering jij aan het woord bent en een collega praat er tussendoor of ligt met hoofd op tafel. Word je toch ook niet vrolijk van. Een strafaantekening is dan misschien wat over de top, maar er mag zeker wat van gezegd worden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is dat slagingspercentage zo belangrijk? Een gelukkig kind lijkt mij veel belangrijker. Ik zou hem zeker niet het jaar laten afmaken.
Maar er zijn zoveel vragen die ik heb.

Ten eerste, je wist toch wat voor soort regels er waren omdat je dochter er ook op zit?
Afgezien of zij het wel of niet kan handelen. Ik kan mij niet voorstellen dat je je weet van deze regels en je spontane zoon voor de keuze niet even goed verteld hoe en wat.

Ten tweede, hebben jullie ooit wel eens een gesprek gehad na aanleiding van je dochter dat jullie wel of niet goed opvoeden?

Want het kan nite zo zijn dat je bij het ene kind wel goed opvoed en bij het andere niet.

Ik zou als de wiedeweerga allebei de kinderen hier zo snel mogelijk weghalen.

Dit is geestdodend voor je zoon en ik denk dat het te weinig stimulerend is voor je dochter.
Daarbij heb ik liever dat mijn kinderen slagen met een 6 en gelukkig zijn dan met een 9 en compleet murw geslagen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat school weet dat jij een Nederlandse bent? Dat juf het vooroordeel heeft dat die losse ‘Ollanders niet opvoeden en er daarom nog strakker inzit?

Dan mag je kind dus niet alleen worstelen met zijn eigen gedrag, maar ook nog met de vooroordelen die ze hebben over zijn moeder. Succes verzekerd. Door de docent heen praten, niet luisteren - er zijn maar weinig docenten die dat tof vinden, maar als je kind zich zo teneergeslagen voelt zou ik er echt wat mee gaan doen.

Bellen dus. Welke school in de omgeving heeft het te doen met je kind en wil hem ontmoeten en de kans geven? Loting is voor het start van het schooljaar, maar er kunnen mensen verhuisd/vertrokken zijn waardoor er elders plek is. En ga op je gevoel af. Vertel dat je kind het gevoel heeft kapot gemaakt te worden, en dat je dat niet voor hem wil.

Nogmaals, hij zal echt wel wat moeten leren. Maar dat gaat beter in een omgeving waar hij met positiviteit en waardering wordt benaderd ipv met strafaantekeningen.
aardbeienslof schreef:
14-10-2021 14:10
Ik snap je punt maar er zijn grenzen toch? Een strafaantekening krijgen omdat je benen niet naast elkaar staan .. dat is absurd.
Nee hoor. Netjes op een stoel zitten is niets mis mee.

Maar ik geloof best dat dit voor veel mensen niet werkt. Ik ben overigens vrij assertief, maar ik zou met deze vorm van onderwijs zelf geen moeite hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zwartkopje schreef:
14-10-2021 14:54
Mijn kinderen heb gewoon in Nederland gezeten, maar ook daar werd het niet gewaardeerd als er door juf/ meester heen werd gepraat of met je hoofd op tafel liggen. Dat heeft naar mijn idee niets met streng te maken maar met een stukje respect. Stel je voor dat in een vergadering jij aan het woord bent en een collega praat er tussendoor of ligt met hoofd op tafel. Word je toch ook niet vrolijk van. Een strafaantekening is dan misschien wat over de top, maar er mag zeker wat van gezegd worden.

Mee eens. Zou hij in Nederland geen problemen met zijn drukke gedrag krijgen, denk je?
Als iedereen door elkaar heen praat, valt er geen les te geven. Het zal daar zeker strenger zijn dan in Nederland, maar ik vraag me af hoe hij het zou doen op een NL school?
Alle reacties Link kopieren
In tegenstelling van veel adviezen hier, zou ik dochter daar lekker laten blijven. Zij voelt zich daar thuis en zal heus haar weg vinden in het leven.

Nu is extravertie de norm, en introvert niet, maar ik vind er wat van dat iedereen die introvert is, zich aan moet passen. Laat haar lekker gelukkig zijn op deze school.
Ik denk niet dat je je moet richten op of extravertie of introvertie wel of niet de norm is maar of het strakhouden van kinderen met te strenge regels iets is waar je later in de maatschappij baat bij hebt. De puberteit, of je nu extra of intra bent is een periode waar je jezelf moet ontdekken en leren kennen. Als je in het stramien wordt gehouden lijkt mij dat gewoon niet bevorderlijk.

Natuurlijk moet je niet gaan hangen op je tafel en kan je best aangesproken worden op het rechtzitten.

Maar zodra je daar strafwerk voor krijgt dan gaat er in mijn optiek toch echt wat mis.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
14-10-2021 14:39
Voor beiden.
Waarom beiden? Waarom mag zoon wel naar een school die bij hem past en mag dochter niet blijven op een school die bij haar past?
Alle reacties Link kopieren
Als je zoon ongelukkig is dan zou ik inderdaad op zoek gaan naar een andere school voor hem, zeker als hij dat zelf ook graag wil.
Het klinkt als een prima school voor sommige kinderen maar duidelijk niet voor jouw zoon. Dus andere school voor zoon & dochter (die zich wel thuisvoelt) daar laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niks tegen waarschuwingen, maar voor een zithouding onmiddellijk een strafaantekening geven is echt erover. Wat betreft dochter zij zit daar prima, wil ook niet weg. Maar ik zelf zou nooit op een uniformschool willen hebben gezeten. En zeker niet in de puberteit.
Ik heb volgende week een ouderavond, heeft het zin om daar nog over door te gaan of is het zinloos. Ook die opmerking over zijn opvoeding thuis geeft me nog een vervelende nasmaak.
Iemand nog tips voor het ouderavond gesprek?
Hanaa schreef:
14-10-2021 16:13
Ik heb niks tegen waarschuwingen, maar voor een zithouding onmiddellijk een strafaantekening geven is echt erover. Wat betreft dochter zij zit daar prima, wil ook niet weg. Maar ik zelf zou nooit op een uniformschool willen hebben gezeten. En zeker niet in de puberteit.
Ik heb volgende week een ouderavond, heeft het zin om daar nog over door te gaan of is het zinloos. Ook die opmerking over zijn opvoeding thuis geeft me nog een vervelende nasmaak.
Iemand nog tips voor het ouderavond gesprek?
Ik verwacht dat het zinloos is. De school heeft regels en een bepaalde structuur en die past niet bij je zoon. Ze gaan echt niet alles voor hem omgooien.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag: je aan sociale gedragsregels leren houden (niet door een ander heen praten, niet je hoofd neerleggen zodra je die behoefte voelt, enz) is toch niet hetzelfde als spontaniteit de kop in drukken?
Ik zie het meer als het leren kanaliseren van wat er in je zoon leeft/ naar buiten komt.
Je dochter heeft dat waarschijnlijk wat minder nodig, je zoon wat meer.
Het gebeurt blijkbaar op school wat rigide, misschien heeft je zoon dat even nodig om zich aan te leren passen?
Er zijn leraren die de eerste weken/maanden heel streng zijn zodat leerlingen weten wat ze aan haar/hem hebben en daarna de teugels wat laten vieren zodat je zoon zijn spontaniteit en creativiteit kan uiten op een manier waarbij hij anderen niet tegen de haren instrijkt of irriteert (waardoor zijn gaven ondergesneeuwd raken)
Alle reacties Link kopieren
zakdoek schreef:
14-10-2021 16:16
Wat ik me afvraag: je aan sociale gedragsregels leren houden (niet door een ander heen praten, niet je hoofd neerleggen zodra je die behoefte voelt, enz) is toch niet hetzelfde als spontaniteit de kop in drukken?
Ik zie het meer als het leren kanaliseren van wat er in je zoon leeft/ naar buiten komt.
Je dochter heeft dat waarschijnlijk wat minder nodig, je zoon wat meer.
Het gebeurt blijkbaar op school wat rigide, misschien heeft je zoon dat even nodig om zich aan te leren passen?
Er zijn leraren die de eerste weken/maanden heel streng zijn zodat leerlingen weten wat ze aan haar/hem hebben en daarna de teugels wat laten vieren zodat je zoon zijn spontaniteit en creativiteit kan uiten op een manier waarbij hij anderen niet tegen de haren instrijkt of irriteert (waardoor zijn gaven ondergesneeuwd raken)
Wat maakt het nu uit of je benen recht onder de tafel staan of aan de zijkant. Zoon gaf aan dat na zoveel uur recht te moeten zitten hij zijn benen gewoon in een andere houding wilde zetten. Een strafaantekening. Ik kon het eerst niet geloven, tot op vandaag door de telefoon hoorde dat dat wel zo is.
Wat heeft dat te maken met sociale regels? Het is niet dat hij op de grond ging liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven