Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe 'middenstandsdiploma'

01-12-2021 18:54 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een klein poosje ga ik mijn eigen fysieke winkel beginnen. Er is alleen 1 ding waar ik best tegenop zie en dat is de boekhouding.
Niet de grote dingen, die besteed ik uit, maar vooral qua inkoop, kas opmaken, btw-aangifte etc.
Voor dat iedereen over me heel valt dat dit allemaal wel essentieel is voor het runnen van een eigen winkel, dat is zeker waar maar omdat ik nooit economie op de middelbare school heb gehad en gewoon slecht met cijfers is het best een ding voor mij dit sws op te pakken.
Ik ben meer een doener dan een denker en heb al alles voor elkaar en wéét dat ik echt dit struikelblok moet gaan nemen.

Wie kan mij een cursus/training aanraden?

Ik vind een diploma an sich niet zo belangrijk, belangrijkste is dat ik inzicht krijg in boekhouden/administratie, dat het klassikaal wordt gegeven en dat het mbo-niveau is.

Ik heb adhd waarvoor ik géén medicatie (meer) slik wat mss iets verklaart waarom ik er zo tegenop zie (geen echte interesse, enige faalanangst en de concentratiespan van een doperwt 😅 )

Bedankt voor het meedenken alvast!
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Geen cursus, maar ... ook de administratie uitbesteden?

Aan je man, een broer of zus, vriend, moeder, ... of iemand extern.

Kan jij je met de kern van je activiteit bezighouden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tegenwoordig heel veel boekhoudprogramma's te vinden waarbij je zelfs als leek prima je boekhouding op orde kunt houden. Je betaalt er wat voor maar het neemt je heel veel stress en gedoe uit handen
https://www.google.com/search?q=boekhou ... e&ie=UTF-8
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een accountant / administratiekantoor voor oa je jaarcijfers?
Een goed kantoor kan je helpen je administratie goed in te richten in een online applicatie waar jullie beiden in kunnen werken; zo kunnen jullie samenwerken!
Alle reacties Link kopieren
Besteed je BTW aangifte uit aan je boekhouder. Het is niet moeilijk maar als het je niet ligt gaat het verslonsen.

Start een Moneybird account. Hier stuur je al je inkoopfacturen per mail heen. Je boekhouder kan dit verwerken.

Qua inkoop: wat wil je weten? Marges etc? Om in te kopen heb je namelijk geen boekhoudkundige ervaring nodig. Wat wel handig is, is een beetje inzicht in het maken van een bestand qua doorverkoopcijfers maar met een goed kassasysteem is dit ook easy.

Echt een specifieke cursus hiervoor zou ik niet weten (ben al te lang retailer) maar ik zou anders inderdaad iemand bekends vragen en een deel bij je boekhouder neerleggen.

Ik ben overigens wél elke week cijfers aan het lezen, analyseren, wat loopt wel en niet? Keuzes maken mbt merken en marges etc etc.. ik weet van elk product (en ik heb rond de 300 verschillende producten in mijn winkel) per stuk de inkoopprijs.
Alle reacties Link kopieren
Maar kas opmaken etc. doe je toch elke dag? Dat kan je dan toch niet uitbesteden 😅 En wil dat denk ook niet want wil zeker wel inzicht hebben en het leren.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
La_Galette schreef:
01-12-2021 19:02
Er zijn tegenwoordig heel veel boekhoudprogramma's te vinden waarbij je zelfs als leek prima je boekhouding op orde kunt houden. Je betaalt er wat voor maar het neemt je heel veel stress en gedoe uit handen
Heb je hier mss een voorbeeld van, van een site die dit aanbiedt?
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Ano1978niem schreef:
01-12-2021 19:07
Heb je al een accountant / administratiekantoor voor oa je jaarcijfers?
Een goed kantoor kan je helpen je administratie goed in te richten in een online applicatie waar jullie beiden in kunnen werken; zo kunnen jullie samenwerken!
Nou, heb me nog niet gemeld bij het kantoor maar weet wel waar ik het jaarverslag etc. wil laten doen. Kan allicht alvast contact met hen opnemen ja!
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Poof schreef:
01-12-2021 19:09


Qua inkoop: wat wil je weten? Marges etc? Om in te kopen heb je namelijk geen boekhoudkundige ervaring nodig. Wat wel handig is, is een beetje inzicht in het maken van een bestand qua doorverkoopcijfers maar met een goed kassasysteem is dit ook easy.

Ja! Dit is echt iets waar ik gewoon geen kennis van heb! Weet wel hoe de marges ongeveer liggen maar wat ik er dan verder mee moet/hoe dit moet worden verwerkt, echt geen idee 🤦‍♀️
Ik weet simpelweg (nog) niet wat er allemaal bij komt kijken, en dan voornamelijk de dagelijkse en wekelijkse dingen die je gewoon zelf bij moet kunnen houden.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook een bepaalde angst voor en daarom stel ik het telkens uit, en ik weet dat dat best stom klinkt hoor.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Dit had ik zelf natuurlijk ook al gegoogled maar zie door de bomen het bos niet meer. En dit is ook niet echt specifiek voor de retail.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
ChicaHolandesa schreef:
01-12-2021 19:29
Maar kas opmaken etc. doe je toch elke dag? Dat kan je dan toch niet uitbesteden 😅 En wil dat denk ook niet want wil zeker wel inzicht hebben en het leren.

Nee hoor. Tenminste ik niet. Ik werk met Zettle. Daarin kan ik elk moment precies zien wat er aan cash binnen is gekomen en wat qua pin. Bijna 98% is pin. Met die rapportage werk ik elke maand mijn administratie bij en weet ik exact wat de omzetcijfers zijn voor de BTW aangifte.
Alle reacties Link kopieren
Poof schreef:
01-12-2021 19:45
Nee hoor. Tenminste ik niet. Ik werk met Zettle. Daarin kan ik elk moment precies zien wat er aan cash binnen is gekomen en wat qua pin. Bijna 98% is pin. Met die rapportage werk ik elke maand mijn administratie bij en weet ik exact wat de omzetcijfers zijn voor de BTW aangifte.
Thnx! Deze basis moet ik dus nog leren, wat alles überhaupt inhoudt en hoe uit/in te voeren.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Hoe beter je kassa systeem & je boekhoudprogramma, hoe makkelijker het is ;)
Alle reacties Link kopieren
Maar voer je daar ook je inkoopfacturen op in dan en zo?
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Mss is zoiets iets?

https://www.ncoi.nl/opleiding/mbo-vakop ... eprogramma

Daar wordt denk ik wel veel behandeld van wat ik wil leren, het stuk 'commercieel' is het enige wat ik al wel ken en waar ik ook goed in ben al zeg ik het zelf 😅
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
La_Galette schreef:
01-12-2021 19:02
Er zijn tegenwoordig heel veel boekhoudprogramma's te vinden waarbij je zelfs als leek prima je boekhouding op orde kunt houden. Je betaalt er wat voor maar het neemt je heel veel stress en gedoe uit handen
https://nl.visma.com/eaccounting/winkel/

Als je googled op boekhoudprogramma detailhandel kom je er nog meer tegen.
Alle reacties Link kopieren
Tip: lees je ook een beetje in, in dit onderwerp. Ik heb zelf veel gebruik gemaakt van Financieel Management voor Dummies om wat meer kennis op te doen van deze materie. Ook al besteed je zaken uit, uiteindelijk ben jij als ondernemer verantwoordelijk, dus met een beetje achtergrond kan je de uitvoerder controleren. Of in ieder geval een goed gesprek er mee voeren.
Alle reacties Link kopieren
ChicaHolandesa schreef:
01-12-2021 19:58
Maar voer je daar ook je inkoopfacturen op in dan en zo?
Nee, die voer ik in in Moneybird. Dat is mijn boekhoudprogramma. Ik maak foto’s van de factuur, of stuur de factuur uit mijn mail door naar mijn mailadres van Moneybird. In Moneybird verwerkt ik ook mijn totale omzet, splits ik facturen in wat voor soort het is (inkoop goederen, huisvestingskosten, personeel etc) en zo kan ik elke rapportage uitdraaien die ik wil.

Via www.moneybird.nl kan je even kijken.
Alle reacties Link kopieren
ChicaHolandesa schreef:
01-12-2021 20:09
Mss is zoiets iets?

https://www.ncoi.nl/opleiding/mbo-vakop ... eprogramma

Daar wordt denk ik wel veel behandeld van wat ik wil leren, het stuk 'commercieel' is het enige wat ik al wel ken en waar ik ook goed in ben al zeg ik het zelf 😅
Ziet er op zich goed uit maar ik dat jij ook wat anders mist, en dat is de basis van wat komt kijken bij ondernemen. Dus hoe werkt BTW afdracht, wat zijn je rechten en plichten als ondernemers etc. Heb je al een KvK inschrijving en BTW nummer? Zakelijke bankrekening? Startkapitaal?

Ik welke branche wil je een winkel beginnen? Er komt namelijk wel iets meer bij kijken dan je doorhebt denk ik…
Alle reacties Link kopieren
Moneybird kan ik aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Is het (daarnaast) ook een idee om eens te kijken of iemand je kan en wil coachen?

Ik denk dan bijvoorbeeld aan het ondernemersklankbord
https://ondernemersklankbord.nl/

Of misschien ken je een gepensioneerde die jou tijdelijk kan en wil coachen.

Als je meer een doener bent, dan heb je misschien veel aan iemand die werkt volgens het principe: voordoen - meekijken als jij het doet - controleren - loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Poof schreef:
01-12-2021 21:45
Ziet er op zich goed uit maar ik dat jij ook wat anders mist, en dat is de basis van wat komt kijken bij ondernemen. Dus hoe werkt BTW afdracht, wat zijn je rechten en plichten als ondernemers etc. Heb je al een KvK inschrijving en BTW nummer? Zakelijke bankrekening? Startkapitaal?

Ik welke branche wil je een winkel beginnen? Er komt namelijk wel iets meer bij kijken dan je doorhebt denk ik…
Ik heb al best lang een eigen (succesvolle) onderneming gehad in het buitenland. Alleen géén retail. Daar besteedde ik qua administratie echt álles uit. Startkapitaal is aanwezig. Bank.rek en KvK/BTW nummer is zo geregeld in principe, daar ligt het knelpunt niet. Ook weet ik wat ik qua rechtsvorm wil.

Heb je aanrader qua training "basis voor ondernemen" oid?
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
02-12-2021 01:18
Is het (daarnaast) ook een idee om eens te kijken of iemand je kan en wil coachen?

Ik denk dan bijvoorbeeld aan het ondernemersklankbord
https://ondernemersklankbord.nl/

Of misschien ken je een gepensioneerde die jou tijdelijk kan en wil coachen.

Als je meer een doener bent, dan heb je misschien veel aan iemand die werkt volgens het principe: voordoen - meekijken als jij het doet - controleren - loslaten.
Hej, ja, goed idee! Bedankt voor het linkje!
Una noche loca

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven