Werk & Studie alle pijlers

Mystery shoppers

28-09-2009 21:16 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die mystery shopper zijn? Wat houdt dit precies in en wat verdien je ermee?
Hier een rustend shopper.



Wel ingeschreven, maar niet actief.
Alle reacties Link kopieren
Ooit wel gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een hele leuke baan!
Alle reacties Link kopieren
Wel ingeschreven bij 2 bedrijven (al jaren geleden), nooit meer wat van gehoord.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het voor 2 bedrijven gedaan. Leuk maar levert over het algemeen vrij weinig op voor vrij veel werk.
Ja, eens met Silvy. Ook ik ben Ms geweest. Het is leuk om te doen, maar rijk word je er niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt, moest steeds naar van die telefoonwinkels en op een gegeven moment is de lol er af, plus je moest 6 weken wachten op je geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook een poos gedaan. Leuk werk maar inderdaad erg veel werk voor relatief weinig geld. Het zijn niet alleen de bezoeken maar ook de verslagen die je moet schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe Mystery shoppen voor het blad waar ik werk.



Dan kijk ik in de winkels waar we liggen in de schappen en wat voor pakketten er zijn en wat voor speciale uiterlijkheden de covers van onze concurrenten hebben. Dat noteer ik en mijn collega doet er dan wat mee.



Het is een onderdeel van mijn baan, dus krijg er niet specifiek voor betaald.
Ik ben mistery 'bezoeker' geweest, ben weleens in Madame Tussaud geweest bv. Best grappig.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest de pizza's testen van New York pizza's. Dat moest zo vaak dat man, familie, vrienden en ik die pizza's op een gegeven moment niet meer konden zien. Ook moest ik vaak naar Honkemuller en Miss Etam.
Alle reacties Link kopieren
De KLM heeft nu ook wel 's mystery shoppers aan boord. Dat lijkt me nog 's leuk om in die positie een tripje te maken
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dit zo af en toe, sinds een jaar voor twee bedrijven/bureaus. Tot nu toe vind ik: het lijkt leuker dan het in werkelijkheid is. Voor het ene bedrijf betalen de opdrachten erg weinig en moet je bovendien vaak een aankoop doen. Daarvoor is dan maar een klein bedrag in de vergoeding opgenomen, dus het risico is heel groot dat je toch iets koopt dat duurder is. Als je er speciaal voor naar een stad/dorp moet en je moet bijvoorbeeld ook nog parkeerkosten betalen en kilometers maken - die zij niet vergoeden - slaat het qua betaling echt nergens op. Het is dan eigenlijk vooral leuk om het te combineren met een stad waar je toevallig toch al naartoe wilde gaan om te winkelen, of als het in je eigen woonplaats is. Soms is het wel aantrekkelijk, zeker als je toevallig toch iets net nodig hebt. Schoenen bijvoorbeeld. Daarvoor is er vaak best een aardig bedrag voor aankoop in de vergoeding verwerkt. Als je ze tóch al wilde kopen en toevallig ook nog bij de zaak die je kunt bezoeken, is dat mooi meegenomen. Maar die combinatie komt wat mij betreft niet zo vaak voor. Ik heb toevallig vorige week nog eens een opdracht voor dit bedrijf gedaan en heb een oogmeting laten doen, in mijn eigen woonplaats.

Ik werk ook voor een ander, groot onderzoeksbedrijf sinds eind vorig jaar. Dat betaalt wat beter; een vast bedrag per opdracht en daarbij kilometervergoeding en reistijdvergoeding. Het hangt helemaal van de soort opdracht af of het redelijk of slecht betaald is. Zo moest ik het afgelopen jaar regelmatig naar autodealers om zogenaamd een nieuwe auto te bekijken, een proefrit te maken en een offerte te laten opstellen. En de auto dan uiteindelijk niet kopen. Man, daar had ik een hekel aan... het kostte zo'n anderhalf uur per bezoek, dan nog heen en terug, de vragenlijst invoeren en - het ergste - dat de verkoper dan later ging opbellen of ik nog had nagedacht over de auto en de offerte... héél erg. Ik moest voor dit bedrijf ook een paar keer naar een bank om informatie over een lening te vragen, daar had ik veel minder moeite mee. En ik moest vragen sturen per mail en bellen naar een informatielijn. Dat vond ik ook prima om te doen.

De laatste tijd is het heel rustig bij dat bedrijf. Wellicht omdat ik aangegeven heb de autodealer-opdrachten echt héél naar te vinden.

Af en toe zijn er aardige opdrachten, zoals een treinreis maken naar een buitenlandse stad of een vakantie met veel korting als je tijdens de vakantie observeert en vragenlijsten invult etc. Maar, ook dan geldt: dat moet maar net matchen met waar je tijd voor hebt en wat je van plan was te boeken etc. Bovendien krijg je bij zo'n treinreis maar één kaartje, dus als je met iemand samen wilt gaan kost het alweer geld.



Ook geldt dat je je nooit bekend mag maken, dat vind ik heel jammer. Ik zou tegen zo'n autoverkoper zó graag willen zeggen dat ik de auto niet koop omdat ik een mystery shopper ben, dat zou dat nare gevoel wegnemen.



Bij het eerste bedrijf dat ik hierboven aanhaal heb ik wel eens een opdracht gehad waarbij je je wél bekend mocht maken, op het moment dat de winkel op alle punten perfect scoorde. Je mocht dan een taart gaan kopen en teruggaan naar de winkel, met de mededeling dat je mystery shopper bent en een perfecte beoordeling hebt kunnen geven.



Dus... op zich leuk, maar vooral als de opdracht toevallig net goed uitkomt. Het risico is echt groot dat je speciaal voor een opdracht naar een stad gaat (bij het ene bedrijf zijn het vrijwel altijd winkels, bij het grote onderzoeksbureau heb ik dat nog niet meegemaakt), tíjdens de opdracht te veel uitgeeft en ook nog eens al die leuke andere winkels in de stad bezoekt...

xx lisa.
Lisa,

Voor welk bedrijf werk je dan?



Ik heb het vorig jaar een aantal maanden vrij actief gedaan. Het is idd niet iets om rijk van te worden en ervan leven kun je ook niet maar het is wel leuk om het af en toe te doen. Het bedrijf waar ik voor werkte zat in mijn oude woonplaats en had dus vrij veel opdrachten in de buurt. Ik deed nooit aankopen waar je bijvoorbeeld voor 25 euro zelf iets moest kopen want ik had toch nooit iets nodig en dan vond ik het zonde. Ik heb 1 keer iets van 2 euro bij een boekenwinkel gekocht.



Ik stond trouwens ook bij andere bureaus ingeschreven en de bovenstaande was degene die met de meeste opdrachten kwam.

Ik geloof dat ik er in een maand of 2/3 zo'n 250 euro bijverdiend heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook wel willen weten bij welke 2 lisa werkt? stuur me anders even een berichtje.



Die van mij vergoed ook parkeerkosten en je kreeg een vast bedrag per opdracht, voornamenlijk winkels die in alle steden wel zijn, ook kleding winkels en telefoonwinkels, eigenlijk zit er voor iedereen wel wat bij. Alleen ik kon de kledingwinkels vaak niet doen omdat ik geen maatje 36 heb en de doelgroep dan tot maat 40/42 was en ik er niks zou passen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Silvy schreef op 28 september 2009 @ 21:55:

Ik heb het voor 2 bedrijven gedaan. Leuk maar levert over het algemeen vrij weinig op voor vrij veel werk.





Ik heb precies dezelfde ervaring.



Na iets van 3 of 4 opdrachten ben ik er daarom ook mee gestopt
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Bij welke bedrijven moet ik dan zijn? Lijkt me namelijk ook wel wat .Wat zijn de verdiensten houd je er nog wat aan over?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren gewerkt bij het bedrijf dat MS erop uit stuurt, zelf ook wel een aantal opdrachten gedaan. moet zeggen dat het bedrijf waar ik voor werkte knap waardeloos was ...



Mystery Guest.... is uituindelijk ook verwisseld van eigenaar, misschien dat het nu beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijdje gedaan, maar kreeg heel weinig werk aangeboden. Twee grote opdrachten uitgevoerd, maar dat kostte vrij veel tijd en een bank (ik zou een flink bedrag willen beleggen, ja ja) bleef maar bellen om te vragen of ik al besloten had wat ik wilde, ze hadden ook nog wel een andere oplossing voor mijn geld... toen ben ik er mee gestopt. Te veel werk voor te weinig vergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe heel af en toe opdrachten voor Multi-Value (kun je je zo aanmelden via internet) en het andere bureau is TNS Nipo, wat maakt het ook uit dat het hier staat, haha.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
leuk lisa, ik had me net vorigr week voor nipo aan gemeld.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd of er dan werk is Flashy, want ik heb al vrij lang geen opdrachten meer gehad. Ik heb wel aangegeven dat ik de autodealers liever niet deed, en dat zou ze noteren, dus wellicht ligt het daaraan. In die branche hebben ze veel opdrachten.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb járen en járen geleden voor het NIPO gewerkt. Op zich was dat een prima baantje maar het was niet makkelijk geld verdienen of zo. Ik moest er de deur voor uit en bij de mensen thuis enqueteren, in een makkelijke wijk verdiende ik goed, maar ik heb ook wel eens uren langs de deuren lopen leuren voor bijna niks.



En dat er zoveel mensen mystery shopper willen worden snap ik niet zo goed. Je kunt op je vingers natellen dat iederéén wel graag betaald wil gaan shoppen, dus wemelt het van de dames die dat baantje graag willen dus zul je weinig opdrachten krijgen, en bovendien zal het slecht betalen.

Het lijkt dus altijd een stuk leuker dan het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al voor nipo gewerkt maar dan telefonisch, en ben al mysteryshopper geweest voor een ander bedrijf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven