Werk & Studie alle pijlers

VSO

07-08-2007 15:21 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



zijn er hier mensen die ervaring hebben met de internationale ontwikkelingsorganisatie VSO?



Ik hoor het graag!



Groetjes,

Lelie
Alle reacties Link kopieren
Hoe bedoel je precies? Ik ben er donateur van, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Mjn vader is momenteel voor de 2e x uitgezonden door VSO. Eerste keer 2,5 jaar, nu een half jaar. Wat wil je precies weten?



Bep
Alle reacties Link kopieren
Hi, ja misschien had ik iets duidelijker moeten zijn. Ik doel op mensen die ervaring hebben met het daadwerkelijk uitgezonden worden door VSO.

Ik ben er serieus mee bezig om te vertrekken voor een bijv. een jaar (in najaar van 2008) en hoorde goede berichten over deze organisatie.



Mijn vraag dus hoe jullie (of bekenden van jullie) dit hebben ervaren, hoe het in z'n werk gaat etc. Ik krijg deze info natuurlijk ook van VSO zelf, maar vind het ook interessant hoe VSO'ers er zelf over denken en in staan.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lelie

Mijn vriend is afgelopen winter een half jaar via zijn werkgever met VSO naar het buitenland geweest (en ik heb hem een paar maanden vergezeld). Het is een betrouwbare organisatie met een (volgens mij) goede insteek. In het land waar je komt te werken is een VSO-kantoor, zodat je ook ter plaatse ondersteuning krijgt. De kwaliteit van die ondersteuning verschilt wel, in het land waar wij waren was het kantoor sterk onderbezet waardoor de prioriteiten soms niet helemaal bij de vrijwilligers lagen, en je aan de andere kant soms werd behandeld alsof je minderjarig was (wel met alle goede bedoelingen hoor). Maar dat is niet onoverkomelijk, we hebben ons prima gered en een hele goede tijd gehad.



Je moet wel eerst een assessment doorlopen. Het is heel belangrijk dat je erg zelfstandig bent, goed samen kunt werken en inzicht hebt in politieke en religieuze vraagstukken. Daar wordt goed op geselecteerd. Het is ook belangrijk dat je je realiseert dat je niet de wereld kunt veranderen, zodat je niet teleurgesteld raakt.



VSO stelt (ik zag deze vraag in je andere bericht, maar ik antwoord hier maar even) inderdaad de eis van HBO of WO, het gaat om het overdragen van kennis op dit niveau, vandaar. Maar soms wijken ze daar wel eens vanaf: als een project bepaalde kennis nodig heeft of als jij bepaalde ervaring hebt, maak je nog wel een kans voor zover ik weet.



Hoe gaat het in z'n werk: je doet mee aan het assessment met nog een paar anderen. Als je hier doorheen komt, word je ingedeeld voor de trainingen die je voorbereiden op de uitzending. Die heeft mijn vriend erg nuttig gevonden. Ondertussen hoor je waar je geplaatst kunt worden, en besluit je of je daar naartoe wilt (zo wilden wij niet naar Nairobi, omdat dat zo'n vreselijk grote stad is, terwijl wij juist liever naar iets kleinschaligs wilden). Als je plaatsing akkoord is van alle kanten (VSO Nederland, plaatselijke VSO, werkgever ter plekke, ministerie enz.) kun je op pad. VSO regelt veel voor je, ticket, visum enz. In het land waar je gaat werken volg je eerst een in-country-training van een aantal weken, afhankelijk van het land duurt dit langer of korter. En daarna ga je naar het huis dat VSO voor je geregeld heeft.



Je verblijft over het algemeen in redelijk goede accomodatie, verwacht geen viersterrenhotel maar het is niet slecht. Ook aan de huizen zijn eisen gesteld, zoals een keuken en wc binnen (maar soms wordt daar van afgeweken).



Financieel was het bepaald geen vetpot. Nou zaten wij ook in het land met de laagste salarissen voor VSO-ers, maar toch. Je krijgt in principe betaald wat een lokaal iemand ook betaald zou krijgen. Je kunt daar van leven, maar luxe kun je je niet heel vaak veroorloven. (ik bracht natuurlijk zelf geld in, omdat ik niet voor VSO werkte en dus ook geen salaris kreeg)



Op zich is alles dus wel goed geregeld, soms kom je dingen tegen die minder goed geregeld zijn, maar dat is nu eenmaal niet altijd te voorkomen. Wij vonden het vooral ook leuk dat er allerlei nationaliteiten rondliepen als VSO-er, omdat ze in verschillende landen werven. Waar wij woonden waren overigens maar een paar VSO-ers, en nog een paar andere buitenlanders.



Nou, een heel verhaal, laat het me maar weten als je nog meer wil lezen. Al kan ik me voorstellen dat het moeilijk vragen stellen is, je weet tenslotte nog niet wat je kan verwachten. Het wordt erg aangemoedigd om met oud-VSO-ers te gaan praten, daar zijn ook lijsten van beschikbaar. En als je gaat, moet je echt even met iemand die in hetzelfde land geweest is, gaan praten over de ins en outs. Vond ik zelf erg nuttig: wat voor kleding wordt er van je verwacht, hoe zit het met voedsel, zijn er handige adressen enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven