Werk & Studie alle pijlers

Voor de klas met tatoeage?

09-08-2007 16:51 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort afgestudeerd en werk op het vmbo. Nu wil ik al sinds mijn 12e een tatoeage. Nu ben ik 27 en wil dit nog steeds erg graag. Ik ben alleen bang dat scholen niet zo blij zijn met een docent met tatoeages. De tatoeage zal wel op een plaats komen die in ieder geval met mooi weer zichtbaar kan zijn.



Heeft iemand ervaringen met tatoeages en voor de klas staan? Wat waren de reacties???
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nog geen reacties van andere docenten he... ik, exdocent, vind het zeker kunnen. Een tatoeage is hedendaags toch over het algemeen nix bijzonders of opmerkelijks meer. Is het misschien zo dat je zelf nog jong bent als docent-zijnde en het gevoel hebt je (te) veel te conformeren met je leerlingen als je er 1 neemt? (zomaar een gedachtengang hoor).
Alle reacties Link kopieren
Moet kunnen lijkt me. Veel mensen hebben een tatoeage en je kunt met veel dingen rekening houden in je werk, maar er moet toch ook ruimte zijn voor persoonlijke beslissingen.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb er geen problemen mee, maar vaak is er nog het beeld dat een docent een voorbeeldfunctie heeft. Mijn idee is dat het beste voorbeeld dat je kunt geven, is dat je jezelf kunt zijn. Maar ik heb het gevoel dat een tatoeage nog steeds als 'niet passend' wordt beschouwd.

Ik vroeg me af of er docenten zijn of mensen die docenten kennen die waarbij de tatoeage niet zichtbaar mocht zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een tatoeage ook kunnen hoor en ik ben docent. Ik denk wel dat het aan de school ligt of het wel of niet kan. Een conservatievere of misschien wat religieuzere school zou het misschien niet accepteren, maar zou zo'n school dan wel bij jou passen?



Je werkt nu op een school, kun je je schoolleiding niet deze vraag voorleggen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een vreemde vergelijking, maar ik vind hem toch wel opgaan: ik heb een collega (geeft geschiedenis) die een wenkbrauw-piercing heeft.



En dat blijkt bij ons op school inderdaad gewoon te kunnen. :-d
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb zelf ook tatoeages (2 momenteel, de derde binnenkort) maar ik heb ze op dusdanige plaatsen dat ze eigenlijk nooit zichtbaar zijn. (dat is overigens niet zozeer voor de leerlingen maar meer dat ik ze zelf niet altijd wil zien).



Ik vind het voor een leerkracht eigenlijk niet zo'n probleem. Hangt trouwens ook van het soort tatoeage af. Blote dames zijn dan weer iets minder geschikt :-P



Ha, stiekem kijk ik al erg uit naar mijn volgende :-D
Ik vind het best kunnen, maar ben misschien bevooroordeeld, omdat ik zelf ook een tattoo heb. Ik heb deze bewust op een plaats laten zetten die ik kan laten zien als ik wil, maar ook heel makkelijk kan bedekken (schouderblad). Hoewel het een heel degelijk plaatje is (geen doodshoofd ofzo :P), zijn er altijd situaties waarin je een tattoo toch beter kunt bedekken. Het is dan handig als je die keuze hebt.
Een collegaatje van mij heeft ook een tatoeage (bovenarm) en een neuspiercing. Niemand (volgens mij) die daar een probleem mee heeft hoor.

Is in het openbaar basisonderwijs, misschien dat er op andere scholen moeilijker over gedaan wordt maar hier absoluut niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het idd ook afhangt van wat voor afbeelding het is.

Seksistische/rascistische plaatjes zijn denk ik niet gepast (maar die wil je natuurlijk toch niet!), voor de rest moet er ruimte zijn voor persoonlijkheid. Anders wordt straks ook nog bepaald welke haarkleur je wel en niet mag dragen...enz.
Alle reacties Link kopieren
Oeps! was nog even nieuwe gadgets aan het uitproberen ;-)

Misschien wel gepast bij het haarkleurverhaal :-d
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een tattoo ook niet zo passend (zou het zelf niet aangezien ik het niet representatief vind), maar aan de andere kant maakt het jouw geen slechtere lerares. Dus gewoon doen!



Ik zou wel rekening houden met de plek. (Dus niet op je borst of op je onderarm.) Maar dat is misschien persoonlijk. (Ben ook al niet zo van de tattoo's.)
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ben ook niet zo van de baarden en snorren, toch heb ik collega's die er zo bij lopen.
Alle reacties Link kopieren
Zamirah schreef op 10 augustus 2007 @ 15:55:

Tja, ik ben ook niet zo van de baarden en snorren, toch heb ik collega's die er zo bij lopen.
Ja en het is maar goed dat niet iedereen er hetzelfde bij loopt. Zou een saaie boel zijn. Maar probleem is vaak wel dat mensen zo gauw oordelen over anderen nav. iemands uiterlijk. En mensen hebben nu eenmaal sneller een negatief oordeel over iemand met een tattoo dan met een snor of bril. (Tenminste dat idee heb ik.)
Alle reacties Link kopieren
Als het een beschaafde tatoeage is op een beschaafde plaats en niet al te groot... denk ik dat het zeker moet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Hi Jannahtje,



Ik werk in onderwijs en heb zelf een aantal vrij grote tattoos; een Japanse Koi-karper vanaf mijn linkerbips die naar rechterbovenkant van rug 'zwemt'; rondom mijn linkerschouder een draak die zijn staart om bovenarm drapeert; een Haïtiaanse 'Baron Samedi' op rechterschouder en een Tibetaanse spreuk net boven heup.



Ik heb ze in de loop der jaren laten zetten, omdat ik het geweldig mooie afbeeldingen vind/vond die bij mij persoonlijkheid passen. De karper is ooit met bamboetechniek in Yokohama geplaatst, de draak in Chinatown van San Fransisco, Baron Samedi in New Orleans en de Tibetaanse spreuk in India. Deed alles bij elkaar minder pijn dan kinderen baren ;)



De tattoos staan op plaatsen die ik makkelijk kan bedekken. Dus niet op armen, zodat ik met redelijk korte mouwen kan verschijnen. Ook niet op benen; blijf representatief in rok. Als docent heb ik zogenaamde voorbeeldfunctie en daarom vertoon ik tattoos niet. Ik heb, op oorbellen na, geen piercings. Veel mensen vinden tatoeages 'onfatsoenlijk'. Het kan weerstand opwekken. Het was dus leuk om te merken dat sommige collega's ook tattoo's hebben! (collega tijdens afgelopen vakantieborrel: 'ik heb tatoeage laten zetten, moet jij ook doen'... na tonen van gedeelte schilderijententoonstelling ben ik 'one of the boys' ;)- ..



Ander leuk verhaaltje: vorige week verkoeling zoeken bij recreatieplas. In bikini frietje halen. Een meisje in de rij: "Kijk mama, die mevrouw heeft een veel mooiere dolfijn als jou op haar rug".



LK
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ook ik ben werkzaam in het onderwijs.

Een colega van mij heeft een tattoo op haar schouderblad, zij houdt 'm altijd bewust bedekt voor de kinderen.

Een andere colega heeft er ook een op haar enkel, ze heeft een kleutergroep en soms zegt een kind: "Hee juf, er zit een vis op je voet." Voor de rest hoort ze er nooit iets over, ook niet van ouders of zo.

Mijn persoonlijke keuze zou zijn om er een te kiezen die makkelijk te bedekken is, maar dat is natuurlijk geheel jou eigen keuze.

Als je er al zolang een wilt, ben je echt zeker van je zaak en zou ik het dus gewoon doen.



Dedijk
Alle reacties Link kopieren
Beste TO, wanneer je zelf onzeker blijft over het zetten van je tatoeage, moet je het ook nog niet doen. Wanneer je er niet zeker over bent, wanneer hij op je lichaam staat, voelen mensen dat aan en zullen ze eerder geneigd zijn er wat over te zeggen.

Ik heb ook voor de klas gestaan met een (zichtbare) tatoeage en daar werd geen probleem van gemaakt, ook niet door de schoolleiding. De jongens in de klas vonden zo'n jonge, blonde juf mét tatoeage alleen maar prachtig.

Natuurlijk zul je bekrompen reacties krijgen, maar die zullen er altijd zijn. Ongeacht of ze over je tatoeage gaan of niet.

Ik vind het een goed teken dat je nadenkt over je beroep en je doelgroep, maar in dit geval zal ik zeggen: doen!!!



Succes! (ook tijdens het zetten, ligt er natuurlijk aan waar..maar het is geen pretje!)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sowieso geen voorstander van tatoo's (ik vind een onbeschreven lichaam gewoon vaak mooier, en vooral het feit dat tatoo's zo blijvend zijn, staat mij tegen), en als docent (en bij vele andere functies) vind ik niet dat je tatoo zichtbaar mag zijn.

Ik vind het gewoon niet representatief staan. Net als piercings, kort rokjes, vale t-shirts, etc.
Alle reacties Link kopieren
Tattoos zijn voor hookers en arbeiders. Dus als je jezelf serieus neemt, begin je er niet aan. Een docent heeft een voorbeeldfunctie en dat gooi je te grabbel als je er als een lellebel uitziet.

Francoise.
Alle reacties Link kopieren
Francoise1970 schreef op 13 augustus 2007 @ 17:29:

Tattoos zijn voor hookers en arbeiders. Dus als je jezelf serieus neemt, begin je er niet aan. Een docent heeft een voorbeeldfunctie en dat gooi je te grabbel als je er als een lellebel uitziet.

Francoise.
Ik vind deze reactie behoorlijk overtrokken, een tatoeage hooft zeker niet per se ordinair te zijn, maar ALS je beslui er een te nemen, zou ik hem wel zetten op een plek die makkelijk te bedekken is. Ik ben zelf ook werkzaam binnen het onderwijs en naar mijn mening behoor je er representatief uit te zien ten opzichte van kinderen en ouders en daar horen geen tatoeages, korte rokjes, strings boven broeken en diepe decolletes bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem niet. Mijn vriend werkt in het onderwijs en hij heeft 3 piercings (in zijn gezicht) en lang haar. Hij had na zijn afstuderen gelijk een baan. Het gaat er niet om hoe je eruit ziet, het gaat erom dat je goed bent in je werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er trouwens wel aan toevoegen dat er natuurlijk extremen zijn die ook ik niet vind kunnen, hoe goed je ook mag zijn in je werk. Je moet als je voor de klas staat niet in t-shirts met half naakte vrouwen erop of in truitjes waar je borsten zo ongeveer uitrollen gaan lopen, maar een tattoo of een piercing moet kunnen, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in het voortgezet onderwijs en heb een tatoeage op mijn enkel. Met mooi weer draag ik regelmatig een rokje (tot op of net over de knie!) met open schoentjes. Ik heb nooit negatieve reacties gekregen van collega's. Leerlingen vinden het heel stoer en stellen er telkens vragen over.



Over twee weekjes begin ik echter op een nieuwe school en daar durf ik eigenlijk nog geen rokje aan te doen. Ik ga eerst eens even kijken of er meer collega's zijn met zichtbare tattoos. Ikzelf vind het wel kunnen, maar misschien denken ze daar op mijn nieuwe school anders over. Om dit soort redenen heb ik af en toe wel wat spijt van mijn tatoeage.
anoniem_53826 wijzigde dit bericht op 14-08-2007 11:24
Reden: slordigheidsfoutje
% gewijzigd
ik zou er drie keer over nadenken m en tattoo op en zichtbare plek te zetten.

In het onderwijs heb je idd een voorbeeldfunctie. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met zichtbare tattoos en piercings veel minder snel aangenomen worden en ik denk dat dat zeker in het onderwijs het geval is. als je voor de klas staatmoet je er toch wel enigszins representatief uitzien en zichtbare tattoos en piercings horen daar m.i. niet bij. ik heb zelf ook twee tattoos en een reprsentatieve functie, mij tattoos zijn dus nooit zichtbaar op mijn werk.

Hoewel ik een enkeltatoo erg mooi vind, ga ik die niet nemen, puur om het feit dat ik die niet altijd zal kunnen verbergen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven