Werk & Studie alle pijlers

UWV: einde contract tijdens zwangerschapsverlof

15-04-2010 09:51 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik met zwangerschapsverlof tot ongeveer 1 juli. Op 1 mei loopt mijn bepaalde tijd contract af en mijn werkgever heeft te kennen gegeven dat het op dit moment nog niet verlengd wordt.



Nu vraag ik me af hoe te handelen. Dien ik mij per 1 mei al in te schrijven via werk.nl en een ww uitkering aan te vragen, of doe ik dit pas per 1 juli als mijn WAZO uitkering (zw.uitkering) afloopt. Ik heb vanochtend al even gebeld met het UWV. Werd daar prima geholpen, volgens de dame die ik sprak hoef ik pas in te schrijven per 1 juli en dan ben ik netjes op tijd en verspil ik geen recht op WW omdat op 1 mei mijn contract al is afgelopen. Ik ontvang nu immers een zwangerschapsuitkering en heb geen sollicitatieplicht. Nu zou je zeggen geen probleem, das duidelijk. Maar helaas hoor ik om mij heen heel veel verschillende problemen met het UWV, waardoor ik toch wat twijfel of het zo wel klopt. Ik heb al gekeken bij het aanmelden, maar daar kun je dus nergens aangeven dat je op dit moment met zwangerschapsverlof bent.



Ik ben natuurlijk wel van plan om als ik enigzins weer op de been ben, al met solliciteren te beginnen, maar geen idee of het lukt om aan het einde van mijn verlof iets gevonden te hebben.



Iemand hier ervaring mee of toevallig iemand die meer bekend is met de regelgeving hieromtrent?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zorgen dat ik de uitspraken van die aardige mevrouw op papier kreeg, dan sta je wat sterker. Bovendien zullen zij hun eigen schriftelijk verstrekte info wel goed checken op juistheid.

succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Zou ik ook doen. Even UWV bellen en vragen of ze e.e.a. schriftelijk aan je bevestigen.
Je kan hem ook gewoon per 1 mei aanvragen, als het klopt wat de mevrouw zegt gaat hij dan gewoon 1 juli in, maar dan heb je iig al alle papieren in huis.
Alle reacties Link kopieren
Je moet sowieso, als je op 1 mei zonder werk komt te zitten, je per 1 mei inschrijven als werkzoekende, en per 1 juni je ww aanvragen om deze per 1 juli te kunnen ontvangen. Dát zou ik doen. Bij het UWV zeggen ze allemaal wat anders, want ik (zonder Wazo) mocht zo gauw ik wist dat ik mijn ontbinding had getekend als werkzoekende bij het UWV staan volgens de meneer van het UWV die op het werk bij ons was langs geweest, maar toen ik dat ging doen, zeiden ze bij het UWV dat het veel te vroeg was. Ze zijn niet bepaald consequent.

Download een boekje en lees het door, volg die en zorg dat je alles op tijd hebt geregeld. Pas als je je ww aangevraagd hebt, heb je sollicitatieplicht, dus dat zou pas per 1 juli zijn dan.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gevraagd of ze het op schrift wilde stellen, maar nee daar kunnen ze niet aan beginnen bij het UWV. Ze wist me wel te vertellen dat werkgever het niet verlengen al had doorgegeven en dat de WAZO uitkering per 1 mei direct naar mij gaat ipv via werkgever. Ik ga me dan toch maar alvast storten op het inschrijven. Had alleen visoenen van dubbele uitbetalingen e.d. en dat weer recht moeten breien etc.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, in de periode dat ik regelmatig te maken had met het UWV (ook vanwege combi WW en WAZO), werd mij door een of andere manager juist verzekerd dat ik er altijd om kon vragen zaken schriftelijk bevestigd te krijgen en dat ze dat dan ook deden.



Je moet wel per 1 mei je ww-uitkering aanvragen, op die datum loopt je contract namelijk af. Dat je dan al met verlof bent, dat maakt niet uit. Tegelijkertijd zul je ook bij het UWV denk ik een aanvraag voor zwangerschapsverlof moeten doen en een zwangerschapsverklaring moeten inleveren en aangeven per wanneer je met verlof gaat, zodat je vanaf die periode je geld uit het WAZO-potje krijgt. Desnoods doe je dat gewoon met een begeleidend briefje erbij, waarin je toelicht dat je contract tijdens je verlof niet verlengd wordt.



Je zou namelijk vanaf 1 mei recht op WW hebben, alleen wordt dat tijdens je verlof periode tijdelijk onderbroken door de WAZO.
Alle reacties Link kopieren
quote:tieger schreef op 15 april 2010 @ 10:24:

Hmmm, in de periode dat ik regelmatig te maken had met het UWV (ook vanwege combi WW en WAZO), werd mij door een of andere manager juist verzekerd dat ik er altijd om kon vragen zaken schriftelijk bevestigd te krijgen en dat ze dat dan ook deden.



Je moet wel per 1 mei je ww-uitkering aanvragen, op die datum loopt je contract namelijk af. Dat je dan al met verlof bent, dat maakt niet uit. Tegelijkertijd zul je ook bij het UWV denk ik een aanvraag voor zwangerschapsverlof moeten doen en een zwangerschapsverklaring moeten inleveren en aangeven per wanneer je met verlof gaat, zodat je vanaf die periode je geld uit het WAZO-potje krijgt. Desnoods doe je dat gewoon met een begeleidend briefje erbij, waarin je toelicht dat je contract tijdens je verlof niet verlengd wordt.



Je zou namelijk vanaf 1 mei recht op WW hebben, alleen wordt dat tijdens je verlof periode tijdelijk onderbroken door de WAZO.



Tieger, ik ben op dit moment al met verlof en ontvang al Wazo. Vanochtend hebben ze bij UWV al gecheckt dat deze gewoon wordt doorbetaald alleen dan aan mij in plaats van eerst aan de werkgever (werkgever heeft zw.verklaring namelijk ook moeten doorzenden aan UWV ivm aanvraag). Dat is dus allemaal al geregeld.



Ik denk dat ik dus maar gewoon zorg dat alles voor 1 mei is ingevuld en dan maar zien wat ze er bij UWV van maken.



Het is ook gewoon vervelend. Je kunt tien mensen treffen bij UWV, die allemaal wat verschillends zeggen. De mevrouw van vanochtend was er heel stellig in dat ze niets op schrift mogen stellen, behalve hetgeen dat je via formulieren e.d. aanvraagt. Daar krijg je een bevestiging van. Maar met wat er telefonisch wordt besproken, mocht zij geen bevestiging maken, zei zij.
Alle reacties Link kopieren
bron uwv



Duur van een zwangerschaps- en bevallingsverlof



Een zwangerschaps- en bevallingsuitkering duurt minimaal 16 weken. De zwangerschapsuitkering kan ingaan tussen 6 en 4 weken vóór de dag na de uitgerekende datum (de vermoedelijke bevallingsdatum). U mag zelf bepalen op welke dag binnen deze periode de uitkering begint. Stel dat u bent uitgerekend op 19 januari. De dag na de uitgerekende datum is 20 januari. U kunt uw uitkering laten ingaan tussen 6 en 4 weken voor 20 januari, dus tussen 9 en 23 december.

Na de bevalling heeft u altijd recht op minimaal 10 weken bevallingsuitkering.

UWV informeert bij de gemeente wanneer u bevallen bent. U hoeft ons dus niet te informeren.

De baby is te vroeg geboren (uw uitkering is nog niet begonnen)



Stel dat de baby wordt geboren voor uw uitkering is begonnen. In dat geval begint uw bevallingsuitkering op de dag na de geboorte. De uitkering duurt in deze situatie in totaal 16 weken.

De baby wordt vroeger geboren



Stel dat de zwangerschapsuitkering is ingegaan 6 weken vóór de dag na de uitgerekende datum. Maar de baby komt 1 week vroeger dan die datum. Dan duurt de uitkering in deze situatie in totaal 16 weken: 5 weken vóór en 11 weken na de bevalling.

De baby wordt later geboren



Stel dat de uitkering is ingegaan 6 weken vóór de dag na de uitgerekende datum. Maar de baby komt 1 week later dan die datum. Dan duurt de uitkering in deze situatie in totaal 17 weken: 7 weken vóór en 10 weken na de bevalling.

Tijdelijk contract loopt af tijdens uw uitkering



Heeft u een tijdelijk contract dat afloopt tijdens uw zwangerschaps- en bevallingsuitkering? De einddatum van de uitkering verandert niet door de beëindiging van uw contract. De uitkering wordt dan niet meer aan de werkgever betaald, maar direct aan uzelf.
Alle reacties Link kopieren
en hier een pdf folder met nog meer info folder
Alle reacties Link kopieren
Dat had ik ook gezien Roosies, het gaat er even om of ik mij al per 1 mei moet aanmelden om recht op eventuele ww te behouden of dat ik dit pas aan het einde van verlof en dus aan het einde van zwangerschapsuitkering hoef te doen.
Gizz, moet per 1 mei. Je krijgt dan je zwangerschapsuitkering al van het uwv, anders krijg je die niet meer. Ervaringsdeskundige waar bij het uwv heel veel fout is gegaan!!
Alle reacties Link kopieren
origineel, ook als werkgever al heeft doorgegeven aan UWV dat contract eindigd en het UWV de uitkering rechtstreeks aan mij moet doorbetalen en dit ook in systeem heeft staan?
Alle reacties Link kopieren
Altijd naam en directe nummer van contactpersoon noteren.

Mondelinge afspraak is ook een afspraak.
Alle reacties Link kopieren
klinkt leuk potsiedikkie, maar bij het UWV werkt het niet helemaal zo. Heb uiteraard de naam genoteerd, maar uit ervaringen van andere met UWV weet ik inmiddels wel dat men a zegt en b doet.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet te solliciteren tijdens je zwangerschapsverlof. Aan de Wazo zit geen sollicitatieplicht.

Het verlof is bedoeld voor jou en je kindje en daarin kunnen ze geen andere verplichtingen opleggen.



Als verlof afloopt en je in WW komt moet je solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
4 weken voordat je werkloos wordt, kun je je aanmelden voor WW. Dat je zwanger bent is hierin niet zo heel erg relevant. Ik zou me dus zeker nu al aanmelden voor WW, je bent immers binnen 4 weken werkloos.



Daarnaast zul je ook zelf bij het UWV moeten aangeven dat je momenteel zwanger/bevallen bent en per 1 mei werkloos bent. Dan zorgen zij ervoor dat je je WAZO gewoon doorbetaald krijgt.



Ik heb het ook op deze manier gedaan en dit werkte uiteindelijk het beste (en ik was net 2 weken met verlof toen mijn contract niet verlengd werd en had dus nog 12 weken te gaan voordat het daadwerkelijk een WW uitkering werd).
Alle reacties Link kopieren
Ik haal het topic maar even omhoog. Had dus netjes op 1 mei UWV geinformeerd en alles aangevraagd. Krijg ik van de week bericht: helaas u bent te vroeg, stuur alles over een paar weken nogmaals op. Lekker dus.



Maar goed ik heb nu een vraag. Het UWV dient de Wazo uitkering nu aan mij over te maken, dit is ook doorgegeven en daar heb ik ook een bevestiging van. Maar nu zag ik dat ik pas de eerste twee weken van mei heb ontvangen, klopt dat? Dat ze het per twee weken overmaken met een vertraging van meer dan een week? Ga straks proberen te bellen, maar de kinderen zijn thuis, en je moet bij UWV altijd heel lang in de wacht hangen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat klopt volgens mij niet hoor. Ik ontvang ook een WAZO-uitkering en krijg deze elke woensdag uitbetaald, dus per week.
Alle reacties Link kopieren
Heb ionmiddels gebeld. Ik word echt knetter van die mensen daar. Volgens haar heeft werkgever het veel te laat doorgegeven en heb ik nu een voorschot ontvangen.



ik: dat is raar, ik heb hier kopie van de brief van de werkgever alsmede een brief van jullie dat het al meer dan een maand geleden allemaal is geregeld. Toen wist mevrouw het even niet meer. Ik moet nu maar afwachten of ik het de komende week krijg en of het dan klopt.



Zelden zo'n kut organisatie meegemaakt als het UWV. Echt een totaal onlogische en ongestructureerde zooi. Hoop dat ik snel een baan kan vinden. Het idee om lang met deze organisatie te maken te hebben geeft me de kriebels
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, zolang er niks in je situatie veranderd, is het UWV volgens mij niet perse verkeerd. Maar zodra er iets wijzigt, ben je de sjaak.



Wel vervelend, weet nog wel dat ik uiteindelijk op mijn uitgerekende datum te horen kreeg dat het niet bekend was dat ik met zwangerschapsverlof was, en ze nog geen zwangerschapsverklaring ontvangen hadden van me want die stond niet in het systeem. Toen hebben de hormonen bij mij wel even hun werk gedaan Uiteindelijk maar een zwangerschapsverklaring en geboortekaartje tegelijk op de bus gedaan, was 3 dagen later bevallen



Succes in ieder geval hiermee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven