Werk & Studie alle pijlers

Studiedip

24-09-2007 23:06 12 berichten
Hoi allemaal,



Ik zit in het derde jaar van mijn studie. En ookal vind ik het wel interessant, ik kom maar niet af van dat moedeloze en nutteloze gevoel. Ik zie bergen en bergen met werk, projecten, verslagen en heb het gevoel dat ik niets weet, zeker niet in vergelijking met klasgenoten.

Klasgenoten vind ik niet zo erg leuk, het tempo ligt behoorlijk hoog wat ik op zich wel bijbeen, maar soms meoten dingen afgemaakt worden omdat er nog een docent naar moet kijken en moet het al dagen van te voren ingeleverd worden. Net als alle andere vakken. Zit je dus alsnog het hele weekend achter de computer...



Het PGO-onderwijs komt mij zo de strot uit.. hoe is het in hemeslnaam mogelijk om alles in groepen te doen? Klasgenoten wonen niet allemaal thuis, sporten, hebben (kennelijk toch nog) een sociaal leven EN doen al hun schoolwerk. Hoe doen ze dat?



Ik heb van verschillnde kanten wel tips gehad. Ga sporten, zorg dat alles om je studie heen WEL leuk is. Maarja, dan ben ik weer meer daar mee bezig dan school, want dat kan mij echt neit boeien op dit moment. daarbij ben ik ook nog eens de slechtste planner ooit, kan het gewoon niet en ergens weiger ik het ook gewoon omdat het kennelijk gewoon niet in mijn systeem zit. Maarja, zonder plannen kom je er ook niet altijd dus het zal wel moeten.



Ik weet dat er meer studenten zijn die rond de helft van hun studie (of zoals in mijn geval de hele studie) met hangen en wurgen naar school gaan. Wie heeft er nuttige bijdrages voor het doorkomen van de studiedip, motivatie weer terug te vinden? Herkent iemand dit?



Ben ermee bezig om misschien toch nog wat anders te gaan doen, maar gezien het gevoel wat ik krijg als ik de post-HBO opleidingen zie.. dan zit ik qua studieinhoud wel op de goede plaats.
Pippin schreef op 24 september 2007 @ 23:06:

Hoi allemaal,



Ik zit in het derde jaar van mijn studie. En ookal vind ik het wel interessant, ik kom maar niet af van dat moedeloze en nutteloze gevoel. Ik zie bergen en bergen met werk, projecten, verslagen en heb het gevoel dat ik niets weet, zeker niet in vergelijking met klasgenoten.

Klasgenoten vind ik niet zo erg leuk, kan geen aansluiting vinden. Het tempo ligt behoorlijk hoog wat ik op zich wel bijbeen, maar soms meoten dingen afgemaakt worden omdat er nog een docent naar moet kijken en moet het al dagen van te voren ingeleverd worden. Net als alle andere vakken. Zit je dus alsnog het hele weekend achter de computer...



Het PGO-onderwijs komt mij zo de strot uit.. Afspreken is bijna onmogelijk vanwege de drukte en andere afspraken. Klasgenoten wonen niet allemaal thuis, sporten, hebben (kennelijk toch nog) een sociaal leven EN doen al hun schoolwerk. Hoe doen ze dat? Ik snak naar gewone 'ouderwetse' hoorcolleges, met een docent een een beamer en een heel verhaal.



Ik heb van verschillende kanten tips gehad. Ga sporten, zorg dat alles om je studie heen WEL leuk is. Maarja, dan ben ik weer meer daar mee bezig dan school, want dat kan mij echt neit boeien op dit moment. daarbij ben ik ook nog eens de slechtste planner ooit, kan het niet en ergens weiger ik het ook.. gewoon omdat het kennelijk niet in mijn systeem zit. Maarja, zonder plannen kom je er ook niet altijd dus het zal wel moeten. Ik probeer het, maar het lukt me gewoon niet. Ik heb een steen in mijn maag als ik aan school denk en ik moet nog 1,5 jaar... pff :-|



Ik weet dat er meer studenten zijn die rond de helft van hun studie (of zoals in mijn geval de hele studie) met hangen en wurgen naar school gaan. Wie heeft er nuttige bijdrages voor het doorkomen van de studiedip, motivatie weer terug te vinden? Herkent iemand dit?



Ben ermee bezig om misschien toch nog wat anders te gaan doen, maar gezien het gevoel wat ik krijg als ik de post-HBO opleidingen zie.. dan zit ik qua studieinhoud wel op de goede plaats.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een idee om dit eens met je studie-adviseur te bespreken? Ik heb zelf tijdens mijn studie ook weleens een studiedip gehad en de studieadviseur kon met mij dan een goede planning maken en tips geven om de studie weer wat aantrekkelijker te maken. Desnoods kan een studentenpsycholoog je verder helpen.



Als je het PGO zat bent en hoorcolleges wilt, misschien is universiteit dan wat? Maar dan zul je eerst wel een HBO-diploma moeten hebben (of hiervoor VWO hebben gedaan). (Ik weet niet meer precies hoe het zit met die toelating tot de uni). Maar het is wel belangrijk om goed te plannen als je universiteit doet.

Het belangrijkste is je motivatie terugkrijgen. Als je motivatie er weer is, dan wil de rest waarschijnlijk ook wel weer. Misschien kun je een bijbaantje gelieerd aan je studie vinden of een stage in die richting lopen, zodat je weer enthousiast wordt. Het is natuurlijk zonde om nu, je zit al in je derde jaar, af te haken! Kom op! Je bent er bijna!



Kortom: ga naar je studieadviseur en bespreek je problemen!

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb rond soortgelijke periode ook een studiedip gehad, maar ben toen ook gaan nadenken over wat ik anders zou willen gaan doen als ik dat niet meer wilde doen.



En het kwam er op neer dat ik het ook niet wist, bovendien kon ik in principe die laatste anderhalf jaar ook in anderhalf jaar afgerond krijgen (dat was vooraf al duidelijk) dus ik had zoiets van: tja, dan maar eerst alles afronden, dan heb ik een diploma en op basis van dat diploma krijg je vaak toch wel weer wat meer keuze mogelijkheden.



En gek genoeg ben ik het weer leuk gaan vinden, ben ik ook om me heen gaan kijken naar andere vakken die ik kon volgen (in mijn geval was het de uni inclusief nog een aantal keuzevakken die ik dus gekozen heb op basis van waar ik zelf zin in had want het mocht van alles zijn). Ik denk eigenlijk dat nadat ik expliciet ervoor gekozen had om toch door te gaan, dat het toen al een stuk makkelijker weer werd om mezelf te motiveren.



Probeer in ieder geval voor jezelf planningen op te stellen zodat je weet wanneer je wat af moet hebben en probeer je daar ook aan te houden. Plan ook expliciet vrije tijd voor jezelf in waar je naar kunt uitkijken als je bezig bent met studeren. Wie weet helpt zoiets dergelijks.
Tsja, dat plannen zal ik moeten leren, het is me in de afgelopen 7 jaar van studeren nog nooit gelukt. Er moet toch een manier zijn waarop het wel lukt zou je zeggen..



Heb al een half jaar lang gesprekken met een decaan. Ben wel blij dat ik daarheen gegaan ben, maar echt verder helpt het me niet vooralsnog.

Ik heb nu min of meer de beslissing genomen om het afgelopen jaar nog een keer over te doen, hopende zo wat meer kennis te krijgen. door omstandigheden is er nogal veel langs me heen gegaan vorig jaar. En als ik dan met die basis het derde jaar wel beslagen in kan moet het ietsje minder stressvol zijn. Hoop ik.
Hoi Pippin, ik herken je gevoel heel erg. (Heb trouwens wel even moeten opzoeken wat pgo-onderwijs is, had nog nooit van die term gehoord). Ik doe trouwens een wo-studie. Bij mij is het ongeveer zo gegaan: propedeuse "gewoon" in één jaar gehaald. En daarna ging het eigenlijk allemaal bergafwaarts. Ik vond maar een paar vakken interessant, de rest totaal niet. De zin om te studeren was er op een bepaald moment echt niet meer. Geen zin om studieboeken tevoorschijn te halen, geen zin om colleges te volgen. De interessante vakken haalde ik met gemak, maar zoals ik al zei: dat waren heel weinig vakken. Eigenlijk moest ik, voor m'n gevoel, die bachelorfase echt door zodat ik daarna een master kon gaan doen waar ik al járen naar uitkeek. Iets wat ik zelf uitkoos, met vakken die me leuk en interessant leken. In de tussentijd heb ik de bachelorfase voor mezelf zo leuk mogelijk proberen te maken. Een bijbaan zoeken die leuk én nuttig is voor m'n (aankomende) master. Ik ben een cursus Italiaans gaan doen omdat ik die taal graag wilde leren. En de bachelorvakken deed ik ernaast, zo goed en zo kwaad als dat soms ging. Ik heb dus wel wat studievertraging opgelopen. :) Er waren trouwens ook wel andere omstandigheden die ervoor zorgden dat m'n studie niet zo lekker liep.

En nu is het inmiddels zover dat ik vandaag een mondeling tentamen heb voor m'n laatste bachelor-vak! Vanmiddag kan ik dus m'n bachelor aanvragen! Ik doe ook al sinds het begin van het semester mee aan de mastervakken en dat gaat prima. Ik lees de stof, ik volg de colleges (zonder morren ;) ) en ik heb er weer plezier in.



Wat mij erg geholpen heeft: een planning maken. Heel stom, maar het werkt prima. Voor iedere dag (of week) een reeële hoeveelheid stof inplannen en die stof dan ook daadwerkelijk lezen. En als je dat hebt gedaan, dan mag je een kruisje zetten achter de planning. :)

Zo'n gesprekje met de studieadviseur is ook heel nuttig hoor. Ik ging er de laatste tijd ook zo af en toe heen. Zij heeft de tip van mijn bijbaan gegeven en gestimuleerd wat andere leuke dingen te doen. Meer is het ook niet, wat ze deed, maar het scheelt al de helft als je het gewoon even aan zo iemand kan vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n planning klinkt inderdaad heel erg stom en schools en weet ik wat nog meer, maar het helpt echt!



Ik doe zelf in deeltijd een studie en ik wil het wel graag leuk houden voor mezelf. Dus echt een planning maken doe ik niet heel vaak op gedetailleerd niveau (dat wil zeggen op week/dag-niveau). Er zit ook geen druk achter verder. Wel heb ik een algemenere planning zodat ik me ongeveer kan richten op een tentamen datum, soort van stok achter de deur. Maar zo'n soort planning ligt er voor jou eigenlijk al automatisch vanuit je studie, dan is het dus alleen nog een kwestie van inderdaad per week indelen wanneer je wat aan je studie kunt doen en wat je daarbinnen wilt bereiken en daar dan ook echt voor zitten. En dan dus vooral niet vergeten dat je niet alleen maar moet gaan zitten studeren, maar dat je echt naar een stukje vrije tijd weer toe kunt leven (vond ik zelf in ieder geval makkelijker vaak).



Ik merk in ieder geval wel dat als ik een gedetailleerdere planning maak (in mijn geval een planning van mijn weekend dagen wat ik heel soms doe) ik veel efficienter en veel beter aan de slag ga dan wanneer ik het maar gewoon lekker los laat en wel kijk wat ik ga doen. Meestal hik ik dan het hele weekend er tegen aan en studeer ik af en toe korte stukjes achtereen (heel inefficient) en voel ik me er slechter bij dan wanneer ik gewoon bepaalde momenten hard in plan.
Tsja, ik vrees dat ik er ook aan moet geloven. Weet alleen niet HOE ik het mezelf kan aanleren ;-) Ik weet, reeel inplannen, tijd voor jezelf maken.. maar ik heb zo'n gebrek aan discipline. 't Is ws gewoon een kwestie van aanleren maar merk ook dat je planning hoe dan ook op zijn kop gezet wordt steeds door werkgroepjes die dan hier en dan daar weer een bijeenkomst plannen om eea aan opdrachten te doen. Vind het lastig om daar dan weer mijn weg in te vinden.



Ondertussen heb ik besloten dat ik terug wil naar mijn tweede jaar om diverse redenen.

Vanwege omstandigheden heb ik best veel onderwijs gemist in dat jaar. Het jaar is bij ons in 4 blokken verdeeld; in het eerste moest ik zo wennen aan alle verandering (halsoverkop vertrokken vanuit oude studiestad, wel dezelfde studie) en aan het schoolsysteem dat de helft aan opdrachten gewoon aanleverd is, zonder er iets voor te doen. Een toets niet gehaald. In het tweede blok heb ik het gevoel gehad dat ik de 'flow' wat te pakken had, maar toch door stress (weer) een tentamen niet gehaald. In het derde blok liep de stress op tot een hoogtepunt (weer verhuizen, kon niet anders, afronden van eerste studiejaar in vorige studiestad met de nodige miscommunicaties) en heb ik geen onderwijs gevolgd. Wel al mijn toetsen gehaald, dat is het bizarre. Maar geen idee waar het blok nou eigenlijk over ging ;-)

het laatst blok was een stage, die ik wegens overvemoeidheid niet heb gedaan.



Alles bijelkaar heb ik dus nog 3 tentamens plus een stage liggen uit vorig jaar. Normaal gesproken zou ik dat dit jaar OOK nog moeten doen, en zelfs de meest fanatieke mensen zien dat niet gebeuren, qua studiedruk(te) kan dat gewoon niet.



Vandaar mijn beslissing om terug te gaan, gweoon mijn 2e jaar afronden en dan met frisse moed en betere theoretische kennis (en praktische!!) mijn 3e jaar opnieuw in te gaan.



De grap is dat ik nota bene nog toestemming moet vragen aan de examencommissie om teruggeplaatst te worden. Moet je dus je eigen (echt niet zo slechte) studieresultaten in een wat ander licht plaatsen. De wereld op zijn kop eigenlijk, maargoed. het hoort kennelijk zo hier, dus dat heb ik maar gedaan.



Nu ben ik aan het wachten op bericht van de examencommissie, als ik geluk heb gehad hebben ze mijn brief/verzoek meegenomen/nemen ze het mee in de vergadering die gistr of vandaag plaatsvond/vindt.



Celeone; Die tip over leuke dingen doen in je vrije tijd heb ik ook gehad. Vorig jaar gewoon geen tijd gehad om lekker te 'aarden' in nieuwe stad, nu heb ik me aangemeld voor commissies bij een studentenvereniging (niet corporaal!! ;-)) en doe ik aan sport en leer ik steeds meer mensen kennen. voor het eerst in mijn leven organiseer ik een verjaardagsfeest waarop nogal wat mensen kunnen komen omdat ik er veel heb uitgenodigd. Ik zie het echt als een nieuwe start, zeg maar.

Gelukkig geeft het me iets meer ruimte om dat soort dingen te ondernemen als ik mijn 2e jaar over kan doen. Tuurlijk moet ik mijn colleges ed volgen, maar het zal me iets makkelijker afgaan omdat ikd e stof al eens heb gehoord. Waarschijnlijk zal ik eerder verbanden leggen. En het geeft me ook minder stress. Tenminste.. dat hoop ik ;-)



Kiks; Wat jij vertelt over het maar lso laten enz ien wat je doet... precies!! Ja, dat doe ik ook altijd.. Aan de ene kant is het heel relaxed, aan de andere kant is het stressvoller dan 'gewoon' plannen. ik WEET het, maar doe het niet. Best wel suf eigenlijk.. De decaan had het ook al over een soort beloningssysteem; 'Wat mag je van jezelf als je dit of dat hebt gedaan?'. doet me een beejte denken aan het potje-plas systeem (sticker plakken als je plas hebt gedaan) maar als het voor peuters werkt dan zal het voor mij vast ook wle werken ;-)
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt echt wel hoor, als je het gewoon inplant. Ik heb er ook een beetje een aversie tegen, maar de keren dat ik het dan wel gedaan heb, merk ik doorgaans het goede effect er wel van. Alleen heb ik heus ook dan nog wel eens een keer een dagje dat ik dwars lig, maar dat kan nu eenmaal altijd ;-)



Ik zie het al helemaal voor me... haha... als ik net mijn taak heb afgerond, even nog op het potje en dan krijg ik een sticker :-P Even nog een stickervel op het toilet ophangen :-P



Heel veel succes het komende jaar! En hoe je je verhaal zo doet denk ik dat het een goede beslissing voor jou is om even in alle rust het tweede jaar over te doen, rustig wat sociaal leven in deze nieuwe stad op te bouwen, rustig aan de school te wennen en zo weer beetje bij beejte in het juiste ritme te komen zodat het derde jaar straks een stuk gemakkelijker wordt dan dat het nu voor je is!
Kiks; Hoe kreeg je jezelf zover dat je je ook daadwerkelijk aan gemaakte planningen hield? Op een of andere manier lukt dat me maar niet. Net of ik dan of ik nou wel of geen 'beloning' van mezelf 'mag', iets leuks doen na studie (of wanneer ik iets had moeten doen) doe ik toch wel.



En ik weet, het levert je uiteindelijk meer op, dus zou het niet zo moeilijk moeten zijn.. maar toch. Aaargh.. word soms gek van mezelf ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk omdat ik een strebertje ben, een perfectionist en ik daarom een bepaald doel voor ogen heb waarvoor ik het uiteindelijk doe. Momenteel is dat dus mijn propedeuse behalen met goede cijfers. Als deeltijd student duurt dat allemaal wat langer ;-)



Dan kom je onderweg ook wel behoorlijk wat dips tegen, maar het einddoel is toch om die propedeuse (en straks wellicht mijn bachelor) te behalen en dat betekent dus inderdaad voor mij dat ik aan de slag moet. Maar ik moet bekennen dat ik momenteel alleen met niet-gedetailleerde planningen werk omdat mijn studie even afhangt van mijn werk en privé waar het nu even drukker is. Heb de nodige maanden helemaal niets aan mijn studie gedaan en wat was het moeilijk om het daarna weer op te pakken en wat ging het tergend langzaam. Maar het is een kwestie van steeds maar weer opnieuw proberen en vooral niet opgeven.



Dus ik hoop dat jij ergens je motivatie kunt vinden (dat diploma wat je op het einde van de rit krijgt en waar je heel veel deuren mee opent?) en dat je ook na herhaaldelijk niet aan de slag gaan het toch telkens weer blijft proberen. Studeren is ook een kwestie van ritme vinden en daarbij is dus vooral het begin moeilijk maar als het ritme er eenmaal weer is blijkt het een stuk makkelijker te zijn. Inmiddels heb ik zelf weer mijn ritme gevonden geloof ik, maar het was best even pittig (nieuwe baan dus eigenlijk weinig energie over voor andere zaken).
Wat ook kan helpen is om de planning te maken voor deels thuis en deels op een andere plek: op school, of bijvoorbeeld in de bieb. Bij mij werkte dat laatste goed, een paar keer per week naar de bieb, op vaste tijden, (net als werk).

Daar kan je in ieder geval niet worden afgeleid door snoepjes, de was die nog moet worden gedaan, de kat, etc.



Kom op, je kunt het! Iedereen heeft af en toe een studiedipje en totaal geen zin meer, maar je hebt ten slotte zelf gekozen voor die studie omdat je hem leuk leek. En nog maar 1,5 jaar? Dat moet te doen zijn, zoek die motivatie!



Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven