Werk & Studie alle pijlers

klaar met de studie en dan voor altijd loonslaaf??

08-10-2007 11:34 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo.. ik zit ergens mee en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. sinds ongeveer eeen jaar klaar met studeren, nu al een tijdje een fulltime baan bij een leuk bedrijf. ik heb t echt wel naar mijn zin, maar kan t niet verkroppen dat ik zoveel vrijheid heb moeten inleveren. van dat heerlijke studentenleven naar een serieus en bijna burgelijk bestaan ( valt allemaal nog wel mee hoor) ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik nu de rest van mn leven elke dag moet gaan werken, wat een sleur!!



hoe gaan jullie hiermee om? hoe kan ik zorgen dat ik ga wennen, want ik vind t nog steeds erg dat ik mn eigen tijd niet meer kan indelen!! zijn er meer mensen die bang worden en t benauwd krijgen van t idee dat je de rest van je leven moet gaan werken?



tis niet da t aan mn baan ligt, het is gezellig en uitdagend, maar gewoon het idee.. snapt iemand dit?
Vraag eens naar de mogelijkheden voor part time werken of thuis werken. Je hoeft dat dan niet gelijk te gaan doen maar misschien stelt het feit dat de mogelijkheden er zijn je wat meer gerust.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja, ik herken dit volledig. Ineens die vaste sleur! En ik werk al 13 jaar, ik heb er nog steeds last van! Erg hé? het enige wat ik steeds probeer is er maar niet te hard over na te denken. En veel van baan wisselen :-) Nee echt, je kan er niets tegen doen, maar het vliegt mij ook naar de keel als ik er aan denk nog minstens 25 jaar dag in dag uit te moeten werken. En het is vooral dat 'moeten' dat me zo benauwd. Toch vind ik mijn werk wel heel leuk! Maar echt een oplossing hiervoor heb ik dus nooit gevonden, behalve een soort acceptatie die ook meer van het 'negeren' afhangt, in plaats van het accepteren..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje hetzelfde als jij, elke ochtend sta ik op, en denk: Pfff... zo moet ik nog 40 jaar doorgaan. Ik heb een onwijs leuke baan, daar ligt het niet aan,maar het "is dit alles" gevoel overheerst toch wel.



vroeger dacht ik dat het heerlijk moest zijn om lekker te werken, geld te verdienen om leuke dingen te kunnen doen, maar de praktijk valt toch wat tegen.. Maar ja, wat doe je eraan, tis niet anders he!
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat misschien helpt? ploegendiensten! Alleen kan dat in mijn werk niet helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook hetzelfde als jij, ik ben 3 jaar geleden afgestudeerd... Begin dit jaar was ik 2 maanden werkloos, en die vrijheid!!!! :)

Maar wat voor studie heb je gedaan? Is het misschien mogelijk dat je eigen baas kan worden? Dat is meestal wel zwaarder (logisch) dan in loondienst te zijn, maar aan de andere kant werk je voor jezel f!! Of misschien free lance werken?

Ik wil over een paar jaar (als ik wat meer ervaring heb), eigen baas worden. Dat idee helpt heel goed om er nu tegen te kunnen om "loonslaaf" te zijn !
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk heb ik daar helemaal geen last van. Ik vond het heerlijk om na mijn studie te gaan werken en ik heb er nog nooit bij nagedacht hoe het is om nog 40 jaar te werken. Ik denk nooit zover vooruit. Het gevoel van veel vrije tijd kwijt zijn heb ik niet. Vriendinnen van mij hebben ook hetzelfde gevoel als jij dus ik kan het me wel voorstellen hoor, daar niet van!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist willen dat ik student-af was.

Gewoon een fatsoenlijk ritme en niet altijd maar bezig moeten zijn met die studie in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
bedankt, ik ben dus niet de enige :)



wat jij zegt had ik ook yoyo.. ik dacht dat het best rust zou geven om te werken en savonds echt klaar te zijn, maar dat onrustige of onvoorspelbare mis ik nu juist een beetje.



zoals ik al zei ik heb een hele leuke baan en vaak veel drukte dus dat is het niet echt. denk ik dat razz gelijk heeft dat het zou schelen om eigenbaas te zijn. het is namelijk niet eens zo dat ik minder uren zou willen maken of minder hard werken ( nee als ik ergens voor ga, doe ik t ook... ik werk dan ook vaak met alle liefde langer door om t gewenste resultaat te behalen).. het voelt gewoon een beetje nutteloos.



eigen baas lijkt me geweldig, maar t stomme is dat dat missch ook meer een droombeeld is. ik zou namelijk niet eens weten wat ik dan zou willen! heb communicatie gestudeerd en denk dat ik t daar niet echt in zou zoeken. ik zou juist heel graag meer een praktische kant op gaan... bezig zijn, met je handen werken, creatief kunnen zijn, dat lijkt me wel iets..



misschien moet ik me er voorlopig inderdaad gewoon maar even bij neerleggen, de huur moet toch betaald worden haha..
Alle reacties Link kopieren
Je moet er maar niet aan denken dat je nog zolang moet werken. Ik probeer altijd naar het weekend toe te werken, dan weer naar een vakantie.

Inderdaad het idee te 'moeten' vind ik vreselijk. Maar dat is overal ter wereld zo. Wij hebben hier nog geluk met onze meestal 40-urige werkweek. In Amerika moet je minimaal 2 banen hebben voordat je een beetje rond kan komen.

Sterkte he de komende 40 jaar.
duizendschoon2 schreef op 08 oktober 2007 @ 13:49:

Je moet er maar niet aan denken dat je nog zolang moet werken. Ik probeer altijd naar het weekend toe te werken, dan weer naar een vakantie.

Inderdaad het idee te 'moeten' vind ik vreselijk. Maar dat is overal ter wereld zo. Wij hebben hier nog geluk met onze meestal 40-urige werkweek. In Amerika moet je minimaal 2 banen hebben voordat je een beetje rond kan komen.

Sterkte he de komende 40 jaar.




En wat dacht je van het feit dat ze in Amerika maar iets van 2 weken vakantie per jaar hebben ????

Dan hebben wij mazzel met 25 vakantiedagen, en, in mijn geval, 11 atv dagen...

Ik werk nu ca. 18 jaar, en heb het ook nog vaak hoor, zeker op maandag, de hele week weer vroeg op, haasten om op je werk te komen. 's avonds eten koken, en wat in het huishouden, en dan nog maar een paar uurtjes voor jezelf hebben....



Als ik ooit de staatsloterij win, weet ik het wel.....
Alle reacties Link kopieren
iemand anders noemde het al: werken in ploegendiensten/onregelmatige diensten. Maar ja, moet natuurlijk wel kunnen met je werk. Ik werk onregelmatig (heeft ook zo zn nadelen hoor!) maar t voordeel is dat mn week er nooit hetzelfde uitziet, soms 7 dagen achtereen werken, maar soms ook zomaar 4 dagen vrij achterelkaar. Dagdiensten/late diensten en nachtdiensten. Dus soms heerlijk uitslapen tussendoor. En er zit ook nog weer een verschil in werkzaamheden tussen dag-laat en nacht, én natuurlijk elke keer andere patiënten, dus eigenlijk geen enkele dag hetzelfde. En dat vind ik eigenlijk wel heel lekker...herken het gevoel dat jij hebt dan ook niet bij mezelf, maar kan het me wel weer voorstellen dat je het hebt...





heb je geen mogelijkheden tot het deelnemen aan een levensloopregeling? zodat je kunt sparen voor af en toe een periode van verlof?? bv om te gaan reizen. kun je niet wat minder gaan werken? bv 32 uur ipv 40? is weer een extra dag vrij.
Alle reacties Link kopieren
Beste AcidAnonymous,



Ik kan me goed voorstellen dat je moet wennen aan het keurslijf van een vaste baan. Misschien is het goed om de zaak te relativeren en te bedenken dat werk in eerste instantie bedoeld is om brood op de plank te brengen. Natuurlijk is het fijn als je allerlei persoonlijke wensen kunt realiseren in je functie. De realiteit is echter dat geen enkele baan perfect is. Door me naast mijn fulltime baan te gaan bezighouden met interessant vrijwilligerswerk en recreatieve cursussen heb ik zelf een betere balans gevonden. Misschien kun je daar iets mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven