Viva zoekt alle pijlers

Ik ben tegen eiceldonatie/een eicelbank

26-04-2012 11:20 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
De spermabank bestaat al jaren maar sinds kort is er ook ook een eicelbank. Ik ben met spoed op zoek naar een vrouw (max 38jr) die tegen eiceldonatie dan wel het bestaan van een eicelbank is.

Wil jij jouw bezwaren toelichten in Viva?

Neem dan snel contact met mij op via mayralouise@hotmail.com
Alle reacties Link kopieren
Waarom een vrouw jonger dan 38 tegen eiceldonatie is, is eigenlijk helemaal niet interessant. Dan krijg je vooral reacties van twintigers die gewoon vinden dat als een kind niet voor je is voorbestemd dan niet. Maar er intussen vanuit gaan dat ze zelf gewoon vruchtbaar zijn of geen kind willen.



Het standpunt van een 40 jarige van wie de eicellen te oud zijn om nog kinderen te krijgen maar die wel een kinderwens heeft en toch niet voor eiceldonatie is, is veel interessanter.
Alle reacties Link kopieren
Mja ik kan de tegens zelf ook wel verzinnen...
Alle reacties Link kopieren
@sugarmiss Als er iemand reageert die net een of twee jaar ouder is maar wel heel goede argumenten heeft, zal dat altijd zwaarder wegen dan de leeftijd. Ik zet het er alleen wel bij om een richtlijn aan te geven.
Ik kan je niet helpen want ik ben voor.

Ik gun iedereen met een kinderwens een kleintje, en vind het juist goed dat het nu kan.

Na een bepaalde leeftijd is het wel risicovoller, maar het is niet aan mij daar een oordeel over te vellen..
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt waarschijnlijk dezelfde reacties, van dezelfde mensen die principieel tegen abortus zijn.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je iedereen een kindje gunt...maar dat kind dan? Gun je die ook zijn of haar biologische ouders? Er zijn zoveel kinderen op zoek naar ouders, waarom zoveel kinderen 'maken' als er nog zoveel een plekje zoeken?

Ik zou degenen die zo druk zijn in de 'medische molen' willen aanraden zich eerst eens te verdiepen in DIE kinderen voordat er kinderen verwekt gaan worden van andermans zaadcellen en eicellen. Het kost allemaal ontzettend veel geld dat ook nog eens voor andere doelen gebruikt zou kunnen worden.

Ik ben voor eiceldonatie mits binnen familiekring of vriendenkring. Zoals er nu ook draagmoederschap bestaat in NL.
Alle reacties Link kopieren
quote:esther766 schreef op 26 april 2012 @ 13:15:

Leuk dat je iedereen een kindje gunt...maar dat kind dan? Gun je die ook zijn of haar biologische ouders? Er zijn zoveel kinderen op zoek naar ouders, waarom zoveel kinderen 'maken' als er nog zoveel een plekje zoeken?

Ik zou degenen die zo druk zijn in de 'medische molen' willen aanraden zich eerst eens te verdiepen in DIE kinderen voordat er kinderen verwekt gaan worden van andermans zaadcellen en eicellen. Het kost allemaal ontzettend veel geld dat ook nog eens voor andere doelen gebruikt zou kunnen worden.

Ik ben voor eiceldonatie mits binnen familiekring of vriendenkring. Zoals er nu ook draagmoederschap bestaat in NL.

Kijk daar is er al 1... ben je ook tegen adoptie?



Wat als je geen verdere familie hebt? Of als je geen contact hebt? Of als je familie/vrienden geen eitjes willen doneren?



Wat kost er allemaal zoveel geld overigens?
Alle reacties Link kopieren
Spectral, ze is voor adoptie. Quote:



"Er zijn zoveel kinderen op zoek naar ouders, waarom zoveel kinderen 'maken' als er nog zoveel een plekje zoeken"



Ester, besef wel dat t voor die kinderen later vaak moeilijker is.
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_acy schreef op 26 april 2012 @ 13:28:

Spectral, ze is voor adoptie. Quote:



"Er zijn zoveel kinderen op zoek naar ouders, waarom zoveel kinderen 'maken' als er nog zoveel een plekje zoeken"



Ester, besef wel dat t voor die kinderen later vaak moeilijker is.Je hebt gelijk, moet beter lezen... maargoed sommige mensen kiezen daar niet voor, en dat is hun goed recht.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 26 april 2012 @ 11:42:

Je krijgt waarschijnlijk dezelfde reacties, van dezelfde mensen die principieel tegen abortus zijn.quote:spectral schreef op 26 april 2012 @ 13:18:

[...]



Kijk daar is er al 1...

Lekker kort door de bocht. Moet iedereen dezelfde mening hebben?
Alle reacties Link kopieren
leuk dat je zegt dat er nog heel veel kinderen en huisje zoeken.

maar adoptie is een markt gedreven op geld met hele lange wachtlijsten.. zo veel kinderen zijn niet op zoek.



wat er wel is zijn veel special needs kinderen.

Dat in huis nemen vind ik heel knap.. Maar ik snap zeker wel dat je dan liever gaat voor eicel donatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind in het algemeen geknutsel met kinderen en hun afkomst geen goed idee. Draagmoederschap, eiceldonatie, spermadonatie, etc.



Adoptie is wat anders, als kinderen er eenmaal zijn hebben ze recht op ouders die goed voor hen zorgen en als dat niet bij de eigen ouders kan, dan so be it. Dan zijn adoptiefouders een goed alternatief. Maar ik vind het een stap verder om bewust situaties te creëren waarin kinderen niet door de eigen biologische ouders worden opgevoed.



Adoptie is primair voor de behoefte van kinderen.

Eiceldonatie is primair voor de behoefte van ouders.

Dat is een principieel verschil.



Niettemin vind ik het niet aan mij om te oordelen dat zulks niet `mag` of zo. Een vriendin van mij heeft vruchtbaarheidsproblemen en ik weet hoeveel verdriet ze daarvan heeft.

Spermabanken en eicelbanken, ik zal het niemand aanraden, maar ik zal iemand er ook niet om veroordelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yvonne77 schreef op 26 april 2012 @ 13:40:

[...]





[...]





Lekker kort door de bocht. Moet iedereen dezelfde mening hebben?

Wat is jouw mening dan over deze stelling?



En nee uiteraard hoeft niet iedereen dezelfde mening te hebben.

Maar het geneuzel van het kost teveel (oja?), er zijn genoeg kinderen die ouders zoeken, het mag alleen via vrienden of familie (wat is daar beter of anders aan dan van vreemden).... klinkt wat mij betreft niet echt steekhoudend.
Alle reacties Link kopieren
Is deze oproep echt van viva? Wat onprofessioneel om met hotmail te werken.
Alle reacties Link kopieren
Precies Snormel, ik vind dat de kinderen centraal moeten staan en niet de ouders. En iemand schreef: ik vind het knap dat je een kind met special needs in huis neemt.....nee dan maar knutselen met eitjes...:-(

Stel je eens voor hoe je later aan je kind moet uitleggen dat JIJ zo graag een baby wilde? ZO graag dat er anderen aan te pas moesten komen om dat kindje te kunnen maken? Wie is mijn moeder, wie is mijn vader? Dat zijn de vragen waar je van te voren over na moet denken.



Een kind opvoeden met een schisis of slechts 1 been lijkt me een stukje simpeler.



Egoisme is niet makkelijk uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:esther766 schreef op 26 april 2012 @ 14:19:

Precies Snormel, ik vind dat de kinderen centraal moeten staan en niet de ouders. En iemand schreef: ik vind het knap dat je een kind met special needs in huis neemt.....nee dan maar knutselen met eitjes...:-(

Stel je eens voor hoe je later aan je kind moet uitleggen dat JIJ zo graag een baby wilde? ZO graag dat er anderen aan te pas moesten komen om dat kindje te kunnen maken? Wie is mijn moeder, wie is mijn vader? Dat zijn de vragen waar je van te voren over na moet denken.



Een kind opvoeden met een schisis of slechts 1 been lijkt me een stukje simpeler.



Egoisme is niet makkelijk uit te leggen.Maar dat heb je toch bij adoptie ook... dan krijg je die vragen toch net zo goed?
Alle reacties Link kopieren
Heb je mijn post gelezen spectral, over het verschil tussen adoptie en donatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 26 april 2012 @ 14:30:

Heb je mijn post gelezen spectral, over het verschil tussen adoptie en donatie?

Ja die heb ik gelezen... maar adoptie heeft weer hele andere problemen... kinderen die gaan denken "waarom hebben mijn ouders mij weggegeven", missen volledig connectie met wie ze zijn. Wat overigens mij eicel of sperma donatie een stuk minder is, aangezien dan maar 1 van de 2 ouders onbekend is.



Ik vind dat ouders cq toekomstige ouders ook behoeftes mogen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Adoptie heeft problemen, maar die kinderen ZIJN er al. Als de ouders niet voor een kind kunnen zorgen, kun je die kinderen moeilijk doodmaken he. Dus iemand moet voor een kind zorgen. Dat dat problemen geeft zal best, maar je kunt niet anders. Het is adoptie of een weeshuis.



Eiceldonatie en spermadonatie voorziet op geen enkele manier in de behoefte van kinderen. Het bestaat uitsluitend om de behoefte van ouders te bevredigen.



En ik vind dat die behoefte niet bevredigd hoeft te worden ten koste van kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft je verhaal niet nog een keer te herhalen.



Verder mag je dat allemaal best vinden, ik ben het niet met je eens.... nogmaals, mogelijke toekomstige ouders mogen ook behoeftes hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 26 april 2012 @ 13:46:

. Maar ik vind het een stap verder om bewust situaties te creëren waarin kinderen niet door de eigen biologische ouders worden opgevoed.



[i.



De meeste stellen maken gebruik van of een eiceldonatie of een spermadonatie. Dat houd dus in dat het kind door 1 van de natuurlijke ouders wordt opgevoed.



Gaan ouders scheiden dan wordt het kind ook maar door 1 van de biologische ouders opgevoed.



Dus als het je puur daar om gaat dan zou je ook tegen scheidingen moeten zijn. Scheiden is tenslotte ook een keuze die niet in het belang is van je kind maar voornamelijk in het belang van de ouders.



Voor een vrouw zie ik trouwens geen verschil met een kind adopteren en een kind krijgen via eiceldonatie. In beide gevallen is het biologisch gezien niet je eigen kind.



Ik ben overigens tegen eicel donatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 26 april 2012 @ 15:11:

[...]





De meeste stellen maken gebruik van of een eiceldonatie of een spermadonatie. Dat houd dus in dat het kind door 1 van de natuurlijke ouders wordt opgevoed.



Gaan ouders scheiden dan wordt het kind ook maar door 1 van de biologische ouders opgevoed.



Dus als het je puur daar om gaat dan zou je ook tegen scheidingen moeten zijn. Scheiden is tenslotte ook een keuze die niet in het belang is van je kind maar voornamelijk in het belang van de ouders.



Voor een vrouw zie ik trouwens geen verschil met een kind adopteren en een kind krijgen via eiceldonatie. In beide gevallen is het biologisch gezien niet je eigen kind.



Ik ben overigens tegen eicel donatie.Mag ik vragen waarom jij tegen eicel donatie bent ?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 26 april 2012 @ 15:11:

[...]De meeste stellen maken gebruik van of een eiceldonatie of een spermadonatie. Dat houd dus in dat het kind door 1 van de natuurlijke ouders wordt opgevoed.



Mijn bezwaar is niet dat het kind door 1 vd natuurlijke ouders wordt opgevoed, mijn bezwaar is dat je op voorhand en welbewust een kind op de wereld zet dat één ouder niet kent.



Gaan ouders scheiden dan wordt het kind ook maar door 1 van de biologische ouders opgevoed.



Zie boven. Dat heeft dus niks met mijn bezwaar tegen eiceldonatie te maken. Ik had het over geknutsel met afkomst.



Dus als het je puur daar om gaat dan zou je ook tegen scheidingen moeten zijn. Scheiden is tenslotte ook een keuze die niet in het belang is van je kind maar voornamelijk in het belang van de ouders.



Jij vult in wat je dénkt dat mijn bezwaar is, en redeneert daarop verder. Maar FYI: ik ben inderdaad tegen scheiden als er kinderen zijn, tenzij er zeer dwingende redenen zijn om te scheiden. "De spanning is weg" vind ik bijvoorbeeld geen zeer dwingende reden.





Voor een vrouw zie ik trouwens geen verschil met een kind adopteren en een kind krijgen via eiceldonatie. In beide gevallen is het biologisch gezien niet je eigen kind.



Voor de vrouw zie ik dat verschil ook niet zo sterk, behalve het dragen en baren. Maar ik redeneer vanuit de behoefte van de kinderen, niet vanuit de behoeften van de ouders.



En voor spectral: ik vind dat ouders best behoeften mogen hebben. Maar dat is iets anders dan vinden dat die behoefte ook per se bevredigd moet worden.



Samenvattend: mijn bezwaar zit hem dus in het welbewust (herhaal: welbewust, dus niet per ongeluk) en op voorhand (herhaal: op voorhand, dus vooraf, niet achteraf wegens noodgeval) een situatie creëren waarin een kind door anderen wordt grootgebracht dan door de biologische ouders.

Alle reacties Link kopieren
quote:Snormel schreef op 26 april 2012 @ 15:27:

[...]



Een 1 ouder gezin kan ook kinderen adopteren.



Maar even voor wat achtergrond info, heb jij onderzoek gedaan naar de situatie van kinderen die door eicel of sperma donatie op de wereld zijn terecht gekomen?



Zijn die kinderen ongelukkiger, treuriger, agressiever, of wat dan ook, dan kinderen die op de normale manier ter wereld zijn gekomen? Of ben je er gewoon tegen omdat je dat zomaar zelf heb bedacht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven