Viva zoekt alle pijlers

VIVA ZOEKT: Jonge vrouwen met niet-reanimeren ketting

07-03-2013 15:51 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels zoeken we niemand meer



Steeds minder mensen willen gereanimeerd worden tijdens een hartaanval, lazen we deze week in de krant. Afgelopen jaar werden 6.000 niet-reanimeren kettingen aangevraagd bij de NVVE (Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde). Een verdubbeling in vergelijking met het jaar ervoor.



Ben jij of ken jij iemand die zo’n ketting heeft? Mail dan voor meer informatie naar rowan@viva.nl. Voor een interview met foto zoeken wij een vrouw tussen de 25 en 40 jaar die in Viva haar verhaal wil doen.
Alle reacties Link kopieren
De kans op een reanimatie met slechte prognose is erg klein binnen de doelgroep die jullie zoeken. De kans dat jullie vrouwen binnen die groep vinden die zo'n ketting hebben voor het geval van reanimatie bij een infarct is dus klein. Wellicht zijn er mensen binnen deze groep die andere (invaliderende?) bijkomstigheden hebben die voor hen een reanimatie onaantrekkelijk maken, maar ik denk dat die kettingen voorin door ouderen gedragen zal worden. Succes in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Hè ja, dat wordt weer een gezellig artikel
The time is now
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met Suusmei eens, weinige mensen hier die zo'n ketting dragen, en als ze een ketting dragen zullen het mensen zijn met een ongeneselijke ziekte.



Wel raar dat het de hoeveelheid verdubbeld is... terwijl er bewezen is dat mensen die buiten het ziekenhuis gereanimeerd worden het bijna altijd overleven en er ook nog goed uitkomen!
Keeltjuh, hoe kom je daarbij?!? Het gros overleeft helemaal niet.
En verder: als ik iemand dood tegen de vloer zie gaan ga ik echt niet zoeken naar een ketting. Pompen en blazen, dat ga ik doen. 30/2 om precies te zijn.
quote:Suze02 schreef op 07 maart 2013 @ 17:28:

En verder: als ik iemand dood tegen de vloer zie gaan ga ik echt niet zoeken naar een ketting. Pompen en blazen, dat ga ik doen. 30/2 om precies te zijn.Juist, dit dus...
Alle reacties Link kopieren
Zonder AED in de buurt overleeft maar 15% het. Is er wel een AED in de buurt overleeft 60 tot 70% het.

En verder eens met Suze02. Gaan met die banaan! En niet zoeken naar een ketting...
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder draagt er een maar die valt vast niet meer onder de categorie "jong". Dus helaas.



Voor degene die zeggen "gaan met die banaan" zou ik toch uitkijken, als je zo een verkeerde reanimeert heb je voor hetzelfde geld een aanklacht tegen je lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag even op bovenstaande reakties reageren..



Van de 15% (zonder AED) en de +/_ 60% (met AED ) die een reanimatie buiten het ziekenhuis overleven, is het percentage mensen die daadwerkelijk gezond en zonder restverschijnselen het ziekenhuis verlaat nog veel lager.. De kans om een reanimatie zonder (hersen-) schade te overleven is heel erg klein.



Wanneer iemand onwel en reanimatie behoeftig wordt op straat, of in de thuissituatie, en het is niet duidelijk of deze een niet-reanimeren-verklaring heeft, niet aarzelen, starten want iedere seconde telt. Laat de beslissing om te stoppen met reanimeren, om welke reden dan ook, over aan de hulpverlening/professionals.

Een aanklacht of rechtzaak hoef je niet bang voor te zijn, tenzij iemand het op zijn voorhoofd heeft getatoeerd.
Alleen en uitsluitend de officiele penning is rechtsgeldig, indien iemand het op z'n voorhoofs heeft getattoeerd MOET er wel gestart worden met reanimatie.
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb niet zo'n ketting aan mijn nek hangen maar ik ben van mening dat ze me liever niet hoeven te reanimeren ben heel gezond sportief etc. maar ik werk in de zorg en zie te veel slechte dingen na reanimatie je komt er zelden goed uit. Maar als mensen mij vinden geloof ik toch niet dat ze dan niet gaan reanimeren helemaal niet als er een jong iemand ligt, ik ben zelf 25 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 07 maart 2013 @ 17:28:

En verder: als ik iemand dood tegen de vloer zie gaan ga ik echt niet zoeken naar een ketting. Pompen en blazen, dat ga ik doen. 30/2 om precies te zijn.



Dat zeg je nu wel makkelijk, maar als er zoiets gebeurd..

Hoe weet je zeker dat je zo zal gaan reageren?

Het is wel iets overweldigends!

Lang niet iedereen heeft het in zich om direct te kunnen reageren en dan weten wat hij/zij moet doen..
Was dat de discussie?
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_191755 wijzigde dit bericht op 30-11-2013 19:56
Reden: n v t
% gewijzigd
ook interessant dan misschien: reanimatiepogingen die zijn geslaagd ondanks niet reanimeren verklaring zonder verdere schade.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven