Viva zoekt alle pijlers

Wat wil jij weten over wijn?

17-04-2015 10:56 37 berichten
Hoi forummers,



Binnenkort verschijnt er een nieuwe video-rubriek op VIVA.nl waarbij we allerlei onderwerpen bespreken met betrekking tot wijn. Wat heb jij altijd al willen weten over wijn? Het kan van alles zijn: wat voor soort wijn je drinkt bij welk gerecht, wat zijn de beste, goedkope wijnen… Noem maar op! Laat het ons hieronder weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij wel eens af waarom vroeger een wijn met een schroefdop een `no-go` was, goedkope troep in de volksmond, want wijnen `op stand` dan hadden die op zijn minst een echte kurk. Nu hebben vele wijnen opeens een schroefdop en hoor je niemand meer over een mindere kwaliteit of dat wijnen met kurk eerst een uurtje zonder kurk moet ademen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik drink zelf niet maar krijg wel eens mensen te eten, wat is een "veilige" wijn om te kopen? Heb geen zin om met allerlei aangebroken flessen te zitten omdat ik een slechte keus heb gemaakt.
Ik wil graag weten welke goedkope rode wijn het lekkerst is en het minste kater oplevert !
Alle reacties Link kopieren
Dat veel wijnen tegenwoordig een schroefdop hebben heeft als reden dat er steeds meer schimmel in de kurkeiken zit waardoor de wijn een kurksmaak krijgt, echt smerig. Er worden om dezelfde reden ook steeds meer kunststof kurken gebruikt.
verba volant, scripta manent.
We moesten deze week nieuwe wijnglazen kopen en wat is nou precies het verschil tussen rode en witte wijnglazen naast het verschil in de maat? Het schijnt dat witte wijnglazen kleiner zijn omdat die koud gedronken worden maar dan nog vind ik het onzin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 17 april 2015 @ 11:01:

Ik vraag mij wel eens af waarom vroeger een wijn met een schroefdop een `no-go` was, goedkope troep in de volksmond, want wijnen `op stand` dan hadden die op zijn minst een echte kurk. Nu hebben vele wijnen opeens een schroefdop en hoor je niemand meer over een mindere kwaliteit of dat wijnen met kurk eerst een uurtje zonder kurk moet ademen.Ademen heeft niets met kurk of schroefdop te maken. Veel 'zwaardere' wijnen met flink wat tannine moeten even ademen. Als je haast hebt, en geen decanteerkaraf, is er een snelle maar weinig elegante oplossing: open maken, half glas eruit schenken, dop er weer op en even flink schudden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 17 april 2015 @ 11:52:

We moesten deze week nieuwe wijnglazen kopen en wat is nou precies het verschil tussen rode en witte wijnglazen naast het verschil in de maat? Het schijnt dat witte wijnglazen kleiner zijn omdat die koud gedronken worden maar dan nog vind ik het onzin.

Witte wijn heeft een klein glas nodig zodat de (weinige) geur in het glas kan blijven hangen, en er inderdaad zo weinig mogelijk luchtcontact is (en dus weinig opwarmt)



Een rode wijn moet altijd wat ademen, en heeft dus een breed glas nodig (nooit vol schenken, maar altijd tot het breedste punt) zodat je zoveel mogelijk luchtcontact hebt. Daarboven heb je dan weer een iets toelopende kelk zodat je de geur ook goed kunt ruiken.



Maar het blijft een beetje snobistisch gedoe, leuk voor als je een damasten tafelkleed hebt. De wijnboeren zelf drinken gewoon uit duralex glazen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je te weten welke druiven in jouw fles zitten behalve door etiket. Veel wijnfabrikanten gooien een hoop wijn door elkaar in een fles. Hoe kom je er precies achter of het bedrijf zijn wijn van dezelfde boer is of van verschillende boeren. Veel mensen weten niet zoals bij Gal en Gal en andere grote supermarkt wijnen dat ze wijnen mixen. Daarom mijn vraag. En nog een vraag? Hoe kom je er achter hoeveel most er in je wijn zit.
Het gaat niet om wie je bent,maar wie je kent!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom Franse wijnen door de 'wijnsnobs' altijd zo gepromoot worden boven die uit Chili/Afrika/Australie. Heel eerlijk vind ik Franse wijnen echt niet altijd lekkerder.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:frapogalo schreef op 17 april 2015 @ 12:24:

Hoe kom je te weten welke druiven in jouw fles zitten behalve door etiket. Veel wijnfabrikanten gooien een hoop wijn door elkaar in een fles. Hoe kom je er precies achter of het bedrijf zijn wijn van dezelfde boer is of van verschillende boeren. Veel mensen weten niet zoals bij Gal en Gal en andere grote supermarkt wijnen dat ze wijnen mixen. Daarom mijn vraag. En nog een vraag? Hoe kom je er achter hoeveel most er in je wijn zit.



Die informatie hoort allemaal op het etiket te staan. De ene wijn wordt gebotteld bij de producent (mis en bouteille à la propriété en dan de naam van de wijnboer), de andere gaat in grote tanks naar een fabriek waar de hele meuk bij elkaar wordt gemieterd. Dat is onder andere de Château Migraine van de supermarkten (in literflessen) en de huiswijn van veel restaurants.



Over de juiste wijn in het juiste glas staat toevallig een artikel in Trouw, ik zoek het even terug.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
frapogalo: Waarom wil je dat weten? Als je een pak sinaasappelsap koopt, wil je dan ook weten van welke rassen en welke boeren de sinaasappels zijn?



In het algemeen is alles in het goedkopere segment en alles van grote importeurs gemengd. Die willen een zo consistent mogelijke smaak, dus als het ene jaar de druiven wat minder zoet zijn, gooien ze er wat meer van een andere soort in. Wijnen van 1 wijnbouwer verschillen per jaar van kwaliteit, en kom je een stuk minder in de supermarkt of bij de gall&gall tegen, maar vooral bij kleinere importeurs of slijters. Niet per se duurder, maar vooral kleinere oplages.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 17 april 2015 @ 12:35:

Waarom Franse wijnen door de 'wijnsnobs' altijd zo gepromoot worden boven die uit Chili/Afrika/Australie. Heel eerlijk vind ik Franse wijnen echt niet altijd lekkerder.Franse wijn is vooral veel te duur, vind ik. Zit best lekker spul tussen, maar je bent altijd minstens 5 euro per fles extra kwijt voor dezelfde kwaliteit. En dan betaal ik liever 8-9 euro voor een chileen dan 14 voor een franse
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 17 april 2015 @ 12:35:

Waarom Franse wijnen door de 'wijnsnobs' altijd zo gepromoot worden boven die uit Chili/Afrika/Australie. Heel eerlijk vind ik Franse wijnen echt niet altijd lekkerder.Australische wijnen zijn lekker, dikwijls heel anders (fruitiger) dan veel andere wijnen. Turkije produceert ook goede wijn, Kavaklidere wordt over het algemeen gezien als de beste.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Hier het artikel uit Trouw over de glazen:



http://www.trouw.nl/tr/nl ... glas-je-wijn-drinkt.dhtml
verba volant, scripta manent.
Hoe zit het met de bag-in-box wijnen? Ik zie er steeds meer verschijnen. Is de kwaliteit daarvan nog een beetje oke, of drink je dan echt goedkope rotzooi?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ontzettend veel verschillende druivenrassen die elk hun kenmerkende smaak geven aan de wijn, daarbij hangt het ook nog eens af van de grond waarop de druiven groeien, de vochtigheid (sproeien mag niet) en de kans op meeldauw (daarom staat bij wijngaarden dikwijls een rozenstruik, daarop is eerder te zien of er sprake is van meeldauw).
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 17 april 2015 @ 12:48:

Hoe zit het met de bag-in-box wijnen? Ik zie er steeds meer verschijnen. Is de kwaliteit daarvan nog een beetje oke, of drink je dan echt goedkope rotzooi?Ligt eraan waar die wijn vandaan komt. In ieder geval moet je zo'n box een poosje laten rusten, net als wanneer je en vrac koopt. In Frankrijk koop je heel redelijke wijn in een box.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 17 april 2015 @ 12:50:

[...]





Ligt eraan waar die wijn vandaan komt. In ieder geval moet je zo'n box een poosje laten rusten, net als wanneer je en vrac koopt. In Frankrijk koop je heel redelijke wijn in een box.Dan toch maar eens uitproberen. Ik vind het er altijd zo goedkoopachtig uitzien, dus ik twijfelde of dat nou wel een goed idee was.
Alle reacties Link kopieren
liara: Meestal een stuk beter dan vergelijkbare wijn in fles. Een glazen fles uit het zuidelijk halfrond hierheen verschepen, kurk erop, etiket erop, plus de accijns kost al snel 2.50. Als je dan 3 euro voor een fles betaalt weet je dat je maar voor 50 cent wijn krijgt.



Die bag in box is tenminste gewoon in grote containers verscheept en hier in een zak gegooid. Nu wordt er ook wel veel wijn hier gebotteld (huismerken enzo), dat scheelt ook al behoorlijk, maar ook voor de winkels is al dat glas natuurlijk alleen maar extra kosten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 17 april 2015 @ 12:53:

[...]





Dan toch maar eens uitproberen. Ik vind het er altijd zo goedkoopachtig uitzien, dus ik twijfelde of dat nou wel een goed idee was.Een paar jaar geleden hebben we, met het oog op een feestje later in het jaar, twee boxen van tien liter meegenomen uit de Languedoc, een rosé en een rode, helaas weet ik niet meer welke wijn het was. We hebben ze in de kelder gezet (daar is een constante temperatuur) en een paar dagen vóór dat feest op de plaats van bestemming afgeleverd. Ze moesten de rosé een paar uur van tevoren wel op een bak met ijsklontjes zetten.
verba volant, scripta manent.
@ Handigmetgeld: beter zelfs, dat had ik niet gedacht. Maar het klinkt wel logisch als je het zo uitlegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:SilverShadow schreef op 17 april 2015 @ 11:05:

Ik drink zelf niet maar krijg wel eens mensen te eten, wat is een "veilige" wijn om te kopen? Heb geen zin om met allerlei aangebroken flessen te zitten omdat ik een slechte keus heb gemaakt.Dit vind ik een goede vraag! En ook graag een niet al te dure veilige wijn dan ;)
Ik zou het heel leuk vinden om meer te weten over welke wijn er bij welk gerecht past en waarom. Leuk initiatief!



Laten jullie weten wanneer de video rubriek van start gaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 17 april 2015 @ 12:37:

[...]





Die informatie hoort allemaal op het etiket te staan. De ene wijn wordt gebotteld bij de producent (mis en bouteille à la propriété en dan de naam van de wijnboer), de andere gaat in grote tanks naar een fabriek waar de hele meuk bij elkaar wordt gemieterd. Dat is onder andere de Château Migraine van de supermarkten (in literflessen) en de huiswijn van veel restaurants.



Over de juiste wijn in het juiste glas staat toevallig een artikel in Trouw, ik zoek het even terug.



Veel mensen weten niet dat wijnen gemixed worden met andere druiven daar gaat het mij om. Mijn vraag misschien niet helemaal goed geformuleerd.

Wijn van Gal&Gal worden gemixed met andere druiven en daardoor goedkoper. Misschien een idee om iets over de clasificatie te schrijven zodat je weet hoe dit precies zit. Schrijf ook iets over most Viva.
Het gaat niet om wie je bent,maar wie je kent!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven