Viva zoekt alle pijlers

Verplicht gezond eten op school of niet?

23-09-2015 17:05 288 berichten
Voor een artikel op viva.nl zijn wij benieuwd naar jullie mening over eten op school. Steeds meer (basis)scholen adviseren om gezonde snacks te trakteren en verbannen frisdrank en vruchtensapjes. In sommige gevallen zijn traktaties voor verjaardagen zelfs afgeschaft.



Hoe denk jij hierover? Vinden jullie dat een kind dagelijks fruit mee zou moeten nemen? En zouden scholen hier regels over moeten opstellen?
Ja hoor, dat lijkt me een prima idee (uitzonderingen daargelaten).
Alle reacties Link kopieren
Waarom verplichten, doe je op latere leeftijd op je werk toch ook niet verplichten om gezond te lunchen op het werk??
Alle reacties Link kopieren
Prima idee, vooral die traktaties, eindelijk geen traktatiestress meer
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:zwitsal_nijntje schreef op 23 september 2015 @ 17:08:

Waarom verplichten, doe je op latere leeftijd op je werk toch ook niet verplichten om gezond te lunchen op het werk??Volwassenen hoeven dan ook niet opgevoed te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me kapot aan die hysterische gezondheidsfreaks!
Ik erger mij er vreselijk aan. Betutteling en overdreven. Slaat door vind ik wat wel en niet gezond is. Trouwens wie bepaalt dat voor mijn kind? Ik vind allemaal fruit en water overdag ongezond dus....
quote:blackberry1980 schreef op 23 september 2015 @ 17:13:

Ik erger me kapot aan die hysterische gezondheidsfreaks!Dit!
Mijn kinderen krijgen fruit en gezond brood mee. En soms een paaseitje of wat pepernoten of een plakje cake. Ik kan prima zelf inschatten wat gezond is en wat niet.
Ik vind inderdaad dat je ouders mag verplichten om hun kind(eren) verantwoord eten mee te geven naar school.

Dat is een stuk fruit, een boterham of een broodje met beleg naar keuze (en als dat beleg chocoladepasta is so what, zo ver wil ik niet gaan met verplichtingen) en dat zijn bv cherrytomaatjes en/of een volkoren biscuit. Melk, fristie of chocomelk bij de lunch en de rest van de dag water. En klaar.



Geen gedoe met voorverpakt snoep, overslaan van maaltijden omdat ouders het belang ervan niet inzien (zie de discussie over het ontbijt van schoolgaande kinderen dat vaak wordt overgeslagen), blikjes frisdrank etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:hgjb266 schreef op 23 september 2015 @ 17:14:

[...]





Dit!Wow! Ik heb eindelijk eens een medestander gevonden! In de meeste gevallen krijg ik een bak stront over me heen waar je 'u' tegen zegt...word ik als ontaarde moeder beschouwd omdat mijn zoontje gewoon cola en sapjes mag en geen fruit mee naar school krijgt, maar gewoon een broodje #foei!
Traktaties afschaffen vindt ik wat overdreven, gezonde traktaties promoten vindt ik wel een goed idee. Iets van fruit/rozijntjes oid kan ook een prima traktatie zijn. Ook de hoeveelheden zijn soms wel erg groot voor kleine kinderen.

Gezonde dingen mee naar school stimuleren is ook een goed plan. Ipv al die dure koeken gewoon een appel/banaan etc mee naar school, en een beker/thermoskan met bv thee, of iets anders gezonds.
Alle reacties Link kopieren
Dan moeten ze er niet raar van opkijken als de vuilnisbakken vol fruit komen te liggen.

Las vorige week ofzo iets van 'n Engelse/Amerikaanse school waar men verplicht ook 'n stuk fruit moet opscheppen en die belanden daarna dus massaal in de vuilnisbak.

En 'n traktatie hoort ongezond te zijn, je deelt op je eigen verjaardag toch ook geen worteltjes uit op kantoor?
Shoot first, ask questions later!
Ik haat die betutteling. Laat ouders zelf bepalen wat je kind mag eten en snoepen. Zo maak je soepen alleen maar interessanter.
Wat gezond is, is natuurlijk niet voor iedereen ook goed. Denk aan glutenallergie, koemelkallergie enz, Dus door daar strikte regels voor op te stellen kan je de plank wel eens heel erg misslaan.



Los daarvan: die betutteling in Nederland, het wordt steeds erger.
Ik vind het je reinste betutteling. Mijn dochter kreeg commentaar op school omdat ze een croissantje met ham en kaas mee had. De volgende dag had ze een witte kadet met hagelslag en dat mocht wel.

Dus als je dan dit soort dingen doorvoert, zorg dan ook dat er genoeg deskundigheid aanwezig is want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. En als ik mijn kind wat lekkers mee wil geven voor na de lunch, is dat toch mijn zaak? Natuurlijk geen zak met snoep maar een cakeje of een ander koekje bedoel ik dan.
Ik kreeg als kind gewoon een boterham met pindakaas mee en mijn klasgenootjes aten ook een simpele boterham of een broodje. Toch was er maar één kind te dik.

Tegenwoordig hebben we steeds meer gezeik én steeds meer overgewicht.



In plaats van kleine dorpsscholen te sluiten zouden ze die juist open moeten houden. Meer kinderen die op de fiets of te voet naar school kunnen, in plaats van een school 6 km verderop zodat ze met de auto gebracht (moeten) worden.
Traktaties kunnen toch ook gemakkelijk verantwoord zijn. Inplaats van een Snickers een zelfgebakken cakeje in figuur van een dier bv. Of een mandarijn met een gezicht erop getekend. Of een banaan als boot verkleed. Ik noem maar wat hoor.



Er hoeft echt geen enorme bak geld of inspiratie uit de hoed getoverd te worden voor zo iets.
Soepen zijn wat onhandig om mee te nemen, Blondie
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 23 september 2015 @ 17:09:

[...]





Volwassenen hoeven dan ook niet opgevoed te worden. Opvoeden heeft niets met het verplichten van gezond eten op school te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troelalaaaa schreef op 23 september 2015 @ 17:21:

Traktaties kunnen toch ook gemakkelijk verantwoord zijn. Inplaats van een Snickers een zelfgebakken cakeje in figuur van een dier bv. Of een mandarijn met een gezicht erop getekend. Of een banaan als boot verkleed. Ik noem maar wat hoor.



Er hoeft echt geen enorme bak geld of inspiratie uit de hoed getoverd te worden voor zo iets.Een zelfgebakken cakeje bevat ook veel kcal. Bij ons op de lagere school waren de meest gewaardeerde traktaties toch nog altijd de mini zakjes chips, gevolgd door mini marsjes/milkyway's/bounty etc. Als iemand 'n appel trakteerde dan voerde ik die onderweg naar huis altijd aan 'n paard in de wei. Godzijdank werd er niet vaak op fruit getrakteerd.
Shoot first, ask questions later!
quote:zwitsal_nijntje schreef op 23 september 2015 @ 17:21:

[...]





Opvoeden heeft niets met het verplichten van gezond eten op school te maken.



School heeft een voorbeeldfunctie. Je kunt kinderen alles leren over gezonde voeding, maar als de helft van de kinderen alleen maar rommel in het bakje heeft, schiet dat geen zier op natuurlijk.



Ik ben dan voor het verstrekken van een tienuurtje vanuit school. Desnoods een iets hogere ouderbijdrage, subsidie vanuit de overheid of sponsoring door een lokale kweker. Gewoon wat kratten fruit laten aanrukken elke week en uitdelen. Klaar.
Zolang school geen diëtist in dienst neemt hoeft school van mij niet te bepalen wat gezond is. Juffen met reclame wijsheid lust in rauw, met boter en suiker!



Zolang een Nizza biscuitje niet mag, want er zit suiker op, en een dubbele Liga Milkbreak wel (daar zit suiker en melkvet in) bepaal ik zelf wat mijn kind eet op school.



Vanavond meer!
Kijk maar wat kinderen geacht worden te leren:



http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEn ... F-L34.html



Als je dan op school toch die Snickers mag eten elke dag, zou het mij verbazen als bovenstaande beklijft.
Opvoeding wordt doorgetrokken op school. Mijn kind gaat niet van ma t/m vr naar school met het idee dat het daar geen regels, geen normen, geen waarden en geen fatsoen krijgt bijgebracht. Naast alle andere dingen die het daar leert. Ik als ouders ben hoofdzakelijk aan zet, echter school valt niet uit te vlakken in de rol van opvoeder, daar gaat kind immers groot deel van een dag/ week/ maand/ jaar naartoe. En daarom vind ik dat een school dit wel mag verplichten. Ze verplichten immers geen gekke dingen dan. Meedenken in het belang van het kind.



Daarnaast denk ik ook dat wanneer er 1 beleid gehanteerd wordt voor ieder kind er, doordat er geen onderscheid is, de kinderen zich niet blind staren op andermans snoep of frisdrank. Niemand heeft het en dus is het er gewoon niet. En gewoon invoeren vanaf de 1e groep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven