Viva zoekt alle pijlers

Jullie favoriete pruttelrecepten

08-12-2015 16:20 17 berichten
Ben jij gek op langzaam garende gerechten zoals stoofpotjes? Voor een artikel in VIVA 8 zijn we op zoek naar de favoriete pruttelrecepten van onze forummers. Deel jouw lekkerste recept hier en misschien zie je 'm terug in VIVA!
Alle reacties Link kopieren
Ik zet 500 gr runderlappen in stukjes op het vuur, met 2 tenen geperste knoflook en 1 rode ui.

Dit aanbakken en dan onder water zetten in de rode wijn en lekker laten pruttelen.

Dan gooi ik er een winterpeen in en een aantal stengels bleekselderij in stukjes + een bakje champignons.



Dit 3-4 uur laten pruttelen en dan een schep mosterd. Klaar. Eten met aardappelpuree of gebakken krielaardappeltjes.
Stressed is just desserts spelled backwards
Stoofvlees vind ik heerlijk, maar het is me dus echt nog nooit gelukt. Ruikt lekker, pruttelt lekker, maar ik eindig met een schoenzool



Doe echt iets fout... maar wat?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb je het opstaan?

En doe je er wel alcohol in?
Stressed is just desserts spelled backwards
Kipfilet, spekreepjes, basis voor kippensoep, linzen, bruine bonen, wortelen, paprika, ui, knoflook, kikkererwten, beetje zout, peper, has el ranout, piment, pepertje en stoven maar. Lekker zo, met rijst of met couscous.
Alle reacties Link kopieren
whisper: ook voor lekker stoofvlees is de basis - dus goed vlees - belangrijk. En als je zoals Malificient zegt, wijn, bier, azijn o.d. gebruikt dan 'breken' de vezels beter dan met een niet-zuur vocht.

Vanavond maak ik stoofpeertjes in de port. Ook zo'n lekker-langzaam-lekker-worden-gerecht.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Maleficent schreef op 08 december 2015 @ 16:45:

Hoe lang heb je het opstaan?

En doe je er wel alcohol in?



Nee alcohol niet, maakt dat het verschil?



Ik bak het nu eerst aan met wat boter en uien, dan water erbij en laat het dan een uurtje of 3/4 opstaan.
Alle reacties Link kopieren
Alcohol moet ja. Of witte wijn azijn. Ook nooit koud water toevoegen, maar warm.
Mijn overheerlijke bruine bonensoep en winterse stoofpotjes. Zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
Alcohol moet niet, wel een zuur (citroensap, azijn, asem, of eventueel wijn)



Het vlees gaart ook het beste bij een lage temperatuur, dus niet te hoog zetten en moet niet koken!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ga ik dat een keer proberen, met alcohol. Het recept dat ik nu gebruikte was van mijn oma, maar die heeft sowieso magische handen want welk recept ik van haar ook probeer, het smaakt nooit zo goed als bij haar



Malificents recept klinkt goed!
Alle reacties Link kopieren
Daarom is een slowcooker zo fijn! Het blijft op een constante tempratuur en daardoor blijft vlees mals.quote:slwhisper schreef op 08 december 2015 @ 16:44:

Stoofvlees vind ik heerlijk, maar het is me dus echt nog nooit gelukt. Ruikt lekker, pruttelt lekker, maar ik eindig met een schoenzool



Doe echt iets fout... maar wat?
For better and worse!!!!
Mijn snert is favoriet van velen, ik ga er een grotere pan voor aanschaffen omdat mijn 6 liter pan net te klein is. De soep gaat ook altijd op, heb zelfs een wachtlijst

Uur lang snijden en vervolgens 4 a 5 uur ploppen in de pan, dan een nachtje de kou in en de volgende dag kun je er plakjes van snijden, jammie

Goulash vind ik ook zo heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vegetariër, dus de enige gerechten die wel eens lang moeten opstaan zijn erwtensoep en stoofpeertjes.
Als je geen slowcooker hebt, kun je eventueel ook een vuurvaste pan in de oven zetten, oven op 90/100 graden en dan daar een aantal uur in laten pruttelen. Wel met deksel op de pan.



Ik heb wel succes recepten, maar die zijn niet van mezelf
Alle reacties Link kopieren
Rijstebrij met boter en bruine basterdsuiker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:lolly-pop schreef op 08 december 2015 @ 16:52:

Mijn overheerlijke bruine bonensoep en winterse stoofpotjes. Zo lekker!Klinkt goed lolly-pop! Ik ben nu stiekem erg benieuwd naar het recept .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven