Viva zoekt alle pijlers

Voorlezen: wie doet het nog?

02-03-2016 08:20 40 berichten
Je kind voorlezen voor het slapen gaan, hoe vaak gebeurt dat nog? Voor een artikel op viva.nl zijn we op zoek naar ouders die hun kinderen voorlezen. Lees je zelf graag voor? Vinden de kinderen het leuk? Maak je er een hele show van, met stemmetjes en geluidseffecten? Wat is jouw beste voorleestip? We horen het graag!
Alle reacties Link kopieren
Absoluut! Hier word niet geslapen voordat er voorgelezen is. Geen show, gewoon voorlezen. Daar word ons kindje rustig van. Op het moment is bobbi favoriet.
Ik lees mijn vriend voor, mag dat ook?
Ik lees standaard iedere avond een kwartier tot twintig minuten voor. Of hij nu vroeg of laat naar bed gaat, voorgelezen wordt er.

Zoon vindt het heerlijk om naar te luisteren en wordt er rustig van, en ik vind het heel leuk om te doen. Ik maak er wel een show van; geef ieder karakter een eigen stem. Vooral met de boeken van dolfje weerwolfje gaat dat heel goed dan hangt hij echt aan mijn lippen.



Mijn tip is: neem boeken met niet al te lange zinnen en veel dialogen. Dat leest fijner voor, en bij kinderen van een jaar of 6 a 7 blijft dit soort teksten beter hangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees zelfs mijn zoontje van bijna zes maanden al een tijd voor. Niet perse voor het slapen gaan, maar als hij wat onrustig is. Prentenboeken met plaatjes zijn favoriet, hij wordt er heerlijk rustig van. Stemmetjes doe ik! Maar vooral om het voor mezelf leuk te maken
Life is short. Smile while you still have teeth.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk! Wie niet?!
Dagelijks! En ook met andere stemmetjes, maar nu de oudste leert lezen leest hij soms zelf een klein stukje. De jongste lees ik sowieso iedere dag voor.
Ja hoor, ze blijven het ook gewoon leuk vinden
Alle reacties Link kopieren
Altijd voor het slapen gaan bij allebei de kinderen een ander boekje en overdag ook regelmatig. Sommige boekjes hoef je alleen maar de bladzijde om te slaan en weten de kinderen de tekst
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk!

GeZellig, rustig, lekker tegen elkaar aan zitte, en ook leerzaam.

En leuke boeken genoeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dagelijks voor aan mijn dochter, van 6,5 jaar. Al sinds ze baby is. Dat hoort er gewoon bij toch?



We lezen nu de GVR van Roald Dahl. Brings back memories. Fropskottel, snoskommers...
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ja absoluut, iedere avond, vanaf dat zoon heel klein is. Soms zijn prentenboeken favoriet, maar we stappen langzaam over op boeken met doorlopende verhalen (Woezel en Pip, Pluk, etc). Nu hij steeds meer woordjes zelf kan lezen probeer ik hem zelf ook mee te lazen lezen. En ja, stemmetjes om de verschillende karakters uit elkaar te houden.
Hier ook iedere avond, inclusief gebaren en stemmetje

Al ga ik bij de Gruffalo wel eens de mist in, dan heeft de muis ineens de stem van de Gruffalo.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk! Al sinds ze een baby waren. Zoon is nu 6,5 en dochter bijna 2. Stemmetjes zijn niet mijn sterkste punt. Ik probeer het wel maar vergeet altijd wie welk stemmetje heeft 😁
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
Alle reacties Link kopieren
Ja elke avond, woezel en pip zijn hier favoriet! Ik lees al voor sinds babytijd en dochter is helemaal dol van voorlezen! Het is echt ons momentje na een drukke dag!
Alle reacties Link kopieren
Elke avond, papa altijd met de oudste en mama met de jongste.

Bij de oudste leest papa gewoon voor uit het boek dat ze zelf uitkiest, de jongste heeft een boekje van dribbel waar ze helemaal fan van is, dan moet ze dribbel zoeken en na 100 keer vindt ze dat nog steeds helemaal geweldig om te doen. Daar maken we dan samen ook wel een spelletje van.
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Alle reacties Link kopieren
De jongste van 3 lees ik elke avond voor. Hij mag zelf een boekje uitkiezen. Momenteel kiest hij meestal voor zijn persoonlijke boekje van Dikkie Dik, waar hij zelf ook in voorkomt. Maar ook het Stoute Dingen Boek en Disneyboekjes vindt hij erg leuk. Overdag lees ik hem ook vaak voor als hij een beetje moe of verdrietig is, lekker samen op de bank. Met stemmetjes, gebaren en ik stel ook vaak vragen tussendoor en laat hem meehelpen met het verhaal.



De oudste twee hebben meer behoefte aan even kletsen voor het slapengaan. Alleen in de vakanties lees ik dan elke avond een hoofdstuk uit een boek voor. Vorig jaar de GVR. Idd, die snoskommers!
..
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mijn vriend wel eens of hij mij niet wil voorlezen - jammer genoeg wil 'ie niet.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker! Ze is nu 4 maanden. Ik ben ongeveer bij twee maanden al begonnen. Ze heeft natuurlijk geen idee van wat ik zeg, maar als ze in haar bedje ligt dan lees ik kort wat voor (ja, met gekke stemmetjes - vooral de uil is goud waard: Oehoe!!!). Ze wordt er heerlijk rustig van, ik krijg nog een lachje voor het slapen gaan en ik vind het zelf heel handig dat ik alvast een beetje weet waar al die boekjes over gaan.
Kleur ook eens buiten de lijnen
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon nog niet voor het slapen gaan, maar overdag. Vind het niet handig in het naar bed ritueel van een baby van 5 maanden. Als ik oppas altijd en met stemmetjes, al merk ik wel dat niet alle ouders het ook doen. Alleen het is zo lekker als kind en als volwassenen. Ze gaan makkelijker in bed omdat je ze daar nog voor leest en voor hun is het leuk en vallen ze makkelijker in slaap.
Vroeger wel gedaan maar gestopt toen ze begonnen mee te lezen en eerder klaren met de blz dan ik. Toen vonden ze het gewoon leuker zelf te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mijn dochter van 5 iedere dag voor , gezellig 😊

Heerlijk samen in bed en daar genieten we van. En natuurlijk gebruik ik daarbij "stemmetjes". We hebben net "Foeksia , de miniheks" uit. Mijn beste tip is om na te praten over het hoofdstuk dat je net gelezen hebt , en vragen te stellen over het verhaal. Bijvoorbeeld: 'Waarom denk jij dat Foeksia boos werd toen de houthakker de boom om wilde hakken?' Zo leren ze zich in te leven en blijft het verhaal beter hangen.
Alle reacties Link kopieren
Jep, bijna elke avond. Wij doen juist om en om, de ene dag ik met de oudste, man met de jongste, de andere dag andersom. Met stemmetjes, vooral ik af en toe laat ik de kinderen ook stukjes voorlezen. Kinderen zijn tien en acht jaar oud. Vooral jongste heeft leesoefening nodig.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 02 maart 2016 @ 08:29:

Ik lees mijn vriend voor, mag dat ook? ik ook
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vijf kinderen en drie stiefkinderen. De oudsten van 16 en 14 hoeven niet meer voorgelezen te worden maar als ik beneden voorlees luisteren ze wel mee, zeker als ik mijn dochter van 7 Harry Potter voorlees ;).

Helaas kiest mijn dochter van vijf er tegenwoordig vaker zelf voor om te lezen want ze vindt de boeken voor haar zusje (4) en stiefzusje (bijna 4) 'Vet Saai!' Ze houden gelukkig allemaal van lezen.

Voorleestips:

Mama Kwijt (en ja, die lees ik met stemmetjes ;)

Het huisje dat verhuisde

Dolfje weerwolfje

Harry Potter
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven