Viva zoekt alle pijlers

Omgaan met complimenten

29-03-2016 14:12 15 berichten
VIVA staat momenteel in het teken van complimenten uitdelen. Want iedereen die z’n hart volgt, lef toont en lak heeft aan wat een ander denkt verdient een veer in z’n kont, zo vinden wij.



Veel mensen delen liever zelf een compliment uit dan dat ze er een ontvangen, omdat ze het ongemakkelijk vinden om de hemel in geprezen te worden. Hoe zit dat bij jou? Hoe reageer jij als iemand je een compliment geeft? Maakt het je zelfverzekerd en trots, of weet je je eigenlijk geen houding te geven? Deel je ervaring hieronder!



Zelf een compliment uitdelen? Geef iemand een #VIVAVEER op viva.nl/veer!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ze groot gelijk.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Gewoon bedanken. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
Vriendelijk bedanken en nooit proberen een complimentje af te zwakken door bijvoorbeeld te zeggen dat die leuke jurk al tien jaar oud is, daarmee trek je de goede smaak van degene die jou een complimentje geeft in twijfel.
verba volant, scripta manent.
Zie motto.
Alle reacties Link kopieren
"Dankje "
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op complimenten! Hoe meer hoe beter
Alle reacties Link kopieren
Ik plas meestal gelijk in mijn broek.
Ik zeg stralend "dankje"!



Of ik word een beetje verlegen. Dat ligt aan degene die het compliment geeft, waarover het compliment gaat en met welke intentie (zo'n standaard compliment als iemand aan het flirten is, over mijn lichaam of over mijn "prachtige" ogen kan ik bijvoorbeeld wat minder mee). Maar dan nog zeg ik dankjewel, natuurlijk.



Ik geef zelf ook graag en regelmatig complimenten. Ik meen altijd wat ik zeg, geen geslijm. Uitspreken wat ik leuk / mooi / goed / bewonderingswaardig vind aan een ander vind ik belangrijk. Op gepaste wijze uiteraard.
Ik vind het verschrikkelijk! Het stomme is, ik voel me in een ondergeschikte positie gebracht als ik een compliment krijg. Hoe welgemeend en hartelijk het ook is. Ik kan het niet verklaren, maar ik voel me ter plekke krimpen.
Alle reacties Link kopieren
Een compliment op zijn tijd is fijn. Vooral als ik ergens aardig wat tijd en moeite in heb gestoken, is het fijn om daar waardering voor terug te krijgen. Complimenten als 'Wat zit je haar leuk!' doen mij dan weer niets. Mijn haar zit hoe het zit en daar steek ik absoluut geen tijd en moeite in.
Wat grappig om te zien dat de reacties hierover zo verschillen! Zelf kan ik er best verlegen van worden, maar dat hangt ervan af wat voor soort compliment het is. Waar zijn jullie het gevoeligst voor?
Alle reacties Link kopieren
Vroeger reageerde ik ook altijd met: O maar die jurk heb ik al zo lang, of die broek komt maar uit die winkel, of dat recept is niet zo moeilijk. Toen ik besefte dat je daarmee de gever van het compliment eigenlijk wat neerhaalt ben ik daarmee gestopt. Ik zeg nu dank je, ik vind hem zelf ook wel leuk, lekker recept . Het is even omschakelen maar het werkt zoveel prettiger voor beide kanten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik ben het gevoeligst voor complimenten over mijn persoonlijkheid, manier van (samen) werken en mijn successen.
Complimenten blijf ik lastig vinden, zowel op persoonlijke aard als op werkhouding.

Waarom? Omdat ik jaren gepest ben en het vertrouwen in mensen en hun waarheid daarin ben verloren.

Ik heb een paar jaar geleden wel een assertiviteitstraining gevolgd waarbij het onderwerp "complimenten ontvangen en geven" aan bod kwam.

Een compliment geven kan ik wel, ook met mijn gevoel erbij. Vooral bij kinderen geef ik ze vaak, wanneer het aan de orde is. Ik heb dat in mijn jeugd minder vaak gekregen en merk nu dat bijv. mijn oppaskindjes ervan groeien en zich trots gedragen.

Maar ontvangen, daar word ik ongemakkelijk van. En wanneer een man op een date een compliment geeft, dan is dat helemaal ongemakkelijk....en ga ik soms blozen, wat ook weer ongemakkelijk is.

Maar bedanken, dat doe ik altijd wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven