Viva zoekt alle pijlers

Turks Fruit: onovertroffen of overrated?

29-01-2019 10:24 47 berichten
Voor een stuk op viva.nl zijn we op zoek naar jouw mening! Alle quotes in dit topic kunnen meegenomen worden in het artikel.

-----

Turks Fruit, wie kent het boek niet? Dit jaar is het 50 jaar dat de bestseller van Jan Wolkers uitkwam. Het controversiële verhaal over de stormachtige relatie van de kunstenaar Erik en zijn grote liefde en muze Olga deed de gemoederen destijds flink opwaaien. Ook de film met Monique van de Ven en Rutger Hauer was een groot succes: met 3,6 miljoen bezoekers is het nog altijd de best bezochte Nederlandse film ooit in de Nederlandse bioscopen. Ter ere van het 50-jarig jubileum verschijnt er binnenkort ook een theatervoorstelling.

Wij zijn benieuwd naar jouw mening: wat heeft het boek (of de film) voor jou betekend? Verdient het verhaal inderdaad een plek in de spotlight, of vind je het flink overrated? Heeft het boek volgens jou iets veranderd aan de seksuele moraal of een andere maatschappelijke verandering teweeggebracht?

We zijn benieuwd naar je reactie!
Ik heb dit boek gelezen toen ik net op de middelbare school zat. Heel spannend natuurlijk, al die dingen over seks. Hetzelfde geldt voor de film.

Toch vind ik het, nu ik ouder ben, allesbehalve een literatuur hoogstandje. Voor de tijd waarin het geschreven is zal het heel vernieuwend zijn geweest maar in de huidige tijd is het oubollig.
Alle reacties Link kopieren
Het is vooral een tijdsdocument. Volkomen irrelevant geworden, maar indertijd vast reuze taboedoorbrekend voor gezapig Nederland. Maar Wolkers gaat dezelfde kant op als de meeste auteurs: een straatnaam, een pleintje, en niemand die daar verder nog aandacht aan besteedt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
GinnyJones schreef:
29-01-2019 10:29
Ik heb dit boek gelezen toen ik net op de middelbare school zat. Heel spannend natuurlijk, al die dingen over seks. Hetzelfde geldt voor de film.

Toch vind ik het, nu ik ouder ben, allesbehalve een literatuur hoogstandje. Voor de tijd waarin het geschreven is zal het heel vernieuwend zijn geweest maar in de huidige tijd is het oubollig.
Literair hoogstandje, maar dat is de charme van Wolkers, dat hij niet zo hoogdravend is.
Alle reacties Link kopieren
als puber heb ik de spannende stukken opgezocht (net als in Ik Jan Cremer) en gelezen.
Maar verder vond ik het boek vooral geen doorkomen aan. De film is helemaal volstrekt achterhaald. Vast erg Waanzing, Geweldig Groooovy, Je Weet Wel, voor die generatie. Maar vooral een opstapeling van Lekker vieze woorden zeggen.

Arme Wolkers
Alle reacties Link kopieren
Het is een van de vele voorbeelden uit die periode, zowel uit de literatuur als uit de beeldende kunst: een generatie die wat op te lossen had met een bedompte sex-onvriendelijke opvoeding. En daar krijg je dat soort werk van. Nog een paar generaties later en mensen schrijven flutstukjes over wat fijn is voor je punani op een “kijk ons eens moderne vrouwen zijn”-forum
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 29-01-2019 10:34
0.27% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
lilalinda schreef:
29-01-2019 10:33
als puber heb ik de spannende stukken opgezocht (net als in Ik Jan Cremer) en gelezen.
Maar verder vond ik het boek vooral geen doorkomen aan. De film is helemaal volstrekt achterhaald. Vast erg Waanzing, Geweldig Groooovy, Je Weet Wel, voor die generatie. Maar vooral een opstapeling van Lekker vieze woorden zeggen.

Arme Wolkers
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Reve begreep al dat een schrijver schrijft voor het moment, niet voor de eeuwige roem:

Als ik te veel gedronken heb, pis ik des nachts in bed.
Wat een schande voor een man van twee en vijftig.
Toch maakt het weinig uit:
later weet niemand meer behalve God
- als Hij mij niet verwart
met kippeneuker Drolkers of kafeenicht Mulles -
wie ik geweest ben.

(Reve, 1976)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk vind ik het wel jammer dat het alleen maar over de sex en vieze woorden gaat. Ik was helemaal niet zo onder de indruk daarvan, wel van andere dingen. Ik kan me de vieze woorden ook helemaal niet voor de geest halen. Olga’s ziekte, de Turk fruit en de maden in haar pop dan weer wel bijvoorbeeld.
Afbeelding
Altijd fan geweest van Rutger Hauer. :love: Misschien wel door deze film.
Alle reacties Link kopieren
Tietekont komt toch ook uit Turk fruit?
Dan toch een ‘vies’ woord onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
29-01-2019 10:44
Tietekont komt toch ook uit Turk fruit?
Dan toch een ‘vies’ woord onthouden.
en er zat een akelige verkrachting in
freja schreef:
29-01-2019 10:42
Afbeelding
Altijd fan geweest van Rutger Hauer. :love: Misschien wel door deze film.
Nee, ik weet het weer, het was de film Blind Fury waardoor ik in de ban van Hauer raakte.
Hoe halen ze het in het hoofd om hiervan een theatervoorstelling te maken.
Straks de musical? Alsjeblieft niet zeg..
Alle reacties Link kopieren
'Wie kent het boek niet'.

Ik. En dat hou ik ook zo.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-01-2019 10:49
en er zat een akelige verkrachting in
Oh, dat weet ik niet meer.
Turks Fruit de musical met Anthony Kamerling :'-(
https://www.youtube.com/watch?v=Yjbogo12SEI
https://www.youtube.com/watch?v=Xkb6ap36uDw
AeonOfWinter schreef:
29-01-2019 10:54
'Wie kent het boek niet'.

Ik. En dat hou ik ook zo.
Dit, ik werd verplicht de film te zien op de middelbare school maar conclusie was toch wel dat het heel overrated is in onze tijd. In de tijd van kuisheidgordels was het wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
29-01-2019 10:44
Tietekont komt toch ook uit Turk fruit?
toch wel het ultieme 'lekker vieze woorden zeggen'
Inderdaad overrated als je focus louter op de sex is. :P
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
29-01-2019 11:00
Dit, ik werd verplicht de film te zien op de middelbare school maar conclusie was toch wel dat het heel overrated is in onze tijd. In de tijd van kuisheidgordels was het wat anders.
De film ken ik ook niet. Hou ik ook zo :mrgreen:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
29-01-2019 11:03
De film ken ik ook niet. Hou ik ook zo :mrgreen:
Ik ook van jou met Angela Schijf ook niet gezien?
freja schreef:
29-01-2019 10:55
Turks Fruit de musical met Anthony Kamerling :'-(
https://www.youtube.com/watch?v=Yjbogo12SEI
https://www.youtube.com/watch?v=Xkb6ap36uDw
:@@:
En dan toch nog een toneelstuk van maken :nope:
AeonOfWinter schreef:
29-01-2019 11:03
De film ken ik ook niet. Hou ik ook zo :mrgreen:
Groot gelijk, als ik het niet op school had gezien had ik het diefstal van mijn tijd gevonden.
Viva maakt reclame
https://www.hummelinckstuurman.nl/voors ... chrijving/
Het boek was een bestseller, de film een blockbuster, de musical een kaskraker en dan is er nu de mag-je-niet-missen toneelbewerking van het ultieme liefdesverhaal uit de Nederlandse literatuur: Turks Fruit. De autobiografische roman van Jan Wolkers heeft na bijna vijftig jaar nog niets aan universele kracht en ontroering ingeboet en staat nog altijd hoog genoteerd op de boekenlijst van middelbare scholieren. Paul Verhoevens verfilming, die van Monique van de Ven en Rutger Hauer op slag filmsterren van internationale allure maakte, is met 3,6 miljoen bezoekers nog steeds de best bezochte Nederlandse film ooit. Hans Kemna, die indertijd de casting voor de film verzorgde, heeft ook voor de toneelvoorstelling de acteurs gevonden.

Turks Fruit vertelt van de heftige liefde tussen een beeldhouwer en een liftster. Hun ongekend passionele relatie krijgt een dramatische wending als de jonge vrouw ernstig ziek wordt. De toneelbewerking van Sophie Kassies is een ongekuiste, sensuele én ontroerende hommage aan dit ultieme liefdesverhaal.

R

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven