Dringend hulp gezocht!!

22-05-2008 13:12 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Ik ben een jonge studente van 24 jaartjes oud. Al jaren worstel ik met een paar boekhoudkundige vakken. Volgende week heb ik herkansingen van de desbetreffende vakken, maar snap er vaak geen snars van.. Wie o wie kan mij helpen? Ik ben al erg geholpen als iemand mij kan helpen met de volgende som:



Er is een machine buiten gebruik gesteld. De aanschafwaarde was ¤ 80.000. De vervangingswaarde bedraagt al sinds een jaar ¤ 84.000. De economische levensduur is geschat op zes jaar, de technische levensduur op acht jaar. Er is al 4.5 jaar op deze machine afgeschreven. De restwaarde is bij aankoop geschat op ¤ 5.000 en sinds een jaar op ¤ 5.250. De opbrengstwaarde wordt geschat op ¤9.0000, De rekeningen comptabele afschrijving en machines en calculatorische afschrijving machines worden telkens op het eind van een boekjaar opgeheven.



Welke regels maken deel uit van de correcte journaalpost van het buiten gebruik stellen?



Het antwoord moet zijn:



019 buiten gebruik gestelde machines ¤9.000

220 comptabele afschrijving machines ¤ 28.812.50

aan 010 machines ¤ 80.000



Weet iemand in hemelsnaam hoe ze aan die ¤ 28.812.50 komen?

Ik heb echt hulp nodig. Jullie willen niet weten hoe belangrijk dit voor mij is. Helaas heb ik geen andere mogelijkheden om hulp in te schakelen. Ik volg geen lessen meer en de desbetreffende leraar is onbereikbaar. De lessen voor deze tentamen worden ook niet meer gegeven..



Aangezien er veel slimme, behulpzame mensen zijn op dit forum probeer ik het hier. Alvast heeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt...



Liefs Iremgul...
Ik zou er toch echt zelf even voor gaan zitten.
Medestudent bellen?

Sorry, maar dit is niet mijn sterkste punt.
Vraagje: is post 220 echt 28.812.50? Zo ja, is dat dan: 28.812,50 of eigenlijk 2.881.250?
Nou, zo dringend is het dus ook niet.

Wel een goeie vraag, onderdezon!

(dat ik dat niet zie verklaart meteen mijn antwoord...)
Onderdezon schreef op 22 mei 2008 @ 13:36:

Vraagje: is post 220 echt 28.812.50? Zo ja, is dat dan: 28.812,50 of eigenlijk 2.881.250?


De afschrijving kan nooit hoger zijn dan de boekwaarde, dus 2,9mio is niet erg voor de hand liggend.



Niet dat ik er dan veel van kan maken, het is al zooo lang geleden
Zeg, ga jij eens even lekker zelf je huiswerk maken.
Iremgul, werk de opgave eens uit tot het punt waar je vast loopt. Misschien is het wat effectiever als je geholpen wordt met wat je niet begrijpt, dan dat je een uitwerking voorgeschoteld krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,



Ten eerste als ik zelf eruit zou zijn gekomen had ik het niet gevraagd. Hoe ik het wend of keer ik kom niet uit op het antwoord. Wat is er dan zo fout om hulp in te schakelen? Het is uit nood.. Ik ben al zolang hiermee bezig, maar kom er maar niet uit.. Gelukkig reageert niet iedereen hetzelfde. In het theorieboek staan de basisprincipes van het boekhouden en meer niet helaas.. En ik heb geen contact meer met medestudenten die het wel hebben gehaald.. Ik sta er dus zo goed als alleen voor..



Maar om even op de vraag terug te komen.. Op rekening 220 staat 28.812,50. Dat vind ik nou ook het vreemde, maar toch moet dat eruit komen.. Dus niet 28.812.50, maar 28.812,50. Mijn excuses.. Komt door het snelle typen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast iedereen ontzettend bedankt..



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Als ik de som zou maken als een open vraag ga ik uit van de fiscale feiten. Comptabel afschrijven hoort immers bij de fiscale principes.. Er is inmiddels al 4.5 jaar afgeschreven en 3.5 jaar blijft er over. Volgens de fiscale feiten wordt er jaarlijks:





(80.000-5000):8= 9375 afgeschreven.



Als de machine buiten gebruik wordt gesteld zijn er nog 3.5 jaarlagen over, dus: 3,5X9375=32.812,50..



Maar dit is heel wat anders dan die 28.812,50 (snik).



Verder kom ik echt niet en heb echt wel mijn best gedaan..

Wie o wie weet het antwoord..



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Dat is lang niet gek, Iremgul. Het verschil tussen wat jij vindt en wat in het antwoord staat is 4.000 euro. Dat had je vast al uitgerekend.



Vraagje:

Wat is het verschil tussen de opbrengstwaarde en de restwaarde?
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
rider schreef op 22 mei 2008 @ 13:54:

[...]



De afschrijving kan nooit hoger zijn dan de boekwaarde, dus 2,9mio is niet erg voor de hand liggend.



Niet dat ik er dan veel van kan maken, het is al zooo lang geleden
Oja, ik durf als onwetende alfa ook blijmoedig te vertellen dat ik hier geen ruk van snap. Ik vond het alleen zo'n raar getal - dat zijn dingen die mijn alfa-hoofd dan opvallen ;-).
Alle reacties Link kopieren
Sorry Iremgul, maar voor mij is het ook alweer een paar jaar geleden dat ik dit soort berekeningen heb moeten doen. Als ik mn boeken erbij had kunnen pakken had ik je misschien kunnen helpen (die liggen bij mijn ouders aan de andere kant van NL), maargoed, daar heb je op dit moment niets aan.



Ik hoop dat er snel iemand komt met een duidelijke uitleg!



Succes!
We komen er wel uit :)



Leg eens in je eigen woorden zo nauwkeurig mogelijk uit wat het verschil is tussen de calculatorische afschijvingen en de comptabele afschrijvingen?
Zeg Iremgul, ben je er al uit? Dankzij Riders hints weet ik het antwoord! ;-).
:) kijk, dat schiet op. Nu Iremgul nog
Iremgul, het spijt me, maar als je niet reageert kan ik verder niet helpen.
Alle reacties Link kopieren
En ik ook niet. Maar ik kan wel de verwarring wat vergroten, als iemand dat lollig vindt....
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Sorry voor mijn late reactie! Had vandaag echt een pechdag.. Mijn pc werkte niet.. Had problemen met het beeldscherm.. Gelukkig doet ie het weer en kan ik reageren.



Ik heb het antwoord! Maar eerst wil ik jullie stuk voor stuk bedanken! Wat een behulpzaamheid hier! Zo te zien zijn er ook veel slimme mensen op het forum. Maar natuurlijk moet je in de stof zitten om het antwoord te weten. In de praktijk heb je er waarschijnlijk weinig aan.. Maar voor de toets moet ik het eenmaal weten..



Maar goed, hier komt ie:



Ten eerste de journaalpost is niet compleet!



De volledige journaalpost:



011 Fiscale afschrijving machines ¤ 42.187,50

019 buiten gestelde machines ¤ 9.000,00

220 comptabele afschrijving ¤ 28.812,50

aan 010 machines ¤ 80.000,00



Wat ik eerst heb gedaan is uitrekenen hoeveel jaren er al zijn afgeschreven: 4,5 en dat vermenigvuldigen met de fiscale afschrijving per jaar 9375, samen maakt dat 42.187,50. De waarde buitengestelde machines spreekt voor zich, nl ¤ 9000. Tot slot hou je iets over en dat komt op de rekening comptabele afschrijving. Je moet uiteindelijk op die 80.000 komen. Misschien een beetje omslachting, maar ben eruit! Ik zou niet weten hoe je rechtstreeks op die 28.812,50 uitkomt maar goed..



Iedereen nogmaals ontzettend bedankt!



Groetjes Iremgul!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit jullie antwoorden terug te lezen, maar moet eerlijk zeggen dat die ¤ 4000 mij niets zegt.. En voor zover ik het weet hoef je met de calculatorische (bedrijfseconomische) afschrijvingen niks te doen of heb ik het mis? Pffff, word een beetje 8-P door deze som ahhaha, maar we zijn eruit!



Fijne avond allemaal!
Iremgul_22 schreef op 22 mei 2008 @ 22:39:

Beste mensen,



Sorry voor mijn late reactie!
Geeft niet, maar ik kom nu pas terug van een klant, en ga zo naar bed. Of ik de komende dagen tijd heb weet ik niet. Wanneer heb je die herkansing?



En had je al nagedacht over een goede uitleg van de twee soorten afschrijvingen?



Andere vraag: wat voor opleiding doe je eigenlijk? (nieuwsgierigheid, verder niks)
Iremgul_22 schreef op 22 mei 2008 @ 22:39:

Ik zou niet weten hoe je rechtstreeks op die 28.812,50 uitkomt maar goed..

Voor deze oplossing is dat genoeg, salderen mag altijd als je zeker weet dat je nog maar één rekening mist. Maar begrijpen wat je doet is in dit vak nog nuttiger!
Alle reacties Link kopieren
Iremgul_22 schreef op 22 mei 2008 @ 22:43:

Ik zit jullie antwoorden terug te lezen, maar moet eerlijk zeggen dat die ¤ 4000 mij niets zegt.
Je had een restwaarde verwacht van 5000 euro, je krijgt 9000 euro, dus je hoeft 4000 euro minder af te schrijven.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Alle reacties Link kopieren
rider schreef op 23 mei 2008 @ 00:35:

[...]



Andere vraag: wat voor opleiding doe je eigenlijk? (nieuwsgierigheid, verder niks)
Dát zou ik nou ook weleens willen weten..?
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Doordat ik problemen heb met mijn pc en even moest zoeken naar mijn topic reageer ik nu pas. En daarnaast nog die foutmeldingen de hele tijd :( Typ ik een heel verhaal en telkens is deze weer weg!!



Ik doe financieel management. Dit is een HBO opleiding waar het accent ligt op het boekhouden /bedrijfsadministratie. Daarnaast bestaat het vakkenpakket uit andere vakken als bedrijfsrecht, belastingrecht en zelfs marketing! De variatie maakt de opleiding zo leuk.



Alleen ben ik de laatste vakken wat beu. Zit weer uren te turen naar een rotsom.. Bedankt voor jullie hulp nogmaals!



Fijne avond! Iremgul

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven