Heilige birmaan

16-12-2016 22:41 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand toevallig binnenkort een nestje met heilige birmaan kittens?

En wat zijn normale prijzen voor zo'N kitten?

Groet pippa
Doe eens gek en neem contact op met een fokker.
Ongeveer 700,-.
Wat moet je met een birmaan? Is een gewone kat uit het asiel niet goed genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij een cattery die fokt met Birmanen langs gaan. Of bij meerdere.
quote:Theamuts schreef op 16 december 2016 @ 22:56:

Wat moet je met een birmaan? Is een gewone kat uit het asiel niet goed genoeg?Tsja, waarom willen mensen een Duitse Herder? Honden genoeg in het asiel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 16 december 2016 @ 22:56:

Wat moet je met een birmaan? Is een gewone kat uit het asiel niet goed genoeg?Tja, die is niet heilig hè ......
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik stel gewoon maar een vraag hoor.
quote:Pippa12 schreef op 16 december 2016 @ 23:09:

Jeetje, ik stel gewoon maar een vraag hoor.Ik gaf je ook gewoon een antwoord. Ongeveer 700,-.
Alle reacties Link kopieren
Verder een erg mooi ras.

Prachtige, lieve, luie katten die geen vlieg kwaad doen.
Alle reacties Link kopieren
Geweldige katten. Maar ga inderdaad naar een goeie fokker, met dit soort rassen wordt zoveel fout gedaan in de broodfokkerij, het gevaar van inteelt en daardoor ziekten is echt best groot.
Alle reacties Link kopieren
Vooral niet ! Op marktplaats kopen !



Zoek via rasvereniging goede fokker Kosten zijn tussen de 600/800€
Er zijn ook goede fokkers die adverteren via marktplaats. Het is niet verkeerd om via marktplaats te kopen, het is verkeerd om van broodfokkers te kopen of van fokkers die hun dieren niet laten testen op erfelijke afwijkingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:valisa schreef op 16 december 2016 @ 23:14:

Wij hebben een Birmaan van nu 9 jaren oud.

We hebben haar toen gekocht voor 600 euro, inclusief stamboom. Wij mochten met haar eventueel ook een nestje krijgen.

Let daar goed op als je dat wilt....want dat mag niet zomaar met elke raskat.



Verder een erg mooi ras.

Prachtige, lieve, luie katten die geen vlieg kwaad doen.



Zo'n bepaling in een contract is niet rechtsgeldig. Als jij een kat koopt is het jouw eigendom. Als jij daar een nestje mee fokt is dat je eigen keus.

Hooguit kan de rasvereniging beslissen dat je kittens geen stamboompapieren krijgen als je niet volgens de richtlijnen fokt, maar je kunt je ook afvragen of dat nu wel zo nodig is. Rasverenigingen en papieren staan niet altijd garant voor een gezonde manier van fokken.
Voor zover ik weet is zo'n contract wel rechtsgeldig.

En richtlijnen om te fokken zijn er ook niet voor niets.
Wij hebben afgelopen zomer een heilige birmaan gekocht bij een fokker. Echt een geweldig dier, met gezondheidsverklaringen, en uiteraard een stamboom. Wij hebben 600 betaald, als we met haar wilden fokken moesten we 750 betalen.



Ik zou ook een fokker zoeken en niet op marktplaats een goedkope heilige birmaan halen...
Bovendien zou ik ook goed kijken naar waar de kittens opgroeien bij de fokker en je eigen gevoel daarbij.

Wij waren al een aardig tijdje aan het zoeken en ik had met verschillende fokkers contact opgenomen.

Bij 1 mochten we niet komen kijken, pas een paar weken voor het ophalen. En we mochten niet met de kinderen komen,alleen mijn man en ik. Verder werd er amper gereageerd op vragen van onze kant.

Bovendien wist ze in eerste instantie ook niet in welk kitten ik interesse had, ze hadden meerdere nesten.

De andere fokster waar we contact mee hadden vond het juist heel leuk als we een aantal keren zouden komen kijken en de kinderen waren ook welkom. We kregen bij haar thuis gewoon een kopje koffie en mochten zolang blijven als we wilden. Ze had gelijk alle papieren en testen ter inzage. Mijn gevoel was bij haar heel goed.

Uiteindelijk bij haar dus een kitten gekocht. Nu, maanden later heb ik nog steeds hele gesprekken met haar via whatsapp. Ik mag alles vragen, ze neemt uitgebreid de tijd om te beantwoorden.

Ze komt in het voorjaar zelfs een keer deze kant op om te kijken hoe het met haar gaat.

Ik ben heel blij dat we voor een kitten van haar hebben gekozen!
quote:Flitseflats schreef op 16 december 2016 @ 23:06:

[...]





Tsja, waarom willen mensen een Duitse Herder? Honden genoeg in het asiel.Snap ik ook niet idd.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bella- schreef op 17 december 2016 @ 03:55:

Er zijn ook goede fokkers die adverteren via marktplaats. Het is niet verkeerd om via marktplaats te kopen, het is verkeerd om van broodfokkers te kopen of van fokkers die hun dieren niet laten testen op erfelijke afwijkingen.Waarom zou een goede fokker via marktplaats adverteren en niet via de rasvereniging? Het is niet alsof er via de vereniging geen kittens kwijt kunnen, en een beetje fokker laat de dekking pas plaatsvinden als de kittens al vergeven zijn, dus dan is marktplaats ook niet logisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bella- schreef op 17 december 2016 @ 12:07:

Voor zover ik weet is zo'n contract wel rechtsgeldig.

En richtlijnen om te fokken zijn er ook niet voor niets.



Nope, als je het dier koopt is hij van jou. Zelfs bepalen dat bij problemen het dier terug gaat naar de fokker is niet rechtsgeldig. Je kunt hooguit afspraken maken hierover.



Toen wij een hond kochten heb ik dit uitgezocht, omdat ik niet aan bepalingen vast wil zitten. Mijn hond, ik beslis erover.



Heb het nog even voor je opgezocht, dit zegt de rijdende rechter er over:



http://rijdenderechter.kr ... oopovereenkomst-deze-hond
In ons contract staat ook dat er niet met onze poes gefokt mag worden. Ook dat ze geen buitenkat mag zijn. Ik hou me aan dat contract, ook al kan de fokster niks beginnen als ik me er niet aan hou. Het is gewoon een afspraak tussen ons, en ik zie niet in waarom ik die zou verbreken.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou me ook aan afspraken met de fokker van onze hond, alleen is dat er maar eentje. Zou ze ooit weg moeten, dan gaat dat in overleg met de fokker. Hebben Wij geen goede baas voor haar, dan gaat ze terug. Maar ik ga er niet vanuit dat dat ooit zal gebeuren.



Gelukkig vonden wij een fokker die ook beseft dat ze niet over andermans dieren kan beschikken, verkocht is verkocht. Ze heeft uitstekende contacten met alle pupeigenaren en is heel zorgvuldig met het uitzoeken van baasjes.
Alle reacties Link kopieren
Enfin, terug naar de poezen :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 12:12:

Wij hebben afgelopen zomer een heilige birmaan gekocht bij een fokker. Echt een geweldig dier, met gezondheidsverklaringen, en uiteraard een stamboom. Wij hebben 600 betaald, als we met haar wilden fokken moesten we 750 betalen.



Ik zou ook een fokker zoeken en niet op marktplaats een goedkope heilige birmaan halen...Waar zit dat verschil van 150e in? Had zij die als fokster extra aan kosten gehad? Of is hethat puur een extra verdienste?
quote:El0ise schreef op 17 december 2016 @ 19:45:

[...]





Waar zit dat verschil van 150e in? Had zij die als fokster extra aan kosten gehad? Of is hethat puur een extra verdienste?Volgens mij moet zij dan een ander soort verklaring nog aanvragen bij de rasvereniging als ik het goed heb. Dan wordt de poes namelijk ook geregistreerd als fokpoes en kan ik per kitten ook weer stambomen aanvragen. Maar ik weet het niet precies, want wij willen er geen kittens van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven