Zwangere 10-18 weken gezocht om te volgen!

06-10-2017 14:09 13 berichten
Dag dames,

Voor mijn opleiding tot verloskundige aan de Amsterdamse Verloskunde-academie (www,avag.nl) wordt ik dit jaar verondersteld iemand te volgen tijdens haar zwangerschap. De bedoeling hierbij is dat de verloskundige in opleiding het hele proces vanaf de vroege zwangerschap tot geboorte kan meekijken en zo meer leert over het verloop, maar vooral de persoonlijk beleving van de zwangere die zij volgt.

Voor deze opdracht ben ik opzoek naar iemand die nu ongeveer 10 tot 18 weken zwanger is en mij een kijkje in haar beleving gunt.

Ik ben op zoek naar iemand die het goed vindt dat ik:

-Vier keer met haar mee ga naar controle bij de verloskundige
-Twee keer een interview met je afneem waarin ik je vraag naar je ervaringen.

Daarnaast moet je het goed vinden dat ik een keertje langskom in de kraamweek, om je (uiteraard!) te feliciteren en een kort gesprek met je te hebben.

Natuurlijk gaat dit allemaal in overleg, en ben je nooit tot antwoorden verplicht. Ook kun je ten alle tijden aangeven dat je mij er liever niet bij wil hebben. Ik kan stil zijn, of af en toe eens actief een vraag stellen, maar ik ben vooral als 'waarnemer' aanwezig. De verantwoordelijkheid voor je begeleiding blijft volledig bij je eigen verloskundige.

What's in it for you?

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, dat jij meehelpt aan mijn opleiding, maar waarom is dit nou interessant voor jou?

-Ten eerste help je mee om bij te dragen aan de kwaliteit van de verloskundige zorg in Nederland. Hoe meer praktijkstages, hoe beter jonge verloskundigen straks zelfstandig kunnen functioneren.
-Je leert mij ontzettend veel over jouw perspectief als zwangere. Dat valt niet uit een boek te leren, maar vormt wel de essentie van mijn toekomstige functie.
-Je hebt een verloskundige in opleiding aan je zijde, die minstens zo geïnteresseerd is in je zwangerschap als jij. Een extra persoon om samen eens op dingen te reflecteren of met je mee te denken als je dat wenst.
-Op basis van onze gesprekken en mijn bezoeken maar ik een 'herinneringsdocument' voor je van je zwangerschap. Een boek waarin je mijn indrukken en onze gesprekken nog eens na kunt lezen(en eventueel bekijken, als je dat leuk vind) Een uniek extra perspectief dus.
- Ik koop je graag om met cafeïne-vrije cappuccino's.

Mijn opleiding stelt de specifieke eis dat je onder controle van een verloskundige staat(eerstelijns) en dus niet bij de gynaecoloog. Het is wel handig als je enigszins in de buurt van Amsterdam woont, maar indien nodig reis ik graag.

Bedankt voor het lezen! Mocht je geïnteresseerd zijn dan hoor ik heel graag van je. Ook als je totaal vrijblijvend meer wil weten over mij en de opleiding ben je van harte welkom. Wat misschien nog wel even leuk is om te vermelden is dat ik zelf al een iets oudere studente ben(29) en dat ik in Amsterdam woon. Naast mijn diepe passie voor dit vak hou ik van cultuur en lees ik heel graag. Daarnaast beoefen in met veel plezier yoga. Ik ben heel benieuwd wat jou beweegt, en waarom jij welke keuzes maak in deze bijzondere periode!

Hartelijke groet,

Amber
anoniem_6362a91a1b6ba wijzigde dit bericht op 06-10-2017 15:02
0.02% gewijzigd
Ik vind dat je ontzettend leuk schrijft. Als ik zwanger was geweest had ik contact met je opgenomen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar verzoek.

Als je een opleiding tot kapster volgt zoek je toch ook geen mensen met wie je een keertje mee mag naar de kapper maar ga je gewoon stage lopen in een kapsalon.

Als iemand een opleiding volgt tot verloskundige verwacht ik dat diegene stage gaat lopen bij de verloskundige praktijk en niet dat ze als bezoeker mee gaat naar d verloskundige.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
06-10-2017 14:36
Wat een raar verzoek.

Als je een opleiding tot kapster volgt zoek je toch ook geen mensen met wie je een keertje mee mag naar de kapper maar ga je gewoon stage lopen in een kapsalon.

Als iemand een opleiding volgt tot verloskundige verwacht ik dat diegene stage gaat lopen bij de verloskundige praktijk en niet dat ze als bezoeker mee gaat naar d verloskundige.

Nee dan moet je overal rond bedelen of iemand alsjeblieft naar jouw school wil komen omdat je zelf modellen mee moet brengen en je anders zakt.. Tijdens een opleiding krijgen mensen verschillende opdrachten, dit is er een van. Je hoeft heus niet bang te zijn dat ze na een keer meelopen zelfstandig helpt baren hoor. Zuur gezeik weer zeg.

Succes met zoeken TO, misschien kun je eens wat praktijken in de buurt langsgaan en vragen of je een briefje op mag hangen als het op deze manier niet lukt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik val niet in je doelgroep helaas, ben al een stuk verder maar anders had ik het graag gedaan. Succes!
Natte tosti..
Ha dames,

Bedankt voor de aardige reacties, dankjewel voor het compliment Enora!

@Sugarmiss Je hebt helemaal gelijk hoor, wat betreft de stages. We lopen in de opleiding uiteindelijk zo'n twee jaar stage, maar voor deze eerste stage is het vooral de bedoeling dat we naast onze theoretische kennis het perspectief van de daadwerkelijke zwangere vrouw meekrijgen. We hebben al wekelijks een college met een cliënte van vlees en bloed, maar dat is natuurlijk iets anders dan het daadwerkelijke gesprek met iemand aangaan. Voor onze praktijkstages werkt mijn opleiding samen met een aantal verloskundigenpraktijken hier in de buurt, maar voor deze stage wordt ik verondersteld iemand in mijn eigen sociale netwerk te vinden. Nu is er in mijn context toevallig niemand zwanger op het moment, dus ik dacht ik probeer het Viva-forum, dat heeft me in de loop der jaren al heel wat antwoorden op prangende vragen opgeleverd!

@Mw Theelepel Dankjewel voor de tips! Wij mogen van opleiding geen contact opnemen met verloskundigenpraktijken omdat die al overvraagd zijn qua stageverzoeken.
Kan je geen bericht op Facebook plaatsen dan zit je misschien niet in een directe vriendenkring maar wel dichterbij dan hier?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje een raar verzoek. Toen ik zwanger was werd er ook gevraagd of een dame in opleiding mee mocht kijken/voelen/lopen. Maar dat ging van de verloskundige uit, niet zomaar van een particulier.
Waarom doe jij het niet via een verloskundige praktijk?
Ha boterhammie, dankjewel voor je reactie. Ik heb een oproep op Facebook staan, maar ik heb niet echt een netwerk in de leeftijdscategorie die al aan kinderen is begonnen.

Ha Nina1966, ik begrijp je punt. Ik vind het ook niet perse handig dat we dit zelf moeten regelen, hoor van meer medestudenten dat ze er ook wat negatieve reacties op kijken. Punt is dat dit dus vooral gaat om het opbouwen van een persoonlijke band, en het dus nog niet een daadwerkelijke stage betreft. De dames van de opleiding die met jou meekeken liepen waarschijnlijk stage bij de praktijk waar jij cliënte was en waren waarschijnlijk al wat verder gevorderd dan ik ben. Ons wordt dus specifiek verzocht om dit niet via een praktijk te regelen. Ik ben wel benieuwd naar jou ervaring? Hoe vond jij het dat er iemand meeliep tijdens je consulten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag pas een soort gelijk verzoekje langskomen op de lokale vraag/aanbod/durf te vragen pagina op Facebook, misschien is dat nog een tip voor je (dan zit je niet met het probleem dat je eigen sociale netwerk zich niet in de fase bevind, op die pagina's komen mensen van alle leeftijden, dus wellicht zit er iemand tussen).
Dat is nog wel een goed idee stripverhaal, dankjewel, dat ga ik ook even proberen! Ik ben niet een enorm fervent Facebooker, dat blijkt maar weer.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Amber, heb je inmiddels al iemand gevonden?

Ik ben net ietsje verder zwanger dan de termijn die jij aangeeft (21 weken nu) maar je bericht spreekt me aan. En ik zit in ook nog in je regio.

Als ik in nog je doelgroep val qua zwangerschapsduur dan heb je hierbij je vrouw gevonden! ;-D Ik heb aankomende week weer een afspraak bij de vk.

Laat maar weten!
Inmiddels heb ik een zwangere gevonden om te volgen. Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken, ik waardeer het zeer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven