Racistische opmerking

17-12-2017 17:09 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag stond ik in de rij bij de kassa. Voor mij stond een vrouw met een hoofddoek, achter mij stond een wat oudere man en een vrouw. De man en de vrouw waren aan het praten over kerst, ze vroegen zich af hoe de winkel nog open kan zijn tijdens kerst als alle werknemers kerst vieren. De man wees toen naar de vrouw voor mij en zei: "Daarvoor hebben we van die hoofddoekjes in Nederland, die vieren geen kerst dus dan kunnen die mooi werken op eerste kerstdag, zijn ze toch nog ergens goed voor." De vrouw met het hoofddoekje hoorde de man gelukkig niet.
Ik schrok toen ik dat hoorde en vroeg me af of ik er wat van moest zeggen. Heb het uiteindelijk niet gedaan om de vrouw met het hoofddoekje een belediging te besparen en om een conflict met de racistische man te vermijden.
Achteraf heb ik er denk ik toch wel spijt van dat ik niks heb gezegd, wat hadden jullie gedaan in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Als ik terugdenk aan vergelijkbare situaties, is er een redelijke kans dat ik (in combinatie met afkeurende blik) vervolgens erg ‘onhandig’ was geworden. Dus bijv per ongeluk het beurtbalkje op meneer z’n voet laten vallen ofzo. Of ineens staan te hannesen met afrekenen waardoor het allemaal erg lang duurt... Ook niet perse netjes.. maar in een discussie verzanden heeft voor niemand zin helaas....
Ik maak het helaas ook vaak zat mee. Ben zelf niet NL van origine en geen moslim maar hoe vaak ik mee heb gemaakt wat mensen ècht denken over moslims en überhaupt buitenlanders, vind ik zeer schokkend. En helaas hoor je dit soort gesprekken 1 op 1 of in klein groepsverband of achteraf. Nooit in grote groepen, of recht in iemand z'n gezicht. Lekker schijnheilig.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
17-12-2017 17:23
Het is geen racisme, moslims zijn geen ras.

Maar ik zou niets zeggen. Ook niet als ze het wel gehoord had. Maakt niet uit waar het over gegaan was overigens, ik bemoei me niet met wat een ander zegt over een ander. Van woorden gaan mensen niet dood.
Het racisme noemen, wanneer het over een religie gaat, stoort mij enorm! Nu vind ik het woord racisme überhaupt een dom woord, aangezien we het over mensen hebben. Daar bestaat hier op deze wereld maar 1 ras van!

Maar goed, het woord is nu eenmaal ingeburgerd om mensen in te delen op huidskleur en afkomst. Maar laten we het dan wel goed gebruiken, want alles te pas en onpas racisme noemen, lijkt mij niet bevorderlijk voor mensen die echt met racisme te maken hebben!

Neemt niet weg, dat het een kutopmerking blijft. Bij zou het aan de situatie liggen of ik er iets van zal zeggen. Voel ik mij veilig genoeg, denk ik dat het kan escaleren, heb ik het idee (zoals in dit voorbeeld) dat degene om wie het ging het niet gehoord heeft. Het ligt aan allerlei factoren of ik mij wel of niet bemoei met opmerkingen die ik hoor maar niet naar mij gericht zijn. ZIjn ze wel naar mij gericht, wil ik overigens ook niet altijd reageren hoor!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vrij bang aangelegd en ga niet snel een discussie aan met vreemden. Maar in dit geval denk ik dat ik toch wel iets had gezegd. Want stel dat die vrouw het toch wel hoorde, wat is dan erger? De opmerking van de domme discriminerende man, of het feit dat van alle aanwezigen ook helemaal niemand zich geroepen voelt om daar iets van te zeggen?
Tijdschriftenverslindster schreef:
17-12-2017 17:42
Je laat jezelf wel erg kennen hoor; maar dat was me al vaker opgevallen. Lees even goed; er staat als voorbeeld o.a. ook verbale bedreiging bij... sinds wanneer is dat fysiek geweld en een tas jatten valt ook niet onder fysiek geweld hoor. Door jouw reactie is mij in elk geval wel duidelijk dat er ineens andere regels zijn als het jou betreft... Helaas ben je daarin niet de enige. Het zou fijner zijn als mensen eens iets meer voor elkaar opkwamen in plaats van alleen op zichzelf gericht te zijn met de gedachte ik doe niets want de ander gaat er toch niet dood aan; je geeft hiermee alleen maar ruimte aan discriminatie om te groeien.
Ik ken je verder niet en als jij altijd zo hysterisch reageert met van die ontzettend kinderachtige poppetjes, wil ik dat op zich ook wel zo houden.

Verbale bedreiging is werkelijk anders dan een beledigende opmerking. Zie je dat zelf niet in? Overigens laat ik mij niet verantwoordelijk maken voor wat er gebeurt als ik ergens iets niet van zou zeggen. Er is niemand in gevaar of potentieel gevaar. Moet ik dan iets doen om moreel hoogstaand over te komen? Pas ik gewoon voor. En het zou je sieren als je moeite zou doen om dat iig proberen te begrijpen ipv zelf enorm persoonlijk te worden om dat ik niet voor iemand zou op komen.

Pot, ketel en zo..
Frizz schreef:
17-12-2017 17:25
Een hoofddoek zit niet IN je oren hoor. Die dacht ook: "Lamawaaien".
Sommige mensen zijn zo dom, daar is geen beginnen aan.
Precies dit. hoor ik ook vaker van de twee vrouwen die ik ken en hoofddoekje dragen buitenshuis. Mensen gaan ervanuit dat ze dan vast geen woord Nederlands spreken of doof zijn. Zijn nogal pittige ladys en het is ronduit grappig hoe zij reageren op beledigingen want die krijgen ze en niet te weinig ook maar ook hun zeggen dan tsja, zo hoor je nog eens hoe er over je gedacht word.
De beste opmerking tegen zo'n stel als in het topic vond ik wel: verontwaardigd omdraaien en tegen de man zeggen je bekijkt het maar verder je komt er niet meer in, wie is dat grauwe geval aan je arm ben je nog getrouwd ook viespeuk ik wist dat er iets niet klopte ik wil je nooit meer zien. niet meer bellen wis mijn nummer maar. is dat duidelijk? Man zei helemaal niks meer, vrouw ook niet. Ze wierp nog wat woedende blikken naar het stel tijdens het afrekenen. wat had ik graag de rest van de dag dat stel willen volgen wie weet heeft ze een topic hier met Zou mijn man vreemd zijn gegaan. Het hoofddoekje doet er dan opeens niet zoveel meer toe denk ik
Nummer*Zoveel schreef:
17-12-2017 18:05
Ik ben vrij bang aangelegd en ga niet snel een discussie aan met vreemden. Maar in dit geval denk ik dat ik toch wel iets had gezegd. Want stel dat die vrouw het toch wel hoorde, wat is dan erger? De opmerking van de domme discriminerende man, of het feit dat van alle aanwezigen ook helemaal niemand zich geroepen voelt om daar iets van te zeggen?

Wat als ze er bewust voor gekozen heeft om het te negeren? Dan is er een buitenstaander die er heibel om maakt, terwijl ze dat misschien wel helemaal niet wil.
nerdopviva schreef:
17-12-2017 18:20
Wat als ze er bewust voor gekozen heeft om het te negeren? Dan is er een buitenstaander die er heibel om maakt, terwijl ze dat misschien wel helemaal niet wil.
Ja zo is er altijd wel wat.

Ik opteer ervoor dat iedereen in zo'n situatie doet wat hem goed dunkt, mits er geen bloed bij vloeit.
Als je zelf correct blijft en op een normale manier je boodschap overbrengt hoef je niet te vrezen is mij altijd geleerd. Ik denk dat publiekelijke afkeuring zeker wel kan helpen om dit soort mensen wakker te schudden of in ieder geval ervoor te zorgen dat hij zoiets niet nog een keer flikt. Het gemak waarmee sommige mensen beledigende en racistische uitingen uitspuwen zegt mij dat men nog veel te vaak de ogen sluit voor dit soort misstanden. Zo een figuur zal nog de indruk krijgen dat al die zwijgende mensen het met hem eens zijn ook, hoe pijnlijk is dat voor het slachtoffer.
Ik heb tot nu toe zelfs vaak bijval gekregen van omstanders in dit soort gevallen dus je word echt niet meteen neergehoekt als je eens een tegengeluid laat horen. Integendeel.
strikjemetstippels schreef:
17-12-2017 18:15
Ik ken je verder niet en als jij altijd zo hysterisch reageert met van die ontzettend kinderachtige poppetjes, wil ik dat op zich ook wel zo houden.

Verbale bedreiging is werkelijk anders dan een beledigende opmerking. Zie je dat zelf niet in? Overigens laat ik mij niet verantwoordelijk maken voor wat er gebeurt als ik ergens iets niet van zou zeggen. Er is niemand in gevaar of potentieel gevaar. Moet ik dan iets doen om moreel hoogstaand over te komen? Pas ik gewoon voor. En het zou je sieren als je moeite zou doen om dat iig proberen te begrijpen ipv zelf enorm persoonlijk te worden om dat ik niet voor iemand zou op komen.

Pot, ketel en zo..
Denk dat we beide knap persoonlijk zijn geworden; jij net zo goed naar mij toe in je bovenstaande en eerdere post. Alleen in de eerste regel in bovenstaande post al... wel jammer; want de rest van je boodschap lees ik daardoor niet tot nauwelijks meer en heb ik geen enkele behoefte meer om nog inhoudelijk op dat gedeelte te reageren; ik besteed die energie dan liever aan een ander. Denk dan echt 'zet me dan maar onder de negeerknop als je me niet wilt (leren) kennen en hysterisch en gestoord vindt reageren'. Van mijn kant uit in elk geval excuus dat het persoonlijk is geworden; daar had ik beter op moeten letten. TO: sorry voor deze discussie in jouw topic; is zeker niet mijn bedoeling geweest.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 17-12-2017 18:33
4.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
17-12-2017 17:32
Zou je dat ook denken als het over jezelf gaat? Iemand bedreigt je verbaal, jat je tas of verkracht je... Fijn als er dan omstanders/voorbijgangers zijn die redeneren zoals jij en dus niet ingrijpen en jou aan je lot overlaten. Hey, want aan al de genoemde voorbeelden ga jij immers ook niet dood. :bonk: :facepalm: :moon:
Jij vergelijkt woorden met gewelddadige daden? wauw.
Ik zet nooit iemand onder de negeer en ik staf nooit, dus ook niet in jouw geval.
Overigens hoef ik geen excuus ergens voor, ik vind het alleen altijd zo opmerkelijk dat mensen die een ander iig lager op de morele ladder plaatsen daar dan verdomd venijnig naar uit halen vaak wat toch hun hele act onder uit haalt. Ik zou mij zelf nu nooit moreel hoogstaander zien overigens.

En ja, een poppetje dat z'n broek naar beneden trekt gebruiken is gewoon kinderachtig. En nu ben ik zelf ook kinderachtig als in ik vind smileys grappig, maar het is niet echt kwalitatief en moreel superieur reageren zeg maar.
Ik vind er nogal een verschil in zitten als je iemand bijvalt die verbaal wordt aangevallen of dat je je feitelijk mengt in een onderling gesprek tussen twee mensen, waar je eigenlijk niets mee te maken hebt.

Bij het eerste zou ik wel wat zeggen, bij het tweede is het bemoeienis én breng je de vrouw met hoofddoek ongevraagd in verlegenheid.
Mijn idee is altijd dat zo iemand in ieder geval met een rotgevoel naar huis moet. Dus nee, ik hou mijn mond niet.
Inhoudelijk hoef je niet eens erop in te gaan. 'wat zei u nou?' Is genoeg.
Racisten zijn of schijtbakken die dan gelijk schijnheilig hun mond houden.
Sowieso oliedom dus heel makkelijk te verleiden tot idiote tirades. Dat is het leukst want daar kun je het meest mee qua voor schut zetten.
strikjemetstippels schreef:
17-12-2017 18:32
Ik zet nooit iemand onder de negeer en ik staf nooit, dus ook niet in jouw geval.
Overigens hoef ik geen excuus ergens voor, ik vind het alleen altijd zo opmerkelijk dat mensen die een ander iig lager op de morele ladder plaatsen daar dan verdomd venijnig naar uit halen vaak wat toch hun hele act onder uit haalt. Ik zou mij zelf nu nooit moreel hoogstaander zien overigens.
Het is wel duidelijk dat je me echt niet kent... ik zie mezelf absoluut niet als moreel hoogstaand en jou niet als moreel lager op de ladder hoor en een act voer ik zeker ook niet op.
Dat excuus was gemeend; ik verwacht omgekeerd geen excuus. Maar als je het zo raakt dat ik persoonlijk ben geworden, begrijp ik niet dat je dat omgekeerd dus ook in al je posts naar mij toe doet, zo ook weer in bovenstaand citaat. Maar goed... Ik houd erover op; laten we TO weer ruimte geven in haar topic.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 17-12-2017 23:18
1.87% gewijzigd
Ik had mijn mond dus echt niet gehouden. Ik kan namelijk heel slecht tegen discriminatie.
Het-groepje schreef:
17-12-2017 18:38
Mijn idee is altijd dat zo iemand in ieder geval met een rotgevoel naar huis moet. Dus nee, ik hou mijn mond niet.
Inhoudelijk hoef je niet eens erop in te gaan. 'wat zei u nou?' Is genoeg.
Racisten zijn of schijtbakken die dan gelijk schijnheilig hun mond houden.
Sowieso oliedom dus heel makkelijk te verleiden tot idiote tirades. Dat is het leukst want daar kun je het meest mee qua voor schut zetten.
Pcies!
Alle reacties Link kopieren
Als het wat oudere mensen waren is de kans groot dan zijn moeder ook met een hoofddoekje liep. Ik zou een opmerking in die richting gemaakt hebben.
Van mijn moeder moest ik altijd alleen maar "Dat ben ik niet met u eens" zeggen, als ik niets anders durfde. Ik doe dat nog weleens als ik in de rij van de supermarkt wordt aangesproken door iemand die helemaal niet gezellig over spitskool wil kletsen, maar wil klagen dat er 4 maanden geleden eens een asielzoeker voordrong en zie je nou wel wat dat volk hier komt doen en straks zijn zij de baas en moeten wij luisteren want dat komt vanzelf maar daar merken de hoge heren in den haag niets van want die wonen hier niet en die hebben toch iemand die de boodschappen voor hun doet dus die staan nooit bij de lidl in de rij dus weten zij ook niet hoe brutaal die buitenlandse apen allemaal zijn.

Want serieus, wat kun je inhoudelijk met die mensen bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Veel moslims schijnen kerst te vieren hoor, compleet met boom.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven