Kom nu in actie! Ben jij al donor?

01-11-2012 00:15 2 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom nu in actie! Ben jij al donor?



Ik ben al donor. En jij? Denk je hier weleens over na? Over wat je voor een ander kan betekenen als je er zelf niet meer bent? Ik kom in actie om donoren te werven. Doe jij ook mee? Lees dan snel verder.



Donor.



Even de was aanzetten of tandenpoetsen: allemaal handelingen die ongeveer twee minuten kosten. Je registreren als orgaandonor kost net zoveel tijd, maar toch zeggen veel mensen dit door tijdgebrek niet te doen.

Je denkt altijd maar weer, ach dat kan morgen wel. En morgen word volgende week, en volgende week word volgende maand. Maand na maand, en voor je het weet ben je een jaar verder.

Een jaar waarin er in een mensenleven erg veel drastisch veranderen kan.

Ook in jouw leven hoor, al wil je er misschien niet bij stilstaan.



Stel nu dat je toch voor jezelf wel donor wilt worden. Alleen je hebt het steeds uitgesteld om één of andere vage reden. Het koste je heus maar 2 minuten van je leven om een donorcodicil in te vullen. Wat is nu 2 minuten op je leven?

In 2 minuten kan ook je leven voorbij zijn!

En dan is het toch zonde dat je niet even de moeite hebt genomen om die donorcodicil in te vullen. Want dan had je andere mensen hun leven misschien wel kunnen redden.

Zou dat niet een goed gevoel geven?



Nieuwe hoop voor peuters.



Het Radboud ziekenhuis in Nijmegen heeft een doorbraak bij het plaatsen van een volwassen nier bij peuters. Dit kan zelfs al vanaf 6 maand. Kinderdonornieren zijn er bijna niet. Vroeger kon bij een klein kind een volwassen nier niet geplaatst worden. De ouders moesten wachten met het afstaan van hun nier tot hun kind de leeftijd bereikte dat de nier in het lichaam zou passen. Het paste niet in het kleine bekken. Met de nu nieuwe techniek word de volwassen nier nu in de buikholte geplaatst. Hier is namelijk meer ruimte dan in de kleine bekken.

Het ziekenhuis is nu klaar na jarenlange onderzoek om een niertransplantatie te doen bij peuters.

Eerder werd dit al uitgevoerd in het buitenland.



D66 wil een nieuwe initiatiefwet.



D66 pleit voor een systeem waarbij iedereen automatisch donor is, wil iemand dat niet dan moet diegene zelf in actie komen. Het gaat om het Actieve Donor Registratiesysteem

Op deze manier hoopt de D66 de wachtlijsten voor organen terug te dringen.



Jaarlijks overlijden ongeveer 150 mensen terwijl ze op een orgaan wachten. Wist je dit?



Mijn Oproep.



Bij deze wil ik mensen oproepen om eens goed na te denken over wat je voor je medemens kan betekenen door een donorcodicil in te vullen. Je kunt hiermee een andermans leven redden. Ik hoop dat je dat beseft. Het blijft natuurlijk altijd je eigen keus. Je kan er ook voor kiezen om geen donor te worden. Het is geheel aan jezelf.



Word ook donor.



Van maandag 22 oktober t/m 28 oktober is het nationale Donorweek. Wil jij ook zelf een actie organiseren om donoren te werven? Ga dan naar de website.



Klik hier https://www.jaofnee.nl/ voor de registratie



Uit bron: Hart van Nederland.



@vlindertje73
Is al een topic of 300 over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven