auditie voor film of serie

29-09-2016 00:44 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Het heeft me altijd al fantastisch geleken om mee te spelen in een serie of in een film. Ik weet natuurlijk wel dat ik lang niet de enige ben met deze droom, maar ik zou zo ontzettend graag een keer auditie doen voor een serie of film omdat ik denk dat ik echt wel een kans maak. Het probleem is alleen dat ik niks kan vinden om auditie voor te doen. Er zijn wel sites als 'filmvacatures.nl' maar dit zijn vooral veel korte studentenfilms etc, en ook wordt er maar heel weinig gezocht naar mensen van mijn leeftijd (17 jaar). Bij een castingbureau inschrijven heb ik ook al gedaan zonder resultaat, aangezien ze daar veel eerder mensen vragen met ervaring en mensen die een opleiding hebben gedaan. Mijn vraag is daarom, hebben jullie tips?? Misschien een site waar wél regelmatig audities langskomen voor mensen van 17 jaar? Of zijn er hier mensen die zelf een keer auditie hebben gedaan?

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor..regelmatig geauditeerd en neem zelf ook audities af.

Tips ?

Zorg voor goede scholing, tis namelijk gewoon een vak, en in tussentijd ga je bij (jeugd)theatergroep of volg je cursussen/workshops.

Je moet er wel wat voor doen he...
Hier nog een casting director.



Klopt hoor, castings voor films/tv liggen niet voor het oprapen. Iedere werkende acteur kan daarover meepraten.

Voor kleine rollen worden acteurs overigens meestal gewoon gebeld en wordt ze de rol aangeboden, zonder screentest vooraf.

Maar dat zijn dan mensen die bekend zijn bij de bureaus, met ervaring.



Ga eens kijken voor een goede casting/auditie workshop.

Bij Kemna Casting, waar ik zelf lang gewerkt heb, worden deze bijvoorbeeld aangeboden.

Een weekend lang leren hoe je je voorbereidt, tekstbehandeling, jezelf presenteren enzovoort. Ook ga je dan castings doen en deze nabespreken.

Andere bureaus bieden dit soort trainingen ook aan.

Op die manier kun je ervaren wat het is en je leert meteen anderen kennen die hier ook mee bezig zijn.



Je wordt doorgaans nergens zomaar uitgenodigd voor een casting als het gaat om acteren. Ervaring of opleiding is een pré. Er zijn letterlijk bakken vol mensen die een opleiding hebben. Zelfs een afgeronde opleiding aan de toneelschool of kleinkunstacademie is geen garantie voor een uitnodiging.



Heb je er ooit aan gedacht voor een van deze opleidingen te kiezen?



Je zegt te denken wel een kans te maken. Bedoel je op een rol in een film/serie? Met tekst etc.?

Waar baseer je dat op?

Serieuze vraag hoor.



Ik werk nu 26 jaar in de film/tv wereld en er wordt in 99% van de gevallen liefst niet met amateurs gewerkt, omdat je het altijd ziet als mensen geen camera acteerervaring hebben. Dat klinkt demotiverend maar misschien is het voor jou juist een stimulans om het vak te gaan leren.

Zo is het door mij althans bedoeld.
Ga op zoek naar locaties waar figuranten worden gevraagd. Heeft onze dochter een keer gedaan. Krijg je een dag lang alles mee wat er bij komt kijken om in een film te spelen. Lunch erbij en nog een envelop met inhoud op het eind.
Alle reacties Link kopieren
Die vergoeding is er niet altijd voor figuranten, sssssst.
quote:minnimouse schreef op 29 september 2016 @ 07:19:

Die vergoeding is er niet altijd voor figuranten, sssssst.Oké, wist ik niet. Misschien staat het er wel bij, kun je daarop selecteren? En anders is het ook gewoon heel leuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, leuk om eens te doen.

Heb zelf jaren geleden paar keer in België gefigureerd. Leuke ervaring, maar ik heb geen acteerambities verder.



Ik 'ken' trouwens iemand die veel figureert (ook in bekende reclames) en die verdient daar best leuk mee.
quote:sssssst schreef op 29 september 2016 @ 07:22:

[...]



Oké, wist ik niet. Misschien staat het er wel bij, kun je daarop selecteren? En anders is het ook gewoon heel leuk om te doen.



Ook dan moet je je eerst inschrijven bij een figuratiebureau.

Om te voorkomen dat je voor niks gaat staan werken.

Figuratie wordt namelijk gewoon betaald normaal gesproken.

Zoals dat hoort.
quote:minnimouse schreef op 29 september 2016 @ 07:30:

Klopt, leuk om eens te doen.

Heb zelf jaren geleden paar keer in België gefigureerd. Leuke ervaring, maar ik heb geen acteerambities verder.



Ik 'ken' trouwens iemand die veel figureert (ook in bekende reclames) en die verdient daar best leuk mee.



Figureren is geen acteren.

Even voor TO.
Gewoon even een oprechte vraag; Dat acteren een vak is , helemaal waar. Maar is is het niet zo dat de grootste acteurs geboren zijn vanuit talent en waarom en dan vooral in Nederland, is het nodig om een opleiding te hebben om aan de bak te kunnen? Je kunt toch ook gewoon talent hebben?



En nog een vraag; Waarom zie je op de Nederlandse tv vrijwel altijd dezelfde hoofden? Er zijn toch legio goede acteurs?
Alle reacties Link kopieren
Als theatermaker en docent kan ik zeggen dat talent me niet zoveel zegt. Ik spreek liever over passie.

En hoe je t ook wendt of keert, je zult je moeten bekwamen in techniek.

Dat gaat de een beter af dan de ander.

En dan ook nog "bijhouden". Ik ken zangeressen die nog wekelijks zangles hebben terwijl ze natuurlijk kunnen zingen.

Ik leer ook nog altijd.

Maar door de opleiding heb ik de juiste basis gekregen.

Men denkt vaak te makkelijk over toneel spelen..dat doe je gewoon ff.

Nee, een goede acteur laat t er zo uit zien.
Alle reacties Link kopieren
Over tv etc weet ik weinig. Das echt ander gebied. Er zijn idd veel goede acteurs. Maar veel maken die overstap naar tv ook niet.

En ik denk dat naamsbekendheid ook mee speelt. Met bekende naam trek je meer volk.

Maar daar weet Elanora veeeel meer over, denk ik zo.
Dat van diezelfde hoofden ben ik met je eens.

Helaas bepaalt degene die betaalt en dat zijn de mensen die altijd en eeuwig 'namen' willen in hun producties.



Dat krijg je als de uiteindelijke keuze voor wie er in een productie spelen overgelaten wordt aan mensen die niet per se bezig zijn met of iets mooi of goed of passend is maar met welke 'naam' er op dat moment kassa's doet rinkelen.



En die namen zijn dus altijd aan het werk en zie je overal.

Zou niet hoeven maar zo is het wereldwijd.



Hele goede acteurs in Amerika komen ook niet verder dan (kleine) bijrollen en hebben dan 130 credits op hun naam staan bij de IMDB, terwijl hele bekende acteurs de helft hebben, of (veel) minder maar wel steeds in hoofdrollen waardoor je alsnog het gevoel krijgt 'alwéér een film met Tom Cruise?!'



Echt natuurtalent is zeldzaam en als het er al is dan is het ruw en is er altijd les nodig om het te slijpen en te laten sprankelen.

Dus ook acteurs die geen toneelschool hebben gedaan, hebben dan op een andere manier les gehad. Meestal wanneer ze al aan het werk waren.



Bekende soapsterren werkten bijvoorbeeld al en hadden daarbij acteerles, les in tekstinterpretatie, character analyse, enzovoort. Daarbij werd gewerkt met door de wol geverfde regisseurs en ervaren acteurs waar ze ook veel van opstaken.



Als je de eerste afleveringen van een GTST ziet van een paar van deze ruwe diamanten dan is dat doorgaans niet fraai.

Niet dat ze niks konden, het talent was onderkend, daarna zijn lessen en vele, vele meters maken noodzakelijk om te ontwikkelen. Net als bij heel veel andere vakken.
Er is best een hoop overlap tussen theater en tv/filmacteurs, sinds een jaar of twintig, maar het zijn absoluut verschillende disciplines.

Vooral oudere, old school opgeleide theateracteur doen het niet best op tv omdat het als snel te groot is wat ze doen.

Specifiek in bioscoopfilms is dat niet handig en het zijn maniertjes die moeilijk af te leren zijn.



Zelf acteerde ik eerst alleen in theaters, sinds vijftien jaar alleen nog in films en op tv en pas de laatste jaren wordt er op theateropleidingen aandacht besteed aan camera acteren.



Ga maar eens naar Flodder kijken, of naar Zeg eens Aaaa.

Typisch voorbeelden van series waarin toneelacteurs in een serie spelen en tenenkrommend groots en meeslepend acteren.

Ik kan er echt niet naar kijken in deze tijd waarin 'naturel' acteren het nieuwe black is.
Alle reacties Link kopieren
En als het je gaat om uitvinden of het leuk is om te acteren en voor de camera te staan, ga dan júist die met die filmstudenten aan de slag. Waarom zou je dat niet willen, omdat het niet op tv komt? Als het je daarom gaat kun je je net zo goed opgeven voor een spelshow ofzo..

Van meespelen in studentenproducties kun je ontzettend veel leren, je komt erachter of je het echt leuk werk vindt (en je zult vast ook feedback krijgen op wat je wel/niet kunt) en je bouwt een netwerk op bij toekomstige filmers/regisseurs.

Wat je ook zou kunnen doen op deze leeftijd is auditie doen voor een vooropleiding van een acteursopleiding. Dan kom je er ook achter of je een beetje aanleg hebt of niet.
Eens.

Check het messageboard bij de filmacademie, werk juist wél mee aan bedrijfsfilmpjes of YouTube producties.

Doe ervaring op, maak meters, ga auditie doen bij particuliere theateropleidingen, gewoon om te voelen wat het is.



Het is een wereldje waar mensen letterlijk voor in de ríj staan om er in te mogen werken. Het is dus een kwestie van je keihard inzetten en juist tegen van alles ja zeggen ik plaats van meteen hoog in te zetten en casten voor een film/tv rol.

Niet dat je dat doet hoor, ik adviseer je alleen om lekker aan de slag te gaan, al is het niet meteen bij daar waar je uiteindelijk wezen wil.



En wie weet zien we je dan eens ergens voorbij komen
Dank voor de antwoorden versnellingsbak en eleonora!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, met name Eleonora voor alle goede adviezen! Zo'n acteer cursus voor een weekend bij Kemna casting lijkt me inderdaad erg leuk. Dan kom ik er meteen achter wat ik er van vind om voor de camera te staan. Ik heb namelijk wel wat ervaring met acteren, maar in de vorm van musicals dus dat is nog wel even iets anders.

Wat me vooral zo ontzettend geweldig van dit vak lijkt is om de hele dag op een filmset te zijn en dan met z'n allen iets moois neer te zette. De samenwerking tussen al die mensen met verschillende taken en natuurlijk ook het acteren zelf. Dat is wel het allerbeste beroep dat ik me kan bedenken!

Hoe dan ook, ik ga zeker wat met deze tips doen, bedankt allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven