Prijs voor kunstwerk?

08-09-2015 18:53 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een schilderij voor boven mijn bank. Nou zag ik toevallig op Facebook een bericht voorbij komen van een meisje (we hebben een gemeenschappelijke vriend) dat aan het schilderen was. Heb haar opgezocht, en het was een schot in de roos, wat zij maakt is precies mijn smaak.

Nu heb ik haar benaderd om iets voor mij te maken, en daar staat ze voor open. Ze is nu benieuwd naar mijn budget. Maar ik heb dus geen idee wat ik nu als prijsvoorstel moet doen?

Het gaat om een olieverf schilderij op paneel. Afmetingen nog niet helemaal over uit, maar iets van 80x60 of 120x40 (beetje aparte afmeting lijkt me ook wel mooi).

Meisje is ongeveer zeventien jaar oud, maar (in mijn ogen) wel goed, en doet iets van een kunstopleiding. Verkoopt geloof ik niet al veel werk, maar heeft bijvoorbeeld wel eens een poster ontworpen voor een groot toneelgezelschap.

Ik ben heel benieuwd wat jullie als eerste voorstel zouden doen! Heb al wel iets in gedachten, maar ik wil jullie mening nog niet beïnvloeden ;)
Jeetje wat lastig. Ik denk aan 1000 euro, maar dat is niet ergens op gebaseerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken aan kosten; doek, frame, verf en een aardige beloning voor de uren wat ze er ongeveer insteekt. 1000 euro, klinkt erg veel voor een "beginnend" 17 jarige kunstenaresje.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil ze jouw budget weten en geeft ze niet aan wat het gaat kosten als je formaat A of B wilt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
1000 euro???????? beetje overdreven he, het is iemand die het gewoon als hobby doet
Een paar keer klikken op Google links laten prijzen zien van 150-350 euro voor een schilderij van 120x40. Uiteraard zijn er ook schilderijen te vinden die duurder zijn ;) Ik zou zelf maximaal rond de 400 euro uit willen geven.
Alle reacties Link kopieren
1000 overdreven? Ik ben met sommige werken honderden uren bezig en goed materiaal is ook aardig aan de prijs
Geef het formaat en je wensen aan en laat haar een prijs noemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 08 september 2015 @ 19:05:

Waarom wil ze jouw budget weten en geeft ze niet aan wat het gaat kosten als je formaat A of B wilt?

Misschien omdat ze zelf ook niet weet hoeveel ze er voor moet vragen? Of met de gedachte: als je budget ¤50 is, dan kan ik je niet helpen, maar ik sta voor veel open?



Maar het is bijna fijn dat jullie er niet over eens zijn, want blijkbaar ben ik niet de enige die hier niet meteen hèt antwoord op weet.

Ik heb ook geen idee hoeveel uur zo iemand nou bezig is met een schilderij....
Alle reacties Link kopieren
Voor 1000 euri kan je meestal wel een professoneel gemaakt schilderij in een galerie kopen. Landschapje, bosweggetje, herfstbos, kade in de regen e.d.



Tenminste 10 jaar geleden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou wel aan haar vragen hoeveel ze kwijt is aan het materiaal en vandaar uit verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zoo beginnen met 150-200 euro, dan heeft ze na aftrek van de kosten nog een leuk bedrag over. Het meisje is 17, dan is zo'n bedrag veel geld hoor. Ik knutselde, schilderde etc op die leeftijd ook veel en kreeg ook wel eens de vraag om voor iemand wat te maken. Dat deed ik ook voor mn plezier en voor een klein bedrag, in elk geval moesten de gemaakte kosten eruit en nog wat extra voor het werk wat je er aan hebt.



Als jij aangeeft dat je er 150 euro voor over hebt en ze geeft aan dat dit te weinig is kun je altijd nog overwegen om wat hoger te gaan zitten toch? Als je dat teveel vindt kun je trouwens ook best wat lager beginnen, het is geen kunstenares, het is een 17 jarig meisje. Je hoeft het ook niet om te rekenen naar uurloon, neem aan dat ze het ook als hobby doet.



Maarrrr, ik weet het ook niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:tutu87 schreef op 08 september 2015 @ 19:15:

1000 overdreven? Ik ben met sommige werken honderden uren bezig en goed materiaal is ook aardig aan de prijsJe kan er natuurlijk zo veel tijd insteken als je wilt, maar méér uren betekent niet altijd een mooier schilderij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Lastig zeg. Ik weet wel dat ik 1000 euro echt heel veel vind voor een 17 jarig meisje dat niet super veel werk verkoopt.

Slimme vraag van haar overigens; wat jouw budget is. Misschien is dat wel veel hoger dan wat zij in gedachten had.

Laat haar eerst een prijs noemen, dan betaal je nooit te veel.



Als het je niet zo veel uit maakt of je te veel betaalt, en dus een budget gaat noemen voordat je weet wat zij er ongeveer voor verwacht te krijgen, zou ik geven wat voor jou goed voelt. Maar goed, dan kan je dus wel wat duurder uit zijn dan 'nodig' is.

Alle reacties Link kopieren
Sommige wensen kosten nou eenmmaal veel tijd. Er bestaat trouwens ene formule om de prijs te berekenen. Vind ik persoonlijk dan weer erg hoog uitvallen maar Google het eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde de vraag in eerste instantie niet meteen weer bij haar neerleggen, maar heb dat zojuist toch maar wel gedaan. Aangezien ik geen idee heb wat materiaal kost, en hoeveel tijd ze er aan kwijt is, kon ik er werkelijk niks zinnigs over zeggen. Ben erg benieuwd waar zij nu meer komt!



De formule had ik gevonden! Maar of dat nou zo'n goede meter is... Het is toch ook maar net wat je een kunstwerk waard vindt?
Vraag haar hoeveel uur ze verwacht er mee bezig te zijn. Olieverf is overigens één van de duurste materialen en als ze goed materiaal gebruikt (echt linnen doek e.d.) kost dat ook wel wat. Ik ben wel beetje bekend in de kunstwereld en op exposities zie ik dit soort formaten van beginnend cq. niet erg bekende kunstenaars voor 500 - 3000 euro. Nog breed, ik weet het...



Natuurlijk speelt het mee hoeveel ervaring ze heeft en hoeveel ze al verkoopt, maar leeftijd vind ik dat je persoonlijk buiten beschouwing moet laten. Zeker in de kunstwereld waar het draait om talent...
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd naar haar antwoord.
Ik heb idd ook een rekenformule gevonden. Die gaat uit van lengte en breedte van het schilderij + een kunstenaarsfactor (afhankelijk van mate van ervarenheid e.d.). De genoemde 150 euro is in ieder geval véél te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Als je olieverf bij een speciale winkel koopt, kost het ontzettend veel per tube. En een groot schilderij waar de verf nogal dik op wordt gesmeerd daar gaan heel wat tubes doorheen.



Maar soms worden in dumpwinkels setjes verf aangeboden voor een paar euro en dan hoef je alleen nog maar basiskleuren bij te kopen.



Acrylverf kost daarentegen maar belachelijk weinig maar heeft wel veel minder klasse.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 08 september 2015 @ 19:19:

Geef het formaat en je wensen aan en laat haar een prijs noemen.



Ja mee eens. En misschien handig dat je ook weet hoeveel van die prijs naar materiaal gaat (een totaalprijs).



Ben benieuwd.



Vraag je ook om een idee vooraf? 2 kunstenaars hebben een keer in opdracht van een partner en een vriend iets voor mij gemaakt en het was niet mijn smaak, zonde hoor, het een hangt in mijn toilet en het andere staat in een kast.



Terwijl een kunstenaar een keer iets over mijn overleden vader heeft gemaakt en zijn ideeen had uitgelegd wat hij zou gaan maken is verschrikkelijk mooi geworden en mijn lievelingsherinnering aan mijn vader.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Misschien even spieken op site's van bestaande kunstenaars? Om een idee op te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken aan 250 euro. Ligt er wel aan hoeveel ze kwijt denkt te zijn aan materialen.. Ze is 17 jaar, dit kun je niet vergelijken met een kunstenaar die dit als beroep doet en hier zijn brood mee moet verdienen.

Ben benieuwd wat voor prijs ze noemt!
If you can dream it you can do it
Alle reacties Link kopieren
Het heeft even geduurd, maar we zijn er uit.

Het wordt surrealistisch schilderij, olieverf op paneel, 80x60 en de prijs is ¤600.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven